2015-07-21, 07:08
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Nej, det räcker inte med ett erkännande för åtal. Polis och åklagare måste kunna bevisa det också. Många personer har erkänt mordet på Olof Palme.
Det är skillnad på att bara släntra in på stationen och erkänna ramdom crime, mot att sitta anhållen för något och där erkänna - tvingat eller frivilligt.
2015-07-21, 07:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jo visst kan det vara så, men dom är i varjefall nära med varandra, inte enbart en kvinna som hyr en lokal av någon gubbe, dom är nära med varandra, men på vilket sätt? ja det ska jag inte kunna bedömma.

Jag undrar det samma och visst ser det ut som AJ och hans son. Att AJ blivit hemkörd från Stockholm av honom är inte konstigt.
Jag fattar dock inte varför AJ är där om det sägs ha varit en samling för personal och familj på förmiddagen - hon arrenderar ju bara byggnaden.
Att de går med armarna runt varandra indikerar väl stöd i sorgen, men i videon känns det som de står varandra mycket nära som du skriver.

I media står att hon fick flera förfrågningar om hon ville starta café, men bestämde sig för Blomberg i januari (2014). Detta låter mer som en slags affärsmässig deal.

Umgås familjerna privat? Nån som vet?

" Vi stänger här idag men har öppet för vår personal då och våra familjer så vi har precis, på förmiddagen... tillsammans...att vi bara är med varandra...å ..bara är med varandra.."...
och jag med mitt goda samvete kände det.. ringer alltid, om jag inte är kvar här till stängningsdags.. så ringer jag ringer jag till cafét, Jag är ju alltid här tidigt på morgonen och går hem kanske framåt tre, halv fyra....och det gjorde jag med gott samvete och jag ringde dom vid sex "..
http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066
2015-07-21, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du har helt rätt i att polisarbete inte handlar om att komma fram till någon sanning, utan det är olika tekniker och metoder som syftar till att bygga upp en slagkraftig teori.
Förhörsteknik tex handlar, tvärtemot vad den okunniga massan tror, inte till att "lirka ut sanningen", utan handlar om att tex förvirra den förhörde så att den ska börja börja ge från sig motstridiga uppgifter. Dvs så att de ska kunna säga att "haha titta du ljuger ju."
En annan teknik är att försöka skrämma den förhörde, eller försöka invagga den i falsk trygghet och samförstånd.
Eller helt enkelt bara ljuga för den förhörde.
Allt detta används sen i en rättegång Mot den förhörde. För att kunna "bevisa" att det tex är en icke trovärdig person (som då ställs mot den automatiskt trovärdige åklagaren/polisen). Eller visa upp i rättegången tex hur arg den förhörde blev (Titta här så aggressiv och lättuppretad han är, han kan ju itne kontrollera sitt humör - klart han mördade ...).

De som tror att förhör faktiskt handlar om att få fram "sanningen" är ju otroligt korkade. Det finns inga tekniker etc överhuvudtaget som kan få fram något ur en som inte vill erkänna. Inte ens tortyr är en pålitlig metod för att få fram sanning - och då borde ju idioterna verkligen fatta hur omöjligt det är att genom vanliga Samtal få ur en misstänkt något som den inte vill säga.

Och nej - en skyldig person "råkar inte försäga sig", pga en förhörsledares "skicklighet." Och även Om den nu hade råkat göra det, så är det ju inga problem för den att ta tillbaka det/ säga att den bara skojade/lutades etc.
Varför skulle ett "ja" vara mer tillförlitligt än ett "nej" liksom?

Nej, förhör syftar inte till att få fram någon "sanning", de syftar endast till att inför domstolen kunna visa upp graverande personlighetsdrag etc, som tex motsägelsefullhet, aggressivitet, nervositet etc.

Vanligt är tex att åklagare anser det vara misstänksamt och graverande om en förhörd inte följer exakt samma version/mall konsistent genom hela förhörsperioden. Förhörsledare vet naturligtvis att vi människor alltid uttrycker oss olika, och varierande när det kommer till minnesbilder etc. Men inför domstolen framställer de det helt naturliga beteendet som något graverande och därmed något som uttrycker skuld.
Och samma sak gör de om någon uttrycker sig på exakt samma sätt hela tiden, utan att ändra version och detalj etc. Då menar de också att det ä graverande.

Dvs det spelar ingen roll hur en förhörd än må uttrycka sig. Det är irrelevant för åklagaren. Det enda den vill är att vinna målet. Och det gör den genom att framställa den tilltalade som så skyldig som bara möjligt.

Det behövs nog tuffa förhörsledare så att rätt person kan omhäktas, åtalas och så småningom också dömas i rätten. Det senare är synnerligen viktigt, inte minst med tanke på att en del så kallade mästerdetektiver i en del tidigare inlägg hängt ut bl a flickans pappa som i sin ofattbara sorg har det svårt nog som det är just nu.
2015-07-21, 07:14
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jag vet ju inte hur det ser ut där uppe men vad jag egentligen vill veta var om det var på vägen till Martorp mobilen dog eller om mobilen först färdades i annan rikting , då borde ju LH varit med både till bergets fot och senare till Martorp. kan hon ha blivit tvingad in i en bil och lyckats ta sig ur den för att bli jagad och påkörd/ ihjälslagen där mobilen dog?
Mobilen stängdes av "söderut" - dvs på väg till det ställe där mobilskalet hittades.
Martorp är direkt Österut om caféet.
Det är entydigt två olika väderstreck från caféet sett alltså.
Om mobilen hade åkt österut först, och sen till stället var mobilen dog så borde det ha beskrivits som "först österut, sedan västerut. För själva vägen därmellan går bar åt dessa väderstreck.
För att från caféet kunna komma till Martorp krävs det att man tar vägen österut - och det är samma väg tillbaka (dvs västerut).
Dessutom finns det bara ett väldigt litet tidsutrymme om ca 5 - 7 minuter, så det hade inte hunnits att åka fram och tillbaka och köra runt där hur som helst.
Däremot är vägen söderut bara något hundratal meter dit till skogsdungen var mobilen hittades.
Så det hade tagit mycket mindre än 5 - 7 minuter att köra. Hon hade haft tid att stanna där och prata några minuter om det är vad som hände.
2015-07-21, 07:15
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Min tanke.

Om hon inte blev våldtagen/utsattes för försök till våldtäkt, så var det kanske en olyckshändelse, följt av att görningsmannen i chocktillstånd försökte förstöra bevisen?

Rån känns långsökt...eller försökte någon stjäla hennes chopper?

Försök till våldtäkt som gick fel då hon kämpade emot och gjorde oväsen. Mördaren tar livet av henne för att inte kunna pekas ut, försöker sedan plantera ut ägodelar för att förvilla.

Varför går polisen inte ut med fakta gällande om hon blev utsatt för sexuellt våld eller inte, på vilket vis kan det förhindra utredningen i nuläget?

Eller innebär det att de blir mindre och mindre övertygade om att de har rätt man och vill spara lite detaljer från allmänhetens kännedom, om de finner en ny misstänkt?

Känns ganska underligt att de släpper så lite info.

Det är underligt alltsammans.När de tre stänger och två går till bilen och LH till mopeden så finns varken nån annan person eller bil synlig.De två sätter sig i bilen och åker -ff ingen person eller bil synlig - när bakljusen på bilen försvinner så dyker en person upp från tomma intet.OM det är rätt GM så måste det varit planerat.Han kunde haft bilen på andra sidan ladan (med de öppna dörrarna) själv suttit och kollat om LH blir ensam eller inte,sedan rusat över vägen till henne när hon befann sig vid mopeden och tvingat med henne tillbaka till ladan och våldtagit henne (hur sjukt det än är så måste ju GM haft NÅGOT motiv) Kanske då hon tappar den ena handsken om det blivit handgemäng.Kanske då hon dödas.Om det var planerat så hade han ev en presenning el dyl i bagaget och han lägger LH där,kör bort och placerar henne där hon hittas,när han kommer tillbaka till bilen och ska stänga bagageluckan ser han att en del saker åkt av LH under färden och han tar in dom i bilen och kastar ut dess på väg därifrån,åker sen hem och hämtar sin bror och kör sedan till affären.Det låter sjukt,men tycker att det låter logiskt.Det måste vara fruktansvärt för LH föräldrar att tänka på att om de skjutsat och hämtat LH som vanligt så hade hon varit i livet idag.Det finns tydligen inte en kvadratmeter i vårt land som är fredat för kriminalitet.
2015-07-21, 07:30
Medlem
Theforeigners avatar
Jag undrar om AJs spanska fru var hemma på Blomberg Godset den 7 Juni, 2015 ?

Någon som vet?

Vi vet väldigt lite om AJs fru!

Inte et ljud från frun sedan Lisa försvann.

Finns nästan ingenting att hitta om frun på internet.

Lever AJs fru och AJ fortfarande tillsammans?

Och till sist; var någon av AJs fru's spanska familjemedlemmar på besök den 7 Juni, 2015 ?

Och om AJs fru's spanska familjemedlemmar var på besök den 7 Juni, 2015:
när ankom den person till Blomberg/Källby?
besökte denna person cafeet när Lisa var på jobb där ?
och när? hur? och med vem lämnade denna person Blomberg?
2015-07-21, 07:30
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag undrar det samma och visst ser det ut som AJ och hans son. Att AJ blivit hemkörd från Stockholm av honom är inte konstigt.
Jag fattar dock inte varför AJ är där om det sägs ha varit en samling för personal och familj på förmiddagen - hon arrenderar ju bara byggnaden.
Att de går med armarna runt varandra indikerar väl stöd i sorgen, men i videon känns det som de står varandra mycket nära som du skriver.

I media står att hon fick flera förfrågningar om hon ville starta café, men bestämde sig för Blomberg i januari (2014). Detta låter mer som en slags affärsmässig deal.

Umgås familjerna privat? Nån som vet?

" Vi stänger här idag men har öppet för vår personal då och våra familjer så vi har precis, på förmiddagen... tillsammans...att vi bara är med varandra...å ..bara är med varandra.."...
och jag med mitt goda samvete kände det.. ringer alltid, om jag inte är kvar här till stängningsdags.. så ringer jag ringer jag till cafét, Jag är ju alltid här tidigt på morgonen och går hem kanske framåt tre, halv fyra....och det gjorde jag med gott samvete och jag ringde dom vid sex "..
http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066

"Att de (AJ) går med armarna runt varandra indikerar väl stöd i sorgen".Vid det tillfället visste väl ingen att LH var död eller var hon befann sig? Eller visste dom det?Hmm....
Senast redigerad av joxarn 2015-07-21 kl. 07:34.
2015-07-21, 07:44
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är underligt alltsammans.När de tre stänger och två går till bilen och LH till mopeden så finns varken nån annan person eller bil synlig.De två sätter sig i bilen och åker -ff ingen person eller bil synlig - när bakljusen på bilen försvinner så dyker en person upp från tomma intet.OM det är rätt GM så måste det varit planerat.Han kunde haft bilen på andra sidan ladan (med de öppna dörrarna) själv suttit och kollat om LH blir ensam eller inte,sedan rusat över vägen till henne när hon befann sig vid mopeden och tvingat med henne tillbaka till ladan och våldtagit henne (hur sjukt det än är så måste ju GM haft NÅGOT motiv) Kanske då hon tappar den ena handsken om det blivit handgemäng.Kanske då hon dödas.Om det var planerat så hade han ev en presenning el dyl i bagaget och han lägger LH där,kör bort och placerar henne där hon hittas,när han kommer tillbaka till bilen och ska stänga bagageluckan ser han att en del saker åkt av LH under färden och han tar in dom i bilen och kastar ut dess på väg därifrån,åker sen hem och hämtar sin bror och kör sedan till affären.Det låter sjukt,men tycker att det låter logiskt.Det måste vara fruktansvärt för LH föräldrar att tänka på att om de skjutsat och hämtat LH som vanligt så hade hon varit i livet idag.Det finns tydligen inte en kvadratmeter i vårt land som är fredat för kriminalitet.
Som du skriver så låter det sjukt - och om det låter sjukt så kanske det beror på att det är sjukt. Teorin du målar upp alltså.
Det du menar med ordet "sjukt" är ju egentligen ordet "osannolikt." KAnske du tillomed menar "sjukt osannolikt."
Så, om du anser att något är "sjukt osannolikt" så kanske det också är just det - sjukt osannolikt.
Glöm inte heller bort att det endast kunde ha skett på ca en timme, femtio minuter.
2015-07-21, 07:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
"Att de (AJ) går med armarna runt varandra indikerar väl stöd i sorgen".Vid det tillfället visste väl ingen att LH var död eller var hon befann sig? Eller visste dom det?Hmm....

Jo, det är inspelat på lördag. Hon berättar om beskedet som kom och att hon varit vaken hela natten.
Enligt en tidning så är AJ i Stockholm när han får besked att hon hittats, så han har väl åkt hem. Den som står vid bilen är mkt likt hans son, så han har väl kört/följt med så jag tror att det är de.
2015-07-21, 07:53
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du har helt rätt i att polisarbete inte handlar om att komma fram till någon sanning, utan det är olika tekniker och metoder som syftar till att bygga upp en slagkraftig teori.
Förhörsteknik tex handlar, tvärtemot vad den okunniga massan tror, inte till att "lirka ut sanningen", utan handlar om att tex förvirra den förhörde så att den ska börja börja ge från sig motstridiga uppgifter. Dvs så att de ska kunna säga att "haha titta du ljuger ju."
En annan teknik är att försöka skrämma den förhörde, eller försöka invagga den i falsk trygghet och samförstånd.
Eller helt enkelt bara ljuga för den förhörde.
Allt detta används sen i en rättegång Mot den förhörde. För att kunna "bevisa" att det tex är en icke trovärdig person (som då ställs mot den automatiskt trovärdige åklagaren/polisen). Eller visa upp i rättegången tex hur arg den förhörde blev (Titta här så aggressiv och lättuppretad han är, han kan ju itne kontrollera sitt humör - klart han mördade ...).

De som tror att förhör faktiskt handlar om att få fram "sanningen" är ju otroligt korkade. Det finns inga tekniker etc överhuvudtaget som kan få fram något ur en som inte vill erkänna. Inte ens tortyr är en pålitlig metod för att få fram sanning - och då borde ju idioterna verkligen fatta hur omöjligt det är att genom vanliga Samtal få ur en misstänkt något som den inte vill säga.

Och nej - en skyldig person "råkar inte försäga sig", pga en förhörsledares "skicklighet." Och även Om den nu hade råkat göra det, så är det ju inga problem för den att ta tillbaka det/ säga att den bara skojade/lutades etc.
Varför skulle ett "ja" vara mer tillförlitligt än ett "nej" liksom?

Nej, förhör syftar inte till att få fram någon "sanning", de syftar endast till att inför domstolen kunna visa upp graverande personlighetsdrag etc, som tex motsägelsefullhet, aggressivitet, nervositet etc.

Vanligt är tex att åklagare anser det vara misstänksamt och graverande om en förhörd inte följer exakt samma version/mall konsistent genom hela förhörsperioden. Förhörsledare vet naturligtvis att vi människor alltid uttrycker oss olika, och varierande när det kommer till minnesbilder etc. Men inför domstolen framställer de det helt naturliga beteendet som något graverande och därmed något som uttrycker skuld.
Och samma sak gör de om någon uttrycker sig på exakt samma sätt hela tiden, utan att ändra version och detalj etc. Då menar de också att det ä graverande.

Dvs det spelar ingen roll hur en förhörd än må uttrycka sig. Det är irrelevant för åklagaren. Det enda den vill är att vinna målet. Och det gör den genom att framställa den tilltalade som så skyldig som bara möjligt.

Orkar bara 2-4 st rader av dina romaner i allmänhet och jag tycker mig veta att en FL får ej tala osanning utan måste ha belägg för det dom säger.
2015-07-21, 07:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja MGMs dumhet går ju utanför alla gränser här. Han försöker förmodligen skaffa sig ett alibi i Källby eller så var det normal pizzatid som han inte ville ändra på. Alltså hinner han inte gömma kroppen ute i skogen. Sen var det för sent och då skiter sig allt istället. Sen är ju ryktet om att han alltid kom exakt i tid till jobb utom på just måndagen vid försvinnandet då han kom en kvart tidigare till ladan vid kafeet. Tänkte väl antingen städa upp eller plantera det är bara att välja och vraka bland teorier.
Du kan inte mena allvar.

Åklagaren: Herr ordförande, som bevisning vill jag framhålla att NB och AB köpte pizza på sin vanliga tid dagen för Lisas försvinnande, och inte bara det, dagen efter kom NB en kvart för tidigt till jobbet. Det kan inte råda någon som helst tvekan om brödernas skuld.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-21 kl. 08:24.
2015-07-21, 07:58
Avstängd
Så ifall det inte var Lisa som låste cafét.
Hur kommer det då sig att arbetskompisarna åker iväg före henne - väntade hon på någon?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in