2015-07-20, 21:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det påstås att Lisa hittades i en dynbox. Hon hittades inte bakom kaféet.

Ibland skriver du innan du har hunnit ta in vad som skrivs.

Lisa försvann ifrån caféet, då bör man kanske fråga sig hur det kunde ha gått till. En bil har använts, kanske även en dynbox, mördaren lade Lisa i den, bättre att köra omkring med en plastlåda i bilen än en synlig kropp, till och med bättre att snabbt slänga henne i en plastlåda och lasta in den i bilen, blir mindre spår i bilen på så vis, men det har du väl redan räknat ut, eller?

EDIT;Dynboxar är kanske också bra att använda om man ska frakta kroppsdelar, samma här, blir mindre spår i bilen.
Senast redigerad av OY 2015-07-20 kl. 21:18.
2015-07-20, 21:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag tror inte att det är Litauerna.
De tjänade bra betalt och hade bott där ett tag. Ser inget motiv på varför de skulle göra det?

Är brottet sexuellt relaterat så behövs inte mer motiv än så. Därför kan den typen av brott vara mycket svårutredda då det oftast helt saknas en relation mellan BO och GM.
2015-07-20, 21:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Eventuellt rättegång redan i september I sådana fall borde FUP komma snart

Kriminalkommissarie tror att de kan vara klara med utredningen i mitten på augusti och med hans erfarenhet tror han det blir rättegång någon gång i september.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2781398-lisa-holm-fallet-narmar-sig-rattegang
Tidig jul i år. GW gissade också på september, och jag var mycket skeptisk. Men polisen borde veta.
2015-07-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilringen
Den gula byggnaden på martorp tycker ja ser ut som nåt slags pentry, fika/lunchrum. Så där skulle en dynbox/kökssoffa inte va omöjlig, ej heller klädskåp i plåt som nån skrev...

Klädskåpet jag är inne på är ett av dom inne i byggboden...
2015-07-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Menar du fysiskt våld före eller efter döden? Det kanske inte ens heter våld om man redan är död. Ivf så är grymhet en försvårande omständighet som åklagaren kan använda sig av. Om det stämmer som du säger att kroppen inte var styckad så bör man nog kunna fastställa rätt så bra hur själva dödandet gick till.
"Hårt behandlad" säger ena källan så jag tolkar det väl som att det varit mycket våld inblandat i brottet eller att hon gjort hårt motstånd. Men syra eller styckning, "inte en chans". Nåvål, det är ju inte så enkelt att tyda. Källan är en person som jobbar med dessa saker, dvs en person som sett det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Finns det något mord där offret inte är hårt åtgånget? ska väl va giftmord i sånafall
Eller strypning, drunkning, bruten nacke eller ett kraftigt slag mot huvudet, enskilt sticksår i hjärtat med en lång smal kniv? Listan kan göras lång, men du förstod väl det själv efter en stund?
Det är uttalat av en person som har dessa saker på sitt bord hela dagarna bokstavligen talat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Klädskåpet jag är inne på är ett av dom inne i byggboden...

Är bekräftat att hon hittades i en gårdsbyggnad.
Jag kallar inte den vita BPA-boden för en gårdsbyggnad...
Men det kanske är ett sätt att vilseleda nyfikna, jag vet inte.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2777392-lisa-holms-kropp-hittades-i-gardsbyggnad
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Med "Hårt åtgången" menas förruttnelseprosessen,5 dagar i varmt väder gör ingen kropp angenäm att se på.Det mest konstiga är att ingen människa känt liklukten som måste ha känts på flera hundra meters radie.Det måste ju befunint sig människor i omgivningen.

"Liklukt" är som villken lukt av ruttnande kött som helst, en svag sötlig doft av sopor.

Men denna lukt känner man inte alls om kroppen är försluten i något utrymme. Man känner inte alls någon lukt om kroppen torkar ut snabbt heller. Kom i håg, de hadde likhundar i arbete, som inte markerade när de var i närheten.

Et gott exempel är jordskalvet i Iran för runt 10 år sedan, det var vid jultider, men ändå var det så torrt i luften att de döda kropparna torkade på några dagar. En räddningsarbetare som äkte dit sa at de stablat kroppar (et par tusen om jag minns rätt), men i principet ingen lukt alls, bara grå och svart torkad hud. Han kom dit med munbind, och var så överraskad att han inte kände någon lukt alls när han tog det av.

Hade luftfuktigheten varit typ 100%, så hade det nog luktat, vill jag tro. På Haiti luktade det visst för jävligt efter jordskalvet där.
2015-07-20, 21:21
Bannlyst
Citat:
Tidig jul i år. GW gissade också på september, och jag var mycket skeptisk. Men polisen borde veta.

Är också luttrad, läst många fup, knappast före senhöst, ev i oktober
2015-07-20, 21:21
Bannlyst
Citat:

Bra att GW gissade rätt på något..
2015-07-20, 21:22
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Äntligen har bitarna börjat falla på plats. Polisens uttalande idag lämnar inga tvivel om att de har GM, och att de arbetat med rätt teori från början. Förmodligen finns synnerligen graverande, eller rent av direkt bindande tekniska bevis, plus en hel del annat.
Men jag undrar vad som ledde polis och åklagare till slutsatsen att avfärda brodern och frun så pass snabbt? Det känns som att de redan i det läget hade koll på händelseförloppet. Även om den yngre brodern och MGMs fru spräckt hans alibi så räcker inte det. De hade kunnat vara djupt insyltade och försökt skylla ifrån sig, t.ex. (nu är de dessutom inte avfärdade från ett kommande åtal angående skyddande av brottsling, men de har avfärdats som delaktiga i mordet på Lisa). Det måste funnits något annat från början som pekade ut just den äldre brodern som GM.

Det var en nyhet för mig? Kan du ge mig länken där du läst att brodern är avförd som misstänkt för delaktighet i mordet?
Som jag förståt är det endast graden som ändrats? Dvs han är inte längre Misstänkt på SANNOLIKA SKÄL ....
2015-07-20, 21:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det var en nyhet för mig? Kan du ge mig länken där du läst att brodern är avförd som misstänkt för delaktighet i mordet?
Som jag förståt är det endast graden som ändrats? Dvs han är inte längre Misstänkt på SANNOLIKA SKÄL ....
Kan du ge mig länken på att NB har erkänt, eller åtminstone medgivit delaktighet?
2015-07-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Advokaten går igenom hela materialet då åtal väcks.
Hon har självklart inte insyn i detaljerna i en förundersökning. Det är det jag säger.

Advokaten får nog ta del av utredningsmaterialet några veckor innan åtals väcks. Advokaten och MGM borde väl få läsa utredningen och "utkast" till FUP (?) så de kan komma med eventuella synpunkter om de vill ha med något mer innan åtalet väcks.

Kan MGM kräva att han får utredningen översatt till sitt språk? Känns annars som det kan bli svårt för honom att läsa allt som står...
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 21:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in