2015-07-23, 22:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Men kollegerna lämnade väl Lisa sist annars vete fan hur gm kunnat slå till då kollegerna var där samtidigt nu blir det snurrigt...
Lisa lämnade kaféområdet sist, men såvitt jag har förstått hittills lämnade hon kaféet genom dörren precis före eller samtidigt med de två bilburna tjejerna. Men enligt Aftonbladet berättade Rebecka att Lisa gick sist ut.
2015-07-23, 22:26
Medlem
[quote=autospirit|54108910]Detta passar möjligen inte som svar här, men jag surfade på nätet och gjorde ett par "ftnd".
LHs expojkvännen lär ha spelat fotboll och haft alibi.

1. Nu såg jag att det var på trakterna en fotbollspelare som hade samma (spanskt?) efternamn som sonen till AJs fru.

2. Ett annat sammanträffande eller dyl. var det att LHs chef hade haft cafeteria tidigare i kyrkas lokaler lite längre bort och hon blev jättelessen då kyrkan sade upp kontraktet och började cafeteria verksamheten med långtidsarbetslösa.- Ingenting att göra med detta förstås, men på ngt sätt intressant ändå.

3. I Uppsala hittades för några veckor sedan ett par män som hade bränts in i ett husvagn. Nu har dem identifierat kropparna, de var litauer..

Att caféet flyttat från kloster hade jag läst innan.

Men Uppsala är ju en bit bort men visst konstigt sammanträffande.

AJ s fru kanske har släktingar i trakten eller är det ett vanligt efternamn i Spanien.

Fast rent krasst är nog alltihopa bara sammanträffanden oberoende utav varandra.

Men bra att snappa upp saker och ting...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-23 kl. 22:35.
2015-07-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Enligt rykten så har BO hittats

1. styckad

2. inklämd i ett skåp.

3. i en bod.

4. i en gul byggnad i anslutning till en av ladorna.

5. doppad i syra.

6. nergrävd i skit i en lada.

7. jag har till och med hört ett rykte, som dock ej florerat i tråden, som är så grovt att jag inte ens kan med att skriva det här, vilket säger en del om det med tanke på de andra ryktena!

Det är ju helt otroligt, hur kan det komma ut så mycket skit i "etern".

Var fan kommer det ifrån.

De som hittar på en massa skit och sprider sjuka saker är förmodligen lika sjuka människor som ryktena som sprids :-(
2015-07-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa lämnade kaféområdet sist, men såvitt jag har förstått hittills lämnade hon kaféet genom dörren precis före eller samtidigt med de två bilburna tjejerna. Men enligt Aftonbladet berättade Rebecka att Lisa gick sist ut.

Detta är något förvirrande
Att medier ger olika versioner om samma händelse
2015-07-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

I sådana fall måste hon ju även ha stängt caféet?

Ett ansvar som en minderårig inte har rätten att göra kan jag tänka mig.

Skulle ju kunna tänkas vara sant eftersom att pappan envisades att leta igenom caféet när ägarinnan kom och låste upp enligt olika uppgifter...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-23 kl. 22:37.
2015-07-23, 22:38
Medlem
Grandiosos avatar
Ifall det går till åtal mot den häktade så är det väl ingen sensation direkt om denne
undanber sig vidare hjälp från den nuvarande kvinnliga försvarsadvokaten och istället
försöker knyta till sig en mera meriterad person; en så kallad "stjärnadvokat" men då
kan han nog glömma i vart fall gamle uven Silbersky - jo, fan, han är fortfarande still going
strong och har ju som bekant jobbat flitigt för andra misstänkta mördares räkning såsom en
viss Anders och nått avsevärda framgångar i sitt långa yrkesliv - ty denne tycks en
annan herre nu vilja lägga rabarber på och han behöver verkligen försvaras av någon
som Silbersky för att ha någon minsta chans.
http://www.skovdenyheter.se/article/vill-ha-kandisadvokat/
Fast det är inte säkert heller att en man från Litauen vill ha att göra med en person av
judisk härkomst. Det finns sannolikt kvar en utpräglad antisemitism bland det folket.
Bara att dra sig till minnes vad som utspelade sig under andra världskriget:
EU:s nya ordförandeland Litauen fortsätter att bearbeta minnet av massakrerna på 200000 litauiska judar under andra världskriget. Men processen är komplicerad och går långsamt.

Ja, det var ju lite utanför ämnet minst sagt, men när det gäller möjligheten för att det
framförs önskemål om byte av advokat vid eventuellt åtal alltså så kan det nog bedömas
som troligt och då finns ju alltid flera skärpta och framgångsrika herrar och damer
att tillgå ur advokatskrået med viss lyster omkring sig och företrädesvis återfinns de
inom 08-området. En tänkbar kandidat är ju denne figur som beblandat sig med både
Quicken och Kristoffer som dömdes för "styckdråpet" på Vatchareeya Bangsuan i Boden
för inte så länge sedan. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 66068

Finns väl alltid någon härifrån som kan tipsa NB om inte annat.
Som tror på baltens oskuld. Och då behöver han ju ha riktigt kvalificerad hjälp ifall det nu
ränner iväg till det där nämnda lilla åtalet. Ganska sannolkt faktiskt med tanke på nåt uttalande
häromdagen om möjlig rättegång redan i sköna höstmånaden september. Vi får väl se
hur det utvecklar sig med allt.

Edit: Den främste kanske av dem alla: Peter Althin, vore nog inte dumt att ha med
sig i en domstol när man är anklagad för mord på en tonårsflicka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Althin

Han har med framgång försvarat herrar som Mats Alm och Joy Rahman bland andra.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-23 kl. 23:35.
2015-07-23, 22:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
I sådana fall måste hon ju även ha stängt caféet?

Ett ansvar som en minderårig inte har rätten att göra kan jag tänka mig.

Skulle ju kunna tänkas vara sant eftersom att pappan envisades att leta igenom caféet när ägarinnan kom och låste upp enligt olika uppgifter...
Rebecka berättar det här i GT: http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
Citat:
Lisa Holm gick bort till sin moped när de två kollegerna åkte i väg i en bil. De hade bråttom för att inte missa en buss.
- Vi sa hej då till varandra. I efterhand har det tagit väldigt hårt på mig att jag inte såg när hon åkte i väg, säger kollegan Rebecka.
Jag lutar mest åt att Lisa inte gick ut genom kaféets dörr sist, och alltså inte låste.
2015-07-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Rebecka har faktiskt aldrig sagt att hon sett Lisa ta på sig. Hon kan ha sett henne ta på sig någon extratröja under HL-jackan men att hon fortfarande hade adidasbyxorna kvar i moppen, som jag tror hon tog av sig innan hon gick in.
Lager på lager på sommaren betyder ju inte per automatik att man ser någon ta dubbla byxor på sig.
Uppgiften om jeans och adidasbyxorna i signalementet kommer troligen endast från föräldrarna, men stämmer bra med klädkoden.

Det skulle förklara både nyckeln i låset, påsen en bit från mopeden samt att ingen såg Lisa bära något i andra handen (påsen?) när hon gick runt hörnet. Och fortfarande att Lisa klätt sig "lager på lager" inne på cafét.

Reportrarna på Aftonbladet som skrivet den något flummiga sammanfattningen vad som hänt i Lisa-fallet verkar också vilja ha det till att Lisa klätt på sig ytterkläderefter att kollegorna åkt. Antingen vet de kanske något, eller så har de rökt på.
Det känns hårfint vilket som.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab

Finns det inte en video då hon säger att lisa hade lager på lager...?

Ja om det är som du skriver skulle det förklara varför man verkat aningen osäker på om hon hade jeansen eller addidasbyxorna på sig vid försvinnandet (signalementet).

Känns dock mer som det är en kille som förvarar sina kläder i moppen. En brud hade nog burit in sin påse som troligen innehöll annat än bara ett bara byxor. Gissar på hårborste/smink tex. Hon verkar ju inte ha använt någon handväska, eller så kanske den följde med LH vid bortförandet.
2015-07-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Detta är något förvirrande
Att medier ger olika versioner om samma händelse

Eller uppgiftslämnare som har svårt att hålla fast vid rätt version kanske...
2015-07-23, 22:44
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Insatsledaren MF sade under en intervju alldeles i början att man fått den sista signalen från området kring kaféet, möjligen lite söder om kaféet; han kom inte ihåg riktigt. - Tror att man inte behöver tillmäta hans uttalande någon större betydelse; under inledningsskedet florerade många uppgifter som efter närmare granskning kan ha tvingats korrigeras. - Det torde f.ö. vara omöjligt att i detta område kunna ge en mer specificerad positionsbestämning. - Att döma av de utspridda mobildelarna så kan iofs mobilen ha rört sig åt söder, och det skulle ev. också kunna berätta att gm snabbt satte sig i rörelse söderut. Detta rimmar ganska bra med att han, det första han gjorde, var att på sin väg mot okänd brottsplats göra sig av med LH:s mobil. - Men som sagt: I avsaknad av korrekt och detaljerad info måste flera möjligheter hållas öppna. De fynd som gjorts skulle ju också ha kunnat spridas ut på gm:s väg från Martorp, men då vittnar fynden snarare om två eller flera gm.

Så sant.
Mobildelarna kan likaväl spridits ut på väg till Martorp som från Martorp .
Det sistnämnda kan ha ett samband med att handsken hittades i efterhand.
2015-07-23, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Finns det inte en video då hon säger att lisa hade lager på lager...?

Ja om det är som du skriver skulle det förklara varför man verkat aningen osäker på om hon hade jeansen eller addidasbyxorna på sig vid försvinnandet (signalementet).

Känns dock mer som det är en kille som förvarar sina kläder i moppen. En brud hade nog burit in sin påse som troligen innehöll annat än bara ett bara byxor. Gissar på hårborste/smink tex. Hon verkar ju inte ha använt någon handväska, eller så kanske den följde med LH vid bortförandet.

Frågan är varför hon hade lager på lager med kläder på sig för.. Det var säkerligen kyligt den där sommardagen men inte så kyligt för en mopedfärd? Var det någon hon inte gillade måntro. Kanske därför hon inte ville visa hud.
2015-07-23, 22:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Frågan är varför hon hade lager på lager med kläder på sig för.. Det var säkerligen kyligt den där sommardagen men inte så kyligt för en mopedfärd? Var det någon hon inte gillade måntro. Kanske därför hon inte ville visa hud.
Lager på lager skyler inte mer hud. Det betyder att man täcker kläder med mer kläder. Det var inte varmt den dagen, och det blåser rätt friskt på en moppe.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in