2015-07-23, 01:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Kan ju ha varit det enda sättet för honom att få till det, sänka upp en nylonlina vid dungen så att hon slogs medvetslös och han fick äntligen som han vill, problemet var bara att hon såg honom innan......

Jag har svårt att i realitetens namn ens föreställa mig att den gamle skulle kunna/vilja/försöka sig på en plan där han ligger i bakhåll för Lisa för att våldta henne. Hon hade väl bara kunnat putta ner honom i diket vid dungen!
Senast redigerad av hasselmuz 2015-07-23 kl. 01:45. Anledning: stavfel
2015-07-23, 01:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Eftersom de har tillgång till fler än en operatörs master.

Det är så fel av så många anledningar...

En mobil kopplar bara upp sig mot "sin" operatör och FRA har inte tillgång till mastdata. Och även om du har tillgång till hela jävla världens master kan du ändå inte få högre precision än hundratals metrar.

Sluta att fabricera "fakta" - det finns kanske någon som tror på ditt trams.
Senast redigerad av madtop 2015-07-23 kl. 01:45.
2015-07-23, 01:41
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Läser du inte vad nån annan skriver? Dalbymordet hade INTE PTS skrivet över hela sig. Det var en pengakåt idiot med hög IQ som trodde han kunde lura rätten.

Chris Kyle vet jag inget om eftersom du aldrig länkar, bara påstår!
Som sagt - Försvarsmakten och regeringen (regeringarna) har hittills Vägrat acceptera PTS, har inte gjort ett skit för att utreda eller behandla fenomenet. De har däremot försökt gömma dess konsekvenser i all annan dynga. Som tex det du yrar om i Dalby-fallet.

Dalby-mördaren är ett typexempel på en krigsdrabbad militär, som pga sin PTS använder sina inlärda färdigheter på sin egen närmiljö. I detta fallet sin familj.

http://omni.se/topic/918b4105-f015-44d6-bc8e-e7a14dd6fe00/408a2355-0ed2-4465-9c8a-6993d3a48a52

Läste du inte debattartikeln jag skrev? Författaren är en av Sveriges mest insatta i ämnet.

Men du tycker att det bli enklare att förstå om du bara ser mördaren som en "vanlig galning", istället för en konsekvens av obehandlad och undangömd PTS.
Läs på lite om PTS och hur den kan yttra sig, så ser du att just mord och mordförsök på familjemedlemmar är långt ifrån ovanligt.
Även att själva diagnosen aktivt tystas ner av i stort sett varje stridande nation.

SOG-pappan ligger i riskzonen, dels pga sitt arbete och sina erfarenheter - men även pga hur han reagerade på ett extremt normbrytande sätt. Hans reaktion påminner oss om hans stridserfarenheter, där hot om död och kidnappning var en ständigt närvarande verklighet. När han nu upplevde en sen ankomst så kickade hela hans träning in, hela hans "krigsmentalitet" kickade in - och han agerade omedelbart.

Förstår du vad det innebär?
Oron gjorde att han omedelbart blev förvandlad till den stridstränade elitsoldaten. Han förflyttades på en sekund till Afghanistan, till Kongo. Det var den mentalitet som kopplades på - lika 100% säkert som en knapp vrids igång. Därefter Var han SOG-operatören, på aktivt uppdrag i fiendeland. Alla han såg var potentiella fiender, och han visste exakt hur han skulle göra för att undanröja varje hot.

förstår du inte ens Behovet av att aktivt granska och undersöka en sådan människa, från polisens sida?
Förstår du inte att det ju borde vara tjänstefel att Inte utreda honom?
Ja, om balterna släpps, och om pappan blir tagen, då kommer säkert poliserna anmälas just för att de inte såg och agerade på detta.

Chris Kyle är killen American Sniper handlar om. Han hade ungefär samma jobb som SOG-pappan.
2015-07-23, 01:42
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag röstar på "gärna fortsätta fantisera i brist på spänning".

On-topic:
Jag diskuterar gärna motiv. Det enklaste och mest troliga är självklart en hormonstinn hanne och ett våldtäktsförsök. Men jag håller även dörren öppen för någon form av icke sexuellt motiv, t.ex liknande Caroline Stenvall, ett psykbryt helt enkelt. En högoddsare är att Lisa råkade se något hon inte borde ha sett.

Jag är helt övertygad om att det handlar om en helt oplanerad handling, en stundens slump och utan några djupare motiv.

Äntligen en vettig själ
Jag är helt övertygad och tror som du att det är totalt oplanerat. Därför faller alla former av tankegångar kring att gömma offer, transport etc.
Däremot har jag svårare att avgöra det oplanerade motivet även om all fakta säger att det har sexuell karaktär.
Jag tror absolut inte på olycka som så många tagit upp och jag är helt säker på att mopeden aldrig flyttats
2015-07-23, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är ok, jag skulle ha hyfsad utsikt från läktaren också
Inte min avsikt att hugga tillbaka heller, men känner att din frågeställning faller in för lite naturlig prövning.

I generella lag:
Tog sökinsatsen fart pga den direkta brottsmisstanken och dess faktorer.
Att MP skulle närvara i den välkomna omfattning dom gjort, var inte förutsägbart. So far so good?

Möjligt att det kan ha funnits övriga faktorer, men det passar dåligt in med det som är känt utanför yppandeförbudets lock.
*Här kan du ju kasta in ett ben om du har...*
Agendan var ett massivt sök efter försvunnen person, och med listade personer som undersöktes.
I ett läge där misstanke hade fattats mot listan, innefattande ett planerat fortskridande mot hämtning, lär det skett tidigare.
Mao - dom hade inte en janne förrän fredag..

Se där ja. Tack gode Gud att det i alla fall är några som har kvar fötterna på jorden i denna tråd.
2015-07-23, 01:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyriann
Många här inne är väldigt inställda på att det rör sig om övergrepp/våldtäkt med efterföljande mord, men kan det initialt inte ha rört sig om ett olycksfall som spårade ur? Har själv reagerat på att bilarna kör väldigt snabbt på vägen förbi caféet, så ett scenario skulle kunna vara att LH blev påkörd när hon sprang ut i vägen efter t.ex handske som blåste iväg. Och föraren, tillika MGM, kanske rattonykter, fick panik, kastade in henne i bakluckan, körde till första bästa ställe han kom på (Martorp) och sen slängde ut/förstörde personliga tillhörigheter lite på måfå, på fyllan? Dagarna efter kanske allt är som i ett töcken, men han försöker samla in allt igen och det är detta som gjort MP misstänksamma? Varför han fortfarande blånekar kan då vara att han faktiskt inte känner någon skuld, då allt skedde under rus, och han är livrädd att riskera allt han byggt upp genom sitt arbete i Sverige genom att erkänna?

Den idén är tyvärr diskutera till leda! Finns massa teorier om detta bak i tråden.
2015-07-23, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Det stog en silvrig Ford Galaxy utanför huset när de grips. Det har spekulerats om att denna tillhörde dem. Dock tror jag aldrig det bekräftades.

Skulle vara väldigt märkligt om de inte hade en egen bil.

Ja visst. Två bilar har varit i undersökning. Den anda är litauernas och den andra bilen har ägaren fått tillbaka.

http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/
2015-07-23, 01:46
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyriann
Många här inne är väldigt inställda på att det rör sig om övergrepp/våldtäkt med efterföljande mord, men kan det initialt inte ha rört sig om ett olycksfall som spårade ur? Har själv reagerat på att bilarna kör väldigt snabbt på vägen förbi caféet, så ett scenario skulle kunna vara att LH blev påkörd när hon sprang ut i vägen efter t.ex handske som blåste iväg. Och föraren, tillika MGM, kanske rattonykter, fick panik, kastade in henne i bakluckan, körde till första bästa ställe han kom på (Martorp) och sen slängde ut/förstörde personliga tillhörigheter lite på måfå, på fyllan? Dagarna efter kanske allt är som i ett töcken, men han försöker samla in allt igen och det är detta som gjort MP misstänksamma? Varför han fortfarande blånekar kan då vara att han faktiskt inte känner någon skuld, då allt skedde under rus, och han är livrädd att riskera allt han byggt upp genom sitt arbete i Sverige genom att erkänna?

denna teori har lagts fram otaliga gånger. Vad som helt talar emot den är två saker
det första är att polisen gått ut med att det är mord
alltså att det inte är vållande till annans död utan överlagt mord
En annan sak är att om du som gärningsman blivit häktad för du mördat någon när du vet det var olycksfall så hade du med stor sannolikhet berättat detta direkt när du blev konfronterad
Senast redigerad av Kellywoman 2015-07-23 kl. 01:47. Anledning: stavfel
2015-07-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det kan hända att denna info kommit in några dagar senare, och då berättar väl inte polisen om det?
Jag tror att polisen har denna info.

Jag dubbelkollade med med han som var med mig när vi träffade de som berättade detta med en svart SUV, och han hade uppfattat det precis så som jag skrivit här.

Okey först var det ögonvittnen som sett Lisa stå bredvid en svart suv och pratat med hjälmen på armen.

Missat att det tillkommit att det var
AJ hon pratat med. Har den uppgiften kommit efteråt och lagts till?
2015-07-23, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej, pappan frågade balterna redan på kvällen.

Det finns inga uppgifter om detta. Har du källa tack.
2015-07-23, 01:52
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag tror inte på att personen är GM. Ville bara belysa att tidpunkten för skickandet av SMS kan ha berott på att hon kände personen i bilen och snackade ett tag. Men man kan ju bara spekulera i att hade den här SUV:en bara kommit någon/några minuter senare... då hade föraren kunnat avstyra brottet och Lisa hade levt idag.

Ett snävt tidsfönster som blir ännu snävare av att hon pratat vid en bil för att sen göra sig klar vid moppen....
Bara det inte är så jävla otäckt, att det hela faktiskt var planerat, att det finns nån mer person polisen har ögonen på men som vi inte vet om, att det är därför det är tyst och har varit tyst, om denna bilen, att det var en utkiksbil, typ kolla att kusten är klar....

Jag VILL inte tänka så, men om hon säger hej då och går mot sin moped ca kl. 18 och sen ses prata vid en bil ute vid vägen, och innan dess kanske har hunnit sätta nycklarna i mopeden, eller om hon inte ens hunnit det men ändock stod där med hjälmen på armen för att sen gå till mopeden - tidsfönstret är ju makalöst snävt
2015-07-23, 01:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Okey först var det ögonvittnen som sett Lisa stå bredvid en svart suv och pratat med hjälmen på armen.

Missat att det tillkommit att det var
AJ hon pratat med. Har den uppgiften kommit efteråt och lagts till?

Det är bara spekulationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in