2015-07-20, 21:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nej det tror jag inte Han verkar vara snabb och effektiv :P Han är den som drivit förundersökningen, alltså var förundersökningsledare innan den lämnades över till åklagaren, om jag nu inte missuppfattat det hela

OM MGM blir omhäktad utan förhandling tror jag inte det kommer bli på 4 veckor. Istället tror jag på 2 veckors omhäktning utan förhandlingar. Men blir det omhäktningsförhandlingar blir det nog 4 veckor

PS Tror inte han kommer gå med på "frivillig" omhäktning.
Om han inte går med på "frivillig" omhäktning blir det förhandling.
2015-07-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om han inte går med på "frivillig" omhäktning blir det förhandling.

Njaeee, om rätten anser att det inte finns skäl till omhäktningsförhandling så blir det faktiskt ingen
Det är därför som jag tror att rätten i sådana fall enbart kommer "godkänna" 2 veckor
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intresset för ladan och styckrummet kan ju faktiskt förklaras med att kroppen hittades styckad, varför annars åter spärra av ladan och gå igenom den grundligt, särskilt den del av ladan som används för styckning av vilt?

Så GM stannade kvar vid platsen för överfallet och styckade i ladan/mjölkrummet BO?
Misstänker att styckning + göra rent efteråt tar en viss tid.
Låter mycket orimligt...
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Spanjoren är väl bror till AJ:s fru som det finns envist rykte om var på besök samtidigt som LH försvann. Konstigt att det inte kan verifieras men det är förmodligen mycket känsligt så få vågar.
Spanjoren är AJ:s styvson, född -77 och alltså äldre än NB.
2015-07-20, 21:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Njaeee, om rätten anser att det inte finns skäl till omhäktningsförhandling så blir det faktiskt ingen
Det är därför som jag tror att rätten i sådana fall enbart kommer "godkänna" 2 veckor
Och hur ska rätten kunna anse det utan att höra parterna i en förhandling?
2015-07-20, 21:48
Avslutad
Jag har fått mycket kritik och en del som håller med mig. Ni måste väl tycka att de är skumt att AJ såg henne för första gången o sen försvinner hon helt..?
2015-07-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Äntligen har bitarna börjat falla på plats. Polisens uttalande idag lämnar inga tvivel om att de har GM, och att de arbetat med rätt teori från början. Förmodligen finns synnerligen graverande, eller rent av direkt bindande tekniska bevis, plus en hel del annat.
Men jag undrar vad som ledde polis och åklagare till slutsatsen att avfärda brodern och frun så pass snabbt? Det känns som att de redan i det läget hade koll på händelseförloppet. Även om den yngre brodern och MGMs fru spräckt hans alibi så räcker inte det. De hade kunnat vara djupt insyltade och försökt skylla ifrån sig, t.ex. (nu är de dessutom inte avfärdade från ett kommande åtal angående skyddande av brottsling, men de har avfärdats som delaktiga i mordet på Lisa). Det måste funnits något annat från början som pekade ut just den äldre brodern som GM.

Har verkligen "bitarna börjat falla på plats"? Finns det en länk till polisens uttalande idag? Jag har bara läst chefsåklagarens uttalande och jag tycker inte att bitarna har börjat falla på plats, vad gäller mord. Enligt chefsåklagaren befinner sig utredningen "i ett känsligt läge" varför mer information inte kan ges just nu och uppenbarligen inte heller åtal väckas.

Jag tror att åklagaren har tillräcklig bevisning för att kunna väcka åtal för brott mot griftefrid och jag tror att det stannar där.
2015-07-20, 21:50
Medlem
Inte konstigt alls.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag har fått mycket kritik och en del som håller med mig. Ni måste väl tycka att de är skumt att AJ såg henne för första gången o sen försvinner hon helt..?
Inte ett dyft. Folk möter nya människor varenda dag, särskilt på en ny arbetsplats.
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Varför skulle det vara skumt? Hon var ganska ny på arbetsplatsen. AJ bor i närheten och äger dessutom lokalen där Lisa jobbade. Att han besöker fiket är inte alls konstigt, och inte heller är det konstigt att han då byter några ord med ägaren. Det är heller inte konstigt om ägaren presenterar Lisa.
2015-07-20, 21:51
Medlem
Konservativ-Mans avatar
Jag har följt tråden då och då, och även andra liknande trådar ibland. Men jag måste säga att jag knappast har sett så många låtsasdetektiver eller hobbyutredare som hakat upp sig i ovidkommande detaljer och oväsentligheter i någon annan liknande tråd.

För det första så måste man göra en distinktion på fakta, framförallt väsentlig fakta, förmodanden och teorier/förslag. Men det är minst lika viktigt att känna till det man själv inte har så bra koll på eller där kunskapen inte är den bästa.

Rimlighetsbedömningar är viktigt att göra med viss regelbundenhet samt att dokumentera kontinuerligt.

Och att aldrig glömma: "Det är inte allt sant som sanning är likt".
Senast redigerad av Konservativ-Man 2015-07-20 kl. 21:56.
2015-07-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och hur ska rätten kunna anse det utan att höra parterna i en förhandling?
Rätten har skriftligt underlag att utgå ifrån
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 21:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in