2015-07-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo du har skrivit det tidigare och kanske du då kan förtydliga det hela dvs hur i hela friden du har insyn i förundersökningen och vad dessa medgivanden då består i?

Och enligt ovanståendes utsago så skulle även ett erkännande bli officiellt i massmedia för flera dagar sedan vad hände ångrade han sig?
2015-07-20, 21:28
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Eventuellt rättegång redan i september I sådana fall borde FUP komma snart

Kriminalkommissarie tror att de kan vara klara med utredningen i mitten på augusti och med hans erfarenhet tror han det blir rättegång någon gång i september.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2781398-lisa-holm-fallet-narmar-sig-rattegang
Har han erfarenhet av att maska
Chefsåklagaren hoppas ju kunna väcka åtal i slutet av augusti. Förmodligen innan omhäktningsförhandlingen om c:a 5 veckor om de nu får 4 veckor till? Har de bra på fötterna kan väl tingsrätten besluta om omhäktning utan förhandling fram till åtal?
Citat:
– Jag kommer begära förlängd häktningstid av 35-åringen, säger Annette Olsson.

Alla svar på analyser är inte klara och det krävs ytterligare arbete innan brottsutredningen är klar.

Annette Olson hoppas att åtal kan väckas i slutet av augusti.

http://www.skovdenyheter.se/article/nya-uppgifter-om-mordet-pa-lisa-holm/
Senast redigerad av Tomato 2015-07-20 kl. 22:09.
2015-07-20, 21:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan du ge mig länken på att NB har erkänt, eller åtminstone medgivit delaktighet?
Nej tvärtom verkar det ju som att MGM fortfarande blånekar.

"Enligt advokat Inger Rönnbäck förnekar hennes klient brott precis som tidigare.

- Jag tycker fortfarande att bevisläget är mycket oklart och det har inte tillkommit något nytt. Som vi ser på det just nu kommer vi att motsätta oss en omhäktning och i så fall begära en omförhandling, säger hon."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2781398-lisa-holm-fallet-narmar-sig-rattegang

Han kan ju givetvis ha erkänt att han har haft viss kontakt med BO. Så brukar det ju gå till när bevisen staplas på hög.
2015-07-20, 21:32
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maania
Jag vet inte om detta redan nämnts i tråden men har lite info (ta det med en nypa salt). En av min mammas närmsta kompis (vi bor här nära BP) är vän med en av poliserna som jobbade med att hitta Lisa, det han sagt till henne är :

*Lisa hittades i ett sånt där klädskåp i metall (som brukar finnas på arbetsplatser) i boden.

*Hon var i väldigt dåligt skick (utseendemässigt) men detta har vi väl redan tagit upp.

*Det verkar inte som brodern är skyldig till själva mordet utan AJ son är intressant för polisen, han spanjoren.

Detta är vad min mamma har hört från hennes väninna, som sagt ska man ta det med en nypa salt men ville dela med mig detta.

Spanjoren är väl styvson eller har han och frun en gemensam son? Måste erkänna att jag är förvirrad bland alla barnen, styvsöner osv :/

Snacket i tråden har ju varit att det var en spanjor på besök där i juni, men inte nånting kring exakta dagar.
2015-07-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

"Enligt advokat Inger Rönnbäck förnekar hennes klient brott precis som tidigare.

- Jag tycker fortfarande att bevisläget är mycket oklart och det har inte tillkommit något nytt. Som vi ser på det just nu kommer vi att motsätta oss en omhäktning och i så fall begära en omförhandling, säger hon."

Han kan ju givetvis ha erkänt att han har haft viss kontakt med BO. Så brukar det ju gå till när bevisen staplas på hög.

Där har vi det igen, försvaret får inte ta del av förundersökningen än, så hennes snack om att det inte tillkommit något nytt kan vi bortse ifrån.
Litar mer på vad chefsåklagaren sagt idag.
2015-07-20, 21:36
Medlem
Det råder totalt yppandeförbud - utom när det finns något som gagnar polisens Litauenspår - och man inväntar och inväntar analysresultat och ändå går Lars Johansson ut och höftar till det när rättegång väntas. Han som misslyckades med att utreda Helena Andersson-fallet.
Det är inte särskilt förtroendeingivande.

Jag tror att polisen har låst sig vid ett "kurdspår" (på "intuition") i ett tidigt skede och då i princip slutade att utreda alternativa spår. Problemet förstärks av att utredarna är vita män över 50 år. Det finns undersökningar som visar att mental inavel är förödande för att lösa uppgifter förutsättningslöst. Är det dessutom så att polisen har lättare för att utreda neråt i samhället i stället för uppåt så finns anledning att tro att litauern kommer att släppas fri snart och att fallet förblir olöst.
2015-07-20, 21:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Advokaten får nog ta del av utredningsmaterialet några veckor innan åtals väcks. Advokaten och MGM borde väl få läsa utredningen och "utkast" till FUP (?) så de kan komma med eventuella synpunkter om de vill ha med något mer innan åtalet väcks.

Kan MGM kräva att han får utredningen översatt till sitt språk? Känns annars som det kan bli svårt för honom att läsa allt som står...

Citat;

Om du har åtalats för ett brott, har du som minimum följande konstitutionella rättigheter:
Att informeras direkt och detaljerat på ett språk du förstår om vilken typ av åtalspunkter man har fastställt mot dig och av vilka skäl.

https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedin gs_-169-CY-maximizeMS-en.do?clang=sv&idSubpage=3

EDIT;

Citat;

Har jag rätt till advokat och tolk vid häktningsförhandlingen?
Vid häktningsförhandlingen som hålls i tingsrätten är du personligen närvarande tillsammans med din offentlige försvarare, som är advokat. Du har alltid rätt till en offentlig försvarare om du begärs häktad. Behöver du tolk kommer även den att delta vid förhandlingen och översätta allt som sägs.

https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedin gs_-169-SE-maximizeMS-en.do?clang=sv&idSubpage=2
2015-07-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Spanjoren är väl styvson eller har han och frun en gemensam son? Måste erkänna att jag är förvirrad bland alla barnen, styvsöner osv :/

Snacket i tråden har ju varit att det var en spanjor på besök där i juni, men inte nånting kring exakta dagar.

Please, uppdatera mig och andra:
Vem är spanjoren?? är det en son till AJ??
2015-07-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Blåneka har väl blivit en ovana, men nu står livstidsstraff i farstun
2015-07-20, 21:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
EDIT;Dynboxar är kanske också bra att använda om man ska frakta kroppsdelar, samma här, blir mindre spår i bilen.
Visste knappt vad en dynbox var förrän det nämndes nåt om en ikväll.
https://www.google.se/search?q=dynboxar&hl=sv&biw=1093&bih=494&site=webh p&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAmo VChMImcLi97fqxgIVxVoUCh0XOABC
Men om det mot förmodan skulle ha kommit till användning dylik sak i fallet
och skett en styckning och den ägt rum i ladan nånstans så underlättas väl bärarbetet
om man har hjälp av någon...en brorsa som aldrig är den som säger nej om det kniper...

Inte främmande för att det begärs utlämning av en viss person vad det lider och det
oavsett om det misstänks för assistans vid hanteringen av nån bloddränkt dynbox eller ej.
2015-07-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Har han erfarenhet av att maska
Chefsåklagaren hoppas ju kunna väcka åtal i slutet av augusti. Förmodligen innan omhäktningsförhandlingen om c:a 5 veckor om de nu får 4 veckor till? Har de bra på fötterna kan väl tingsrätten besluta om omhäktning utan förhandling fram till åtal?

Nej det tror jag inte Han verkar vara snabb och effektiv :P Han är den som drivit förundersökningen, alltså var förundersökningsledare innan den lämnades över till åklagaren, om jag nu inte missuppfattat det hela

OM MGM blir omhäktad utan förhandling tror jag inte det kommer bli på 4 veckor. Istället tror jag på 2 veckors omhäktning utan förhandlingar. Men blir det omhäktningsförhandlingar blir det nog 4 veckor

PS Tror inte han kommer gå med på "frivillig" omhäktning.
2015-07-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral

Spanjoren är väl bror till AJ:s fru som det finns envist rykte om var på besök samtidigt som LH försvann. Konstigt att det inte kan verifieras men det är förmodligen mycket känsligt så få vågar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in