2015-07-21, 12:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det var väldigt milt uttryckt. "Vissa" grenar bör föraktas, hånas och bespottas även av andra troende, precis som t ex nazism eller Breiviks idéer. Ett stort problem är att alltför många moderata troende känner en större tillhörighet med dårfinkarna än med sekulära eller moderata inom andra religioner. De ger genom sin passivitet en viss legitimitet för dårfinkarna.

Personligen är jag trots allt tacksam för att svenska "kokong"-kristna överlag inte har utomparlamentariska eller utomkonstitutionella ambitioner.
Citera
2015-07-21, 12:35
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Personligen är jag trots allt tacksam för att svenska "kokong"-kristna överlag inte har utomparlamentariska eller utomkonstitutionella ambitioner.

Bogo, jag gillar dina uttryck, men vad i h-e är en kokongkristen
Citera
2015-07-21, 13:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det var väldigt milt uttryckt. "Vissa" grenar bör föraktas, hånas och bespottas även av andra troende, precis som t ex nazism eller Breiviks idéer. Ett stort problem är att alltför många moderata troende känner en större tillhörighet med dårfinkarna än med sekulära eller moderata inom andra religioner. De ger genom sin passivitet en viss legitimitet för dårfinkarna.
Ja det var mycket milt uttryckt! Jag undviker att använda bespottningar och förakt i mina kommentarer.
Men jag anser att man kommer ingen vart genom bespottning, förakt och hån.
Finns så många människor med dessa egenskaper redan.
Jag aktar mig för att uttala mig OM grupper av människor. Möter hellre individer inom grupper.
Fördomar är ett av människans största problem kan jag tycka. Fördomar är ett bra vapen för den galne att få med sig massan.
Citera
2015-07-21, 13:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Såna som genom "ser inte, hör inte, talar inte" levar isolerade i en skyddat bubbla.
Citera
2015-07-21, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det var mycket milt uttryckt! Jag undviker att använda bespottningar och förakt i mina kommentarer.
Men jag anser att man kommer ingen vart genom bespottning, förakt och hån.
Finns så många människor med dessa egenskaper redan.
Jag aktar mig för att uttala mig OM grupper av människor. Möter hellre individer inom grupper.
Fördomar är ett av människans största problem kan jag tycka. Fördomar är ett bra vapen för den galne att få med sig massan.

Men det finns situationer/konstellationer, där din sudda-ut retorik och pseudo-tolerans inte bara är värdelösa, men direkt skadliga.
Citera
2015-07-21, 13:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men det finns situationer/konstellationer, där din sudda-ut retorik och pseudo-tolerans inte bara är värdelösa, men direkt skadliga.
ja jag har förstått att du är rädd för mig....Så inåt helvete rädd att du spyr ur dig fördomar till höger och vänster Men ta det lugnt farbror Bogomil. Jag varken tillhör religionsgrupperingar eller dig.
Tänker högt endast och bjuder på det. Skulle flera göra så att innanmätet och individen kommer fram
Citera
2015-07-21, 13:24
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Problemet är att ju galnare man blir, desto mer verkar objektiviseringen av andra grupper bli. Tänk IS, Breivik, nazister eller annan valfri sekt.
Citera
2015-07-21, 13:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ja jag har förstått att du är rädd för mig....

Det är rent av otroligt vad din retorik kan leda till.

Frånsett att förstärka intrycket av att du faktisk tillhör gruppen av teister som lösligt kan kallas "idiotisk".
Citera
2015-07-21, 13:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Problemet är att ju galnare man blir, desto mer verkar objektiviseringen av andra grupper bli. Tänk IS, Breivik, nazister eller annan valfri sekt.
Ja den extrema grupperinger består av fullkomligt hjärntvättade individer som slutat tänka själva och överlåter tänkandet åt galningen.
Mig skulle ingen få med i en sekt eller annat sjukt. Dör hellre....
Citera
2015-07-21, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mig skulle ingen få med i en sekt eller annat sjukt. Dör hellre....

Men du är ju redan med i din énpersons sekt med doktrinell anti-logik och objektivitets-fobi.
Citera
2015-07-21, 13:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Så du har inte heller bekantat dig med kokong-muslimen?

Samma här, uttrycket har en slags melodiöst medryckande anklang, som man gärna vill försöka förstå, eftersom det antyder hemlig förvandlingsprocess i daning, men mot vad..

Vad.. göms i en kokongmuslim, en väldigt särskild sorts ingrediens att utveckla puppasatadiet.. men omognad, i pupp-form men med kokongskalet, som är lite hårdare än sjlva puppan som börjar veckla ut sig och hur är då DEN?

Insekts-liknelsen är rolig! , en insekt brukar kunna kravla sig igenom glipor som inget annat liv kan, och en kokong kan hänga under tak.. kokongen behöver inte ens någon anförvant med aktivt livgivande tillförsel, allt finns där i kokongen, som spunnits längre bak i tiden.. med utlösande effekt där man minst anar.

När man ser en gråbrundassig kokong kamouflera sig under valfri takås, kan man ju inte ana det kortlivade men oh så fritt fladdrande liv.. som komma skall.

Malar.. lever de i kokong? De kommer iaf liksom från ingenstans..
Citera
2015-07-21, 13:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Kom just på att också spindlar kommer ur kokonger

, kokongkristna.. med kravlande krypande framfart.. och förvandling från harmlös till sökandet efter mat att spinna fler kokonger, att placera sig i glipor, nej fy

nej, kokongmuslim anspelar på CELL, när unga sätter sig i religionens cellverksamhet och kommer ut som skrikande alahuakhbar-religiös, ett fenomen som tydligen studerats.. av :

entomologer, där fick jag lära mig något nytt!

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0CCAQFjAAahUKEwj2t6TOlezGAhUFlSwKHV4JApk &url=https%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FEntom ologi&ei=hzOuVbbYKYWqsgHekojICQ&usg=AFQjCNEEg-2KrYmM3r_nveHm7NHjpv3xCg&sig2=MlxXEb9HfUuI-Hjc7UawJg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in