Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-07-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Rörlig radiolänk är också bra till platser man vill hålla extra hemliga som tex C-stabsplatser som Arkivet i Grängesberg där mastfundament utan mast finns framför entren. Kanske ämnad för uppkoppling mot länknätet eller kanske P?

Men nog fanns det fler master i skogen ovanför.
Citera
2015-07-21, 20:54
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CGGJ51
Men nog fanns det fler master i skogen ovanför.

Ja det har det funnits, från anläggningens vägbeskrivning:

Citat:
...
Skolvägen förbi konsum, 2,a vägkorset höger Ortdrivarevägen mot golfbanan.
Anl vänster, master höger sida vägen.
Citera
2015-07-21, 21:06
Medlem
Gällande antennbestyckning vid P:

Två hängmattor i rät vinkel mot varandra. Den ena tvärs Sveriges längsriktning, den andra parallellt med längsriktningen. Vid den parallellas anslutningspunkt är ovan nämnt kraftuttag m avec belägna, ungefärligen.

En pinnantenn med en lina spänd i en trekant med sidorna ca 40 m runt om. Märklig greja, var trekantslinan ett jordplan?

Gissar att kraftuttaget är för en radiohydda för reservbruk som ansluter direkt till antennen.

Allt detta är borta nu. Viss reservation för minnesfel vad gäller mått och bäringar.
Senast redigerad av Motarbetaren 2015-07-21 kl. 21:09.
Citera
2015-07-21, 21:08
Medlem

Två hängmattor i rät vinkel mot varandra. Den ena tvärs Sveriges längsriktning, den andra parallellt med längsriktningen. Vid den parallellas anslutningspunkt är ovan nämnt kraftuttag m avec belägna, ungefärligen.

En pinnantenn med en lina spänd i en trekant med sidorna ca 40 m runt om. Märklig greja, var trekantslinan ett jordplan?

Gissar att kraftuttag är för radiohydda för reservbruk.

Allt detta är borta nu. Viss reservation för minnesfel vad gäller mått och bäringar.
Citera
2015-07-23, 23:48
Medlem
Kennexs avatar
Radiosambandet är ju viktigt. Och för några tiotals år sedan gjordes övningar att sända med uppsatta reservmaster från inre delen av zonen och ut till yttre delen av zonen. Bland annat ut mot Västerbergslagen med master i Kopparberg och Ludvika. Och även mot västra- och nordvästra Värmland, med master i Sunne kommun och Torsby kommun.
Citera
2015-07-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren

Gissar att kraftuttag är för radiohydda för reservbruk.

Allt detta borta nu: Vad finns kvar ? FTN ? Inslag ?
Citera
2015-07-24, 22:48
Medlem
nicke.orebros avatar
För bilder på p, PM.

Tar mig rättigheten att delge till folk jag vet har ett genuint intresse.

Gäller bilder på övriga zonen också.

Har dokumenterat nu i många år, så finns en hel del material.

Nog om det.

Flinten. Vem vet något?

Fakta jag har är: klenare närförsvar än övriga anläggningar, relativt stor antenpark som säkert varit större. Bra anslutningar för externa aktörer på toppen. Stort ventschakt med trolig nödutgång. Schaktet är nästan i samma dimension som korp. Kameraövervakat. Minimal p-plats med endast 2 motorvärmaruttag, men en stor vändplats strax intill. Skum stuga i närområdet som har rester direkt i skogen efter kablar som har med anläggningen att göra.

Gärna allmänna diskussioner här och av mer känslig art PM.

Trevlig helg!!
Citera
2015-07-24, 23:12
Medlem
Rent generellt så kan man nog säga att fasta antenninstallationer i de flesta fall har spelat ut sin roll, gott om fundament med kapade bultar i skogarna rent generellt runt om i landet. Antar att man tillför transportabla antenner om det behövs, någon som har några funderingar om det?

Rent logiskt så bör man väl kunna använda vilken modern antennanläggning som helst i riket ( eller utanför), som har koppling till FTN, så hade jag byggt det om jag hade fått bestämma nu när tekniken tillåter?

Fullt förståeligt att man förr var tvingad till en "stel" förbindelse mellan anläggning och annex för att komma ut i etern...men nu är det ju nya tider.
Citera
2015-07-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke.orebro
För bilder på p, PM.

Tar mig rättigheten att delge till folk jag vet har ett genuint intresse.

Gäller bilder på övriga zonen också.

Har dokumenterat nu i många år, så finns en hel del material.

Nog om det.

Flinten. Vem vet något?

Fakta jag har är: klenare närförsvar än övriga anläggningar, relativt stor antenpark som säkert varit större. Bra anslutningar för externa aktörer på toppen. Stort ventschakt med trolig nödutgång. Schaktet är nästan i samma dimension som korp. Kameraövervakat. Minimal p-plats med endast 2 motorvärmaruttag, men en stor vändplats strax intill. Skum stuga i närområdet som har rester direkt i skogen efter kablar som har med anläggningen att göra.

Gärna allmänna diskussioner här och av mer känslig art PM.

Trevlig helg!!

F är lite av ett mysterium. Det finns, precis som du skriver, tecken på att det funnits antenner i området men som nu är borta. Bergrummet tycks dock vara större än för ett vanligt annex. Anläggningen ska vara från samma tid som mycket annat i den inre zonen.

Vad kan det vara då? En gissning är att det handlar om en central kommunikations- och teknikanläggning. Ligger ju väldigt strategiskt mellan två stora anläggningar.

Jag kan också tänka mig att det var en mindre (reserv)stabsplats. Alternativt att det var upl för någon specifik myndighet. Jag hade ett tag teorin att det möjligen var SÄPO:s bergrum i Zonen.
Citera
2015-07-25, 01:15
Medlem
nicke.orebros avatar
Kan "Hjässan Str9 U5" ge nån ledtråd?

Står märkt i en kabelplint uppe på hjässan.
Citera
2015-07-25, 13:04
Medlem
Måste rekommendera en ny karttjänst där diverse inslag syns även då de är maskade på satelit:

Gå in på Fornsök http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html och öppna höger sidas lista genom att klicka överst på fliken KARTINSTÄLLNINGAR. Klocka sedan på nya funktionen TERRÄNGLUTNING i högerlisten. Växla sedan mellan denna, "ortofoto" och "Sverige" (=vanlig karta).
Citera
2015-07-25, 16:09
Medlem
Delta78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nja, det var lite långt ifrån...
Laxå flygfält anlades som gräsfält av flygklubben och asfalterades på 70-talet med pengar från ett lokalt företag.
Spårområdet i Laxå hör mest ihop med Stockholm, Göteborg och Oslo - de möts här.
Flygfältet i Svartå - liksom det i Grythyttan - är besprutningsstråk som anlades av skogsbolagen för kortare anflygning vid skogsgödsling. Jag har nog sett närmare 100 st från luften i Bergslagsområdet men de är inte användbara till nånting annat. Flera privatpiloter har havererat vid landningsförsök.

Att flygfältet i Svartå ska vara anlagt av skogsbolagen känns lite osannolikt. Åkte igenom det i somras och kunde konstatera att rullbanan (drygt 400 meter lång) är asfalterad i vardera ände, samt att det en bit bort ligger ett grönt gammalt betonghus med tillhörande lastbrygga. Huset är sannolikt en gammal vapenkassun. Att allt detta skulle bekostas av skogsbolag känns för mig inte troligt. Varför uppföra en betongkassun mitt ute i ingenstans, som på pricken stämmer in på FM:s kassuner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in