2015-07-21, 21:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Och varför skulle någon överhuvudtaget mörda Lisa?

Ja det är en bra fråga. I det här fallet har jag svårt att se något annat motiv än det sexuella.
GM rör sig naturligt i området. Ser LH och lägger henne på minnet. Själva dådet är en impuls då GM får syn på LH när hon ska hem. I första hand en våldtäkt, men sen kommer verkligheten ikapp och BO kan ju identifiera våldtäktsmannen, därför går det över till mord och därefter måste kroppen bort från brottsplatsen. Näst intill ett klassiskt "MO".
2015-07-21, 21:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det här är ingen dunge. https://goo.gl/maps/LHNxd Den duger utmärkt som mellanlagringsplats.
Eftersom själva brottsplatsen (den tänkta övergreppsplatsen och/eller mordplatsen) ännu så länge är okänd, kan man inte utesluta att fyndplatsen ur gm:s synvinkel var ett bättre val: Han behövde t.ex. inte stanna på en väg där det kunde passera förbi folk/bilar; han visste med säkerhet att han var helt ensam och i fred där på den folktomma gården i Martorp. - Det kan inte heller uteslutas att gm först fortsatt förbi Martorp, för att sedan återvända med ett lik i lasten.

Den här gm:en kan vara sexualsadist; han kan också vara en till synes oförarglig och snäll typ som klappar sin katt så fort han kommit hem. Två eller flera gm kan inte heller uteslutas. - I avsaknad av både dödsorsak, dödstid och övriga omständigheter är det svårt att komma vidare i fallet.

Det enda vi säkert vet är att man funnit minst en koppling mellan NB och LH; en koppling som NB inte tycks kunna förklara - men som av allt att döma gör honom väldigt olycklig.
2015-07-21, 21:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag menar ett exempel enligt din teori. Att en kropp gömdes inomhus med omtanke om offret med avsikt att hittas? Kan du plocka fram ett sånt exempel tro?
Du svarade inte på mina två första frågor.

Nej, det kan jag inte, vad det nu har med saken att göra.
Kan du plocka fram ett exempel där en kropp dumpats i byggnad på annan plats utan avsikt att den skulle hittas?
2015-07-21, 21:09
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skriv inte så dumt då.

Det som förefaller vara uteslutet för dig måste inte vara det för någon annan, var tydlig med att det är din personliga uppfattning.

Det du vet om hennes alkoholkonsumerande är förmodligen vad du själv kallar för skitsnack, styrk ditt svammel med något konkret eller acceptera att bli bemött som den korkskalle du verkar vara.

Att Lisas syster skulle vara en troligare alkoholleverantör än någon annan är helt taget ur luften anser jag, det är enbart ditt eget tyckande såvitt jag kan se.

Du menar det att det är mer "konkret" att vända sig till en vodkaproducent bara sådär? Eller kände de varandra tidigare? Då får du belägga det.

Kalla mig inte dum när du står där med dumstruten själv.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det är en bra fråga. I det här fallet har jag svårt att se något annat motiv än det sexuella.
GM rör sig naturligt i området. Ser LH och lägger henne på minnet. Själva dådet är en impuls då GM får syn på LH när hon ska hem. I första hand en våldtäkt, men sen kommer verkligheten ikapp och BO kan ju identifiera våldtäktsmannen, därför går det över till mord och därefter måste kroppen bort från brottsplatsen. Näst intill ett klassiskt "MO".

Lustmördare?

Jag kan tänka mig att motivet att mörda Lisa är att komma undan med ett sexbrott, det är lite skillnad på det och ett sexuellt motiv, eller?
Medlem
Citat:
Anders Eklund var inte så kräsen.

Anders Eklund är ju en fullblodspsykopat. Han mördade väl bara random inga känslomässiga band till vare sig offer eller familjer...
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
100 tunnland är större än Martorp.
Den lilla dungen är ett par hundra meter hit och dit. Hade kroppen varit gömd där så hade den med stor säkerhet hittats inom ett dygn. Kroppen hade behövts gömmas bra mycket längre bort än så för att undgå upptäckt. Och då hade man fått köra en bra bit för det finns mest åkermark i det aktuella området.
2015-07-21, 21:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Motfråga varför levde den pedofilen då med en kvinna under brotten han blev dömd för. I domen stod det vill jag minnas att pedofil föds man till kanske inte ordagrant men i den betydelsen. Rimmar lika illa det i sådana fall att leva ihop med en kvinna runt 30-40 års åldern...

Det är för att dölja den läggning man egentligen har. Hur många homos har man inte hört talas om som har levt med någon av det andra könet när de egentligen har varit dragna till det egna könet?

Kan ju bero på skam, eller att dölja sitt riktiga jag. Samma mekanismer hos pedofiler.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-07-21 kl. 21:23.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Skulle den tanken nu funnits i detta fallet då är det någon Lisa kände eller eller kände gm föräldrarna. Eller har gm fått en enorm ångest precis efteråt och ångrat sin handling...

Eftersom det på det senast kommit fram att AJ och cafe-ägren Lena S är ganska nära med varandra,
och att vi vet att cafe-ägren Lena S känner Lisa's familj,
ja då kan man ju fråga sig om AJ och Lisa's familj också känner varandra på något sätt?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Eftersom själva brottsplatsen (den tänkta övergreppsplatsen och/eller mordplatsen) ännu så länge är okänd, kan man inte utesluta att fyndplatsen ur gm:s synvinkel var ett bättre val: Han behövde t.ex. inte stanna på en väg där det kunde passera förbi folk/bilar; han visste med säkerhet att han var helt ensam och i fred där på den folktomma gården i Martorp. - Det kan inte heller uteslutas att gm först fortsatt förbi Martorp, för att sedan återvända med ett lik i lasten.

Den här gm:en kan vara sexualsadist; han kan också vara en till synes oförarglig och snäll typ som klappar sin katt så fort han kommit hem. Två eller flera gm kan inte heller uteslutas. - I avsaknad av både dödsorsak, dödstid och övriga omständigheter är det svårt att komma vidare i fallet.

Det enda vi säkert vet är att man funnit minst en koppling mellan NB och LH; en koppling som NB inte tycks kunna förklara - men som av allt att döma gör honom väldigt olycklig.
Nej, GM kunde inte vara säker på Martorp. Han riskerade alltid att någon hade ett ärende dit utanför arbetstid, bekant med platsen eller inte.
2015-07-21, 21:11
Medlem
Grandiosos avatar
Kallblodiga mördare saknar också empati.

Empatiska mördare kan faktiskt existera. Mord i hastigt mod och mord på grund av psykotiska upplevelser är exempel på grova brott som inte med nödvändighet sker på grund av bristande empati!

Även den psykopat som aldrig är dömd för det ringaste brott är i avsaknad av empatisk förmåga eller i vart fall har mycket klen sådan.

Psykopater kan plåga för nöjes skull och även mörda människor av samma skäl. Dessa läser vi om ochde skildras i filmer, men de är undantagen bland psykopater. Men ingen psykopat har förmåga att känna med andra människor och de är endast intresserade av att se till sina egna behov. Hur det drabbar andra kan de aldrig känslomässigt ägna en tanke åt, eller så kittlar det dem att deras offer har fått lida!

Ett gott råd när man finner brister i empatisk förmåga hos någon är att inse att det inte går att förändra denna förmåga. Det går aldrig att utveckla den. Därför ska man undvika en sådan person.

Man brukar säga om psykopater att de smeker och slår ihjäl med samma varma hand! Med andra ord, man vet aldrig vad man har att vänta sig från dem.

http://www.psykopati.se/16914080

Ganska säker på att Lisas mördare har vissa psykopatiska personlighetsdrag.
För att överhuvudtaget få för sig att angripa någon i syfte att genomföra ett sexuellt
övergrepp förutsätts det att man har svår empatistörning och mördar man dessutom offret,
ja, då är psykopatvibbarna igång så det står härliga till.

Och oddsen för att det var just en GM ute efter att förgripa sig i fallet med Lisa är inte
direkt jättehöga...
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-21 kl. 21:15.
2015-07-21, 21:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Den lilla dungen är ett par hundra meter hit och dit. Hade kroppen varit gömd där så hade den med stor säkerhet hittats inom ett dygn. Kroppen hade behövts gömmas bra mycket längre bort än så för att undgå upptäckt. Och då hade man fått köra en bra bit för det finns mest åkermark i det aktuella området.
Jag mätte 600 x 800 m. 2 km från kaféet, jag tvivlar på att polisen sökte där innan MPS kallades in på onsdag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in