Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det är väl inte bara mitt på ljusa dagen det går att frakta lik?

Var kortet taget mitt i natten menar du för då var det också en herrans mass folk som letade, glöm inte alla privata och pappans vänner
2015-07-21, 11:07
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
En av Lisas arbetskamrater sa att Lisa klädde på sig lager efter lager på caféet. Men hon kan så klart också klätt på sig ännu mer ute också..

Ja, hon gick i skolan och jobbade bara helgerna de 3 veckor hon hann jobba, dvs sammanlagt 6 dagar.
Att hon skulle klätt på sig lager på lager, inne på cafét finns det ingen entydig uppgift som säger väl? Möjligheten finns att Rebecka endast visste att hon skulle göra det p.g.a blåsten men aldrig såg henne göra det, med tanke på den luddiga efterlysningen att Lisa bar jeans eller adidasbyxor.
Även Lena borde vetat om hur Lisa var klädd när hon kom, då hon tog emot Lisa när hon kom till cafét , och föräldrarna.
2015-07-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon ville jobba där. Orsaken till att det bara blev 6 dagar vet vi ju redan, dvs hon blev mördad.
Oj! Svarade på fel inlägg, det var en fråga på ett påstående att GM fru inte fick jobba på Cafet
2015-07-21, 11:11
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kidrauhl
Vem är det som betalar försvaraadvokater, skattebetalarna? Får dom högre provision om dom lyckas fria sin klient eller vad är det som får denna försvarsadvokat att känna driv till att få Lisas mördare frisläppt trots att nya bevis dyker upp på löpande band?

Samma sak med trippelmordet i Uddevalla, vad driver dom? Hur sover dom om natten? Är dom olyckliga?
Det som driver försvarsadvokaten (förutom det uppenbara att tjäna pengar på skattebetalarnas bekostnad ) är klienten. Klienten är nämligen advokatens uppdragsgivare, i vid bemärkelse, och det innebär att advokaten inte ifrågasätter sin klient (det brukar i stort sett resten av rättsväsendet göra så det kanske räcker). Därför är klientens utsaga advokatens "sanning" och arbetshypotes. Säger klienten att denne inte har begått brott X så är det advokatens jobb att göra allt för att driva denna linje.

En offentlig försvarare betalas av skattemedel. Den misstänkte kan bli helt eller delvis återbetalningsskyldig om denne döms, beroende på vilken betalningsförmåga den dömde har.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-07-21 kl. 11:14.
2015-07-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Att hon skulle klätt på sig lager på lager, inne på cafét finns det ingen entydig uppgift som säger väl? Möjligheten finns att Rebecka endast visste att hon skulle göra det p.g.a blåsten men aldrig såg henne göra det, med tanke på den luddiga efterlysningen att Lisa bar jeans eller adidasbyxor.
Även Lena borde vetat om hur Lisa var klädd när hon kom, då hon tog emot Lisa när hon kom till cafét , och föräldrarna.
Om du frågar mig hur min kollega var klädd när hon gick hem igår tre timmar före mig so kan jag inte ordagrant återge det och vad Lisas föräldrar kanske redan hade gått till jobbet när Lisa åkte på morgonen och hade ingen aning om vad Lisa hade på sig
2015-07-21, 11:12
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Sa kollegorna/chefen att hon stod och smsade när de körde därifrån?
Isf kan det vara ytterligare tecken på att hon messade någon hon skulle möta, som då mötte henne nere vid skogsdungen där allt tog slut, iaf telefonen tog slut.

Exakt! Och självklart är polisen alltför korkad för att ha ens ha letat efter sådana eventuella sms.
Där ligger svaret på hela gåtan i hennes sms-konversation, ett sms, bara minuterna innan hon försvann, till den som mördat henne och som hon uppenbarligen skulle träffa på vägen hem...

Fan vad synd, om polis och åklagare bara haft en bråkdel av ditt intellekt så hade de kanske kommit på att gå igenom hennes sms-konversationer, särskilt dem timmarna innan hon försvann, och därigenom också hittat hennes mördare. Verkligen synd att de inte tänkt på att gå igenom detta...
Men alla kan ju tyvärr inte vara lika skarpsinniga som du.

Det här blir bara bättre och bättre Sherlock.
2015-07-21, 11:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Om du frågar mig hur min kollega var klädd när hon gick hem igår tre timmar före mig so kan jag inte ordagrant återge det och vad Lisas föräldrar kanske redan hade gått till jobbet när Lisa åkte på morgonen och hade ingen aning om vad Lisa hade på sig
Det intressanta är egentligen inte exakt hur hon var klädd utan att det förmodligen varit någon diskussion om att hon tagit på sig extrakläder p.g.a vädret. Och om hon i så fall tagit på sig dom bakom cafét och kan ha varit orsaker till att det tagit lite tid, samt att detta kan ha dragit uppmärksamhet till sig.
Kan verkligen mamman börjat jobba vid 8-snåret med uppsättningar? Det är ju inte omöjligt hur som helst, men det känns som att kunderna som festat hela veckan och skulle partaja på Billingen till klockan 3 på natten inte var jättesugna på att sitta hos frissan klockan 8 på morgonen?
2015-07-21, 11:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men de där "väsentliga bevisen" kan ju inte vara något annat än tämligen "oväsentliga" bevis, med tanke på att om bevisen hade varit Objektiva, hårda bevis, så hade misstankegraden omedelbart lyfts till Tillräckliga skäl - för Åtal.
Men åklagarvikarien sa som bekant inget om åtal.
De hoppas Fortfarande på bevis, som de hoppas ska komma från analyserna.

Okej, säger detta en gång till och hoppas det går fram denna gång (inte riktat till dig utan har förklarat detta för andra tidigare). När åtal väcks ska en gärningsbeskrivning anges. I denna beskrivning ska dödsorsak framgå. Även om åklagaren fått en preliminär obduktionsrapport har han inte fått den slutliga och den är ingen åklagare i världen som åtalar och konstruerar en gärningsbeskrivning utan att först fått det 100 procent fastställt hur offret dog, samt exakt tidpunkt för när så skedde.

Att åtal således inte väckts redan är fullt normalt då den slutliga rapporten fortfarande är att vänta på, i ca 2-3 veckor.

Åklagaren kan därigenom, säger för den skull inte att så är fallet, ha bevisning som är synnerligen stark men måste ändå vänta på obduktionsrapporten för att kunna formulera gärningsbeskrivningen.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-07-21 kl. 11:39.
2015-07-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Ingen har väl tänkt att kanske plockade dessa gästarbetare lite smultron/ blåbär eller kantareller eller kanske till och med Karl Johans svamp! Eller sniglar!
Jag har varit i Vilnius och bodde lite utanför stan. et gick folk och plockade någonting på en äng. Jag frågade vad dem letar efter så fick jag höra att det var just sniglar...

Det här fallet sa de att han (eller de) letade efter en bortsprungen katt. De har ju en katt som grannen tar hand om nu när herrskapet är bortrest.

Den bilden togs, om den nu finns överhuvudtaget, av MP med mobilkamera, när MP kom till Martop och träffade MGM:n, eller var brodern med, vet ej. Poliser fick se bilden som visade att MGM lyfter någongting från bilen i Martorp, eller i omedelbar närhet. Poliser kommer och kollar detta sk fynd på plats och sedan åker till litauerna och blockar med sig de. Så har jag uppfattat händelsen. Men som sagt, uppgifterna är inte begräftade.
2015-07-21, 11:47
Medlem
LH mördades i lada vid Blombergs gård.
LH fraktades på 4 hjulig MC till Martorps gård via markväg och åker.
LH hittades inte i Barack Martorp Gård.
LH hittades i Byggnad Martorps Gård
LH hittades styckad indränkt i Syra.
LH hjälm hittades vi vattenhål ca 100 meter från det som i folkmun kalla för Slottet.
2015-07-21, 11:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Några få uppgifter hann komma ut innan polisen lade locket på inkl. vad olika vittnen tilläts berätta:

Kollegan R: ”Hon tog på sig lager på lager eftersom det var så himla blåsigt den kvällen.”:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

Om man vet att det är ett par svarta jeans + ett par Adidasbyxor som LH bär med sig den här dagen så kan man aldrig veta vad LH gjort sedan kollegorna lämnat platsen. Hon kan t.ex. vid mopeden ha tyckt att två par byxor känts otympligt och därför beslutat sig för att åka endast iförd de mer vindskyddande Adidasbyxorna (även om plastpåsen inte innehöll några svarta jeans kan dessa ha legat slängda över mopedsadeln när hon sms:ade, och att hon sedan tänkt stoppa ned dem i påsen, alt. tänkt ha dem i beredskap på färden gm att t.ex. knyta dem om midjan (flera möjligheter med den yttre klädseln) - men att hon inte hann så långt.

Man kan kalkylera med minst en kvart från stängningen till sms:ets avsändande. - LH kan ha hunnit tala med någon som kommit till platsen, exempelvis en bil som kört fram till gaveln och påkallat hennes uppmärksamhet genom ett par snabba tryck på signalhornet.
2015-07-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Har en teori när det gäller häktad GM även om jag är en av dom som tvivlar på att det är han som är skyldig. Han befinner sig i ladan och ser alla tre tjejerna komma ut, uppmärksammar att tjejen som gick bakom Cafet är klar, springer över vägen och in bakom ladan där han träffar LH som håller på att göra sig klar för avfärd. Hon har öppnat sadeln tagit fram påsen med extrakläder , sätter nyckel i låset medan hon gör det messar pappa precis när GM kommer fram till henne och frågar om han får låna hennes mobil/ låna en cigg. Han börjar stöta på henne och en 17 åring som blir uppraggad av en 35 åring blir inte smickrad utan livrädd. Han tar hennes nyckel från moppen och säger att hon får den om han får en puss, LH som nu känner ett riktigt obehag säger något liknande med att om jag inte får min nyckel nu så berättar jag för LS och AJ imorgon vad du håller på med och dessutom är min pappa militär och kommer att slå ihjäl dig . GM får panik och inser att han pga av en uppkäftig tonåring som inte tål ett för honom väldigt roligt skämt så riskerar han, jobb, fru och dessutom att få militären efter sig. Han blir rasande på LH som är anledningen till detta och tar upp ett verktyg han har med sig och smäller till och det slaget tar så olyckligt att LH dör. Han får panik och hämtar ett fordon från ladan för att köra bort kroppen och drar iväg en bit med LH i bagaget/flaket och kommer på att hon hade mobil, letar upp den i hennes jacka ock stampar sönder den. Han vänder sedan tillbaka hem och ber sin bror om hjälp. Båda åker till Martorp och gömmer kroppen i ett trångt skåp . Väl ute i bilen så ser dom lite grejer som ligger kvar i bagaget som dom sprider ut för att dom helt enkelt vägrar öppna skåpet med kroppen igen. Upptäcker att han fortfarande har moppenycklarna på sig och hittar på att dom måsta handla, passar på att åka förbi och sätta nycklarna i moppen igen......... Tidspress ja , någon som tror att detta kan ha hänt

Ja, denna teori kan fungera. Men jag vet inte varför litauerna skulle ha orsakat detta.
Jag tror mer på att AJ stöttar på henne och hon tycker det är obehagligt och hon säger att han ska sluta för min pappa är militär osv. Han stryper henne lätt för få henne hålla tyst men inser sen att han tog ihjäl henne.
Han ringer sina anställda (litauerna) och han säger gör av er med henne och ni får en bonus. Men när de vaknar upp nästa morgon så är polisen redan vid cafét och avvaktar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in