Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-24, 18:18
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tack återigen!

Angående babordsgiren: det är inte giren och farten vid lotssläppet som diskuterats. Det är farten och giren omedelbart före kollisionen.

Om jag fattat rätt ökade Ternvind farten efter lotssläppet för att sedan, strax före kollisionen minska farten kraftigt, varvid man ev gjorde en rätt kraftig babordsgir. Och det man funderar över är huruvida den där sista babordsmanövern - när Ternvind gissningsvis slagit full back - helt eller delvis beror på den ändrade manöver/styrförmågan vid back.

Vad var det nu det badkaret vägde? 12000 ton - är svårt att "vrida" på det sättet som du antar.

Om radiotrafiken stämmer enligt ovan inlägg och att det var i förväg avtalat med lots och inblandade navigatörer - så kommer Stena Line att få sina fiskar varma, man kommer tex att ifrågasätta Stenas icke existerande utbildningssystem
Citera
2015-07-24, 20:12
  #182
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Vad var det nu det badkaret vägde? 12000 ton - är svårt att "vrida" på det sättet som du antar.

Om radiotrafiken stämmer enligt ovan inlägg och att det var i förväg avtalat med lots och inblandade navigatörer - så kommer Stena Line att få sina fiskar varma, man kommer tex att ifrågasätta Stenas icke existerande utbildningssystem
Vad är det jag antar? Jag ser inte att jag antar något alls i det där inlägget. Jag redogör för en diskussion som huvudsakligen förts av andra.

Det enda jag sagt i frågan (i ett tidigare inlägg) är att jag bekräftat, att styrförmågan och -egenskaperna hos ett fartyg är annorlunda när man backar än när man går framåt.

Sen är det en annan fråga i vilken mån Ternvinds förhållande mellan propellerdragkraft och vikt samt utformning av roder/skrovkonstruktion är sådan att det blir en märkbar påverkan när man slår full fart back.
__________________
Senast redigerad av SibirienKalle 2015-07-24 kl. 20:17.
Citera
2015-07-24, 20:31
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Om radio info stämmer så har Stena en hel del att förklara.....


Bulben ingår inte i ballast systemet...lol


Vill tillägga den humanistiska faktorn - vill media se en "sjunken färja" eller en sjunken "supertanker med 1000 liter olja ombord" . .

Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen ringer en del samtal till varandra. Media hantering.

Där har du fel, jag har varit i flera fartyg där bulben kommunicerar med förpiken och då blir även detta compartment en del av ballastsystemet. Och varför ditt "lol" skrattar du åt mig eller är du bara omogen?
Citera
2015-07-24, 21:42
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Vad är det jag antar? Jag ser inte att jag antar något alls i det där inlägget. Jag redogör för en diskussion som huvudsakligen förts av andra.

Det enda jag sagt i frågan (i ett tidigare inlägg) är att jag bekräftat, att styrförmågan och -egenskaperna hos ett fartyg är annorlunda när man backar än när man går framåt.

Sen är det en annan fråga i vilken mån Ternvinds förhållande mellan propellerdragkraft och vikt samt utformning av roder/skrovkonstruktion är sådan att det blir en märkbar påverkan när man slår full fart back.

Det glädjer mig att du ägnar din fritid åt "styr och propeller" verksamhet.

Jag trodde vi skulle prata om kollisionen ute vid Trubaduren.
Citera
2015-07-24, 21:49
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Där har du fel, jag har varit i flera fartyg där bulben kommunicerar med förpiken och då blir även detta compartment en del av ballastsystemet. Och varför ditt "lol" skrattar du åt mig eller är du bara omogen?

Jag vill se en länk på ett fartyg som har ballasttankar i bulben . Du kommer med ett påstående - jag vill se bevis - på din omskrivna tes.
Citera
2015-07-24, 22:04
  #186
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Jag vill se en länk på ett fartyg som har ballasttankar i bulben . Du kommer med ett påstående - jag vill se bevis - på din omskrivna tes.

Här är tankplanen från en båt jag seglat på, gröna tankar är ballasttankar. Det är förvisso ingen tankbåt, men det var vad jag hade till hands.

Kan dock intyga att samtliga tre donsöägda produkttankers jag seglat på hade ballast i bulben. Kan till och med säga att samtliga fartyg jag seglat på som hade bulbstäv hade ballast i bulben. De fartyg som eventuellt inte har det hör till ett fåtal undantag, och Ternvind är med alla sannolikhet inte ett av dessa undantag.

Så, kan du sluta bete dig som en rövhatt nu och börja lyssna på oss som faktiskt pissat i saltvatten?
__________________
Senast redigerad av dxdt 2015-07-24 kl. 22:13.
Citera
2015-07-24, 22:29
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Här är tankplanen från en båt jag seglat på, gröna tankar är ballasttankar. Det är förvisso ingen tankbåt, men det var vad jag hade till hands.

Kan dock intyga att samtliga tre donsöägda produkttankers jag seglat på hade ballast i bulben. Kan till och med säga att samtliga fartyg jag seglat på som hade bulbstäv hade ballast i bulben. De fartyg som eventuellt inte har det hör till ett fåtal undantag, och Ternvind är med alla sannolikhet inte ett av dessa undantag.

Så, kan du sluta bete dig som en rövhatt nu och börja lyssna på oss som faktiskt pissat i saltvatten?

Det är bara att tacka för ditt utmärkta klargörande, jag hade inte kunnat göra det bättre själv.
Citera
2015-07-25, 10:04
  #188
Medlem
Enydrions avatar
Det här med dubbelskrov är det ballasttankar mellan dem?

Har det någon betydelse om de är tomma eller fyllda vid en kollison?
Citera
2015-07-25, 15:25
  #189
Medlem
Stark-Fisklukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det här med dubbelskrov är det ballasttankar mellan dem?

Har det någon betydelse om de är tomma eller fyllda vid en kollison?
1. Ja
2. Nej
Citera
2015-07-25, 15:42
  #190
Medlem
Visst har fartygets vikt vid kollisionen betydelse. Alltså med ballast så är det mer massa i rörelse.
Citera
2015-07-25, 18:29
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Visst har fartygets vikt vid kollisionen betydelse. Alltså med ballast så är det mer massa i rörelse.
Korrekt,men Ternvind hade ingen ballast ombord vid olyckstillfället.
Man får nämligen inte betalt för det
Ang ballat i bulb är det inte hugget i sten om det finns eller inte.
Det har med skrov utformningen.Att frakta runt vatten är inte lönsamt ur bunker perspektiv på en oljetanker.
__________________
Senast redigerad av zingo11 2015-07-25 kl. 18:31.
Citera
2015-07-25, 19:53
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zingo11
Korrekt,men Ternvind hade ingen ballast ombord vid olyckstillfället.
Man får nämligen inte betalt för det
Ang ballat i bulb är det inte hugget i sten om det finns eller inte.
Det har med skrov utformningen.Att frakta runt vatten är inte lönsamt ur bunker perspektiv på en oljetanker.

Jag svarade på en allmän fråga om det har betydelse i fall ballasttankarna är fyllda eller inte vid en kollision, och det har det.
Ternvinds ballasttankar var troligen tomma eftersom hon hade last.
Vad det gäller bulben som en del av ballastsystemet, så har du väl fått hållbart bevis att så kan vara fallet.
Att frakta runt vatten kan visst vara lönsamt ur bunkerperspektiv. Det är alltid olika trim som används för att uppnå optimal bränsleförbrukning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback