2015-07-22, 23:17
Medlem
Henrik Larssons straffmiss mot Tyskland i VM 2006.
Staffan Tapper missade en straff i VM 1974 och det ältas fortfarande, men Henkes straffmiss har glömts bort och nämns aldrig av journalister.

Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Någon som minns sveriges avancemang till VM 2002 idag förresten? Nog för att det var en av dom lättaste grupperna i mannaminne, men ändå.
Jag minns segern mot Turkiet på bortaplan. Det som man lätt glömmer bort är att Turkiet faktiskt tog sig till VM trots förlusten mot Sverige. Det blev brons för Turkiet och Sverige åkte ut mot Senegal...
Citera
2015-07-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Henrik Larssons straffmiss mot Tyskland i VM 2006.
Staffan Tapper missade en straff i VM 1974 och det ältas fortfarande, men Henkes straffmiss har glömts bort och nämns aldrig av journalister.

Jag minns segern mot Turkiet på bortaplan. Det som man lätt glömmer bort är att Turkiet faktiskt tog sig till VM trots förlusten mot Sverige. Det blev brons för Turkiet och Sverige åkte ut mot Senegal...
Nu hade vi visserligen åkt ut mot Tyskland ändå. Vi var knappast värda att ens gå till slutspel efter fiaskot mot T/T i premiären den gången. Men givetvis borde Henke ha satt straffen då han brukade vara säker från 11 meter. VM 74 kan jag inte säga något om för jag levde inte då men du har helt rätt i sak att det tjatas hela tiden om det.

Jo, det stämmer det. Fast VM2002 var ju en riktigt svag turnering överlag också. Sedan ska man komma ihåg att Turkiet inte lirat VM sedan dess heller och Sverige bara en gång. Märkligt egentligen.
Citera
2015-07-22, 23:44
Medlem
Due-due mot Danmark i EM 2004 tycker jag bör nämnas i tråden när jag ändå skriver här. Man minns att det blev ett rejält ramaskri hos italienarna precis efteråt och det pratas väl om det i Italien än idag 10 år senare tror jag. Men här hemma i Sverigenämns det aldrig nu för tiden.
Citera
2015-07-22, 23:58
Medlem
Citat:
Nu hade vi visserligen åkt ut mot Tyskland ändå. Vi var knappast värda att ens gå till slutspel efter fiaskot mot T/T i premiären den gången. Men givetvis borde Henke ha satt straffen då han brukade vara säker från 11 meter. VM 74 kan jag inte säga något om för jag levde inte då men du har helt rätt i sak att det tjatas hela tiden om det.
Jag levde inte då, men Tappers straffmiss är ju något som vi får läsa om ganska ofta, nästan som om journalisterna vill utbilda oss om händelsen. Henkes straffmiss verkar alla vilja glömma bort.

Sedan har vi ju EM 2004 och straffläggningen mot Holland. Zlatan och Mellberg missade, men vem kommer ihåg det idag?
Citera
2015-07-23, 00:00
Medlem
feldgraus avatar
När man pratar om svenska klubblagsbragder i Europa brukar man prata om IFK:s två Uefacupguld, semifinalen mot Barcelona i Europacupen 1986, CL-spelet 1994–95 mot Barcelona, Man United och Bayern samt Malmös Europacupfinal.

Mer bortglömt är IFK:s inofficiella tredjeplats i Champions League 1992–93. Först slog man ut Besiktas och Lech Poznan i kvalet. Av de sju ytterligare klubbar som gick in i två fyralagsgrupper fick IFK de tre absolut svåraste och högst rankade motståndarna: Milan, Porto och PSV. Den andra gruppen bestod av Marseille, Rangers, Brugge och CSKA Moskva. IFK slog PSV två gånger om (3–1 och 3–0) samt Porto hemma (1–0), men förlorade borta (0–2) och åkte så klart på storstryk mot ett i världen helt överlägset Milan (0–4 borta och 0–1 hemma) som vann samtliga sex matcher. IFK slutade tvåa i gruppen, men bara gruppsegrarna gick vidare till final, där Milan överraskande förlorade finalen mot Marseille.

Citat:
Due-due mot Danmark i EM 2004 tycker jag bör nämnas i tråden när jag ändå skriver här. Man minns att det blev ett rejält ramaskri hos italienarna precis efteråt och det pratas väl om det i Italien än idag 10 år senare tror jag. Men här hemma i Sverigenämns det aldrig nu för tiden.

Det nämndes ju gång på gång under U21-EM här senast, efter 1–1 mot Portugal. Knappast bortglömt i allmänhet heller.

/feldgrau
Citera
2015-07-23, 09:14
Medlem
Svenska landslagets insats i VM 1974 förutom Tappers straff och Edströms volley
Citera
2015-07-23, 10:07
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Sedan har vi ju EM 2004 och straffläggningen mot Holland. Zlatan och Mellberg missade, men vem kommer ihåg det idag?
Jag minns det i alla fall väldigt väl. 2004 hade vi förmodligen det bästa landslaget på pappret på väldigt länge. Vi hade tre riktiga världsstjärnor; Henrik Larsson var på toppen av sin karriär och på väg till Barcelona, Ljungberg hade en bra säsong bakom sig i Arsenal som var obesegrade säsongen innan, och Zlatan var på väg att slå igenom på riktigt och gå till Juventus. Försvaret var riktigt stabilt med Mellberg och Jakobsson i mittlåset, Edman och Nilsson som ytterbackar och Linderoth framför. Om det var någon gång vi skulle tagit oss förbi en kvartsfinal i EM var det då.

Det känns ändå som att de flesta kommer ihåg straffläggningen mot Holland. Framför allt Mellbergs miss - han borde inte slagit någon straff över huvud taget. Vad fler har glömt är nog Ljungbergs stolpträff i förlängningen, som borde nämnas lika ofta som Svenssons dito mot Senegal 2002. Det är ju, som Laul skaldade, ett av den svenska fotbollshistoriens största mysterier varför en av våra bästa spelare aldrig lärde sig skjuta.
Citera
2015-07-24, 00:01
Medlem
Citat:

Knappast bortglömt va? Speciellt inte med sommarens U-21 i färskt minne så blev de som hade glömt bort påminda igen!
Citera
2015-07-24, 00:05
Medlem
P.Gs avatar
Den där extremt långa höjdbollsduellen mot Turkiet i EM 2000, där bollen nickades fram och tillbaka mellan lagen utan att toucha marken. Var väl dessutom matchens "höjdpunkt". Då ville man bara borra sig i skallen för att glömma skiten, men nu förtjänar det nästan att kommas ihåg som svensk landslagsfotbolls lågvattenmärke i modern tid. När man tycker att de spelar dåligt kan man alltid komma ihåg den där 0-0-matchen i Eindhoven.
Citera
2015-07-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Knappast bortglömt va? Speciellt inte med sommarens U-21 i färskt minne så blev de som hade glömt bort påminda igen!
Förvisso sant. Fast innan dess var det ju knäpptyst om det. Så jag tycker det bör nämnas i tråden.
Citera
2015-07-24, 00:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Den där extremt långa höjdbollsduellen mot Turkiet i EM 2000, där bollen nickades fram och tillbaka mellan lagen utan att toucha marken. Var väl dessutom matchens "höjdpunkt". Då ville man bara borra sig i skallen för att glömma skiten, men nu förtjänar det nästan att kommas ihåg som svensk landslagsfotbolls lågvattenmärke i modern tid. När man tycker att de spelar dåligt kan man alltid komma ihåg den där 0-0-matchen i Eindhoven.

Fast för att vara en sån, i sammanhanget, ointressant match, så har iaf jag hört en del om matchen ifråga i efterhand. Kommer upp lite då och då.
Citera
2015-07-24, 01:18
Medlem
Pappa berättade ofta för mig om hur bra sverige var 1991 eftersom vann med 4-3 mot Jugoslavien.
https://www.youtube.com/watch?v=uyfpFYPFB5A

Min familj är från den Serbiska delen av forna Jugoslavien och pappa ska även ha träffat Slaviša Jokanović (#11 i matchen. Glömde nämna det första inlägget) flera gånger som spelade i den matchen. Mötena ska dock ha skett före den matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in