2015-07-23, 21:36
Medlem
Vad var det egentligen som startade SD:s exempellösa framgång?

Jo det var Mattias Karlssons uttalande 2 december 2014, "vi stödjer oppositionens budget denna gång, och vi kommer i framtiden göra likadant om alliansen regerar, ifall man försöker isolera SD."

Då tyckte jag att Karlsson uttalade sig för kategoriskt och förhastat, men ser man i backspegeln var detta uttalande från MK en riktig snilleblixt!
Senast redigerad av Hultabultan 2015-07-23 kl. 21:45.
2015-07-23, 21:37
Medlem
Väldigt rolig ökning, t.o.m. för oss insatta över förväntan. Man kan resonera i oändlighet om varför SD ökar med väljargrupper hit och specifika händelser dit men summan av kardemumman är att svensken är ordentligt trött på invällarna, punkt.

Jag roade mig med att räkna lite på SD's utveckling sedan valet (som ju genererade denna klassiker):

I valet 2014 röstade 801178 (12,86%) personer på SD. Med de något förenklade antagandena att antalet röstberättigade sedan dess varit konstant och att valdeltagandet skulle varit detsamma motsvarar detta med Sentios 23,3% att hela 1451957 personer skulle röstat på SD idag. Sedan valet har det gått 307 dagar vilket gör att det varje dag tillkommit 2120 SD-röstare. Omräknat per vecka är siffran 14839, ungefär ett fullsatt Globen. Omräknat per månad är siffran 64477, ungefär ett helt Eskilstuna.

Detta, Sverigevänner, saknar totalt motstycke i svensk politik.
2015-07-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Säkert bara en slump att SIFO missade mest av allt 4 % på just SD. Ännu en slump att man underskattade SD och inte överskattade samtidigt som man överskattade MP med 3,4%. Allt måste vara som en mardröm för SIFO.

Ja.

Per är en av de få modiga stjärnorna som finns på den offentliga MSM-stjärnhimlen, Oskarsson på TV4 inte att förglömma.

Skulle vara ännu bättre att redovisa avvikelsen i procent och inte i procentenheter. Då skulle SIFO verkligen stå med byxorna nere vid fotknölarna och malätna !
2015-07-23, 21:45
Avslutad
Skrivet den 27 december förra året, precis efter att de övriga riksdagspartierna kommit överens om att göra sig själva irrelevanta.
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
SD når 30 % i opinionsundersökningar nästa år om DÖ håller.
Vi kanske får vänta någon månad in på nästa år, men SD är en raket and we have take-off. Spikrakt uppåt och så kommer det fortsätta ett bra tag till om DÖ håller.
2015-07-23, 21:46
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Väldigt rolig ökning, t.o.m. för oss insatta över förväntan. Man kan resonera i oändlighet om varför SD ökar med väljargrupper hit och specifika händelser dit men summan av kardemumman är att svensken är ordentligt trött på invällarna, punkt.

Jag roade mig med att räkna lite på SD's utveckling sedan valet (som ju genererade denna klassiker):

I valet 2014 röstade 801178 (12,86%) personer på SD. Med de något förenklade antagandena att antalet röstberättigade sedan dess varit konstant och att valdeltagandet skulle varit detsamma motsvarar detta med Sentios 23,3% att hela 1451957 personer skulle röstat på SD idag. Sedan valet har det gått 307 dagar vilket gör att det varje dag tillkommit 2120 SD-röstare. Omräknat per vecka är siffran 14839, ungefär ett fullsatt Globen. Omräknat per månad är siffran 64477, ungefär ett helt Eskilstuna.

Detta sätt att tänka är nog bland det mest hisnande när man ska försöka sig på att förstå hur stort detta är. Procentenheter hit och dit är betydligt svårare att ta in än absoluta antal.

Så varje dag när solen går upp har det även gått upp ett ljus för drygt 2100 svenskar som har tagit steget över, bort från 7k-mörket.
2015-07-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Jo det var Mattias Karlssons uttalande 2 december 2014, "vi stödjer oppositionens budget denna gång, och vi kommer i framtiden göra likadant om alliansen regerar, ifall man försöker isolera SD."

Då tyckte jag att Karlsson uttalade sig för kategoriskt och förhastat, men ser man i backspegeln var detta uttalande från MK en riktig snilleblixt!

Dä va ju för fan det jag sa! Alla är trötta på fjolleriet, så när nån för en jävla gångs skull visar lite kuk, då går det bra!
2015-07-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag utgår från skattningar i sept 2014 och jämför med valresultatet. Först sentios skattning och över eller underskattning jämfört med valet i procentenheter:

M 24.7 (1.4)
Kd 3.9 (-0.7)
Fp 6.4 (1.0)
C 4.2 (-1.9)
Sd 11.8 (-1.1)
Mp 8.8 (1.9)
S 31.7 (0.7)
V 6.9 (1.2)

Summerat 9.9 procentenheter

Sifo

M 22.6 (-0.7)
Kd 4.5 (-0.1)
Fp 7.2 (1.8)
C 7.0 (0.9)
Sd 8.9 (-4.0)
Mp 10.3 (3.4)
S 30.4 (0.6)
V 6.8 (1.1)

Var har du hittat dessa siffror?
Ingenting verkar stämma på SD.
2015-07-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det var pingströrelsen som startade KDS, absolut inte Svenska kyrkan.

Alright. det var före min tid.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ska vi gissa att Gudmunson är ursinnig på "nya moderaterna"....och vice versa...

Nå........det kommer säkerligen att gå hett till på Ms partikongress i höst.

Tur då att Per kan vara där och rapportera om "hettan".

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Jag vill minas att man sa på den genialiska presskonferensen att man kommer fälla varje budget som avser öka invandringen. Inget "dansa efter SDs pipa" eller hot "om ni isolerar SD". Så länge SD struntar i sig själva och ser till faktisk politik så är de hjältar och kommer få statyer resta i alla städer efter sig. Jag beundrar dessa individer som har modet att stå på barrikaden och offra allt!

Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen

Mind blowing. Ett Globen varje vecka! Ett Eskilstuna i månaden!!

Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Skulle vara ännu bättre att redovisa avvikelsen i procent och inte i procentenheter. Då skulle SIFO verkligen stå med byxorna nere vid fotknölarna och malätna !

Sant! Men kom ihåg att det var bara slumpen och inget avsiktligt.
2015-07-23, 22:13
Medlem
Nåt som borde stämma är ju att SD är största parti bland män nu. Har det nämnts av något OU tidigare?
2015-07-23, 22:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det viktiga är inte att DDR-media rapporterar detta. Det viktiga är att alla inom DDR-media vet. Och det gör dom ju, naturligtvis, webpanel eller inte. Gudmundson skrev den mest lästa artikeln idag i SvD. Det räcker. Tro mig.

Och hur många läsare har en sådan där artikel då? 200000?
Alla (ganska få) läser SvD så frågan är hur många som egentligen nås av infomrationen om Sentios mätning. Få mediabolag vill ju rapportera om saken.
Dom som ser på NRK (sänder i vissa kabel-TV nät) får ju informationen den vägen. Det har varit up till debatt om SDs ramgångar och senaste mätningen här i Norge i dag.
2015-07-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jag antar nån länkat denna redan?

http://ledarsidorna.se/2015/07/kapten-blaskagg-sluta-sabotera-mitt-land/

Det var tur att han inte räknade upp allt som försämrats inom välfärden också men då hade inte sidan räckt till. Framförallt pensionernas nivå som när det väl är dags inte går att åtgärda på egen hand och denna neddragning är den bäst bevarade hemligheten inom massmedier och politiker sedan ATP avskaffades 1998 pga av invandringen från balkan.
Blir det inte revolution när 50-talisterna upptäcker pensionsbedrägeriet kan det aldrig bli revolution !
2015-07-23, 22:19
Medlem
longbow4ys avatar
Tydligen passerade SD någon form av gräns i OU för en del idag. Twitter:

Citat:
Erika♀Impulsén ‏@EAXBreakPARTY 5 minför 5 minuter sedan

Komihåg vänner, när SD får över 15% så är det okej att skjuta.

Nejdå de överreagerar inte alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in