2015-07-13, 11:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Men åt andra sidan, om du söker ett kvalificerat jobb som du aldrig kommer få utan en examen ändå så riskerar du inte så mycket mer än att det blir pinsamt. Vad ska dom göra, ringa polisen?
Dåligt rykte inom branschen.
Citera
2015-07-13, 11:55
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Dåligt rykte inom branschen.

Dåligt rykte, kass löneutveckling, kass karriärs- och utbildningsmöjligheter - underskatta inte de möjliga negativa effekterna.
Citera
2015-07-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Om man inte har något problem med att fixa fejkade referenser och studieintyg så kan man gott och väl komma unda med det mesta. Detta förutser ju dock att man kan tillräckligt mycket för att klara jobbet.

Jovisst, fejkade referenser är mig bevetligen inte olagligt. Dock studieintyg och examensbevis skall man passa sig jävligt noga för, för det där är urkundsförfalskning och sålunda ett riktigt brott, men att säga att du har femtioelva doktorsgrader i ditt CV är fullt lagligt.

Det förutsätter ju dock som du säger att man kan klara jobbet. Om man skulle ljuga i sitt CV skulle jag själv nog aldrig dra till med mer än något för att täcka en lucka som ligger en tid bakåt, men det där är ju upp till var och en.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Men åt andra sidan, om du söker ett kvalificerat jobb som du aldrig kommer få utan en examen ändå så riskerar du inte så mycket mer än att det blir pinsamt. Vad ska dom göra, ringa polisen?

Om du fejkar, intyg så kanske dem gör det Annars lär du nog åka på ett ganska dåligt rykte som sprider sig snabbt, lite beroende på kontexten.
Citera
2015-07-15, 16:55
Medlem
lousys avatar
Herregud, är du 16 år eller?

Finns inga arbetsgivare som bryr sig vad du läst på gymnasiet. De efterfrågar öht inte vad du har för gymnasiemeriter för det är underförstått att alla har den utbildningen. Vad en arbetsgivare vill ha är någon de kan lita på och någon som gör sitt jobb ordentligt.

Enda utbildningen de är intresserade av är examen från högskola/universitet.
Citera
2015-07-15, 19:25
Medlem
Kataloniens avatar
Hejsan!! Jag skulle gärna ta emot feedback om mitt personligabrev. Bor utomlands och skulle vilja vara kvar här i höst när studierna är klar. Problemet är att jag kan bara söka "okvalicerade" jobb och har en rätt hög utbildning men om jag vill stanna måste jag arbeta, i alla fall så hittade jag ett företag som söker svensktalande kundservicearbetare, jag är väldigt ovan att skriva på svenska så tar gärna emot all feedback, stavfel etc.

Med denna ansökan vill jag vissa mitt intresse att arbeta som kundservicemedarbetare hos Er.

Jag är en glad och trevlig person som är i slutfasen av mina universitets studier och i väntan på att jag ska komma på vad jag vill göra senare, vill jag börja arbeta och skaffa mig arbetslivserfarenhet.

Att få jobba med människor, både kollegor och kunder, har alltid varit något som intresserar mig. Kunden måste alltid stå i centrum och mötas med ett gott humör enligt mig. Om jag skulle tilldela mig själv fyra egenskaper är det lojal, engagerad, flexibel och ordningsam. Det är viktigt att man trivs och har roligt när man arbetar så därför försöker jag att sprida en god stämning genom att försöka vara positiv och glad. Speciellt i arbetet som väktare var det viktigt att ha ett korrekt och trevligt bemötande, då man mötte olika typer av människor.
Tidigare så har jag arbetat på ett lager (sommarjobb) och jag har arbetat på posten med att sortera brev och julkort under de tre år jag bodde och studerade i Göteborg.

Privat så gillar jag att resa, se och lära mig nya saker. Fritiden består av studier, löpträning och umgänge med vänner. I Göteborg så brukade jag hjälpa polisen vid bland annat deras övningar, vid fotboll och ishockeymatcher men framförallt nattvandring inom ramen för polisens volontärer. Det är roligt och intressant att vara engagerad i polisens volontärer då man möter olika typer av människor och jag tror att det är viktigt att man också kommer i kontakt med den sämre delen av samhället också vilket gör att man uppskattar det man har. Jag är också intresserad av djur och natur och där hundar är ett huvudintresse. I övrigt så är jag intresserad av andra språk så just nu försöker jag också att lära mig franska.

Hoppas jag har väckt ert intresse och ser fram emot att träffa Er.

Med vänliga hälsningar
XXX
Citera
2015-07-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalonien
Hejsan!! Jag skulle gärna ta emot feedback om mitt personligabrev. XXX

Det arbetsgivaren vill veta är: varför du söker jobbet, vad du kan erbjuda och varför de ska anställa dig.

Lägg fokus på arbetsgivaren - inte dig själv.
Och skippa alla floskler i stil med "jag tilldelar mig egenskaperna lojal, engagerad osv..."

Att du jobbat på posten och hos polisen ser de i ditt CV, det behöver du inte berätta igen i brevet.

Vad du gör på fritiden struntar de fullständigt i. Det räcker att ha med "Fritiden består av studier, löpträning och umgänge med vänner" så att de ser att du är hyfsat normal.
Citera
2015-07-18, 00:27
Medlem
Skulle uppskatta feedback på mitt personliga brev. Borde jag kanske lägga till något starkare avslut? Brevet följer nedan:

Hej!

Jag heter xxxxxxx och söker tjänsten som xxx på xxx. Den utannonserade tjänsten låter mycket
intressant och går hand i hand vad jag har jobbat med tidigare samt innehåller områden jag
önskar att jobba och utvecklas inom i framtiden.

Jag har en Kandidatexamen i Datavetenskap från xxxx Universitet. Kombinationen av min
utbildning, ett stort intresse för utveckling, erfarenhet från tidigare programmeringsprojekt och
social kompetens ger mig en väldigt bra grund att stå på men även att utvecklas vidare ifrån.

Sedan tidigare jag jag varit delaktig i flera webb och programmeringsprojekt.
Jag har utvecklat och designat webbsidor till företag, utvecklat teman till Wordpress och haft egna hobbyprojekt vid sidan av studierna. När det kommer till hobbyprojekten så har jag bland annat utvecklat ett CMS i PHP, Webproxy i C/C++ och en Twitterapplikation i C#.NET. Jag har jobbat enligt Scrum och Test Driven Development.

Som person är jag social, nogrann och stresstålig. Jag tycker om att ta mig an nya utmaningar
och leverera resultat. Jag tror att jag skulle passa väl in i den utannonserade tjänsten. Jag
fungerar lika bra i team med delat ansvar samt ensam med eget helhetsansvar. Jag är väldigt
flexibel och har inga problem att arbeta under press och efter deadlines.

När jag får ledig tid över tar jag gärna båten ut på sjön för en fisketur med vännerna. Jag har
även ett stort sportintresse vilket manifesterar sig i att jag både tränar och tittar på mycket sport.

MVH xxxx xxxx
Citera
2015-07-19, 23:46
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjasmin
Skulle uppskatta feedback på mitt personliga brev. Borde jag kanske lägga till något starkare avslut? Brevet följer nedan:

Hej!

Jag heter xxxxxxx och söker tjänsten som xxx på xxx. Den utannonserade tjänsten låter mycket
intressant och går hand i hand vad jag har jobbat med tidigare samt innehåller områden jag
önskar att jobba och utvecklas inom i framtiden.

Jag har en Kandidatexamen i Datavetenskap från xxxx Universitet. Kombinationen av min
utbildning, ett stort intresse för utveckling, erfarenhet från tidigare programmeringsprojekt och
social kompetens ger mig en väldigt bra grund att stå på men även att utvecklas vidare ifrån.

Sedan tidigare jag jag varit delaktig i flera webb och programmeringsprojekt.
Jag har utvecklat och designat webbsidor till företag, utvecklat teman till Wordpress och haft egna hobbyprojekt vid sidan av studierna. När det kommer till hobbyprojekten så har jag bland annat utvecklat ett CMS i PHP, Webproxy i C/C++ och en Twitterapplikation i C#.NET. Jag har jobbat enligt Scrum och Test Driven Development.

Som person är jag social, nogrann och stresstålig. Jag tycker om att ta mig an nya utmaningar
och leverera resultat. Jag tror att jag skulle passa väl in i den utannonserade tjänsten. Jag
fungerar lika bra i team med delat ansvar samt ensam med eget helhetsansvar. Jag är väldigt
flexibel och har inga problem att arbeta under press och efter deadlines.

När jag får ledig tid över tar jag gärna båten ut på sjön för en fisketur med vännerna. Jag har
även ett stort sportintresse vilket manifesterar sig i att jag både tränar och tittar på mycket sport.

MVH xxxx xxxx

Några fler jag skulle inte skada, och presentera dig gärna ett par gånger till. Eller inte.

* Har du skrivit ditt namn och din adress redan i ditt PB? Strunta i inledande "Jag heter."
* Undvik att inleda meningar med jag.
* Försök väva in dina styrkor så dom inte låter som floskler. Som flexibel, leverera resultat osv.
* Du har stavat noggrann fel.
* Portfolio har du givetvis länkat?
Citera
2015-07-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Att du jobbat på posten och hos polisen ser de i ditt CV, det behöver du inte berätta igen i brevet.
Dock är det ju bra om man kan lyfta fram mer specifikt hur erfarenheten ifrån dem tjänsterna skulle göra honom mer attraktiv till tjänsten i fråga.

T.ex. att framhäva hur man inom sitt senaste jobb inom dokumenthantering eller w/e avancerade snabbt pga. ens villighet att genomföra sexuella tjänster och den skicklighet man genomförde dem med kan nog komma väl till pass om man ska jobba på bordell i Tyskland eller dyl.

Men ja, förmodar ni förstår poängen.
Citera
2015-07-20, 21:16
Medlem
Hur ser ni på detta personliga brev:

Hej !

Mitt namn XXXX och jag är en 23 årig man som nu letar efter en ny utmaning i livet.

Jag har för tillfället endast 0.5 HP kvar för att ta ut en företagsekonomisk examen från Lunds Universitet. Tidigare studerade jag via Malmö Högskola men bytte på mitt sista år till Lund för att bredda mina kunskaper inom företagsekonomi samt att utmana mig med de bästa. Under min studie period har jag framförallt fått en bredare kunskap om att jobba med projekt och entreprenörskap.
Mitt fokus har alltid varit på marknadsföring men eftersom det kandidatpaketet var redan fullt valde jag att skriva min uppsats inom Entrepreneurship & Innovation Management på Lunds Universitet.
Där fick jag en stor inblick på hur innovation och entreprenörskap fungerar ute bland det privata och offentliga. Parallellt med mina studier inom företagsekonomi har jag studerat informationssystem, projektledningsmetodik samt andra kurser just för att bredda mina kunskaper kring ekonomi & IT.

Genom min utbildning och av mina tidigare erfarenheter i livet har jag skapat en grund som gör att jag har det enkelt för att tala med människor, men också som bidrar med att jag kan hantera flera bollar i luften med glädje. Det jag kan tillföra er som person är att jag tycker om att lösa olika problem snabbt och på ett så effektivt vis som möjligt samt att jag är självgående samtidigt som jag gillar att arbeta i ett team.
När jag tar mig an en uppgift är jag noggrann och alltid ansvarsfull och tänker på organisationens bästa. Som person är jag också utåtriktad, analytiskt och gillar att se till de små detaljerna. Detta eftersom jag anser de små detaljerna i livet alltid avgör.

Utifrån min arbetslivserfarenhet jag byggt upp en styrka som gör att jag kan arbeta utan problem i stressiga miljöer och mitt engagemang är stort när det gäller att lära sig och att utvecklas som person.

På min fritid passar jag på att styrketräna och ägnar en hel del tid kring det intresset. Träningen har skapat en drivkraft som dessutom tagit med utanför gymmet och applicerat det på skolan samt min framtida karriär.
Mina nuvarande och tidigare arbetskollegor och vänner beskriver mig som en social, ambitiös och lojal person som har lätt för skratt.

Ser fram emot ett personligt möte med dig YYYY och lovar dig att du inte kommer att bli besviken!

Med vänlig hälsning,
XXXX

Har också en fråga gällande ens foto, skall det vara i CV:et eller Personliga brevet?
Senast redigerad av olego 2015-07-20 kl. 21:22.
Citera
2015-07-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Hur ser ni på detta personliga brev:

Hej !

Mitt namn XXXX och jag är en 23 årig man som nu letar efter en ny utmaning i livet.

Jag har för tillfället endast 0.5 HP kvar för att ta ut en företagsekonomisk examen från Lunds Universitet. Tidigare studerade jag via Malmö Högskola men bytte på mitt sista år till Lund för att bredda mina kunskaper inom företagsekonomi samt att utmana mig med de bästa. Under min studie period har jag framförallt fått en bredare kunskap om att jobba med projekt och entreprenörskap.
Mitt fokus har alltid varit på marknadsföring men eftersom det kandidatpaketet var redan fullt valde jag att skriva min uppsats inom Entrepreneurship & Innovation Management på Lunds Universitet.
Där fick jag en stor inblick på hur innovation och entreprenörskap fungerar ute bland det privata och offentliga. Parallellt med mina studier inom företagsekonomi har jag studerat informationssystem, projektledningsmetodik samt andra kurser just för att bredda mina kunskaper kring ekonomi & IT.

Genom min utbildning och av mina tidigare erfarenheter i livet har jag skapat en grund som gör att jag har det enkelt för att tala med människor, men också som bidrar med att jag kan hantera flera bollar i luften med glädje. Det jag kan tillföra er som person är att jag tycker om att lösa olika problem snabbt och på ett så effektivt vis som möjligt samt att jag är självgående samtidigt som jag gillar att arbeta i ett team.
När jag tar mig an en uppgift är jag noggrann och alltid ansvarsfull och tänker på organisationens bästa. Som person är jag också utåtriktad, analytiskt och gillar att se till de små detaljerna. Detta eftersom jag anser de små detaljerna i livet alltid avgör.

Utifrån min arbetslivserfarenhet jag byggt upp en styrka som gör att jag kan arbeta utan problem i stressiga miljöer och mitt engagemang är stort när det gäller att lära sig och att utvecklas som person.

På min fritid passar jag på att styrketräna och ägnar en hel del tid kring det intresset. Träningen har skapat en drivkraft som dessutom tagit med utanför gymmet och applicerat det på skolan samt min framtida karriär.
Mina nuvarande och tidigare arbetskollegor och vänner beskriver mig som en social, ambitiös och lojal person som har lätt för skratt.

Ser fram emot ett personligt möte med dig YYYY och lovar dig att du inte kommer att bli besviken!

Med vänlig hälsning,
XXXX

Har också en fråga gällande ens foto, skall det vara i CV:et eller Personliga brevet?

Eftersom jag ej kunde redigera inlägget väljer jag lägga upp den nya samt ställer samma fråga, foto, skall det vara i CV:et eller Personliga brevet?

Hej där!
Här har ni en målinriktad, positiv och framåt 23-åring som söker nya utmaningar.
För tillfället har jag endast 0.5 HP kvar för att ta ut en företagsekonomisk examen från Lunds Universitet. Tidigare studerade jag via Malmö Högskola men bytte på mitt sista år till Lund för att bredda mina kunskaper inom företagsekonomi samt att utmana mig med de bästa. Under min studie period har jag framförallt fått en bredare kunskap om att jobba med projekt och entreprenörskap.
Genom min utbildning och av mina tidigare erfarenheter i livet har jag skapat en grund som gör att jag har det enkelt för att tala med människor, men också som bidrar med att jag kan hantera flera bollar i luften med glädje. Det jag kan tillföra er som person i rollen som junior affärssystemskonsult är att jag tycker om att lösa olika problem snabbt och på ett så effektivt vis som möjligt samt att jag är självgående samtidigt som jag gillar att arbeta i ett team.
När jag tar mig an en uppgift är jag noggrann och alltid ansvarsfull och tänker på organisationens bästa. Som person är jag också utåtriktad, analytiskt och gillar att se till de små detaljerna. Utifrån min arbetslivserfarenhet jag byggt upp en styrka som gör att jag kan arbeta utan problem i stressiga miljöer och mitt engagemang är stort när det gäller att lära sig och att utvecklas som person. Detta eftersom jag anser de små detaljerna i livet alltid avgör. Med den anledning att min profil och era ambitioner att utvecklas söker jag tjänsten som BLABLA hos Er.
I Malmö bor jag tillsammans med min far. PÅ fritiden passar jag på att styrketräna och ägnar en hel del tid kring det intresset. Träningen har skapat en drivkraft som dessutom tagit med utanför gymmet och applicerat det på skolan samt min framtida karriär.

Ser fram emot ett personligt möte med dig YYYYYY och lovar dig att du inte kommer att bli besviken!

Med vänlig hälsning,

XXXXX
Citera
2015-07-22, 18:56
Medlem
Per-Engdahls avatar
Om annonsen är skriven på engelska skall jag då skriva ansökan och cv på engelska? Gäller jobb i Sverige av den mer kvalificerade arten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in