Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Äntligen har bitarna börjat falla på plats. Polisens uttalande idag lämnar inga tvivel om att de har GM, och att de arbetat med rätt teori från början. Förmodligen finns synnerligen graverande, eller rent av direkt bindande tekniska bevis, plus en hel del annat.
Men jag undrar vad som ledde polis och åklagare till slutsatsen att avfärda brodern och frun så pass snabbt? Det känns som att de redan i det läget hade koll på händelseförloppet. Även om den yngre brodern och MGMs fru spräckt hans alibi så räcker inte det. De hade kunnat vara djupt insyltade och försökt skylla ifrån sig, t.ex. (nu är de dessutom inte avfärdade från ett kommande åtal angående skyddande av brottsling, men de har avfärdats som delaktiga i mordet på Lisa). Det måste funnits något annat från början som pekade ut just den äldre brodern som GM.
Har verkligen "bitarna börjat falla på plats"? Finns det en länk till polisens uttalande idag? Jag har bara läst chefsåklagarens uttalande och jag tycker inte att bitarna har börjat falla på plats, vad gäller mord. Enligt chefsåklagaren befinner sig utredningen "i ett känsligt läge" varför mer information inte kan ges just nu och uppenbarligen inte heller åtal väckas.
Jag tror att åklagaren har tillräcklig bevisning för att kunna väcka åtal för brott mot griftefrid och jag tror att det stannar där.