2015-07-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag menar ett exempel enligt din teori. Att en kropp gömdes inomhus med omtanke om offret med avsikt att hittas? Kan du plocka fram ett sånt exempel tro?
Det finns till och med fall, kanske inte i Sverige, där mördaren har ringt in och sagt vad kroppen finns. Men i detta fall tror jag inte det rör sig om "omtanke". Jag tror helt enkelt att han fått panik och lagt den på ett ställe få att få arbetsro. Folk gör ofta felet i detta forum att de tror mördarna är iskalla och vet exakt hur de skall göra när det gång på gång visar sig att de har haft panik och inte så sällan gjort någonting riktigt dumt. Jag tror inte mördaren trodde att det skulle bli så stor uppståndelse direkt utan tanken var nog att bara lägga henne på ett ställe så länge för att sen komma upp med ett bättre dumpningsställe som inte binder honom till platsen. Kanske under natten. Men så fick det så stor uppståndelse att den planen helt enkelt gick åt skogen.

Jag minns när Ida i Trollhättan blev mördad. En van kriminell som visserligen kanske inte hade mördat förr men som ändå handlade väldigt dumt jämfört med vad man trodde när man under veckor spekulerade här. Han tog risken att ta ut kroppen från lägenheten mitt i natten i hopp om att säkert gömma kroppen så pass bra att ingen någonsin hittade den. Ändå dumpades hon på ett ställe som inte var något vidare bra gömställe.

Jag tror mördaren denna gång hade tänkt att dumpa kroppen på annat ställe men allting fick sådan uppståndelse direkt och han kände säkert att han hade hundratals ögon på sig hela tiden - kanske till och med på natten. Att ha en kropp i bilen under en längre sträcka kan nog göra vem som helst stirrig. Att bära på en kropp på en plats man inte känner till är ännu värre.

Nej, hon har säkert blivit placerad i ett fordon, kanske den där rostiga vagnen de visade på bild i en av tidningarna, och det är ju helt naturligt att mördaren rörde sig på gården och i närheten av det där huset så det var ett enkelt första dumpningsställe tror jag.
2015-07-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det är en bra fråga. I det här fallet har jag svårt att se något annat motiv än det sexuella.
GM rör sig naturligt i området. Ser LH och lägger henne på minnet. Själva dådet är en impuls då GM får syn på LH när hon ska hem. I första hand en våldtäkt, men sen kommer verkligheten ikapp och BO kan ju identifiera våldtäktsmannen, därför går det över till mord och därefter måste kroppen bort från brottsplatsen. Näst intill ett klassiskt "MO".

Såg foto på den han bodde ihop med och det var en mycket vacker kvinna kan tilläggas. Vet inte vad som rör sig i sådana människors huvuden. Klart att det är någon med lokal kännedom. Förmodligen även jägare skulle jag tro då den har kunskapen att komma och gå utan att synas samt tillgång till slaktrummet skogen m.m
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-21 kl. 21:30.
2015-07-21, 21:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du menar det att det är mer "konkret" att vända sig till en vodkaproducent bara sådär? Eller kände de varandra tidigare? Då får du belägga det.

Kalla mig inte dum när du står där med dumstruten själv.

Det är varken eller, Lisas syster kan vara spritleverantör lika mycket som någon annan, ingen av möjligheterna förefaller på något vis vara uteslutet, det är bara i din fantasi som det förhåller sig på ett annat vis misstänker jag.

Likaså vad gäller Lisas spritvanor, du har en uppfattning om vilka sorters alkoholdrycker som Lisa dricker utan att presentera något som talar i en viss riktning. Förmodligen så tror du att Lisa endast drack cider därför att hon är en ung tjej, om inte skitsnack så är det en förutfattad mening tror jag, Lisa kanske tömde en flaska whiskey en gång i månaden, men du vet kanske hur det verkligen förhåller sig?
2015-07-21, 21:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Anders Eklund var inte så kräsen.

AE är sadist och njuter av förnedringen oavsett offer. Men i Englafallet är det ju en impuls som startar brottet.
En "riktig" pedofil tror i sin egen värld att barnet vill och att det är "kärleksfullt".
2015-07-21, 21:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nej, GM kunde inte vara säker på Martorp. Han riskerade alltid att någon hade ett ärende dit utanför arbetstid, bekant med platsen eller inte.
Mycket talar för att den här gm:en kände till alla rutiner på Martorp + också visste var personalen höll hus - och av allt att döma höll ju inte gm precis till i centrum av gården; hans förehavanden lär ha skyddats av såväl skog som tomma byggnader.
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du att hon inte drack sprit, annars håll käften, du framstår bara som dum i huvudet tycker jag. Nej, jag kan inte se varför det förefaller uteslutet att Lisa drack sprit. Dessutom, hennes vänner kanske super och Lisa skulle kanske göra dem en tjänst eftersom att hon har de rätta kontakterna, kan det vara så, eller är det också uteslutet, jag frågar dig som verkar veta allt om Lisa.

Då borde det ha funnits kommunikation (mobil, Facebook eller annat) mellan Lisa och "langare" som polisen skulle ha upptäckt.
Dessutom skulle hennes kompisar ha informerat polisen om att hon skulle köpa sprit (om detta varit fallet). Som jag sagt tidigare, tonårstjejer berättar i princip allt för varandra, och om hon skulle ha köpt alkohol den kvällen så hade hennes vänner vetat om det.
Det finns ingen anledning att anta något annat, vad gäller den biten.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-07-21 kl. 21:25.
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Du svarade inte på mina två första frågor.

Nej, det kan jag inte, vad det nu har med saken att göra.
Kan du plocka fram ett exempel där en kropp dumpats i byggnad på annan plats utan avsikt att den skulle hittas?

Tror att i de flesta såna fall du beskriver handlar det om GM som ger själva f-n i om offret hittas eller inte.
2015-07-21, 21:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Lustmördare?

Jag kan tänka mig att motivet att mörda Lisa är att komma undan med ett sexbrott, det är lite skillnad på det och ett sexuellt motiv, eller?

Men är inte det ett sexuellt motiv då?
2015-07-21, 21:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är varken eller, Lisas syster kan vara spritleverantör lika mycket som någon annan, ingen av möjligheterna förefaller på något vis vara uteslutet, det är bara i din fantasi som det förhåller sig på ett annat vis misstänker jag.

Likaså vad gäller Lisas spritvanor, du har en uppfattning om vilka sorters alkoholdrycker som Lisa dricker utan att presentera något som talar i en viss riktning. Förmodligen så tror du att Lisa endast drack cider därför att hon är en ung tjej, om inte skitsnack så är det en förutfattad mening tror jag, Lisa kanske tömde en flaska whiskey en gång i månaden, men du vet kanske hur det verkligen förhåller sig?

Du gör ju skäl för din avatar i alla fall.

Jag pratar om ren sannolikhet. Att plötsliga bestämma träff med en random spritfabriksägare hör väl till de mer stolliga teorierna på länge. Men det lär väl fortsätta så (dessa oändliga spekulationer) tills vi vet mera och dom i målet fallit.

Att hon tömde en flaska whisky i månaden må vara hänt, då är hon ganska unik i sitt slag vågar jag påstå. Men ingenting är omöjligt, som Gunde säger.
2015-07-21, 21:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag förstår inte heller varför de inte valde en annan plats som slutdestination, eller mellanlagringsplats. Det enda rimliga jag kan komma på är GM ville att kroppen skulle hittas och skyddas för djur.

Citat:
Jag vidhåller, det var ingen aktivitet vid Martorp nätterna mellan måndag och onsdag, och en plats i skogen hade varit en bättre mellanlagringsplats.

Ja om man utgår från en GM som resonerar logiskt så ligger det naturligtvis något i detta resonemang. Men varför måste det förhålla sig på det viset? Jag utgår från att mördaren högst troligt inte såg på detta på samma sätt som vi som sitter i våra bekväma datorstolar eller soffor hemma i lugn och ro och inte har mördat någon vars kropp vi måste göra av med. Vi vet naturligtvis att det var tomt på poliser de båda nämnda nätterna. Men visste mördaren det? Kunde mördaren (om vi tänker att han ser sig omkring lite i närområdet) vara säker på att det inte lurade några poliser nånstans i buskarna eller kunde tänkas dyka upp som gubben i lådan?

Lägg till att om mördaren dessutom är häktad MGM så fanns språksvårigheter här också. Han kunde inte ta del av och tolka nyhetssändningar och tidningssajter som vi kunde göra.

Jag ser inget här som utesluter eller gör osannolikt att mördaren var rädd för det stora pådraget och drabbades av handlingsförlamning. Det vore heller inte den förste mördaren att agera irrationellt och dåligt för sig själv efter utförd gärning. Även de utslängda grejerna pekar ju ditåt, om vi nu inte ska tro på att han försöker lägga ut ett spår mot kroppen eller ev. mot någon han vill sätta dit. Ställd mellan de hypoteserna föredrar ju jag den irrationella mördaren i första hand.

"Den omtänksamme mördaren" förutsätter också att litauernas omdiskuterade beteende strax före fyndet av kroppen är en ren tillfällighet och någon form av till mordet helt orelaterat missförstånd. Nu vet vi ju ännu inte vad det var som hände där egentligen (Heder åt inblandade från MPS som hållit tyst och gett fan i att läcka hit), men det verkar som en ganska osannolik händelsekedja att detta beteende om det vore helt orelaterat skulle ligga så extrem nära i tid till fyndet av kroppen.
2015-07-21, 21:29
Medlem
H.Brantings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Det finns till och med fall, kanske inte i Sverige, där mördaren har ringt in och sagt vad kroppen finns. Men i detta fall tror jag inte det rör sig om "omtanke". Jag tror helt enkelt att han fått panik och lagt den på ett ställe få att få arbetsro. Folk gör ofta felet i detta forum att de tror mördarna är iskalla och vet exakt hur de skall göra när det gång på gång visar sig att de har haft panik och inte så sällan gjort någonting riktigt dumt. Jag tror inte mördaren trodde att det skulle bli så stor uppståndelse direkt utan tanken var nog att bara lägga henne på ett ställe så länge för att sen komma upp med ett bättre dumpningsställe som inte binder honom till platsen. Kanske under natten. Men så fick det så stor uppståndelse att den planen helt enkelt gick åt skogen.

Jag minns när Ida i Trollhättan blev mördad. En van kriminell som visserligen kanske inte hade mördat förr men som ändå handlade väldigt dumt jämfört med vad man trodde när man under veckor spekulerade här. Han tog risken att ta ut kroppen från lägenheten mitt i natten i hopp om att säkert gömma kroppen så pass bra att ingen någonsin hittade den. Ändå dumpades hon på ett ställe som inte var något vidare bra gömställe.

Jag tror mördaren denna gång hade tänkt att dumpa kroppen på annat ställe men allting fick sådan uppståndelse direkt och han kände säkert att han hade hundratals ögon på sig hela tiden - kanske till och med på natten. Att ha en kropp i bilen under en längre sträcka kan nog göra vem som helst stirrig. Att bära på en kropp på en plats man inte känner till är ännu värre.

Nej, hon har säkert blivit placerad i ett fordon, kanske den där rostiga vagnen de visade på bild i en av tidningarna, och det är ju helt naturligt att mördaren rörde sig på gården och i närheten av det där huset så det var ett enkelt första dumpningsställe tror jag.

Det här var nog ett av de bättre inläggen jag läst på ett tag här. Delar din uppfattning av ett hypotetiskt scenario. Tror också att det är mycket möjligt att kroppen kan ha lämnats kvar i närheten av caféet till en början, och varför inte i just kärran som noga undersöktes av tekniker. Sedan har mgm flyttat kroppen när uppståndelsen blivit påtaglig i ren panik, kyligt och desperat.
2015-07-21, 21:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag mätte 600 x 800 m. 2 km från kaféet, jag tvivlar på att polisen sökte där innan MPS kallades in på onsdag.
Från kafeet till bröderna är det ca 1 km. Och sen börjar den lilla dungen ca 100 m efter det. Snuten knackar ju på hemma hos bröderna kl 03.00 samma natt som BO försvann så det får man nog se som givet att de undersöker den enda dungen som finns i det aktuella området. Resten av området är ju antingen fält eller enstaka träd som är lätt att söka av. Iaf om man letar efter en kropp. Småprylar kan man givetvis missa om man inte har samma resurser som MPS men inte en chans att snuten inte hade hittat en kropp i den dungen. Isf kan man ju undra var fan de har sökt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in