2015-07-21, 03:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousBIGGIE
De andra två släpptes för att de inte kunde försvåra utredningen. Samt att de inte längre misstänktes för mord.
Jag håller med om att det är någon som är en försvårande omständighet som pekar ut den häktade. Men det är intet sagt att det är några avgörande bevis. Det behöver inte vara mer än att nått på fyndplatsen tillhör honom. Tingsrätt eller hovrätt spelar ingen roll i det avseendet. Det fanns skäl till häktning, men ännu har de inte nog för att väcka åtal. Förhoppningsvis får de det avgörande beviset då de nya analyserna kommer. Jag förutsätter att det är DNA de väntar på då DNA tar längre tid än annat, tex fingeravtryck på fyndplats etc.
Men det är ju tur att folk som du inte har beslutsrätten iaf om du kan vara säker på mgms skuld utan att ha de slutgiltiga bevisen som presenterats i domstol.
Det är lätt att döma nån på förhand i känsliga brott. Vi alla vill ju se ett slut och en gärningsman bakom galler.

Bra reflektioner.
En passus: Nyligen länkades till en dansk media (Ulvan?) och i denna text nämndes att klädesplagg tog tid att analysera (DNA, fibrer som kontrolleras) Tror det angavs minst två veckor (med reservation att jag inte hittar länken just nu) på ett plagg.
2015-07-21, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grubbelur
det kan ha varit jag som felaktigt skrev pizzerian men vid närmare eftertanke så var det väl hos "handlarn" man varit och köpt fryst pizza?

Det vet jag inte men då skrev du i så fall inte med samma alias. Men du är en "svamlare" då eller?

Lutar väl mot att det är Handlarn som är det korrekta men den saken är jag inte helt insatt i utan har bara läst det här i tråden.

Och ifall "den store beteendevetaren" läser i tråden inatt med men drabbats av tunghäfta, så är det kedjan "Handlarn" det är frågan om och inte ICA Handlarn.
2015-07-21, 03:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Att det finns och skjuts mkt vilt här är ingen nyhet. Men som du själv säger, i din egna lya har du grejor för hela kedjan. Andra grovstyckar redan i skogen eller så har man som här, ett gemensamt utrymme för att utföra det mest väsentliga.
Det finns fler vägar att gå än bara din, oavsett hur pass erfaren du själv är som jägare. Eller hur?

Gläfs så lagom du . Jag talade bara om hur jag har det i min LYA . Det var inget krav på hur alla andra ska ha det i sitt slaktrum . Och erfaren eller inte så blir man aldrig fullärd som jägare . Att man grovstyckar i skogen är väl bara vanligt i Norrland vid älgjakt . En hjort har jag aldrig sett att nån har grovstycket i skogen vad jag vet i alla fall .Däremot så tar man ju ur inälvor m.m på alla djur i skogen men det är ju inte samma sak som att stycka . Är du jägare själv ??
2015-07-21, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Det vet jag inte men då skrev du i så fall inte med samma alias. Men du är en "svamlare" då eller?

Lutar väl mot att det är Handlarn som är det korrekta men den saken är jag inte helt insatt i utan har bara läst det här i tråden.

Och ifall "den store beteendevetaren" läser i tråden inatt med men drabbats av tunghäfta, så är det kedjan "Handlarn" det är frågan om och inte ICA Handlarn.

Hahaha! jag vet att jag skrev pizzerian tänkte kanske att det var jag men nej inget svammel bara en teori om alibi..
2015-07-21, 03:57
Medlem
någon som vet om det fortfarande pågår undersökningar på "plats"?
2015-07-21, 04:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Jag tycker det är konstigt att ni tror en polisman inte kan gråta över att hitta en ung fager tjej död som inte utsatts för brutalt våld eller styckats. Hon kan ha legat som en död törnrosa i en säng och ändå gjort ett starkt intryck på polismannen/teknikerna. Kanske handlar om andra omständigheter, som hennes ålder, genus, att de letat febrilt och det slutade olyckligt....

Visst är det så. Långt belastande eftersök som slutar tragiskt. Pappan har ju varit med hela tiden, självklart byggs en relation och har de barn själva så är det smärtsamt. Att identifiera sig med de anhöriga kan givetvis ske även för en erfaren duktig person:
Att arbeta professionellt innebär inte att vara en känslokall robot - snarare visar det på medkänsla.
Att visa sig ledsen är inte det samma som att totalt tappa konceptet.
Om hon sen återfinns i en makaber ställning, fullständigt ovärdigt - kanske blottad och naken och svårt skadad är det inte svårt att förstå reaktionerna.
♥ Fullt förståeligt när en ung person berövats livet när det borde stå i full blom istället. ♥
2015-07-21, 04:10
Medlem
var det dom två gödselcisternerna som syns i överkant på första bilden man tömde när eftersökningarna pågick? http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorp-G%C3%A5rd-gult-fikarum-kontor-Bod-4-BPA.jpg
2015-07-21, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Jag tycker det är konstigt att ni tror en polisman inte kan gråta över att hitta en ung fager tjej död som inte utsatts för brutalt våld eller styckats. Hon kan ha legat som en död törnrosa i en säng och ändå gjort ett starkt intryck på polismannen/teknikerna. Kanske handlar om andra omständigheter, som hennes ålder, genus, att de letat febrilt och det slutade olyckligt....

Jag hör inte till dem som tror eller tycker det.

Det är väl tvärtom inget konstigt med det, att man blir vemodig även som yrkesman efter att ha befunnit sig i flera dygn, kroppsligt eller bara mentalt och nyss insatt i området, i en så laddad medial atmosfär och "the main mission" helt abrupt slutar med att man påträffar henne död.

Det är helt jävla naturligt att på något vis reagera och plötsligt vemod är inte den lättaste av känslor att manöverera.
2015-07-21, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFang91
Har det kommit ut än att hon blev våldtagen?
Nej. Hur vet du att LH blivit det ?
2015-07-21, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamya
Nej. Hur vet du att LH blivit det ?

han kanske uttryckte sig fel.. tänk "om" istället för "att"
2015-07-21, 05:52
Medlem
Bravidas avatar
Min tanke.

Om hon inte blev våldtagen/utsattes för försök till våldtäkt, så var det kanske en olyckshändelse, följt av att görningsmannen i chocktillstånd försökte förstöra bevisen?

Rån känns långsökt...eller försökte någon stjäla hennes chopper?

Försök till våldtäkt som gick fel då hon kämpade emot och gjorde oväsen. Mördaren tar livet av henne för att inte kunna pekas ut, försöker sedan plantera ut ägodelar för att förvilla.

Varför går polisen inte ut med fakta gällande om hon blev utsatt för sexuellt våld eller inte, på vilket vis kan det förhindra utredningen i nuläget?

Eller innebär det att de blir mindre och mindre övertygade om att de har rätt man och vill spara lite detaljer från allmänhetens kännedom, om de finner en ny misstänkt?

Känns ganska underligt att de släpper så lite info.
2015-07-21, 06:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Exakt. Polisen i Sverige vill inte ha reda på "VAD SOM HÄNT" dom vill bara få någon fälld i många fall. Jag vet inte hur många gånger ni andra varit hos polisen på förhör men jag har då aldrig blivit rättvist behandlad på förhören och snarare hotad flera gånger, även om det nu inte hjälpt så mycket. Något enstaka fall så har denna hotelse uppdagats och då har personen flyttats till en annan avdelning va jag fått höra senare.

Och i en rättssal så vill dom inte höra sanningen utan frågar frågor för att få dig fälld. Det är så polisen jobbar för det mesta, dock vet jag inte om detta även gäller riktigt stora saker som denna men i min värld är det inte uteslutet. Dom vill ha någon fast för detta eftersom det blivit så oerhört stort i media.

Tänk er själva 26 miljoner i flashback tråden.... och det sker mord hela tiden som inte ens får hälften av denna uppmärksamhet klart polisen vill sätta detta fallet och få någon skyldig till varje pris.

Jag ser ungefär svenska polisen så kompetent som dom utspelar sig i olika filmer d.v.s
"Stanna det är polisen" och så är dom 50m bort och tappar gärningsmannen eftersom denna springer sin kos.
Du har helt rätt i att polisarbete inte handlar om att komma fram till någon sanning, utan det är olika tekniker och metoder som syftar till att bygga upp en slagkraftig teori.
Förhörsteknik tex handlar, tvärtemot vad den okunniga massan tror, inte till att "lirka ut sanningen", utan handlar om att tex förvirra den förhörde så att den ska börja börja ge från sig motstridiga uppgifter. Dvs så att de ska kunna säga att "haha titta du ljuger ju."
En annan teknik är att försöka skrämma den förhörde, eller försöka invagga den i falsk trygghet och samförstånd.
Eller helt enkelt bara ljuga för den förhörde.
Allt detta används sen i en rättegång Mot den förhörde. För att kunna "bevisa" att det tex är en icke trovärdig person (som då ställs mot den automatiskt trovärdige åklagaren/polisen). Eller visa upp i rättegången tex hur arg den förhörde blev (Titta här så aggressiv och lättuppretad han är, han kan ju itne kontrollera sitt humör - klart han mördade ...).

De som tror att förhör faktiskt handlar om att få fram "sanningen" är ju otroligt korkade. Det finns inga tekniker etc överhuvudtaget som kan få fram något ur en som inte vill erkänna. Inte ens tortyr är en pålitlig metod för att få fram sanning - och då borde ju idioterna verkligen fatta hur omöjligt det är att genom vanliga Samtal få ur en misstänkt något som den inte vill säga.

Och nej - en skyldig person "råkar inte försäga sig", pga en förhörsledares "skicklighet." Och även Om den nu hade råkat göra det, så är det ju inga problem för den att ta tillbaka det/ säga att den bara skojade/lutades etc.
Varför skulle ett "ja" vara mer tillförlitligt än ett "nej" liksom?

Nej, förhör syftar inte till att få fram någon "sanning", de syftar endast till att inför domstolen kunna visa upp graverande personlighetsdrag etc, som tex motsägelsefullhet, aggressivitet, nervositet etc.

Vanligt är tex att åklagare anser det vara misstänksamt och graverande om en förhörd inte följer exakt samma version/mall konsistent genom hela förhörsperioden. Förhörsledare vet naturligtvis att vi människor alltid uttrycker oss olika, och varierande när det kommer till minnesbilder etc. Men inför domstolen framställer de det helt naturliga beteendet som något graverande och därmed något som uttrycker skuld.
Och samma sak gör de om någon uttrycker sig på exakt samma sätt hela tiden, utan att ändra version och detalj etc. Då menar de också att det ä graverande.

Dvs det spelar ingen roll hur en förhörd än må uttrycka sig. Det är irrelevant för åklagaren. Det enda den vill är att vinna målet. Och det gör den genom att framställa den tilltalade som så skyldig som bara möjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in