2015-07-24, 00:35
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Av vad jag sett har sentio följt de andra instituten ganska bra med den skillnaden att de legat högre, eller hur?

Jag hade kunnat köpa det där snacket om sentio drog iväg till jättkonstiga rekordsiffror mellan valen men justerade "ner" sig inför val. Typ: två månader inför valet så är SD 20%. Dagen innan valet 12,7% och valresultat 12,9. Om de vore så skulle självklart dessa invändningar varit högst relevanta. Men eftersom sentio följt de andra instututen ganska jämt hela tiden, så blir ju slutsatsen snarare att sentio har bättre viktning helt enkelt.

Eller hur ser du på saken?

Jag dubbelkollade.
Jo exakt så var det innan förra valet. Under Almedalsveckan i fjol fick SD 13,5 i Sentio. Så visst skedde en justering nedåt.
Kan mycket väl vara så att många väljare flydde från partiet.
"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". SD:s väljare är lättrörliga. Om Kinberg Batra fortsätter vara urkass kan valresultatet vara 23-24 %, men annars... inte helt givet.

Jag menar att SD inte kan ta sina väljare för givet. Opinionsundersökningar är inte valresultat och lätt att de sjabblar bort rätt många av de där 23 % inför nästa val. Glöm inte bort hur höga opinionssiffror Bildt fick innan valet 98, runt 36 %, när de i själva verket landade på ett stabilt 22 %.
2015-07-24, 00:36
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det är ur den vinkeln man måste förstå exempelvis Reinfeldts "öppna era hjärtan". Han visste om de kommande besparingarna, försämringarna. Han talade öppet om dem helt medveten om att väljarna skulle svika.

Han förespråkade alltså något som han dels visste skulle få människor att må sämre och som var dåligt för hans parti. Men för honom SJÄLV, som godhetspossör, var det ett bra tal.
Läser alltid dina inlägg med stort intresse, men här tror jag du har fel. Allt Reinfeldt sa handlade om strategi och taktik. När Reinfeldt sa att vi skulle öppna våra hjärtan så sa han egentligen att det inte finns något reformutrymme för sossarna. Det var alltså ett sista desperat försök, helt och hållet inriktat på att vinna valet. Sossarna förstod det direkt vilket framgick av deras kommentarer.

Reinfeldt var den mest cyniske politiker vi någonsin haft. Man kan inte lita på ett enda ord han sagt för allt hade en strategisk innebörd.
2015-07-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Och hur många läsare har en sådan där artikel då? 200000?
Alla (ganska få) läser SvD så frågan är hur många som egentligen nås av infomrationen om Sentios mätning. Få mediabolag vill ju rapportera om saken.
Dom som ser på NRK (sänder i vissa kabel-TV nät) får ju informationen den vägen. Det har varit up till debatt om SDs ramgångar och senaste mätningen här i Norge i dag.

Tänk att artikeln på Nyheter idag är delad på Facebook över 10 000 gånger, ponera att svensken har 200 vänner i genomsnitt, så blir 2 miljoner människor som får upp nyheten på sina flöden. Räknar man med god marginal så kan man kanske säga att hälften ser nyheten, så är det ändå 1 miljon människor som möts av nyheten idag.
2015-07-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Jag dubbelkollade.
Jo exakt så var det innan förra valet. Under Almedalsveckan i fjol fick SD 13,5 i Sentio. Så visst skedde en justering nedåt.
"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". SD:s väljare är lättrörliga. Om Kinberg Batra fortsätter vara urkass kan valresultatet vara 23-24 %, men annars... inte helt givet.

Jag menar att SD inte kan ta sina väljare för givet. Opinionsundersökningar är inte valresultat och lätt att de sjabblar bort rätt många av de där 23 % inför nästa val. Glöm inte bort hur höga opinionssiffror Bildt fick innan valet 98, runt 36 %, när de i själva verket landade på ett stabilt 22 %.
Varför ljuger du? Har du ingen skam i kroppen? Hitintills har SD haft de mest trogna väljare av alla partier (vilket bla diskuterats eminent av Crispy).

Har du möjligen en kompis som heter Rejdar?
2015-07-24, 00:39
Medlem
Vad man ska ha i minne är att Sentio alltid underskattar SD. De är det institut som underskattar SD minst, men likväl underskattade de SD 2010 och 2014.

Så det som presenteras av Sentio, ska ses med visss skeptism. För troligen ligger SD högre i verkligheten...
2015-07-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Reinfeldt var den mest cyniske politiker vi någonsin haft. Man kan inte lita på ett enda ord han sagt för allt hade en strategisk innebörd.
Tror du har rätt på detta. Svårt att finna en mer obehaglig politiker. Problemet var att han och moderaterna saknade djup, det blev bara taktik och strategier (även om nyliberalismen hägrade som mål nån gång där framme när man duperat folk tillräckligt länge) - plus ett antal inmålade hörn som man kommer att få lida för i decennier, om man nu någonsin repar sig igen.
2015-07-24, 00:47
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
1) Tycker du själv att det är konstruktivt att skjuta på budbäraren Nyheter Idag/Sentio?
2) Tycker du att det har varit det rätta och effektiva sättet att bemöta SD under de senaste åren?

hint: du är inte så originell som du tror

Nej, jag vet ärligt talat inte. Men Sentio visar väldigt extraordinära siffror, så det är klart att siffrorna måste ta med en viss skepsis när de visar så höga siffror. Många medelstora partier har överskattats genom historien

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Visst kan det vara så. Det kanske upptäcks en jättestor oljekälla i Sverige imorn också, eller hur? Men har vi några som helst indikationer på att så skulle vara fallet, menar du?

Nej, allt är spekulationer. Det är samma sak med SD:arna i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Första feta:de
Vad i mitt inlägg fann du värdefullt?

Andra feta:de

Du verkar insatt i ämnet åtminstone. Du bemötte min kritik sakligt och jag känner att jag fick en del nya insikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast då måste ju sossarna aktivt rösta på alliansen budget (vilket DÖ inte stipulerar), eller tänker jag fel nu? Men så länge SD är mindre än alliansen fungerar DÖ, åtminstone spelteoretiskt?

Räcker det inte med att det ena blocket lägger ner sina röster?

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så hyggligt att du är tillbaka..

Frågade dig ca 17.30 igår..

Menar du att Chang Frick friserar sentios siffror ?

Eller att Chang ringer upp sentio och säger : jag betalar bara för rekordsiffror ?

Eller vad ?

Men fick inget svar..? Missade du mina frågor ?

(har själv varit ute på Akerbrygge på en trevlig kväll.., men se där.., precis när jag kommer hem så är du tillbaka)

Ser fram emot ett svar på era påståenden..

Fick väldigt många fler svar än vad jag trodde jag skulle få! Hoppas jag inte missat något nu.

Nej, det tror jag inte. Men det är klart, han redovisar inte felmarginalen för SD i texten på Nyheter Idag. Kändes också väldigt "PR-kuppaktigt" med Mattias Karlsson och allt. Jag har svårt att ta in siffrorna som realistiska. Och hoppas väl heller inte att de är sanna.
2015-07-24, 00:48
Medlem
Citat:
Jag dubbelkollade.

0.6% (13,5-12,9) lär vara inom angiven felmarginal för båda mätningarna.

Jag menade mer om SD hade haft typ 18-20% enligt sentio för att sen sjunka: Då hade jag kunnat ta dina konspirationsteorier på allvar. Men ärligt: Att klaga på 0.6% är bullshit.
2015-07-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vad man ska ha i minne är att Sentio alltid underskattar SD. De är det institut som underskattar SD minst, men likväl underskattade de SD 2010 och 2014.

Så det som presenteras av Sentio, ska ses med visss skeptism. För troligen ligger SD högre i verkligheten...

Sämtar du eller? 0,2%-enheter från SD:s valresultat både 2010 och 2014. De har varit så nära resultaten att det finns inget bättre betyg än toppbetyg för Sentio när det gäller SD.
2015-07-24, 00:51
Medlem
Citat:
Nej, allt är spekulationer. Det är samma sak med SD:arna i tråden.

Visst. Men om du har kurvor som på http://status.st som du kan följa flera år. Du ser trendlinjerna. Du ser ökningen. Att "gissa" att trenden fortsätter kan man göra bara genom att peka på tidigare tillväxt. Men om man kommer med en idé att trenden kommer förändras så är det ju kul med en motivering utöver "jag tror det blir så", eller?
2015-07-24, 00:59
Medlem
Citat:
Räcker det inte med att det ena blocket lägger ner sina röster?
Vad skulle det hjälpa?
2015-07-24, 01:04
Medlem
Epaminondass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
I glädjeyran över SD framgångar, glöm aldrig konsekvenserna av DÖ:

Exempel, väljarsiffror 2018.

Alliansen 33%

SD 35 %

S 22%

I fallet ovan skulle Alliansen få bilda regering och utse Statsminister enligt DÖ.
Med uppbackning av Socialdemokraterna får de ändå regeringsmakten.

Ja, men det skulle ju förutsätta att S-blocket aktivt skulle tvingas rösta för Alliansens budget, de kan då inte bara lägga ned sina röster. SD:s nejröster skulle annars slå ut Alliansens jaröster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in