Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Vilka kriterier anser du att ett opinionsinstitet skall uppfylla för att räknas som seriöst? Är det hur bra de prickar valresultaten eller är det även något annat?
Om jag får spela djävulens advokat en stund så behöver inte rätt resultat betyda att man har bästa (eller ens en vetenskaplig) metod till sina mätningar. Jag vill minnas att Novus VD i en intervju som länkades några sidor bakåt menar att självrekryterande webbpaneler har 2 fel som i viss mån tar ut varandra och därför hamnade närmre SD:s faktiska resultat.
1. Att panelen inte är representativ för befolkningen (och det är väl ett lättköpt argument, för att aktivt söka upp undersökningar att delta i är väl inte så typiskt. Samt massa andra faktorer som skiljer den generella pop. gentemot de som deltar i webbpaneler).
2. Att de som deltar har lite mera av en "aktivist-personlighet" (p.g.a. punkt 1) och därför inte påverkas av "skrämselfaktorn" som i traditionella urval ger en underskattning av SD i andra mätningar.
1+1=4-3=2 för att koka ihop ett exempel med 2 fel som ändå ger rätt resultat. Så hur seriösa sentio är ur ett vetenskapligt perspektiv har jag svårt att bedöma (har ej insyn eller kompetens), men huvudsaken med mätningar är ändå trender över tid och inte dess exakta mått i enskilda mätningar. Att konstatera att SD har en stark uppåtgående kurva är gott nog, ett faktiskt resultat får vi vänta till nästa val på.