2015-07-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det förekommer, särskilt på uppmärksammade mord.
Aftonbladet: Livstid för morden på Max och Saga

Citat:"Utredarna har inte kunnat binda kvinnan till morden genom till exempel DNA. Åklagarnas bevisning har i stället baserats på en lång rad indicier."

Vad får du allt ifrån?

I Arbogamorden fanns det bevis, men inte den typ som efterfrågas efter att folk tittar sig dumma på amerikanska TV serier om forensic science!

Vi har fri bevisföring i Sverige, på gott och ont, och vi har haft välfyllda fängelser innan DNA uppfanns ganska nyligen.

Det behövs inte alltid DNA för att få fast en mördare, och DNA ensamt räcker inte heller för att binda en gärningsman till ett brott. Det är en samlad bedömning av all bevisning som framförs i en sak som är bevisning, och har inget med främmande rättsordningars regler om legal bevisföring att göra.
2015-07-22, 14:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Det slutgiltiga obduktionsprotokollet kommer inte vara klart förrän "om tre veckor" så jag tror nog inte att det väcks åtal och FUP släpps redan på tisdag. Fast du kanske var ironisk

Inte bara ironisk. Grymt ironisk - därav w000t..
2015-07-22, 14:02
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har inte ett dugg med saken att göra.
Det är yppandeförbud under pågående förundersökning. Ge mig EN anledning till att de skulle släppa detta inom en vecka.

Om allt material var färdiganalyserat m.m. eftersom då finns det inget som kan skada utredningen längre. Men då vi redan nu vet att det tar minst tre veckor för detta att ske är förutsättningarna för att häva yppandeförbudet inom en vecka synnerligen begränsade.
2015-07-22, 14:05
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om allt material var färdiganalyserat m.m. eftersom då finns det inget som kan skada utredningen längre. Men då vi redan nu vet att det tar minst tre veckor för detta att ske är förutsättningarna för att häva yppandeförbudet inom en vecka synnerligen begränsade.

Kan det inte finnas skäl att låta yppandeförbudet kvarstå för att inte färga ev. vittnen inför rättegång? (Generellt)
2015-07-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har inte ett dugg med saken att göra.
Det är yppandeförbud under pågående förundersökning. Ge mig EN anledning till att de skulle släppa detta inom en vecka.
Du blandar ärtor med morötter... Yppandeförbudet tror jag hävs inom 1 vecka pga behovet föreligger inte längre(Det ger en medialobalans)
2015-07-22, 14:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Kan det inte finnas skäl att låta yppandeförbudet kvarstå för att inte färga ev. vittnen inför rättegång? (Generellt)

Absolut, var faktiskt det jag åsyftade med mitt "m.m." att man vill säkra så vittnen inte påverkas inför en stundande rättegång.
2015-07-22, 14:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad får du allt ifrån?

I Arbogamorden fanns det bevis, men inte den typ som efterfrågas efter att folk tittar sig dumma på amerikanska TV serier om forensic science!

Vi har fri bevisföring i Sverige, på gott och ont, och vi har haft välfyllda fängelser innan DNA uppfanns ganska nyligen.

Det behövs inte alltid DNA för att få fast en mördare, och DNA ensamt räcker inte heller för att binda en gärningsman till ett brott. Det är en samlad bedömning av all bevisning som framförs i en sak som är bevisning, och har inget med främmande rättsordningars regler om legal bevisföring att göra.
Jag fick allt från artikeln. Det står "t.ex. DNA" och "Åklagarnas bevisning har i stället baserats på en lång rad indicier". Schürrer dömdes till livstid på indicier, och det var mitt svar på frågan.
2015-07-22, 14:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Du blandar ärtor med morötter... Yppandeförbudet tror jag hävs inom 1 vecka pga behovet föreligger inte längre(Det ger en medialobalans)

Det är skillnad på det yppandeförbud som domstolen utfärdar och det som en åklagare utfärdar. Jag tror inte åklagaren häver sitt förbud först det är dags för åtal. Det är möjligt att domstolen nästa vecka inte belägger de närvarande vid häktningsförhandlingen med yppandeförbud men det ger inte advokater rätt att prata om vad som sagts då de enligt god advokatsed ska respektera förundersökningssekretessen och det är ingen vild gissning att även nästa häktningsförhandling hålls bakom stängda dörrar.
2015-07-22, 14:12
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, därav min ironi.
"Enligt honom väntar man fortfarande på fler analyssvar samt slutsvar från obduktionen av rättsläkaren."

"– Förhoppningsvis får vi in det sista materialet i slutet av augusti och då börja med slutförhör med den misstänkte."

Johansson driver på - åklagaren verkar vara försiktigare:

"Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm är förtegen kring ett eventuellt startdatum för rättegången.
– Vi jobbar på och rättegången blir när utredningen är klar. När det blir återstår att se, säger Lars-Göran Wennerholm."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21145698.ab
2015-07-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Därför att man uppenbarligen tar allt som åklagaren säger som en sanning på detta ställe. Sedan kryddat med ett resonemang som går ut på - DET KAN VARA SÅ ATT ........

Givetvis kan det var så att DET KAN VARA SÅ ATT allt är filmat av ett filmteam från SVT samt att mordet har skett inför ett fullsatt Ullevi inför 40.000 vittnen och det är detta som åklagaren kan avse med viss teknisk bevisföring. Det verkar vi har två läger på detta forum. Dom som anser att han måste med 100% säkerhet vara skyldig eftersom åklagaren säger det, han är från Litauen, han ser skyldig ut samt hans frus vikt. Det är för dessa vi försöker pedagogiskt vissa på hur fel dom och deras Gud åklagaren tänker. Vilka är vi som tillhör det andra gänget. Jag skulle säga att det är vi som kan tänka självständigt och är ute efter sanningen. Dom andra är ett gäng emotionella vulkaner medan vi andra är skarpa intellekt som neutralt och knivskarpt kan utreda olika gärningsmän och scenarios.

Det är bra att du buntar ihop er till att kalla er det andra gänget!

Det finns allt för många rättshaveristiska gäng inom svenskt rättsväsende, och de kallar sig utan skam för gäng. Typexempel är ju Lambertz gäng, Qvickgänget som diskuterar sin egen rättsröta över måltider med döda djur på sina gästabud.

Att värna om rättssäkerhet handlar främst om brottsoffer och deras familjers rätt att inte råka ut för brott. Det är i allas intresse att rätt personer blir åtalade och dömda, och det är i den åtalades intresse att medverka till att detta inte sker!

När folk börjar tala om rättssäkerhet när denne Litauer är bakom lås och bom på goda häktningsgrunder, måste jag hånle!

Det är märkligt att rättssäkehet alltid diskuteras beträffande veritabelt slödder och de vidrigaste av brottslingar, men inte för vanliga medborgare!

Hade han likt sin bror och fru inte varit en mördare så hade han haft en förklaring till sitt bökande i varje skrymsle. Det är inte så att man kan vara så inblandad på platser där ett mord begåtts utan att komma med en vettigare förklaring än att mamma påstår att man fikade när en flicka mördades och hittades på platser man har tillträde till. Och rassekortet är väl lite väl malplacé och uttjatat i Sverige, när Litauer inte är en ras annorlunda än den svenska rasen!
2015-07-22, 14:23
Medlem
Citat:

Det är sommarlov i Sverige, och butiken öppnar inte förrän skolloven är över. Nu är alla på semester och endast akuta saker tas om hand.
2015-07-22, 14:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Gissar att yppandeförbudet hävs inom 1 vecka
Då gissar jag på att yppandeförbudet inte kommer att hävas förrän åtal väcks. Verkar ju vara standardförfarande nuförtiden. Tror heller inte som spaningsledaren att åtal kommer att väckas i augusti utan senare än så. Skulle dessutom inte förvåna mig det minsta om den misstänkte plötsligt ska byta till en sk stjärnadvokat och då kommer det att bli ytterligare försenat. Förhoppningsvis så finns det ingen som har tid att åta sig uppdraget så han får vackert nöja sig med Rönnbäck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in