2015-07-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vilka kriterier anser du att ett opinionsinstitet skall uppfylla för att räknas som seriöst? Är det hur bra de prickar valresultaten eller är det även något annat?

Om jag får spela djävulens advokat en stund så behöver inte rätt resultat betyda att man har bästa (eller ens en vetenskaplig) metod till sina mätningar. Jag vill minnas att Novus VD i en intervju som länkades några sidor bakåt menar att självrekryterande webbpaneler har 2 fel som i viss mån tar ut varandra och därför hamnade närmre SD:s faktiska resultat.

1. Att panelen inte är representativ för befolkningen (och det är väl ett lättköpt argument, för att aktivt söka upp undersökningar att delta i är väl inte så typiskt. Samt massa andra faktorer som skiljer den generella pop. gentemot de som deltar i webbpaneler).

2. Att de som deltar har lite mera av en "aktivist-personlighet" (p.g.a. punkt 1) och därför inte påverkas av "skrämselfaktorn" som i traditionella urval ger en underskattning av SD i andra mätningar.

1+1=4-3=2 för att koka ihop ett exempel med 2 fel som ändå ger rätt resultat. Så hur seriösa sentio är ur ett vetenskapligt perspektiv har jag svårt att bedöma (har ej insyn eller kompetens), men huvudsaken med mätningar är ändå trender över tid och inte dess exakta mått i enskilda mätningar. Att konstatera att SD har en stark uppåtgående kurva är gott nog, ett faktiskt resultat får vi vänta till nästa val på.
2015-07-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Alliansen är lika lite i opposition till regeringen i och med DÖ som KD eller Fp var till Alliansen 2006-2014.
Fast frågan bör ju upprepas i det oändliga: varför kallar allianspartierna sig (alltmer desperat), opposition? Det är marknadsföringen som ska attackeras?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Varför skulle SD nöja sig med att få igenom litet? Då är det bättre att göra som DFP och ställa sig vid sidan om och släppa fram en minoritetsregering.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Får de inte full kontroll över invandringspolitiken bör SD inte ingå i något samarbete, varken mer eller mindre allt annat skulle mycket riktigt kunna sänka SD, och det på ett mycket onödigt sätt.

Missförstå mig inte. Jag håller helt med er och Jimmie tyckte jag var tydlig med det under sitt tal i Almedalen. "Vi strävar inte efter ministerposter, vi strävar efter att ändra politiken."

Det jag beskrev är det jag kan se skulle kunna sänka SD. Vad skulle annars kunna göra det?
Medlem
Man förstår att det är rejäl sprängkraft i dessa siffror. Jag mejlade i stort sett samtliga redaktioner i hela Sverige.. t om. ned på nivå med Fagerstaposten.. dvs alla journalister i hela Sverige vet om detta. Men ingen skriver.. inte ens Nyheter24.. som normalt skriver om allt som ger klick..

Obs: SvD (Per Gudmundson) och Växjö Nyheter publicerade innan mitt tipsmejl.

Av de ca 30 utomlands som fick mitt tipd har Aftonposten i Norge publicerat en artikel. Men mer förståeligt att nyhetsvärdet är mindre utomlands.
2015-07-23, 15:26
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vilka kriterier anser du att ett opinionsinstitet skall uppfylla för att räknas som seriöst? Är det hur bra de prickar valresultaten eller är det även något annat?

Att komma närmast valresultatet för ett enskilt parti har inget med seriositet att göra. Vilken idiot som helst har och kommer att lyckas med det.
Nej jag har inte kläm på vilka kriterier som krävs för att anses vara ett seriöst opinionsinstitut men uppenbarligen är att Sentio inte betraktas som ett sådant.
2015-07-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Javisst är det komiskt att en norsk tidning skriver om ett norsk opinionsföretag som inte räknas som seriöst i Sverige.

Beundransvärd. Alltid flaggan i topp. Ja, det är ju som sagt valresultatet som räknas. Jag ser fram emot det inlägget där du skriver, efter att SD blivit större än S i en kommande opinionsundersökning.

Nej älskling, det är inte Sentio vi talar om här, utan en riktigt svensk opinionsundersökning. Svenskt ska det vara, sa Jimmie Åkesson. Eller hur!

puss o kram
vi ses på pride

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-23 kl. 15:59.
2015-07-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En grafisk tydlig illustration av den eskalerande galenskapen finns i figur 4 på sidan 176:

"Negativ rapportering om SD i den svenska pressen (antal artiklar"

http://journals.lub.lu.se/index.php/st/article/view/12939/11576

Den påminner starkt om SDs utveckling i opinionen, inte minst sista året
2015-07-23, 15:28
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Nu håller verkligen moderaterna på att implodera. Frågan är hur lång ner kommer moderaterna att att sjunka den närmaste tiden . Hur många moderata kommunalpolitiker kommer att lämna det sjunkande skeppet. Denna opinionsundersökningen måste ge M ledningen många mardrömmar .
Det är inte en dag för tidigt att Moderaterna straffas för DÖ. Tycker att det är märkligt att dom legat så högt som dom gjort under våren.
2015-07-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nej, i praktiken gäller bara DÖ fram tills dess att det börjar bli osannolikt att den överlever valet 2018, för om SD är så stora så att DÖ inte fungerar så har alliansens stöd till regeringen varit förgäves. Då får de aldrig någonting tillbaka.

Jag har varit inne på det tidigare. När SD börjar närma sig vara största block så blir debatten i de borgerliga partierna helt ohanterbar för partiledningen, och detta kan vara ett faktum redan i höst när M och FP har stämmor.

Ponera att M/alliansens huvudsakliga mål inte är makten 2018 utan att massinvandringen ska fortsätta så spelar väl inget av det som sker fram till 2018 någon roll? Målet var väl att utesluta SD från makt, till varje pris.

Alliansen var ju vid DÖs bildande större än regeringen, bara det att 7K räknade in V som passivt stöd till regeringens "block".
2015-07-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Det är inte en dag för tidigt att Moderaterna straffas för DÖ. Tycker att det är märkligt att dom legat så högt som dom gjort under våren.
Ja det här är egentligen helt logiskt, lyckligtvis, och galet kul.
2015-07-23, 15:33
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Att komma närmast valresultatet för ett enskilt parti har inget med seriositet att göra. Vilken idiot som helst har och kommer att lyckas med det.
Nej jag har inte kläm på vilka kriterier som krävs för att anses vara ett seriöst opinionsinstitut men uppenbarligen är att Sentio inte betraktas som ett sådant.

Du menar att du och dina gelikar VILL INTE att Sentio ska vara ett seriöst opinionsinstitut eftersom de presenterar obekväma resultat, patetiskt!

Om inte poängen är att komma så nära valresultaten som möjligt så förlorar opinionsmätning all mening, för vad ska man annars ha det till?
Ett opinionsinstitut kan endast vara seriöst på ett sätt och det är att lyckas pricka in ett valresultat, allt annat är vänsterideologiskt skitprat.
Senast redigerad av thewellovedone 2015-07-23 kl. 15:46.
2015-07-23, 15:34
Medlem
Citat:

De var ju bäst överlag i senaste valet.

Men du liksom bara vet att de inte är seriösa. För det är så du vill att det ska vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in