2015-07-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaraDelevingne
Ah, nä, fel av mig, det där ser ut att vara en 4/4s. Men har för mig att just den bilden var ganska ny.

Ok, ja jag hittade endast denna där hon håller i en telefon, kan iofs ha några år på nacken.
Varför spekulera i vad för modell hon hade? Rån-scenariot?
2015-07-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det blev egentligen kanske inte så fel.

Fuxborg avfärdar fynd i norr (Medelplana) men bekräftar att intressanta fynd gjorts i:
"en sydlig riktning från caféet"

Därav står frågan kring fynd - Skånings Åsaka Kyrka, fortfarande lite öppen. Platsen ligger en bra bit bort (2 mil), men den är i just en sydlig riktning från caféet.

Jag skulle dock hålla för troligt att det är ett par utomhusutövare som kanske varit i farten.
Eller som Fuxborg själv säger med skärpa:
"Det är mycket ryktesspridning"

Då ligger Husaby närmare till hands, men kyrk-spåret känns rätt så dött om vi ska vara uppriktiga.
2015-07-24, 16:02
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, ja jag hittade endast denna där hon håller i en telefon, kan iofs ha några år på nacken.
Varför spekulera i vad för modell hon hade? Rån-scenariot?

Nja, någon frågade om hon hade en iPhone (på grund av hur man kan tracka dem, osv.) sen gick en annan in på vilken modell det var (p. g. a. att nyare skulle ha bättre batteritid) sen skrev jag bara att jag fick för mig hon haft en 5a på en bild jag sett.
2015-07-24, 16:02
Medlem
Citat:
Hon stängde inte ensam... var hon och 2 kollegor som stängde, och dessa var väl minst 21 vill jag minnas.

Bara undrade då det varit olika påståenden i omlopp...
2015-07-24, 16:05
Medlem
Citat:
Nja, någon frågade om hon hade en iPhone (på grund av hur man kan tracka dem, osv.) sen gick en annan in på vilken modell det var (p. g. a. att nyare skulle ha bättre batteritid) sen skrev jag bara att jag fick för mig hon haft en 5a på en bild jag sett.

Ok. Ja spårningen är densamma för alla mobiler då man kollar loggarna i master runtomkring.
Det har inget med "find my phone"-appar att göra i detta fallet iaf.
Man pejlar även masterna för att se vilka andra telefoner som befann sig i området.

Om Lisa haft "find my phone"-appen låter jag vara osagt, det är troligt. Men man får nog ut mer information från masternas loggar i detta fallet.
2015-07-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ah, nä, fel av mig, det där ser ut att vara en 4/4s. Men har för mig att just den bilden var ganska ny.

Edit: Sjukt irrelevant, ursäkta. Men nog är det en iPhone iallafall.

Okey om det är en iphone 4 så är det inte konstigt om batteritiden är dålig då hade den nog gjort sitt batterier är förbrukningsvara...
2015-07-24, 16:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ca 50 cm om man begär en sån analys. Och har kontakt med två master, kontakt med en mast samma avstånd men kan inte ange riktning så noga.

Du menar nog 50 meter? Annars får du visa en källa och det måste nog vara en som jag inte redan läst.

Sätter man upp 2 GPSer och mäter upp avståndet mellan dem så kan man komma ner i cm men inte med mobilmaster.
2015-07-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ok. Ja spårningen är densamma för alla mobiler då man kollar loggarna i master runtomkring.
Det har inget med "find my phone"-appar att göra i detta fallet iaf.
Man pejlar även masterna för att se vilka andra telefoner som befann sig i området.

Om Lisa haft "find my phone"-appen låter jag vara osagt, det är troligt. Men man får nog ut mer information från masternas loggar i detta fallet.

Vill minnas att jag läst att 4g ger en noggrannare pejling än 3g och gsm. Men Iphone kom väl inte med 4g förrän på de nyare modellerna.

Kanske inte ens finns 4g i området?

I sådana fall är det väl landsbygds bandet 800 o 900 mhz lite osäker på om det är annorlunda på 2,5 ghz angående positions beräkningen...
2015-07-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det du kallar överdrifter är faktiskt Ironi. Du vet väl vad det är?
Dvs jag är ironisk i de fall då någon helt okritiskt tar till sig en uppgift.
Övervakningsfilmen kommer från ICA och uppgifterna om den lämnades av ICA-ägaren häromdagen. Då hade han redan lämnat in filmen för flera veckor sedan. Det gjorde han ca en vecka efter hon hittats.
Han - ägaren - om någon vet ju varför den lämnades in, och det är det han berättar i tidningsartikeln. Han berättar att balterna var och handlade ca 1930. Han visste mycket väl vem det var eftersom de var stamkunder.

Den ffilmen och den tiden är alltså ett alibi för balterna.
Polisen gillar naturligtvis inte det, och därför ignorerar de filmen. De försöker pressa in händelseförloppet i den nu mycket tighta tidsrymd som finns kvar - men de ser det inte som ett handikapp eftersom de är så förbaskat övertygade om att det bara Måste vara balterna som gjort det.

Polisen försöker därför desperat få tag på spår från tex bilen som är inlämnad på analys.
Trots att den inte gav några resultat vid den första analysen så skickade de in den på ytterligare och mycket grundligare analys.
Dvs det var alltså inte nog med att analysen kom tillbaka negativ.
det var inte nog med att filmen gav dem alibi.

Det betyder att polisen VILL tro att den häktade är skyldig, trots brist på bevis.
BLA därför vill de behålla balten häktad, i förhoppning om att balten ska knäckas av förhören och isoleringen i häktet, trakasserierna från poliser och fångvaktare.
Men så länge de inte har några hårda bevis har de inget på honom, mer än sin TRO.

Poliser brukar ofta hävda att vissa brott är sk "polisiärt uppklarade", trots att tex ingen blivit dömd, trots att en häktad släppts, trots att en misstänkt frias etc.
Detta "polisiärt uppklarat" betyder faktiskt bara att polisen Tror Sig Veta vem det är. De grundar den Tron på "polisiär intuition". Men i realiteten är det ju bara obekräftade fördomar, bara en Tro på något.

Problemet är att denna balt förmodligen råkat ut för just det. Polisen TROR verkligen att det MÅSTE vara han. Så de bryr sig inte ens om att undersöka något annat, de bryr sig helt enkelt inte om att titta på motstridiga bevis som kan fria den misstänkte - eftersom de ju är så övertygade.
Det kan liknas vid fanatism.

Och som tur är så har polisen ännu inte fått all juridisk makt, de är ännu inga "Judge Dredd-figurer". Trots att de inget hellre vill än att bli såm en sån.

Det är psykologiskt sett inte konstigt att poliser utvecklar en så negativ människosyn, eftersom de i sitt jobb blir vana vid att alla (de flesta) som de plockar upp, som de häktar, som åtalas, som misstänks etc, faktiskt ÄR skyldiga och brottslingar - därför börjar poliser utveckla en helt okritisk mentalitet där de direkt betraktar varje person de kommer i kontakt med som garanterat skyldig. I stil med det som den nu berömde väktaren i Göteborg skrek till busschauffören den hade misshandlat och handbojat - "Du måste ju ha fått på dig handbojorna av en anledning!!!!"
Men som vi vet så fanns det ju ingen anledning - det var biljettkontrollanterna som hade gjort fel. Men väktaren kunde helt enkelt inte ta till sig det efterom han blivit så van, så hjärntvättad av att se bara skyldiga i handbojor - så han kunde inte göra annat än att helt okritiskt TRO att busschauffören faktiskt var skyldig.

Samma sak pågår just nu i Lisa-fallet. De inblandade poliserna och åklagaren är så vana vid att alla de misstänker, alla de häktar, är skyldiga - att de även Nu, BLINT tror att det såkalrt måste vara samma sak även i detta fallet.

Därför kan inte de inblandade poliserna och åklagaren att kunna se och acceptera de motstridiga bevisen som kan rentvå balterna, och de kommer inte att se och uppfatta de bevis som finns mot alternativa gärningsmän.
De KAN INTE, eftersom de till 100% TROR att de tagit rätt man.

Därför måste de byta ut personalen här. De måste börja på nytt.

Rörande de beslagtagna fordonen är du fel ute. Rekommenderar dig att läsa RB 27 kap innan du drar förhastade slutsatser.

Polisen får behålla beslagtagna föremål så länge de behövs ända till dess FU är avslutad.

Väcker åklagaren åtal i fallet och vill att beslaget skall bestå till dess dom avlägges framställs yrkande om bevisbeslag som prövas i rätten.

Fordon som är återlämnade bör således vara av mindre bevisbörda för fallet medan de fordon som ev är kvar har större relevans. Skulle eventuella fordon även vara kvar i beslag under rättegången vet ni med säkerhet att de är av stor betydelse för fallet.
2015-07-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
De som hittar på en massa skit och sprider sjuka saker är förmodligen lika sjuka människor som ryktena som sprids :-(

Fakta är att poliser har varit tagna och gråtit efter att ha funnit liket. Det är med andra ord något extremt perverst och sinnessjukt.

En vanlig död 17-årig tjej är en vanlig dag på jobbet.
- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem.

En vanlig, död 17-årig tjej som man har kört kroppen genom en köttkvarn.
- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem. Jag blev sugen på pölsa eller köttfärs av någon anledning.
2015-07-24, 16:21
Medlem
Citat:
Hon stängde inte ensam... var hon och 2 kollegor som stängde, och dessa var väl minst 21 vill jag minnas.
Källa på det?

Hur dags stängde de då? Jag menar inte officiell stängningstid för kaféet, utan faktiskt stängningstid.

Om din utsaga är sann ökar det den temporala - och möjligen spatiala - upplösningen, från stängningen och det/de brott som sedan måste ha ägt rum inom enstaka minuter. Förmodad lokal för det initiala brottet (eventuellt överfall e d) är väl ganska säkert just i omedelbar närhet till kaféet.
2015-07-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Fakta är att poliser har varit tagna och gråtit efter att ha funnit liket. Det är med andra ord något extremt perverst och sinnessjukt.

En vanlig död 17-årig tjej är en vanlig dag på jobbet.
- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem.

En vanlig, död 17-årig tjej som man har kört kroppen genom en köttkvarn.
- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem. Jag blev sugen på pölsa eller köttfärs av någon anledning.

All nedtystning gör ju att diverse rykten kommer i spridning.

Det jag tycker är sjukt är när folk hittar på en massa perversa osanna saker vet inte vad de får ut utav det.

Men visst någonting i allt detta är väldigt fel varav tystnaden som råder...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in