2015-07-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Men vad är det du inte förstår?
Alla tre är fortfarande misstänkta, och ingen vet vad som hittats i bilen, eller om det hittats något.
Ingen i utredningsgruppen FÅR uttala sig om detta, så därför hålls det hemligt!
Bara för att vi inte får information betyder det inte att de är oskyldiga!
Ge oss källan på var det sägs att inga tekniska fynd gjorts i bilen!
Åklagaren uttalade vid en intervju med Expressen att det fanns inget material för att kunna väcka åtal mot den häktade.
Om det hade funnits något spår från Lisa i deras bil hade fallet i princip varit löst, men så är inte fallet, det finns ingenting mot litauern utan vad de kallar teknisk bevis, som säger ingenting.
Alla misstänkta är oskyldiga tills de blir dömda.
Att döma någon för mord, dråp, vållande till annans död fordras mycket starka bevis och något sådant finns inte mot litauern.
Åklagaren kommer inte att väcka åtal om han inte anser att han kan vinna målet och idag finns inget sådant inom räckhåll och sannolikt inte kommer att ske heller.
2015-07-20, 16:10
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Åklagaren uttalade vid en intervju med Expressen att det fanns inget material för att kunna väcka åtal mot den häktade.
Om det hade funnits något spår från Lisa i deras bil hade fallet i princip varit löst, men så är inte fallet, det finns ingenting mot litauern utan vad de kallar teknisk bevis, som säger ingenting.
Att döma någon för mord, dråp, vållande till annans död fordras mycket starka bevis och något sådant finns inte mot litauern.
Åklagaren kommer inte att väcka åtal om han inte anser att han kan vinna målet och idag finns inget sådant inom räckhåll och sannolikt inte kommer att ske heller.

Åklagaren kan ha hur mycket teknisk bevisning som helst men ingen åklagare i världen väcker åtal utan att fått den slutliga obduktionsrapporten. Därför måste häktning ske tills denna erhålls, dvs. om tre veckor, och för häktning har åklagaren uppenbarligen tillräckligt.
2015-07-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

Att den häktade personen under den senaste förhandlingen blev omhäktad i 4 veckor istället för 2 som är det normala tyder dock på att dina spekulationer är totalt felaktiga vad gäller bevisläget.
2015-07-20, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Enligt polisen så är detta isf en bild som inte har koppling till mordet ö.h.t.
De har fått in så mycket tips, och antagligen är det en privatperson som hört av sig till GP om att det ska finnas en sådan bild, varpå GP släpper lös stora pennan.
Jag ger inte mycket för denna nya uppgift.

Den andra uppgiften om att kroppen flyttats från mordplatsen känns rätt så självklar, och något som diskuterats hejvilt i tråden.

Jag fick (av någon outgrundlig anledning) för ett bra tag sedan tips om en facebookgrupp som skulle heta kinnekullebilder, där PM:aren menade att det skulle finnas "skumma bilder".

Är detta något som varit uppe i tråden förut?
2015-07-20, 16:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Åklagaren kan ha hur mycket teknisk bevisning som helst men ingen åklagare i världen väcker åtal utan att fått den slutliga obduktionsrapporten. Därför måste häktning ske tills denna erhålls, dvs. om tre veckor, och för häktning har åklagaren uppenbarligen tillräckligt.

Svårt att begripa att det ska ta så otroligt lång tid. Brukar det vara stor skillnad på den preliminära och slutliga obduktionsrapporten?
2015-07-20, 16:15
Medlem
Rättsläkaren har fortfarande bara lämnat en preliminär rapport..
Vad är detta? Varför skall det behöva ta månader?
2015-07-20, 16:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Svårt att begripa att det ska ta så otroligt lång tid. Brukar det vara stor skillnad på den preliminära och slutliga obduktionsrapporten?

Detta är inte mitt område men då det absolut inte finns några skäl att dra på det så är det uppenbarligen så att i detta fall tar det lång tid, varför vet jag inte.

Jag tror inte de brukar skilja sig åt men man vill inte väcka åtal förrän man fått den slutliga, det kan ju skilja sig annars skulle det inte heta preliminär och slutlig utan endast finnas en slutlig
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag tror inte att det är Litauerna.
De tjänade bra betalt och hade bott där ett tag. Ser inget motiv på varför de skulle göra det?

Det är inte lätt att få nån ordning alls i detta. Mord kan ske under de mest irrationella former, men jag förstår vad du menar.
Skit i de andra tomtarna som tror sig ha aktier i tråden - ventilera dina idéer. Har du nån tanke kring händelseförlopp?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maania
Om det stämmer så får polisen ta sitt straff i så fall, jag ville bara dela med mig vad min MAMMA har hört från sin kompis, that's it. Förlåt så mycket för det -. -

Men då vet hon säkert hur flickan dog.

Jag har tidigare hört att hon hittades i ett kärl av något slag! Nu vet vi att hon inte dödades där hon hittades och det betyder att hon mördats/ dött på ett sådant sätt som lämnar spår och dom spåren finns inte på fyndplatsen. Hon har alltså förts till Martorp i något slags fordon och nu gäller det att dom hittat det fordonet . AJ vet mer än vad han säger och försvann jävligt fort till prinsbrölloppet medan det största söket i modern tid drog igång på hans marker och där han känner till varenda vrå, efter det att ett dött barn hittats i en av hans byggnader var det dags att packa bilen och dra iväg igen för att fira midsommar, under tiden grävde tekniker och poliser upp hela innanmätet på han lada och två av hans anställda satt häktade för mordet på en flicka som jobbat på ett Café som också ligger i hans ägor, folket på Cafet bakade vidare under hela veckan söket pågick och ingen verkade direkt chockad över detta och minst två , en på Cafet och AJ själv pratade om detta redan första dagen som djupt tragiskt utan att ha en aning om vart hon tagit vägen, har sagt det förut och säger det igen, AJ är inblandad genom att skydda någon han bryr sig mycket om
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Sitter man häktad är reseförbud givetvis utan användning, det är när personen släpps som det blir aktuellt och om en person släpps föreligger inte sannolika skäl varför intresset för personen också minskar.

För tydlighetens skull häktades hon inte på sannolika skäl utan som skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden.

Tack ! Dåligt påläst
2015-07-20, 16:17
Moderator
blomvattnares avatar
Teorier om beställningsmord tas i den alternativa tråden:

(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

/Mod
2015-07-20, 16:18
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maania
Inget av det där fick mamma veta men tror inte hennes kompis heller vet, det vi fått höra som inte varit med i tråden är att LH hittades i ett klädskåp.
Klädskåpet har varit uppe en del i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in