2015-07-21, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Varför är det olika?? Fattar inget.

Fri vilja skulle innebära att man kunde välja oberoende av determinism och indeterminism, d.v.s. ens hjärna skulle på något sätt varken följa naturlagarna på makronivå eller på kvantnivå utan agera på något tredje sätt. Ingen har förklarat hur det skulle vara möjligt utan pratar bara en massa flum. Min egen åsikt är visserligen att fenomenvärlden är en illusion, men den är en lagbunden sådan ner till den nivå där slumpen gäller. Lagbundenhet är inte fri vilja, men slump är heller inte fri vilja. Fri vilja skulle vara som att kunna lyfta sig själv i håret, alltså något fysiskt helt omöjligt.
Citera
2015-07-21, 23:41
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fri vilja skulle innebära att man kunde välja oberoende av determinism och indeterminism, d.v.s. ens hjärna skulle på något sätt varken följa naturlagarna på makronivå eller på kvantnivå utan agera på något tredje sätt. Ingen har förklarat hur det skulle vara möjligt utan pratar bara en massa flum. Min egen åsikt är visserligen att fenomenvärlden är en illusion, men den är en lagbunden sådan ner till den nivå där slumpen gäller. Lagbundenhet är inte fri vilja, men slump är heller inte fri vilja. Fri vilja skulle vara som att kunna lyfta sig själv i håret, alltså något fysiskt helt omöjligt.
men slump är väl bara att det inte finns några lagar?
Citera
2015-07-21, 23:44
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Detta blir mer och mer löjeväckande. Atomer är inte fotbollsspelare. Två atomer av samma grundämne är helt identiska, förutsatt att de inte är två olika sorters isotoper. På den nivå som hjärnor verkar gäller newtonsk fysik, alltså determinism. Allt annat är bara någon sorts desperat protest mot ett otrevligt faktum som vissa inte verkar kunna smälta.

Låt mig gissa - biljardbollar (som du så gärna använder som exempel) är atomer då eller?

Tekniskt sett utgörs både fotbollsspelare och biljardbollar av atomer.

Inse att du förlorat.
Citera
2015-07-21, 23:49
Bannlyst
Citat:
men slump är väl bara att det inte finns några lagar?

Ja, just det. Det innebär allså inte något annat än just det. Att det inte finns några lagar har lika lite med fri vilja att göra som att det finns lagar.
Citera
2015-07-21, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Låt mig gissa - biljardbollar (som du så gärna använder som exempel) är atomer då eller?

Snarare molekyler.

Citat:
Tekniskt sett utgörs både fotbollsspelare och biljardbollar av atomer.

Och? Dessa försök att blanda bort korten är riktigt patetiska. Två bijlardbollar är inte helt identiska, vilket däremot två atomer är. Två fotbollsspelare är heller inte helt identiska.

Citat:
Inse att du förlorat.

Alla har förlorat, du också. Du har bara inte insett det än. Man förlorar när man föds. Men det är ett helt annat ämne. Jag är åtminstone inte en förlorare som dessutom ljuger för mig själv och andra och påstår att det finns en fri vilja.
Citera
2015-07-21, 23:54
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ja, just det. Det innebär allså inte något annat än just det. Att det inte finns några lagar har lika lite med fri vilja att göra som att det finns lagar.
vad beror det på att dom rör sig på det sättet då?
Citera
2015-07-21, 23:59
Bannlyst
Citat:
vad beror det på att dom rör sig på det sättet då?

Det beror på att det saknas lagar på kvantnivå, alternativt att det finns lagar men att de ser väldigt annorlunda ut än på makronivå. Men den bästa liknelsen är att man inte kan lyfta sig själv i håret. Att lyfta sig själv i håret är en sorts analogi till att hjärnan skulle kunna fatta ett beslut som inte är påverkat av resten av universum, alltså en omöjlighet.
Citera
2015-07-22, 00:01
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Snarare molekyler.

Och? Dessa försök att blanda bort korten är riktigt patetiska. Två bijlardbollar är inte helt identiska, vilket däremot två atomer är. Två fotbollsspelare är heller inte helt identiska.

Sluta skriva skit och var praktisk - vadå snarare molekyler? MOLEKYLER UTGÖRS AV ATOMER! Det är för övrigt du som använder biljardbollar som argument för ett deterministiskt universum. Vilken skola gick du på? Det finns olika typer av atomer.
Citera
2015-07-22, 00:04
Medlem
goran744s avatar
Det vette fan om man har en fri vilja. Visst kan man vilja saker men det är en annan sak.
Fick jag verkligen välja mitt liv hade jag valt att ej födas.
Jag kan mer tycka att man är fast i ett system där man får välja vissa saker som är tillåtna av superviljan/staten/ kalla det vad man vill.
Men helt fri nej absolut inte. Vet inte ens om det skulle fungera om alla verkligen fick handla efter egen vilja.
Skulle vara väldigt intressant att testa detta i ett samhälle där man gjorde detta av experimentsyfte och under ett par år.
Skulle vara intressant och se om alla verkligen kunde tillåta den fria viljan då den övergår till ens egen vilja eller ovilja, moral och etik med mera.
Citera
2015-07-22, 00:10
Bannlyst
Citat:
Sluta skriva skit och var praktisk - vadå snarare molekyler? MOLEKYLER UTGÖRS AV ATOMER! Det är för övrigt du som använder biljardbollar som argument för ett deterministiskt universum. Vilken skola gick du på? Det finns olika typer av atomer.

Molekyler lyder den newtonska fysikens lagar, det är det som är poängen. Hjärnan arbetar på molekylnivå. Det är kemikalier som får hjärnan att fungera, som dopamin, serotonin, noradrenalin etc. Dessa lyder den newtonska fysikens lagar, och de processer som sker i hjärnan kan alltså inte vara annat än determinerade. De processer på lägre nivå som är indeterminerade är för obetydliga för att ha någon inverkan på dessa kemiska processer.

Det som sker i hjärnan är alltså som när man blandar olika saker i ett laboratorium. De olika kemiska processerna i ett laboratorium har ingen fri vilja, och det har heller inte de kemiska processerna i hjärnan.

Jag gick på ett av Sveriges mest prestigefyllda universitet, vad nu det har med något att göra.

Jaså, det finns olika sorters atomer? Det har ju inget med något att göra.
Citera
2015-07-22, 00:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Jo, men hur skulle något som inte är determinism/icke-determinism kunna uppstå ur det du kallar komplexitet?

Det menar jag inte att det gör. Jag menar att komplexa system bevarar den egenskap som finns i det mikroskopiska: en kombination av determinism och slump. Precis som vi kan se att vi har både determinism och kaos i kvantfysiken, så gäller samma för kritiska system som hjärnan, väder, ekonomin m.m. Och i ett sådant system, nämligen hjärnan/Mind, menar jag att det finns utrymme för att fatta beslut, ibland med en fri vilja, ibland under tvång.
Citera
2015-07-22, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det menar jag inte att det gör. Jag menar att komplexa system bevarar den egenskap som finns i det mikroskopiska: en kombination av determinism och slump. Precis som vi kan se att vi har både determinism och kaos i kvantfysiken, så gäller samma för kritiska system som hjärnan, väder, ekonomin m.m. Och i ett sådant system, nämligen hjärnan/Mind, menar jag att det finns utrymme för att fatta beslut, ibland med en fri vilja, ibland under tvång.

Men varför denna besatthet av att påstå något helt orimligt? Väder och ekonomi är naturligtvis också determinerade. Det är bara det att de är dåligt förutsägbara, därför att det finns så många faktorer som påverkar att det är extremt svårt att ställa upp en exakt kalkyl för dem.

Det finns ingenting i universum som kan verka oberoende av något annat. "Fri vilja" är som om det skulle finnas en helt annan instans än newtonsk fysik och kvantfysik, men det gör det givetvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in