2015-07-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Comodo är en brandvägg med ett ordentligt utbyggt HIPS och främst HIPS`et ger ett grundligare datorskydd .
Finns HIPS i Comodo Firewall gratisversionen? Behöver jag konfigurera något?
Citera
2015-07-21, 13:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Finns HIPS i Comodo Firewall gratisversionen? Behöver jag konfigurera något?

Javisst .

Konfigurering - http://www.techsupportalert.com/content/how-install-comodo-firewall.htm

Comodo hjälpfil med fyllig info - https://help.comodo.com/product-72-Comodo-Internet-Security.html

Skillnaden mellan CIS och CFW är att i CIS finns även ett AV .
Senast redigerad av 1FF 2015-07-21 kl. 13:26.
Citera
2015-07-21, 13:57
Medlem
Tack för alla svar.

Varje gång jag startar datorn frågar UAC om jag tillåter att Avast får göra ändringar i datorn. Och jag vill ju ogärna stänga av UAC helt?

Ok, så ladda ner Panda eller Avira och inte använda mig av Windows Defender samt använda mig av en backup.

Lite "peppar peppar, ta i trä" här men av Avira och Panda, båda är väl för de första gratis? Såg att panda har testperiod, gissar att det är som med Avast att man bara fyller i mailadress så kör den ett år? Men vilken av de två drar minst prestanda, det är jag mest intresserad av.

Ska kolla upp unchecky.

Tack Lyfang men orkar inte kolla upp några nya AV-program
Citera
2015-07-21, 17:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoor85
Tack för alla svar.

Varje gång jag startar datorn frågar UAC om jag tillåter att Avast får göra ändringar i datorn. Och jag vill ju ogärna stänga av UAC helt?

Ok, så ladda ner Panda eller Avira och inte använda mig av Windows Defender samt använda mig av en backup.

Lite "peppar peppar, ta i trä" här men av Avira och Panda, båda är väl för de första gratis? Såg att panda har testperiod, gissar att det är som med Avast att man bara fyller i mailadress så kör den ett år? Men vilken av de två drar minst prestanda, det är jag mest intresserad av.

Ska kolla upp unchecky.

Tack Lyfang men orkar inte kolla upp några nya AV-program

Jag har haft Avast och det frågade aldrig så frågan kvarstår - vad frågar det om... gäller det inte om något mer specifikt ? Det bör gå att göra någon typ av undantag för det där i programmet.
Posta en skärmbild på det .

Det finns betydligt tillförlitligare och avsevärt snabbare "image" program än Windows egna.
Att göra Windows återställningspunkter är också bra , se längst ner .

UAC - har man tillräckligt bra skydd på datorn som gör dess jobb bättre så kan man stänga av det .

Bägge har gratis versioner och vilket som drar minst verkar bero på vem man frågar för vissa upplever Panda som det lättaste de haft medans för andra går datorn trögt . Avira har jag inte hört ska vara något problem med när det gäller det .

Performance ger en vink om lätthet - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-7/
Citera
2015-07-21, 17:23
Medlem
Jag provar Bitdefender Free, Comodo Firewall, MBAM Premium, MBAE Free tillsammans. Enda frågan jag har är om jag ska slå på Autosandlådan i Comodo Firewall?
Citera
2015-07-21, 19:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag provar Bitdefender Free, Comodo Firewall, MBAM Premium, MBAE Free tillsammans. Enda frågan jag har är om jag ska slå på Autosandlådan i Comodo Firewall?

En uppställning som gör dig rustad till tänderna .
En del upplever kompatibilitets problem mellan MBAE och CIS , lite läsning - https://www.google.se/search?q=is+MBAE+compatible+with+comodo+is&sourcei d=ie7&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=9nuuVc6xKeqO8Qf9goHoB A.

Frågan är egentligen om man behöver MBAE när man har CFW`s HIPS .

Om du vill konfigurera enligt tidigare länk så bör du göra det dessutom så är auto sandlådan en del av det grundläggande skyddet i CFW. Läs lite mer om det i Comodo`s hjälpfil som du fick en länk till.
Citera
2015-07-23, 15:01
Medlem
Citat:
Jag provar Bitdefender Free, Comodo Firewall, MBAM Premium, MBAE Free tillsammans.
Jag avinstallerade Bitdefender Free men avinstallation misslyckades, programmet ville sända en kraschlogg, men vid nästa försök gick det. Men nu ersatte jag Bitdefender med Panda Free Antivirus. Panda fanns även på svenska och fungerar bra på datorn.
Citera
2015-07-23, 15:08
Medlem
Panda Free Antivirus (antivirus), Comodo Firewall (brandvägg) och Malwarebytes Anti-Malware Free (anti-sabotageprogram) är ett förslag på grundläggande skydd.
Citera
2015-07-23, 16:45
Medlem
MrWins avatar
Efter att ha läst här hur dåligt Microsoft Security Essentials är, laddade jag ner Panda Free Antivirus och avinstallerade Microsoft Security Essentials. Jag sökte genast igenom datorn med Panda. Därefter dök Windows Defender upp på skärmen och ville att jag skulle söka igenom datorn med det, vilket jag gjorde. Kollar jag datorns status i kontrollpanelen står det att både Panda Free Antivirus och Windows Defender är aktiverade och att datorns prestanda kan försämras om jag kör två antispionprogram samtidigt. Operativsystem är Windows 7.

Har försökt att avinstallera Windows Defender via kontrollpanelen men jag hittar inte programmet.
Senast redigerad av MrWin 2015-07-23 kl. 16:48.
Citera
2015-07-23, 16:48
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Efter att ha läst här hur dåligt Microsoft Security Essentials är, laddade jag ner Panda Free Antivirus och avinstallerade Microsoft Security Essentials. Jag sökte genast igenom datorn med Panda. Därefter dök Windows Defender upp på skärmen och ville att jag skulle söka igenom datorn med det, vilket jag gjorde. Kollar jag datorns status i kontrollpanelen står det att både Panda Free Antivirus och Windows Defender är aktiverade och att datorns prestanda kan försämras om jag kör två antispionprogram samtidigt.

Har försökt att avinstallera Windows Defender via kontrollpanelen men jag hittar inte programmet.
Det är inbyggt i Windows, bara att avaktivera inte avinstallera.
Citera
2015-07-23, 16:50
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Det är inbyggt i Windows, bara att avaktivera inte avinstallera.
Tack!
Senast redigerad av MrWin 2015-07-23 kl. 17:05.
Citera
2015-07-23, 17:06
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Var avaktiverar man Defender?
Tryck upp startmenyn och sök på msconfig, klicka och välj tjänster, avmarkera windows defender och tryck verkställ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in