När man pratar om svenska klubblagsbragder i Europa brukar man prata om IFK:s två Uefacupguld, semifinalen mot Barcelona i Europacupen 1986, CL-spelet 1994–95 mot Barcelona, Man United och Bayern samt Malmös Europacupfinal.
Mer bortglömt är IFK:s inofficiella tredjeplats i Champions League 1992–93. Först slog man ut Besiktas och Lech Poznan i kvalet. Av de sju ytterligare klubbar som gick in i två fyralagsgrupper fick IFK de tre absolut svåraste och högst rankade motståndarna: Milan, Porto och PSV. Den andra gruppen bestod av Marseille, Rangers, Brugge och CSKA Moskva. IFK slog PSV två gånger om (3–1 och 3–0) samt Porto hemma (1–0), men förlorade borta (0–2) och åkte så klart på storstryk mot ett i världen helt överlägset Milan (0–4 borta och 0–1 hemma) som vann samtliga sex matcher. IFK slutade tvåa i gruppen, men bara gruppsegrarna gick vidare till final, där Milan överraskande förlorade finalen mot Marseille.
Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Due-due mot Danmark i EM 2004 tycker jag bör nämnas i tråden när jag ändå skriver här. Man minns att det blev ett rejält ramaskri hos italienarna precis efteråt och det pratas väl om det i Italien än idag 10 år senare tror jag. Men här hemma i Sverigenämns det aldrig nu för tiden.
Det nämndes ju gång på gång under U21-EM här senast, efter 1–1 mot Portugal. Knappast bortglömt i allmänhet heller.
/feldgrau