2015-07-20, 14:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, jag registerade mig 12 mars bara för att kunna följa Lisas försvinnande 7 juni och hennes dödsfall.

Läs och lär skillnaden mellan bevis och bindande bevis. Åklagaren säger bevis, inte bindade bevis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevis_(juridik)

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/31/193.html

Det ska dock noteras att åklagaren inte har väckt åtal än och i det utredningsläget vi är i nu finns det egentligen inget som heter "bindande bevis", bindande bevis är det som krävs för en fällande dom i samband med ett åtal. För en häktning krävs endast bevis och därför är det extremt onödigt av en åklagare att använda sig av terminologin bindande bevisning då detta endast blir relevant då åtal väckts.
2015-07-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Tack för länken till den färska artikeln i GP helsan. Om det här är riktigt, och om det inte framkommer något som motsäger detta, så kan nog rätt person vara häktad.

Det är sant, vad som framkommer i media är inte alltid helt riktiga uppgifter. Så vi får väl se.
2015-07-20, 14:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
Fast hon säger ju även att han INTE har kunnat gett några förklaringar till den tekniska bevisning som finns mot honom. Varför kan han inte det tror du?
Vad jag tror spelar ingen roll. Varför måste han kunna förklara?
2015-07-20, 14:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Vad jag tror spelar ingen roll. Varför måste han kunna förklara?

För att hans egen utsaga inte till slut ska "lämnas helt utan avseende" som det så fint heter i domskälen.

Är så fallet minskar åklagarens bevisbörda då det inte finns någon motutsaga att väga denna mot. Om en tilltalad däremot kan ge en berättelse som även om den inte är trovärdig inte kan lämnas helt utan avseende ökar däremot åklagarens bevisbörda.
2015-07-20, 14:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Går man till åtal på att han kan kopplas till hennes tillhörigheter kommer åtalet sannolikt inte vinna bifall, om han kan kopplas till kroppen däremot är situationen den motsatta.

Jupp. Det blir till att hålla tummarna. Indicier är också läskigt.
2015-07-20, 14:15
Medlem
Hoppas att man får veta hur det hela gick till..Har fortfarande väldigt svårt att förstå VARFÖR med tanke på det vi vet.
2015-07-20, 14:16
Bannlyst
Citat:
Det kan finnas en förklaring även om han inte kan ge någon.

Advokaten hoppades på att Polisen skulle tro att det är någon annan som försöker sätta dit honom, eller att spåren avsätts på något annat trollerisätt.

Rätten verkar inte tro på dessa egenpåhittade förklaringar utan levererade 4 veckor i häktet istället.

Lika lite som du är en seriös skribent i tråden och gapar efter bindande bevis under en pågående förundersökning.
2015-07-20, 14:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Hoppas att man får veta hur det hela gick till..Har fortfarande väldigt svårt att förstå VARFÖR med tanke på det vi vet.

Även när vi vet allt kommer det vara svårt att förstå varför någon vill döda en oskyldig flicka på 17 år.
2015-07-20, 14:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, jag registerade mig 12 mars bara för att kunna följa Lisas försvinnande 7 juni och hennes dödsfall.

Läs och lär skillnaden mellan bevis och bindande bevis. Åklagaren säger bevis, inte bindade bevis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevis_(juridik)

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/31/193.html

Vad är den juridiska skillnaden menar du? Jag känner inte ens till att det skulle existera någon sån exakt definition som du är inne på. Inte ens "indicium" är vad jag förstår ett begrepp som kan kopplas till den relevanta lagtexten (I Rättegångsbalken). Bevis kan ha olika styrka och bevis kan vara direkta eller indirekta, det senare även då benämnt indicium. Någon exakt avgränsning mellan de här båda kategorierna finns knappast. Var t ex blodet från mordoffret på Pierre Karlssons hagelgevär ett direkt eller indirekt bevis? Juridiskt är frågan ganska meningslös att ställa.

Begreppet "bindande" tycker jag är mer meningsfullt att använda om bevisningen som helhet. Är den bindande för den misstänkte mot gärningen ska åklagaren åtala och domstolen fälla. Annars inte. Jag vet inte vad tingsnotarien säger.

EDIT: Jag ser nu att han samtidigt som jag skrev sagt ungefär samma sak: Dvs bevisningen som helhet vid åtal.
Senast redigerad av MrFold 2015-07-20 kl. 14:21.
2015-07-20, 14:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man kunde inte släppa föreställningen om den stackars snälle autisten och den ondsinte karatetränaren, trots att all bevisning som fanns pekade mot den dömde och inte tvärtom.
Det här är en förvrängning som inte går att bemöta utan att diskutera fel fall. Gör gärna referenser till andra fall, men gör det helst med en smula objektivitet.
2015-07-20, 14:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det här är en förvrängning som inte går att bemöta utan att diskutera fel fall. Gör gärna referenser till andra fall, men gör det helst med en smula objektivitet.

De jure har jag rätt och du fel. Personen är dömd av två eniga domstolar som ansåg att bevisningen pekade entydigt mot honom, annars hade de friat. Därmed var parallellen rimlig i sitt sammanhang. Att jag sen anser att den är riktig de facto också är bara grädde på moset så att säga.
2015-07-20, 14:21
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Förstod hela tiden att hon dog på en annan plats. Givetvis i fordonet.

http://www.svd.se/uppgifter-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades/om/mordet-pa-lisa-holm

Mycket troligt att mordet ( och ev övergrepp ) sker i bilen , gott om utrymme bak i en Ford Galaxy .
Bo kördes därefter direkt till Byggboden , där kroppen förvaras ända till den hittas .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in