2015-07-12, 21:06
Medlem
xantranxs avatar
Är Estet NOD32 fortfarande top ett?
Citera
2015-07-12, 21:36
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xantranx
Det kom väl för 10-15 år sen. Vad tror du själv?
Citera
2015-07-12, 21:40
Medlem
Ingen enskild skanner hittar alla kända virus eller sabotageprogram. På en dator går det att kombinera: Avast (gratisversion), Malwarebytes Anti-Malware (gratisversion), MBAM Anti-Exploit Free (gratisversion), herdProtect (gratisversion) och Process Explorer med VirusTotal (gratisversion).

Malwarebytes Anti-Malware Premium (betalversion) hindrar oönskad programvara från att installeras. Finns på svenska, Avast likaså.
Citera
2015-07-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Ingen enskild skanner hittar alla kända virus eller sabotageprogram. På en dator går det att kombinera: Avast (gratisversion), Malwarebytes Anti-Malware (gratisversion), MBAM Anti-Exploit Free (gratisversion), herdProtect (gratisversion) och Process Explorer med VirusTotal (gratisversion).

Malwarebytes Anti-Malware Premium (betalversion) hindrar oönskad programvara från att installeras. Finns på svenska, Avast likaså.

Varför i helvete ska man använda allt det där när du kan sätta policies för användaren och installera Comodo som då innehåller aktivt skydd mot det du kan tänkas utsättas för när du använder datorn i form av skadliga filer och "exploits". Du kan ju även köra Firefox med diverse säkerhetsaddons som finns och om du är extra rädd ännu lägga till Sandboxie.

Notera att jag inte menar att man ska fylla webbläsaren med en massa addons utan fortfarande köra så få som möjligt och helst dom som uppdateras regelbundet. Flash Player click to play och andra plugins likaså sedan är det tuta och köra som gäller.
Citera
2015-07-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Varför i helvete ska man använda allt det där
3 aktiva skydd: MBAM Premium, Avast Free och Malwarebytes Anti-Exploit.
Citera
2015-07-13, 09:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xantranx

Klicka på länken i inlägg #4792 så ser du ett rätt typiskt resultat för Eset - de är alltid bland de bättre men ofta inte bland de absolut bästa .

Det finns alltså bättre att skaffa - t.o.m gratis d.o .
Citera
2015-07-13, 16:32
Medlem
Citat:
Utöver det skulle jag vilja ha en bättre brandvägg (än Windows egna) och en sandlåda.

Glary Utilities är bra på att kontrollera uppdateringar och uppdatera (Software Update), men gör det inte automatiskt. Ibland hör man hur Flash har en och annan säkerhetslucka.
Citera
2015-07-13, 18:00
Medlem
Citat:

Då vet du även att man inte ska använda skydd som har aktiva moduler och annat igång sammtidigt nere på den systemnivå som just MBAM och Avast körs på.
Citera
2015-07-14, 15:58
Medlem
CartoonVHS, MBAM är utformad för att fungera tillsammans med realtids antivirus. Malwarebytes Anti-Exploit tillför ett skyddslager.

MBAM Premium fungerar med Avast, Avira eller Bitdefender gratisversioner. Ja, kör bara med ett antivirus åt gången. Men MBAM är inget antivirus. Premium är bättre då det stoppar skräpprogram innan de installeras på datorn. SuperAntiSpyware är ett alternativ till MBAM.
Citera
2015-07-21, 10:09
Medlem
Känner mig som en nybörjare gällande detta, har använt olika virus-program länge men förstår inte allt som står i tråden(gått tillbaka 20 sidor och läst)
Förstår att alla rekommenderar olika men har några frågor.
Har senaste två-tre åren kört Avast men eftersom den frågar om den får "ändra" i datorn varje gång jag startar datorn(det är Windows som frågar, har googlat men går tydligen inte att få bort)
Så därför vill jag byta, testade att byta till Bitdefender men tyckte den va lite väl otydlig.

Så funderar på antingen Avira eller Panda. Känns som hugget eller stucket vilken som är bäst.

Men nu till frågan, har aldrig haft nå virus(vad jag vet) men när jag läser i forumet blir jag fundersam, räcker det inte med t.ex avira? Vad betyder AV och varför skulle man t.ex köra det där Comodora och t.ex Avira? Vad är skillnaden? Varför ska man ha båda? Och malware, skyddar inte avira mot det?

Jag har en PC och surfar genom chrome, kör några spel och gör väl de som alla andra gör på en dator. Brukar inte direkt hänga på några sidor som ska ge virus. Kör också Adblock.

Så, räcker det med Avira eller Panda eller bör jag köra på nå mer? Har också (såklart?) Windows defender och windows brandvägg igång. Surfar genom en router med win 7.

Uppskattar svar!
Citera
2015-07-21, 11:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoor85
Känner mig som en nybörjare gällande detta, har använt olika virus-program länge men förstår inte allt som står i tråden(gått tillbaka 20 sidor och läst)
Förstår att alla rekommenderar olika men har några frågor.
Har senaste två-tre åren kört Avast men eftersom den frågar om den får "ändra" i datorn varje gång jag startar datorn(det är Windows som frågar, har googlat men går tydligen inte att få bort)
Så därför vill jag byta, testade att byta till Bitdefender men tyckte den va lite väl otydlig.

Så funderar på antingen Avira eller Panda. Känns som hugget eller stucket vilken som är bäst.

Men nu till frågan, har aldrig haft nå virus(vad jag vet) men när jag läser i forumet blir jag fundersam, räcker det inte med t.ex avira? Vad betyder AV och varför skulle man t.ex köra det där Comodora och t.ex Avira? Vad är skillnaden? Varför ska man ha båda? Och malware, skyddar inte avira mot det?

Jag har en PC och surfar genom chrome, kör några spel och gör väl de som alla andra gör på en dator. Brukar inte direkt hänga på några sidor som ska ge virus. Kör också Adblock.

Så, räcker det med Avira eller Panda eller bör jag köra på nå mer? Har också (såklart?) Windows defender och windows brandvägg igång. Surfar genom en router med win 7.

Uppskattar svar!

Vad är det som det frågas om att få ändra ?

Har du kört med Avast och aldrig haft virus så kommer du även att klara dig med Avira eller Panda vilka är bra val .
AV = AntiVirus .
Comodo är en brandvägg med ett ordentligt utbyggt HIPS och främst HIPS`et ger ett grundligare datorskydd .
Malware är samlingsnamnet för alla typer av virus , trojaner e.t.c vilket Avira och andra liknande skydd givetvis är tänkta att skydda emot .

Som sagt , har du klarat dig hitintills så bör det fortsätta även med Avira eller Panda men det viktigaste som sällan nämns är egenligen backupande av datorn . En frisk backup klarar dig ur allt . Så skaffa dig t.e.x Avira och ett bra backup program så har du ett bra skydd och har varit förutseende när det gäller det viktiga givetvis förutsatt att du vet att datorn var ren från början .

Stäng av Defender då man inte ska köra 2 Av`en samtidigt .

Förutom ett bra Av så brukar detta vara intressant - http://unchecky.com/
Senast redigerad av 1FF 2015-07-21 kl. 11:16.
Citera
2015-07-21, 11:21
Medlem
Stoor85, Bitdefender Free eller deras säkerhetspaket ska vara lättare på datorn från vad jag läst.

Har du provat anti-sabotageprogramet Malwarebytes Anti-Malware eller SuperAntiSpyware? herdProtect lär hitta virus ditt antivirusprogram missat. Process Explorer med VirusTotal är bra. Avaktivera Windows Defender om du kör något bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in