Citat:
Vad är den juridiska skillnaden menar du? Jag känner inte ens till att det skulle existera någon sån exakt definition som du är inne på. Inte ens "indicium" är vad jag förstår ett begrepp som kan kopplas till den relevanta lagtexten (I Rättegångsbalken). Bevis kan ha olika styrka och bevis kan vara direkta eller indirekta, det senare även då benämnt indicium. Någon exakt avgränsning mellan de här båda kategorierna finns knappast. Var t ex blodet från mordoffret på Pierre Karlssons hagelgevär ett direkt eller indirekt bevis? Juridiskt är frågan ganska meningslös att ställa.
Begreppet "bindande" tycker jag är mer meningsfullt att använda om bevisningen som helhet. Är den bindande för den misstänkte mot gärningen ska åklagaren åtala och domstolen fälla. Annars inte. Jag vet inte vad tingsnotarien säger.
Begreppet "bindande" tycker jag är mer meningsfullt att använda om bevisningen som helhet. Är den bindande för den misstänkte mot gärningen ska åklagaren åtala och domstolen fälla. Annars inte. Jag vet inte vad tingsnotarien säger.
Jag skulle säga att om man nu ska göra en distinktion mellan bevis och bindande bevis så kan man väl säga att bindande bevis är sådant som binder den misstänkte/åtalade till brottet, och då ska det väl i regel vara så att man kan bindas till brottsplats, till den dödes kropp m.m. Några sådana bevis behövs vanligtvis för att få en fällande dom i samband med åtal. I dagsläget har vi dock inte kommit så långt utan nu räcker det med att ha bevis som inte är fullt så starka (det är för den skull inte sagt att åklagaren inte har sådana) varför det är onödigt att basunera ut att det föreligger bindande bevis eller dylikt då vi inte är i ett skede av utredningen då sådana krävs för att åstadkomma den åtgärd som är aktuell för närvarande, dvs. att få personen häktad. När vi sitter i rättssalen vid en HUF kommer däremot terminologin bindande bevisning användas frekvent, men där är vi inte än.