Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Javisst är det komiskt att en norsk tidning skriver om ett norsk opinionsföretag som inte räknas som seriöst i Sverige.

Det är i sig komiskt/sorgligt att det inte räknas som seriöst i Sverige, trots de ständiga erfarenheterna av vilka som gör de bästa förutsägelserna. Men så är ju närmast all empirisk samhällsforskning av mindre redbar karaktär i Sverige på grund av extrem politisk detaljstyrning och en påföljande allt större inkompetens och ovetenskaplighet inom forskningen. Sverige uteslöts ju
inte från ENQA, det europeiska samarbetet mellan ett 30-tal europeiska länder kring kvalitetssäkringen av högre utbildning, för att Sverige hade
för hög kvalitet inom, och
för lite politisk detaljstyrning över, den svenska högskolesektorn. Sverige uteslöts givetvis just på grund av den låga kvalitén och den för påfallande politiska styrningen.
Det är lite grann som när svenska "pedagoger" bestrider alla resultat från internationell, empiriskt grundad forskning kring utbildning och lärande, samt menar att deras egna, ogrundade och rent pseudovetenskapliga teorier är de enda korrekta, d.v.s. samma ideologiskt grundade teorier som har tillämpats för att skapa den nuvarande svenska skolan, den sämsta grund- och gymnasieskolan bland alla någorlunda jämförbara industriländer (och även jämfört med en del u-länders skolsystem). Om man inte lät sig hejdas av att det man framför är ren strunt och att seriös forskning vederlägger det, varför då hejdas av ens de konkreta bottenresultat man skapar med sitt strunt? Lika bra att gå in för en full psykos.
Edit: Sedan kan jag erkänna att jag redan från första början antog att Yougov - samt därefter Sentio - förmodligen kommer att leverera trovärdigare resultat än de flesta andra redan just för att de inte är svenska företag. Jag antog att sannolikheten var betydligt större att de andra skulle uppvisa 'svensk kvalitet'.