Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Apropå Litauernas kaffedrickande så kan åtminstone jag sitta ute & dricka kaffe i vilket väder som helst & min känsla är att Litauerna är så pass hardcore att de kan ta en kaffe både innan & efter maten, kanske så pass innovativa (Med Svenska mått mätt) att de även kan ta kaffet till maten.

Nu dröjer det inte länge till innan de kan fira med en hel kanna hemma i Litauen i full frihet hela familjen. Påtår & tretår med Idas sommarvisa spelandes i bakgrunden.

MGM lär i höst bli tillkallad GM..
2015-07-20, 12:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
När det gäller advokaternas möjlighet att ta del av information från övrigas förhör skulle jag säga att de i detta specifika fall är särskild goda. Varför? Eftersom uppgifter som framkommit av övriga kan ha betydelse för hur advokaten ska bemöta de anklagelser som riktats mot dennes huvudman och sådana uppgifter har en misstänkt i regel rätt till.

Så om tex ett vittnesmål lämnats av någon av de andra misstänkta, då kan NB´s försvarsadvokat ha detta vittnesmål på sitt bord som utgångspunkt?

Alltså, om någon sjunger ut, då med resultatet att en annan pekas ut, då får det berörda försvaret i regel ta del av vad som utgör "utpekandet"?
2015-07-20, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Kanske ändå, om de känner varann?
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Att mamman fått uppgifter att de suttit och druckit kaffe på trappan vid den aktuella tidpunkten är bara taget ur luften. Vem skulle hon prata med som bekräftade detta? Hon kan troligtvis varken svenska eller engelska eller har troligtvis aldrig varit i Blomberg och på så sätt kunnat upprätta några kontakter.

Mamman har kommit med tillräckligt med lögner som gör hennes vittnesmål som totalt ointressant.
2015-07-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Om man blir påkörd så lämnar man troligen spår av att man blivit det. Antingen bromsspår från bilen, splitter från hjälmen, blod etc. En person tenderar att inte hålla sig intakt vid kollisioner 70km/h+. Även en våldtäktsman skulle nog antingen smitit eller ringt polisen, det var ju ändå en olycka. Finns ju inte en blekaste att någon skulle orka sprida runt Lisas saker för att sedan gömma henne bara för man körde ihjäl henne? ... då drar man bara om man är rädd för att man gjort fel.

Så vi kan nog arkivera den teorin för nu tycker jag, dock inte en omöjlig teori.

Samt är hjälmen skadad så bör det
ju finnas micropartiklar beroende på hur det gått till. Påkörd som en del tror skulle det finnas grus eller lack asfalts partiklar glas plast metall...
2015-07-20, 12:43
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Hon kanske försökte ringa 112 innan? Kanske tystats ner...

Även om batteriet är tomt så ska det gå att ringa nödnumret 112 ändå.Om GM visste om det så kanske det var därför han slog sönder telefonen !?
2015-07-20, 12:43
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att mamman fått uppgifter att de suttit och druckit kaffe på trappan vid den aktuella tidpunkten är bara taget ur luften. Vem skulle hon prata med som bekräftade detta? Hon kan troligtvis varken svenska eller engelska eller har troligtvis aldrig varit i Blomberg och på så sätt kunnat upprätta några kontakter.

Mamman har kommit med tillräckligt med lögner som gör hennes vittnesmål som totalt ointressant.

Kolla länken ovan...
2015-07-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fast jag tänker att detta blev snabbt till en av de sakerna som bara gärningsmän skulle kunna känna till, och då steg kravet på tystnad. För övrigt får man ge en eloge till hur tysta och effektiva polisen har jobbat i detta ärende. Jag är helt övertygad om att vi mycket snart får läsa att den häktade erkänner delaktighet i flickans försvinnande men inte polisens brottsbeskrivning. Det brukar vara ett säkert tecken på att ett erkännande är mycket nära i antågande. Nu när det börjar bli för mycket som talar emot den häktade brukar de "knäckas". Han tänkte väl att det gör inte så mycket om jag erkänner att jag vet var hjälmen finns, när han sedan rätt snabbt kommer att inse att det påverkar ju egentligen alltihop, dvs enbart de som var inblandade i Lisas försvinnande kan ju rimligen ha kännt till var hjälmen finns. Han har förmodligen bara i förbifarten sagt att han sett en hjälm. Efter att samma frågor ställts 2345 ggr går det inte längre att hålla reda på vad som är en lögn och inte, vad man sagt och inte osv.

Om han är oskyldig så kanske han bara håller käften då finns det inte mycket att besvara...
2015-07-20, 12:45
Medlem
Lisa dödades inte på den platsen hon hittades på!
2015-07-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berge1

Såg detta, skulle det kunna tala för att hon varit vid liv en längre period ?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
När det gäller advokaternas möjlighet att ta del av information från övrigas förhör skulle jag säga att de i detta specifika fall är särskild goda. Varför? Eftersom uppgifter som framkommit av övriga kan ha betydelse för hur advokaten ska bemöta de anklagelser som riktats mot dennes huvudman och sådana uppgifter har en misstänkt i regel rätt till.

Jo, vi kan ju fortsätta att spekulera...
Jag tycker mångt och mycket är berikande i det du skriver annars - men uppgifter som den misstänkte i regel har rätt till?
Det som håller för en häktning delges och knappt mer.
Det är sen inte värst intressant överhuvudtaget vad som framkommit från de frisläppta:
det är den tekniska bevisningen.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Jag vill fortfarande veta ett motiv. Det kan finnas hundra anledningar till varför den häktade deltog i sök och uppträdde konstigt.

Killen som kidnappade en tjej i Göteborg gick med MP i söket, tillsammans med den lilla tjejen och han uppträdde varken konstigt eller avvikande. Där var det slumpen som fällde honom.

Det har skrivits flera ggr i tråden att bröderna arbetade bra, slet som djur och var allmänt trevliga/skötsamma. Ett tecken på det är väl att de har fått återkomma flera år och även om det inte är ett bevis på att de är guds bästa barn så är jag tveksam till att någon av dem får en fix idé att mörda en ung tjej.

Jag vill så gärna ha en annan GM, fråga mig inte varför.

Men jag kan svara åt dig istället. Eller snarare: Du gör det ju själv i din karaktärsanalys av bröderna ovan. Det är dessa fåtaliga fakta om bröderna (trevliga, skötsamma och arbetsamma, inte dömda för brott) som tillsammans med omständigheterna runt brottet och offrets ålder, kön och utseende i allt väsentligt är förklaringen till det stora intresset för fallet.

Det finns många paralleller till Vatchareeyamordet där det också fanns rätt många som långt före FUP och åtal var övertygade om att den fridsamme autisten som enligt far sin inte kunde rensa en fisk en gång absolut inte kunde vara den skyldige. Trots blod från mordoffret i bakluckan på hans bil och på en tejprulle i hans lägenhet och en hel del andra indicier.

Det är en naturlig reaktion och i grunden riktig - de flesta mördare är av en annan typ. Samtidigt måste man komma ihåg i detta läge att ingen vet summan av den häktade mannens hela personlighet. Några positiva omdömen från arbetsgivare och grannar och ett rent straffregister är inte tillräckligt för att göra en karaktärsanalys.

Det viktigaste att komma ihåg är dock att i slutändan - om det blir åtal - är det bevisningen som är det centrala, inte karaktärsanalyser. Här menar jag och många med mig att det var exakt på den punkten åtskilliga skribenter gick vilse i just Vatchareeyamordet. Man kunde inte släppa föreställningen om den stackars snälle autisten och den ondsinte karatetränaren, trots att all bevisning som fanns pekade mot den dömde och inte tvärtom.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berge1

Polisen som hittat spår i bilen och drar slutsats att hon transporterats dit?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in