2015-07-21, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Det kan omöjligtvis sägas förrän man får ta del av forskningsresultatet. När du eliminerat det omöjliga, vad som än kvarstår, hur otroligt det än må vara, måste vara sanningen. SH

All forskning som hittills har gjort på hela universum visar att det bara finns determinism t.o.m. molekylnivå och fr.o.m. subatomär nivå indeterminism. Var finns detta tredje som skulle göra fri vilja möjlig?
Citera
2015-07-21, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
All forskning som hittills har gjort på hela universum visar att det bara finns determinism t.o.m. molekylnivå och fr.o.m. subatomär nivå indeterminism. Var finns detta tredje som skulle göra fri vilja möjlig?
Hur ställer du dig till fatalism, det är ett begrepp jag tycker det är svårt förstå. Schopenhauer var han fatalist? Jag antar att han som den pessimist han var definitivt var determinist, men just Fatalismen. Jag ser ofta i en del texter att många beskyller varandra för att vara fatalister och det vill ingen vara.. Varför?
Citera
2015-07-21, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Hur ställer du dig till fatalism, det är ett begrepp jag tycker det är svårt förstå. Schopenhauer var han fatalist? Jag antar att han som den pessimist han var definitivt var determinist, men just Fatalismen. Jag ser ofta i en del texter att många beskyller varandra för att vara fatalister och det vill ingen vara.. Varför?

Schopenhauer var givetvis determinist. Han skrev en essä om hur absurd tanken på fri vilja är. Ändå finns det folk som mer än 150 år efter att denna essä skrevs fortfarande griper efter sina halmstrån.

Fatalism är ju egentligen tanken att inget man gör spelar någon roll. Det är klart att om någon är determinerad till att agera får det ett annat resultat än om någon är determinerad till att vara passiv, men fatalisten och icke-fatalisten är ändå båda lika determinerade.
Citera
2015-07-21, 21:25
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
men vad hände med alla lösenord-slump-saker ?
Citera
2015-07-21, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
men vad hände med alla lösenord-slump-saker ?

Om du menar slumpgeneratorer så vet jag inte hur de fungerar i detalj, men de har ju ingen fri vilja, utan de skapar ett lösenord antingen på deterministisk eller indeterministisk väg.
Citera
2015-07-21, 21:51
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Vad kan molekylerna i din hjärna göra som inte molekylerna i vad som helst annat kan? Precis samma naturlagar gäller för dem.
man har sagt att dom kvantpartiklarna är oförutsägbara. men vet inte om dom ljuger.
Citera
2015-07-21, 21:58
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:

Om du menar slumpgeneratorer så vet jag inte hur de fungerar i detalj, men de har ju ingen fri vilja, utan de skapar ett lösenord antingen på deterministisk eller indeterministisk väg.
och saker som ändrar sig beroende på om någon ser dom. vad är det för fel med dom??
Citera
2015-07-21, 22:47
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:

Vad är det du inte förstår med att man inte kan dra slutsatser om en helhet (universum) utifrån en beståndsdel (atomer)? Det är ett välkänt logiskt felslut som kallas komposition.

Att Real Madrid är det bästa fotbollslaget i världen betyder t.ex. inte att varje spelare är världsbäst på sin position. Inte heller kan man titulera ett lag som ´Bästa lag´för att de allra bästa världsspelarna för varje position finns med.
Citera
2015-07-21, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
och saker som ändrar sig beroende på om någon ser dom. vad är det för fel med dom??

Jag känner till allt det där. Har studerat det på universitetet, när vi studerade teoretisk filosofi. Men indeterminism och fri vilja är helt olika saker.
Citera
2015-07-21, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Vad är det du inte förstår med att man inte kan dra slutsatser om en helhet (universum) utifrån en beståndsdel (atomer)? Det är ett välkänt logiskt felslut som kallas komposition.

Att Real Madrid är det bästa fotbollslaget i världen betyder t.ex. inte att varje spelare är världsbäst på sin position. Inte heller kan man titulera ett lag som ´Bästa lag´för att de allra bästa världsspelarna för varje position finns med.

Detta blir mer och mer löjeväckande. Atomer är inte fotbollsspelare. Två atomer av samma grundämne är helt identiska, förutsatt att de inte är två olika sorters isotoper. På den nivå som hjärnor verkar gäller newtonsk fysik, alltså determinism. Allt annat är bara någon sorts desperat protest mot ett otrevligt faktum som vissa inte verkar kunna smälta.
Citera
2015-07-21, 23:24
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag känner till allt det där. Har studerat det på universitetet, när vi studerade teoretisk filosofi. Men indeterminism och fri vilja är helt olika saker.
Varför är det olika?? Fattar inget.
Citera
2015-07-21, 23:31
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja. Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);
- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?
- Person x; kan du be person y om en miljon kr?
Person x ber härmed person y om en miljon kronor.
Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej. Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga. Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja! Någon kommentar?

Jodå den fria viljan existerar i ditt exempel, men du har blandat ihop begreppen att vilja något med begreppet att få som man vill.

X har den fia viljan att fråga Y om en miljon - eller att INTE fråga. Detta är den fria viljan.
Y har den fria viljan att ge X miljonen - eller inte. Detta är också den fria viljan.

Dock har ingen sagt att man automatiskt ska få som man vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in