2015-07-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är på grund av dessa sorter som tiggeriet gynnat SD:s tillväxt väldigt mycket. Inte Benevolensis Hejhejus.
Nja, jag tycker det är tillräckligt besvärande med den mer harmlösa sorten, som ju finns precis överallt här i Stockholm. För en PK-människa måste det betyda ångest varje gång du tvingas passera en hejhej:ande zigge. Ibland hejar jag tillbaka (helst ska man göra det med samma menlösa tonfall, men det har jag inte sträckt mig till ännu), men har aldrig gett något.
2015-07-24, 14:36
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Nu gör du ditt lokala läge till norm, som PK-nissar i övre medelklassens vitreservat brukar göra. "Vadå invandrarkriminalitet? Här finns bara Cheng på kemtvätten och han jobbar och är trevlig."

På en del ställen är tiggarna bara ett par stycken som turas om att snällt sitta utanför matbutiken och säga "hej hej... hej hej.... hej hej....". Grattis. Du har haft turen att få besök av Tiggus Benevolensis Hejhejus. Andra plågas av de betydligt mer aggressiva arterna Tiggus Sinistrus Offensivus och Tiggus Malignis Perseverantus. Aggressiva tiggare som rycker i folks kläder, spottar, skriker glåpord, knuffas, ger sig på pensionärer och sliter i deras väskor.

Det är på grund av dessa sorter som tiggeriet gynnat SD:s tillväxt väldigt mycket. Inte Benevolensis Hejhejus.

Hahaha, så jävla träffande och klockren beskrivning..
2015-07-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nja, jag tycker det är tillräckligt besvärande med den mer harmlösa sorten, som ju finns precis överallt här i Stockholm. För en PK-människa måste det betyda ångest varje gång du tvingas passera en hejhej:ande zigge. Ibland hejar jag tillbaka (helst ska man göra det med samma menlösa tonfall, men det har jag inte sträckt mig till ännu), men har aldrig gett något.
Sen har vi dom "döva", som också är prevalenta här i Stockholm. De (en typ 14 årog ziggeflicka) ville en en signatur för dövas rättigheter, men blev väldigt närgången när jag blankt inte gav något. Men ziggisarna är våra vänner i striden för Sverige, Enoch har så rätt. Men för dem som bor (med barn) i närheten av deras läger är det förstås rena helvetet.
2015-07-24, 14:40
Medlem
farbror Svens avatar
Jag måste gratulera er! Det råder ingen tvekan om att ert parti har vind i seglen och det är faktiskt tragikomiskt att detta förtigs i media (en eloge dock till SVD). Inte ens en notis nu i rötmånaden.

Jag har inget till övers för SD:s politiker, men det är en bisak i sammanhanget. Problemet är främst en rödgrön-regering utan verkligt regeringsunderlag och en allians som givit upp oppositionsrollen. Att DÖ är en katastrof är ett faktum. Dessa sju partiers inkompetens att bilda regering över blockgränsen och/ eller ta in SD i det sedvanliga politiska rummet är förödande. Och att de låter SD ha monopol på invandringsfrågan är helt obegripligt. Det känns som om alla deras spinndoktorer, partisekreterare, ledarskribenter mm har flyttat in på Skansen och sitter och spinner i allmogehusen, fjärran flyktingar och tiggare.

Grattis!
2015-07-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag måste gratulera er! Det råder ingen tvekan om att ert parti har vind i seglen och det är faktiskt tragikomiskt att detta förtigs i media (en eloge dock till SVD). Inte ens en notis nu i rötmånaden.

Jag har inget till övers för SD:s politiker, men det är en bisak i sammanhanget. Problemet är främst en rödgrön-regering utan verkligt regeringsunderlag och en allians som givit upp oppositionsrollen. Att DÖ är en katastrof är ett faktum. Dessa sju partiers inkompetens att bilda regering över blockgränsen och/ eller ta in SD i det sedvanliga politiska rummet är förödande. Och att de låter SD ha monopol på invandringsfrågan är helt obegripligt. Det känns som om alla deras spinndoktorer, partisekreterare, ledarskribenter mm har flyttat in på Skansen och sitter och spinner i allmogehusen, fjärran flyktingar och tiggare.

Grattis!
Det var en hedersam gratulation, vi får väl tacka för erkännande
2015-07-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Grattis!
Tackar tackar, Farbror. Timmen börjar dock bli sen att vända skutan... Men en Pyrrhus-seger är väl också en seger. Suck.
2015-07-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Visst. Men om du har kurvor som på http://status.st som du kan följa flera år. Du ser trendlinjerna. Du ser ökningen. Att "gissa" att trenden fortsätter kan man göra bara genom att peka på tidigare tillväxt. Men om man kommer med en idé att trenden kommer förändras så är det ju kul med en motivering utöver "jag tror det blir så", eller?

I synnerhet graf nr 3 med "glidande medelvärde" är informativ och tydlig.
2015-07-24, 14:51
Medlem
Pirre77s avatar
Med nuvarande ökningstakt så växer SD förbi S inom en dryg månad. Blir roligt för riksdagspolitikerna i sjuklövern att komma tillbaka till jobbet i september med rykande färska opinionsundersökningar som alla säger att SD nu är Sveriges största parti...

Jag begriper inte att politikerna och media så blint vägrar inse att folket äntligen vaknat och fått nog och nu reser sig upp i ren protest mot det vansinne som pågår. Vem vaknar först i media och sjuklövern tror ni?
2015-07-24, 14:53
Medlem
Citat:
Nu gör du ditt lokala läge till norm, som PK-nissar i övre medelklassens vitreservat brukar göra. "Vadå invandrarkriminalitet? Här finns bara Cheng på kemtvätten och han jobbar och är trevlig."

På en del ställen är tiggarna bara ett par stycken som turas om att snällt sitta utanför matbutiken och säga "hej hej... hej hej.... hej hej....". Grattis. Du har haft turen att få besök av Tiggus Benevolensis Hejhejus. Andra plågas av de betydligt mer aggressiva arterna Tiggus Sinistrus Offensivus och Tiggus Malignis Perseverantus. Aggressiva tiggare som rycker i folks kläder, spottar, skriker glåpord, knuffas, ger sig på pensionärer och sliter i deras väskor.

Hahaha. Underbart!

Jag har själv bara sett Tiggus Benevolensis Hejhejus och det tycker jag räcker. Om de började rycka i mina kläder, knuffas eller spotta efter mig skulle jag bli vansinnig.
2015-07-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Hahaha. Underbart!

Jag har själv bara sett Tiggus Benevolensis Hejhejus och det tycker jag räcker. Om de började rycka i mina kläder, knuffas eller spotta efter mig skulle jag bli vansinnig.
Misstänker att de undviker vuxna män, har heller aldrig varit i närheten av det och skulle också bli galen. Men kanske pensionärer och hipsters drabbas?
2015-07-24, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Tack detsamma.

Du kan ha rätt. Vi är överens om att Reinfeldt naturligtvis inte fick ett infall att plötsligt släppa alla konsekvenstankar. Även detta tal, likt alla andra politiska utspel, bottnade i en strategisk analys.

Enligt din tes så var det ett taktiskt beslut för att lyfta partiet. Inte orimligt, det fick stor spridning (alltid bra) och kom att dominera samtalet några dagar. Det bröt av från de vanliga skola, vård, omsorg, tillväxt och kunde i vart fall förväntas bli hyllat i media. Att få media på sin sida i valrörelse är ovärderligt. Det kan också tänkas ge en känsla av uppriktighet.

Helt klart är att alliansen behövde något starkt utspel. Och det skulle inte kunna gå att köra en Lejonborg eftersom man i åtta år gjort motsatsen.

Reinfeldt utspel blev dels en förklaring för allt man hade misslyckats med. Samtidigt som man fick alla fördelar som nämnts ovan.

Visst var det riskfyllt. Men som du påpekar så fanns inte mycket att förlora. Ungefär som att ta ut målvakten i spel en minut innan matchen är slut och man ligger under med två mål.

2: Min tes är att även om allt i din tes stämmer så behövs det inte mycket eftertanke för att förutse att utspelet skulle bli ett magplask i opinionen. Reinfeldt var på väg bort. Vad är då troligast att han ville lägga fokus på? Att partiet han lämnade skulle få ett starkare utgångsläge, eller att vinnlägga sig om att det egna eftermälet skulle bli bra.

Genom sitt utspel kunde han ge sig själv en förklaring till en förlust som en var på ingång. En förklaring som skulle göra honom själv hyllad och garantera en fortsatt lönsam karriär. Det enda han behövde offra var sitt eget parti och ytterligare försätta Sverige i mer förstörelse. För en självupptagen politikerbroiler är sådan val aldrig svåra.

Jag har framfört denna tes flera gånger i tråden. Det verkar dock som om få delar analysen.

Men jag är övertygad om att det måste finnas något som får vansinnet att fortsätta som går bortanför dumhet. INGEN kan vara så dum att han tror sitt parti gynnas av mer invandring. Ingen kan ha missat SD:s framgång trots utfrysning, mediehets, oerfarna företrädare och bristande organisation.

Ingen kan heller vara så dum att han tror massinvandringen på något sätt kan vara human. Politiker ger heller inte intryck av att vara särskilt stora mäniskovänner.

Så någon annan drivkraft måste finnas som gör att politiker fortsätter köra både landet och det egna partiet i botten.

Jag kan bara se att det ligger en personlig vinning. För moderaterna som parti är massinvandringspolitiken dålig. Men för den enskilda moderaten är det mer gynnsamt att heja på den än att protestera.

Eftersom det finns fler broilers än idealister i partierna kommer utvecklingen därför fortgå oavsett hur små partierna blir, då broliern alltid har större chans att trygga sin inkomst och sitt anseende genom att propagera mer invandring och därför ha chans att behålla en av de allt färre riksdagsplatserna än att långsiktigt försöka få en kursändring som gör att partiet växer.

Det ligger inte i broilerns natur att ta en hård och otacksam fight för något allmänt gott i en avlägsen framtid. Vi kan resonera som så att ifall vi tar denna fight så får alla, inklusive vi, det bättre. Men broliern vill alltid ha det snabbaste och säkraste sättet att få det bra direkt.

När partiet består av broilers kommer partierna drivas i en riktning som är bra för de enskilda företrädarna men dåligt för partierna. Ingen kommer resa sig upp och säga "men vänta nu, visserligen är vi alla egoister. Men om vi alla slutar göra utspel för kvällspressen utan istället säger saker som väljarna gillar, då kommer det finnas fler platser vid köttgrytorna för andra egoister".

De kommer inte säga så eftersom egoister ju heller inte bryr sig om andra egoister. De skiter i om det bara finns en enda plats vid köttgrytan så länge den tillhör dem. Och chansen att få den platsen är större genom politiskt korrekta utspel mer än att långsamt försöka byta riktning och i längden Utöka antal platser.

Även när M når 10% kommer företrädare tänka att deras största chans att få bli kvar vid köttgrytan är att vara media mest till lags. Även när de når 5% Oavsett hur mycket ett parti krymper kommer chansen till egen framgång vara större genom att vara mest PK och därför kommer partiets ledare att fortsätta göra utspel som får väljarna att fly.

Det ligger mycket i detta. Riksdagsgruppen är hårt präglad av Reinfeldts politik i regeringsställning. Likaså har MUF blivit en nyliberal/ultraliberal fanclub.

Detta förklarar varför skiljelinjerna i M går mellan stockholmsfolket och övriga moderater ute i landet. Moderata kommunpolitiker är naturligtvis heligt förbannde på vansinnet som bedrivs i huvudstaden.......vars kunsekvenser de äger att förvalta på lokal nivå.

Så ja, jag tror det smäller till ordentligt på partistämman i höst.
2015-07-24, 14:57
Medlem
AussieRedMans avatar
Endast 1000 st tillfrågade i senaste undersökningen så man ska ta det med en stor nypa salt. Iofs skrämmande att SD närmar sig 20%. Långt till val men skulle inte förvåna mig om man får mellan 15 o 20% i nästa val. Dock kommer inget parti att ta i SD ens med en tång. Så deras inflytande kommer fortsätta vara noll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in