Citat:
Ursprungligen postat av
G.S.I
Har du någonsin varit på regementet och vet vad man faktiskt jobbar med? Har du någon kunskap överhuvudtaget hur man bedriver strid mot luftmål? Vet du någonting om vad som krävs för att gruppera och taktiskt använda våra luftvärnssystem?
Det krävs ett luftvärnssystem, det beror på vilken enhet men jag är medveten om att det är mer än själva roboten, du får jättegärna förklara exakt men jag tycker fortsatt att förbanden borde vara grupperade i stridsgrupper, då kommer samövning att ske lättare och mob tid förkortas. Hur det ska lösas kan säkert du bättre än jag och exakt hur många mannar som krävs. Brukar inte ett system kräva en kompani om vi pratar större system.
Förklara för mig vad LV6 gör för nytta själva, det är inte ett av de förband som ska slå fienden på marken utan skydda dessa förband dock är ett av dessa i boden(!) Jag tycker en fjärdedel av styrkan skulle kunna finnas i boden för jämnan.
Förklara gärna varför samövade stridsgrupper inte skulle vara bättre en artilleri i Boden luftvärn i Halmstad och Ingenjör trupper i Eksjö. Vad händer om en bro bli sprängd i Halmstad luftvärnet fastnar där Ingenjörena kommer inte fram snabbt nog och P7 blir bombad åt helvete etc