Citat:
Ursprungligen postat av
joxarn
Det enda man får höra när polisen uttalar sig är att det "har stärkts och stärkts" emot den häktade,men jag undrar i alla fall.........En skicklig lagvrängare kan smula sönder det mesta.Hoppas för LH och familjens skull att de kan få fast GM.
Du har sett för mycket på amerikanska rättegångsfilmer tror jag. I den grå svenska verkligheten är advokaten som regel i ett hopplöst underläge. Det är inte en jury med rednecks som ska övertygas, utan en domstol med minst 1 kvalificerad domstolsjurist. För det allra mesta är det uppenbart att den åtalade är skyldig och om vederbörande ändå nekar så blir advokatens ganska trista uppgift att i uppförsbacke ifrågasätta självklar bevisning och framföra klientens mer eller mindre korkade bortförklaringar. Alternativt dessa typer som "inte minns".
Processen handlar inte så mycket om skickligt munväder och argumentation, utan en rätt odramatisk framläggning av bevis som domstolen sen kommer att bedöma utan att ta så där värst mycket hänsyn till hur vältalig åklagare resp. advokat är.
Jag har inte sett nån statistik att kändisadvokaterna skulle ha bättre statistisk än andra, jag tror t o m det förhåller sig tvärtom i vissa fall. Självklart finns det ändå ett visst utrymme och det spekulerades ju i Vatchareeyafallet att det var advokaten i Hovrätten som lyckades få dem att sänka brottsrubriceringen till dråp - något som förmodligen sänkte hans klients faktiska tid i fängelse med 4-5 år.