Citat:
Ursprungligen postat av
Wumtata
De rykten förekommer i tråden om en förmodad regeringsombildning, men även i tråden om Löfven plötsliga insjuknande. Mest skitsnack. Å andra sidan tror jag inte att Löften pallar trycket, särskilt nu när en opinionsundersökning gett SD endast 0,8% mindre än S. Glöm inte den svenska avundsjukan 😭
... det jag undrar är vilket OI det är är som kommer att ge SD ett "riktigt skambud" i en kommande opinionsundersökning, och hur lågt de har mage att värdera SD:s position i folkopinionen. Ty en sak är klar, att Sentios idag presenterade opinionssiffror för SD kommer att utsättas för angrepp, precision vi redan bevittnat i den här tråden. "Sossarnas skadesanering" lyckades inte så bra - den här gången heller. Eller hur.
OK, jag förstår.
Jag tror inte heller att Löfven pallar trycket. Dels har han trycket från media att driva politik och kommentera läget med tex SD, bostadsbrist, arbetslöshet, migrationspolitiken etc och sedan trycket från S partihögkvarter att leverera i opinionen. Han rapar floskler, något mindre intelligenta än AKBs. Jag tror mer och mer att Mikael Damberg ersätter Löfven i god tid innan valet. Sannolikt under hösten. Av vilken annan anledning skulle Damberg annars ha varit på Bilderbergmöte i juni i år?
Citat:
Ursprungligen postat av
Vaftrudner
Bra jämförelse.
Att det går så rasande fort, tror jag även beror på att väldigt, väldigt många människor under flera år tyckt att SD verkar vara ett vettigt parti, men de har inte varit tillräckligt pålästa utan trott på all skit som gammelmedia har pressat ur sig. Folk har helt enkelt köpt inställningen att det bara går inte att rösta på detta parti.
Jag minns t.ex. för ett par år sedan, när jag körde frugan och hennes (kvinnliga) poliskompis till flygplatsen. Vi kom in på politik och poliskvinnan sa just så: "ja, de har ju vettig politik, men själva politikerna är ju bara idioter som gör bort sig hela tiden. Det står ju något i tidningen varje dag om någon dåre i sverigedemokraterna. Verkar ju inte finnas en vettig människa utan möjligen han Jimmy".
Massmedia har alltså lyckat dämma upp SD:s framgångar i en damm de senaste 15 åren och det blev ju allt galnare fr.o.m. valrörelsen 2010. Allt fler människor har medvetet eller undermedvetet fattat tycke för SD, men inte ens vågat erkänna det för sig själva. Dammen har växt sig allt större.
Den första större sprickan i dammen kom efter valresultatet i EU-valet 2014, när SD fick nästan 10%. De minst ängsliga bestämde sig då för att ge SD en chans i riksdagsvalet 2014. Med 12,9% normaliserades de ytterligare och när konsekvenserna av DÖ började klarna under 2015, samtidigt som Löfvén verkade vara ett stolpskott och att Anna Batra tydligen är en Hubot, så rasar fördämningarna totalt.
Det formligen forsar människor från hela 7K till sverigedemokraterna. Vi vet inte hur stor dammen är: hur många som har haft den här känslan av att Sverige styrts fel och att SD har haft rätt hela tiden. Troligen runt 35-40%. Men så länge 7K inte gör något, så fortsätter dessutom dammen att fyllas på. Nya människor inser att 7K driver Sverige åt helvete; och när SD snart är Sveriges största parti (i Sifo/Demoskop/Novus/Ipsos) så kommer det att vara en magnet utan dess like. Röstar man då fortfarande på ett 7K-parti, så vet man också att man röstar på ett parti som färre människor tycker om än de som tycker om sverigedemokraterna. De människor som är ängsliga till sin natur är helt enkelt tvungna att byta parti till SD. För att inte känna sig utanför och för att få känna sig som vinnare.
Han visste vad han sade, Jimmie Åkesson: the sky is the limit. Allt annat lika, så kan SD närma sig egen majoritet i riksdagen vid valet 2018. Men ett eller flera andra partier bör ha närmat sig SD innan dess och då kommer SD att kunna bilda regering med dessa partier (med egen majoritet) 2018.
Tack!
Jag har svårt att tro att det räcker att närma sig SD för att SD ska sluta växa. Enda chansen är att något/några ur 7K kräver
mer än SD för att väljarflykten ska upphöra, men jag tror inte ens det räcker. Jag tror tåget gått för 7K och att de kommer bli rejält straffade nästa val - oavsett när det sker.
Alliansen fullkomligt förstörde samhälle och ekonomi efter 2010, även om de delvis gjorde det tidigare precis som Rödgröna gjort. Men efter uppgörelsen med MP var det proppen ur och det enda som det pratats om är massinvandringen och dess negativa påverkan på ekonomin och samhället. Ingen jag talat med säger något positivt om förd politik utan det mest positiva är att det kanske behövs i framtiden, vilket allt mer klingar falskt för de flesta.
Frågan är hur de ska lyckas med konststycket att vända politiken 180 grader utan att framstå som fullkomliga idioter och dilettanter. Hur de än vrider och vänder på det, SD har haft rätt i allt de sagt och jag tycker det verkar som att väljarna inser det.
Det som jag tror kan förstöra för SD är om det blir extra val. SD bjuds in av S eller M till regeringsbildning och får igenom
lite av sin politik. Kaoset kommer ändå fortsätta fram till 2018, fast i det här läget kommer SD hållas ansvariga eftersom de suttit i regeringen.