Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Vid s k hårdmoderering (som jag varit med om i några trådar) så kan det ju däremot bli så att man får inlägg som i övrigt är vederhäftiga och onT raderade bara för att de innehåller någon enstaka förolämpning mot andra skribenter. Jag kan iofs förstå behovet av det, men har alltid undrat vilken del av regelverket det är som används då (Man brukar inte åka på varningar på såna inlägg, utan de tas endast bort). Jag minns t ex att jag fick inlägg i en tråd raderade för att jag kallade en ovanligt dum skribent som vi här kan kalla för RedigaRut för JedigaJut i texten för att anspela på infantilismen i hennes argument. Hur löjligt nu det beteendet må vara från min sida så är jag ändå nyfiken på hur hårdmoderering eg. funkar visavi regelverket.
Först vill jag förklara lite vad en hårdmodererad tråd är och varför hårdmoderering ibland används för dem som inte stött på en sådan tråd då det inte förekommer så ofta.
Det handlar oftast om två olika typer av trådar som kan behöva hårdmodereras, sk. "rusande trådar" (tråd med väldigt hög postfrekvens) samt sk "urspårade trådar" (infekterad tråd där man tappat topic).
Moderatorerna identifierar då vad som ställer till problem och skriver ett moderatorsmeddelande i tråden med upplysning om vad som gäller i just den tråden och detta meddelande dyker upp på inläggsidan (dvs när man klickat på "Svara på detta ämne").
Se nedan för exempel:
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=54121175
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=24632210
Det är moderatorerna som avgör när hårdmoderering behöver tas till, och i urspårade trådar tas det till som sista åtgärd för att undvika låsning.
Nu till din fråga.
Jag tror att du förstår att om du hade postat ett inlägg som enbart innehållit "JedigaJut" så skulle du fått en varning för 0.03, Trams och off-topic oavsett var det postas på forumet.
I en hårdmodererad tråd snävas utrymmet för just trams och OT åt, dvs 0.03 hålls strikt så att inlägg som innehåller trams och OT alls bryter mot regeln, men då först efter att ett moderatorsmeddelande talat om vilken typ av trams och OT det inte längre finns utrymme för i just den tråden.
Kortare sagt: Det är alltså 0.03 som används i betydligt striktare form än i normalfallet.