2015-07-12, 14:51
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Arbetsgivarna är givetvis medvetna om att många ljuger i sin meritförteckning varför man kontrolleras ganska hårt idag. När det kommer till gymnasieskola behöver du inte skriva ned det överhuvudtaget i ditt CV då det är helt orelevant om du nu studerar på högskola
Citera
2015-07-12, 15:16
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDRockefeller
Arbetsgivarna är givetvis medvetna om att många ljuger i sin meritförteckning varför man kontrolleras ganska hårt idag. När det kommer till gymnasieskola behöver du inte skriva ned det överhuvudtaget i ditt CV då det är helt orelevant om du nu studerar på högskola

Jaså? Jag trodde att man skulle skriva sin senast genomförda examen, d.v.s. att om man inte är klar med sina universitetsstudier skriver man om sin gymnasieexamen?
Citera
2015-07-12, 15:31
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwindelfrei
Jaså? Jag trodde att man skulle skriva sin senast genomförda examen, d.v.s. att om man inte är klar med sina universitetsstudier skriver man om sin gymnasieexamen?

Jag har aldrig skrivit med gymnasiet i mitt CV, it goes without saying
Citera
2015-07-12, 15:47
Medlem
eXtremos avatar
Byråerna tar givetvis in gymnasiebetyg, så ljuger du får du inget jobb. sedan är det ju ingen som bryr sig om vad du läst, det enda som spelar roll är goda meriter och goda betyg från juristprogrammet. Jag känner folk som läst fördjupningskurser inom folkrätt, familjerätt m.m. och skrivit uppsats inom dessa och ändå arbetar på affärsbyrå. Sluta tramsa.
Citera
2015-07-12, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Byråerna tar givetvis in gymnasiebetyg, så ljuger du får du inget jobb. sedan är det ju ingen som bryr sig om vad du läst, det enda som spelar roll är goda meriter och goda betyg från juristprogrammet. Jag känner folk som läst fördjupningskurser inom folkrätt, familjerätt m.m. och skrivit uppsats inom dessa och ändå arbetar på affärsbyrå. Sluta tramsa.
Kan inte annat än att instämma även om det inte är juridiken jag är verksam inom. Ingen bryr sig vad du läste på gymnasiet mer än att du gjorde bra ifrån dig under gymnasiet.

Sen så ska man aldrig ljuga i CV:t, lite kan man försköna men får de reda på att man ljuger åker det i papperskorgen.
Citera
2015-07-12, 16:33
Medlem
Jag har en civ.ing examen och har även fått jobb inom mitt område. Dock har jag blivit förvånad över att jag aldrig har blivit synad med vad jag har skrivit i mitt CV, utan det kunde lika bra ha varit helt påhittat och jag hade kunnat göra samma karriär ändå. Jag har aldrig behövt visa betyg eller examensbevis och är tämligen säker på att jag inte blivit kontrollerad på andra sätt utan min vetskap heller.

Dock hade jag antagligen inte klarat av mina arbetsuppgifter särskilt bra utan examen och det hade nog inte dröjt länge innan arbetsgivaren börjat undra.
Citera
2015-07-12, 16:41
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Är någon ens intresserad av vad du har läst på gymnasiet efter att du är klar med dina högskolestudier? Jag skulle bara utelämna det helt och hållet om det inte är så att du bokstavligen behöver något att fylla ut CV:et med - med brasklappen att jag inte är jurist, så jag vet inte om det i den branschen förväntas att man redovisar sin gymnasieutbildning tillsammans med stjärntecken och skostorlek.
Citera
2015-07-12, 20:01
Medlem
Citat:
Att ljuga verkar ju vara någonting alla här är eniga om att det inte är en god idé.
Njae, snarare så att det är en meningslös ide att ljuga om just det

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har en civ.ing examen och har även fått jobb inom mitt område. Dock har jag blivit förvånad över att jag aldrig har blivit synad med vad jag har skrivit i mitt CV, utan det kunde lika bra ha varit helt påhittat och jag hade kunnat göra samma karriär ändå. Jag har aldrig behövt visa betyg eller examensbevis och är tämligen säker på att jag inte blivit kontrollerad på andra sätt utan min vetskap heller.

Får hålla med här, vad jag har erfarenhet utav själv och pusslat ihop från HR avdelningen över fikan så kan man faktiskt komma undan med mycket. Att dra till med examen är väl förmodligen att riskera lite väl mycket men det finns ju dem som kommit undan med det i många långa år också. Men att dra till med en anställning för att fylla en lucka för några år sedan tror jag faktiskt inte är något problem. Själv har jag inte lämnat några referenser på anställningar som inte var äldre än 2 och 1 1/2 år, ingen verkar bry sig nämnvärt för dem har inte frågat efter fler referenser och har mig bevetligen inte jagat några utan min vetskap, tror desseutom dem skulle ha svårt att veta var dem skulle börja på en av dem.

Så jag tror man kan komma undan med mycket om man vill, och att komma undan med lite är nog väldigt enkelt. Kan man ljuga om doktorstitlar och andra examen utav olika sorter som journalist/arbetsmarknadsminister m.m. så why the hell not.
Citera
2015-07-12, 20:04
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Jag läste estetiska på en privatskola. Fick stipendium för mina studieresultat vilket jag själv inte tyckte var speciellt svårt att få. Därför vill jag egentligen ljuga om båda programmet jag gått, samt skolan. Det var dock inte genom mina betyg jag kom in på juristlinjen.

Angående LinkedIn, vem fan skriver vilken gymnasieskola man studerat vid på LinkedIn?

EDIT: Jag har själv aldrig behövt visa gymnasiebetyg på en eventuell arbetsintervju, varför det känns fullt möjligt att ljuga om var/vad jag läst. Skulle jag bli påkommen blir det ju pinsamt.

Runt 100% av de kandidater jag kollade upp under ett tidigare jobb angav gymnasieutb. på LinkedIn. Så rätt många anger det. Samma sak om du kollar Monster, Stepstone med flera.
Att behöva visa gymnasiebetyg är dock ovanligt.
Citera
2015-07-12, 20:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Runt 100% av de kandidater jag kollade upp under ett tidigare jobb angav gymnasieutb. på LinkedIn. Så rätt många anger det. Samma sak om du kollar Monster, Stepstone med flera.
Att behöva visa gymnasiebetyg är dock ovanligt.
Inom juridikbranschen (även inom revisions- och managementkonsultbranschen såvitt jag förstått det) är det tämligen vanligt att i alla fall advokatbyråer och större företag efterfrågar en kopia av gymnasiebetygen.
Citera
2015-07-12, 23:15
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Njae, snarare så att det är en meningslös ide att ljuga om just det

Får hålla med här, vad jag har erfarenhet utav själv och pusslat ihop från HR avdelningen över fikan så kan man faktiskt komma undan med mycket. Att dra till med examen är väl förmodligen att riskera lite väl mycket men det finns ju dem som kommit undan med det i många långa år också. Men att dra till med en anställning för att fylla en lucka för några år sedan tror jag faktiskt inte är något problem. Själv har jag inte lämnat några referenser på anställningar som inte var äldre än 2 och 1 1/2 år, ingen verkar bry sig nämnvärt för dem har inte frågat efter fler referenser och har mig bevetligen inte jagat några utan min vetskap, tror desseutom dem skulle ha svårt att veta var dem skulle börja på en av dem.

Så jag tror man kan komma undan med mycket om man vill, och att komma undan med lite är nog väldigt enkelt. Kan man ljuga om doktorstitlar och andra examen utav olika sorter som journalist/arbetsmarknadsminister m.m. så why the hell not.

Om man inte har något problem med att fixa fejkade referenser och studieintyg så kan man gott och väl komma unda med det mesta. Detta förutser ju dock att man kan tillräckligt mycket för att klara jobbet.
Citera
2015-07-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Får hålla med här, vad jag har erfarenhet utav själv och pusslat ihop från HR avdelningen över fikan så kan man faktiskt komma undan med mycket. Att dra till med examen är väl förmodligen att riskera lite väl mycket

Men åt andra sidan, om du söker ett kvalificerat jobb som du aldrig kommer få utan en examen ändå så riskerar du inte så mycket mer än att det blir pinsamt. Vad ska dom göra, ringa polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in