2015-07-22, 14:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Absolut, var faktiskt det jag åsyftade med mitt "m.m." att man vill säkra så vittnen inte påverkas inför en stundande rättegång.

Vittnen kan väl läsa FUP före rättegång?
2015-07-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Då gissar jag på att yppandeförbudet inte kommer att hävas förrän åtal väcks. Verkar ju vara standardförfarande nuförtiden. Tror heller inte som spaningsledaren att åtal kommer att väckas i augusti utan senare än så. Skulle dessutom inte förvåna mig det minsta om den misstänkte plötsligt ska byta till en sk stjärnadvokat och då kommer det att bli ytterligare försenat. Förhoppningsvis så finns det ingen som har tid att åta sig uppdraget så han får vackert nöja sig med Rönnbäck.
Det berömda locket börjar glipa, inom 1 vecka lär förbudet va hävt😄
2015-07-22, 14:57
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nej. De får bara läsa det de själv sagt.
2015-07-22, 14:58
Medlem
Citat:
Det kan vi väl alla
2015-07-22, 14:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Jo förvisso men det är likväl en olägenhet att det pratas i media och att framförallt slutsatser dras i media.
2015-07-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Fup är offentlig när åtal är inlämnat
2015-07-22, 15:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Det finns inget hinder mot att ett vittne begär att få ut en FUP. Givetvis är det inte önskvärt men svårt att kontrollera. Det domstolen kan kontrollera är att vittnen inte får vara närvarande under förhandlingen tills de ska vittna men det finns inget skydd mot att du eller jag begår att få ut en FUP och sedan ger den till vittnet (inte heller att vittnet gör det i eget namn med det är kanske lite väl korkat).
2015-07-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad får du allt ifrån?

I Arbogamorden fanns det bevis, men inte den typ som efterfrågas efter att folk tittar sig dumma på amerikanska TV serier om forensic science!

Vi har fri bevisföring i Sverige, på gott och ont, och vi har haft välfyllda fängelser innan DNA uppfanns ganska nyligen.

Det behövs inte alltid DNA för att få fast en mördare, och DNA ensamt räcker inte heller för att binda en gärningsman till ett brott. Det är en samlad bedömning av all bevisning som framförs i en sak som är bevisning, och har inget med främmande rättsordningars regler om legal bevisföring att göra.

Du kanske inte var med i diskussionen från början?
Iaf så påstod någon att ingen blivit dömd till livstid på indicier
XeniaOnatopp svarade helt korrekt på det påståendet
2015-07-22, 15:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
När det gäller FUP:ar var det för övrigt många domare där jag satt som notarie som inte ville läsa FUP:en innan förhandlingen utan endast det som var åberopat som bevis, allt för att upprätthålla omedelbarhetsprincipen.
2015-07-22, 15:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Länkade nyss till en morddömd (8 år) som dömdes på indicier men som överklagade i HR och vann..

Det ligger ju i sakens natur att det ofta är just mål som bygger på indirekt bevisning som ibland leder till att dömda i TR frias i HR.

Det finns en intressant och i mitt tycke välskriven uppsats om indiciebevisning som jag länkat till i andra trådar och gärna länkar till igen: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2292949&fileO Id=2342886

I det såvitt jag vet senaste avgörande där HD har uttalat sig generellt i frågan (NJA 1991, s. 56) friades en man som dömts för misshandel och vållande till annans död. HD sa då bl.a.

Citat:
Att grunda en fällande dom enbart på den negativa omständigheten att utredningen
inte synes ge utrymme för någon alternativ gärningsman kan endast i undantagsfall
komma ifråga. Som regel måste därutöver krävas åtminstone stödjande bevisning
som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den
tilltalade vid brottet

Jag antar att ett sätt att formulera det på "vanlig svenska" är att hörru åklagaren, om du vill ha nån dömd för brottet så får du fan visa åtminstone några grejer som gör att han direkt kan kopplas ihop med det. Om inte så måste du ha en riktigt fin utredning med så mycket besvärande saker på den misstänkte att det inte går att förklara på annat vi än att det faktiskt var han som begick brottet

Vissa uppmärksammade mål av indiciekaraktär har lett till friande domar enligt detta resonemang. Andra till fällande. Att säga att det finns någon 100%-ig konsekvens i detta tror jag ingen någorlunda sansad person vågar göra. Människan är inte perfekt och ju mer komplex och mångtydig informationen vi ska tolka är, desto större är risken att det blir fel.

I mitt tycke är det ändå bra att man i rättstillämpningen ändå håller dörren öppen för fällande dom. Ibland är det faktiskt helt uppenbart att en person måste vara skyldig till ett brott, fast det inte finns någon direkt bevisning. Man ska komma också komma ihåg att rimligt tvivel inte betyder "vilket tvivel som helst". Det är ett fel vi ofta sett i krimtrådarna. Man tror och hävdar att genom att formulera en teoretiskt möjlig historia med annan GM så är det rimligt tvivel. Tvivlet ska som Diesen skriver i en uppsats vara "rationellt" och baseras på fakta i målet - inte på hypotetiska spekulationer eller bristande utredning (Däremot kan bristande utredning naturligtvis leda till att rätten finner att åklagaren inte lyckats leda sitt gärningspåstående i bevis).

Själv sticker jag ut hakan lite med en gissning om det här målet och säger att:

A) Det kommer att bli ett åtal
B) Bevisningen kommer i huvudsak att vara indirekt

Det är ingen välgrundad gissning och mer spekulativ än jag brukar vara. Det är dock den allmänna känsla jag får av läget i målet + det faktum att min erfarenhet säger mig att vid spaningsmord med GM som inte har tydlig knytning till offret så är bevisningen oftare/oftast av den karaktären.
2015-07-22, 15:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det ligger ju i sakens natur att det ofta är just mål som bygger på indirekt bevisning som ibland leder till att dömda i TR frias i HR.

Det finns en intressant och i mitt tycke välskriven uppsats om indiciebevisning som jag länkat till i andra trådar och gärna länkar till igen: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2292949&fileO Id=2342886

I det såvitt jag vet senaste avgörande där HD har uttalat sig generellt i frågan (NJA 1991, s. 56) friades en man som dömts för misshandel och vållande till annans död. HD sa då bl.a.

Jag antar att ett sätt att formulera det på "vanlig svenska" är att hörru åklagaren, om du vill ha nån dömd för brottet så får du fan visa åtminstone några grejer som gör att han direkt kan kopplas ihop med det. Om inte så måste du ha en riktigt fin utredning med så mycket besvärande saker på den misstänkte att det inte går att förklara på annat vi än att det faktiskt var han som begick brottet

Vissa uppmärksammade mål av indiciekaraktär har lett till friande domar enligt detta resonemang. Andra till fällande. Att säga att det finns någon 100%-ig konsekvens i detta tror jag ingen någorlunda sansad person vågar göra. Människan är inte perfekt och ju mer komplex och mångtydig informationen vi ska tolka är, desto större är risken att det blir fel.

I mitt tycke är det ändå bra att man i rättstillämpningen ändå håller dörren öppen för fällande dom. Ibland är det faktiskt helt uppenbart att en person måste vara skyldig till ett brott, fast det inte finns någon direkt bevisning. Man ska komma också komma ihåg att rimligt tvivel inte betyder "vilket tvivel som helst". Det är ett fel vi ofta sett i krimtrådarna. Man tror och hävdar att genom att formulera en teoretiskt möjlig historia med annan GM så är det rimligt tvivel. Tvivlet ska som Diesen skriver i en uppsats vara "rationellt" och baseras på fakta i målet - inte på hypotetiska spekulationer eller bristande utredning (Däremot kan bristande utredning naturligtvis leda till att rätten finner att åklagaren inte lyckats leda sitt gärningspåstående i bevis).

Själv sticker jag ut hakan lite med en gissning om det här målet och säger att:

A) Det kommer att bli ett åtal
B) Bevisningen kommer i huvudsak att vara indirekt

Det är ingen välgrundad gissning och mer spekulativ än jag brukar vara. Det är dock den allmänna känsla jag får av läget i målet + det faktum att min erfarenhet säger mig att vid spaningsmord med GM som inte har tydlig knytning till offret så är bevisningen oftare/oftast av den karaktären.

Mycket bra skrivet och jag delar nog din bedömning. Frågan kommer således antagligen bli hur mycket indirekt bevisning som finns och hur väl den förklarar händelseförloppet och eliminerar alternativa förklaringar såsom en annan gärningsman än den nu häktade.
2015-07-22, 15:11
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
När det gäller FUP:ar var det för övrigt många domare där jag satt som notarie som inte ville läsa FUP:en innan förhandlingen utan endast det som var åberopat som bevis, allt för att upprätthålla omedelbarhetsprincipen.
Enligt ganska många domare är det nästintill tjänstefel att läsa FUP innan förhandling. Möjligen har denna inställning mildrats något sedan EMR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in