2015-07-20, 07:53
Medlem
develis avatar
Mycket turer kring den där ladan med handsken. Måndag 8 juni:
"Arne Larsson har ägt ladan, som polisen spärrade av för en teknisk undersökning, i 20 år. Han är bedrövad över att en 17-årig flicka är försvunnen.
– Jag tycker det är förfärligt. Jag tänker framför allt vilken tragedi det måste vara för flickans familj. För att hjälpa till i arbete har hans personal varit involverad i sökningsarbetet.
– Vi har gjort allting vad vi kunnat för att hjälpa polisen i sitt arbete."
www.expressen.se/gt/efter-forsvinnandet-det-ar-fruktansvart/

"Magasin och brunnar i Blombergsområdet är genomsökta med hjälp av personal på Blombergs säteri. De gödselbrunnar som finns vid det aktuella magasinet ska ha tömts på innehåll under dygnet."
http://nlt.se/nyheter/gotene/1.4050411-polisen-har-hittat-spar-efter-forsvunnen-flicka
2015-07-20, 09:21
Medlem
duqus avatar
Varför är det locket på gällande Madeleine Svedung ?

Plöjer ni igenom alla artiklar och tv-inslag finner ni att både modern/ägaren Lena Svedung samt de 2 andra flickorna framträtt flitigt i olika medier, men Madeleine som åkte iväg typ 17:50 på sin moped som förste anställd att lämna kafét, har bara gjort ett enda uttalande i GT, och då mörkades det helt att det var just Madeleine som åkte iväg först:
http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Finns det chans att Lisa och Madeleine förväxlades, eftersom båda hade moped, men det var Lisa:s första dag med moped, och att Madeleine åkte iväg tidigare än beräknat. Båda är lätt att förväxla på några meters avstånd även med hjälmen av.

http://postimg.org/image/goc8y3tjl/

P.s GT har tagit bort bild nr 7 i sin bildserie som berör fyndet vid kyrkan, någon som minns vad det fotot handlade om (texten anger klockspänne vid kyrkan).
Senast redigerad av duqu 2015-07-20 kl. 09:31.
2015-07-20, 09:25
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vill komma till följande som diskussionen handlar om:

Utgå från vad hennes jobb är. Att fria klienten till vilket pris som helst. Det är detta hon har betalt för. Om han är skyldig eller inte skiter hon fullständigt i.
Vad hon sen säger ska därmed tas med en nypa salt.
Hennes yttersta mål är därmed att bevisa att han inte är skyldig om det så sker via att smula ner åklagarens bevisning till partiklar.
Hon letar efter luckor där bevisningen kan falla igenom - en annan gärningsman/annat händelseförlopp.
Påstår hon därmed att de frigivna satt dit honom, uppgett nån besvärande faktor kan detta vara en ren gissning - hon ifrågasätter allt som framkommer nämligen:
Hon har inte tagit del med full insyn i förhören med de frisläppta.

Kontentan av diskussionen är således:
Ta det med en nypa salt för hon har delgetts fragment av vittnesförhör och bevisning.
Det finns inget som berättar varken bu eller bä om vad de frigivna sagt. Det är gissningar och ska inte skrivas som en slags sanning ATT de sagt ditten eller datten - ATT det minsann visar att det framkommit nåt väldigt besvärande.
Fatta att hennes mål är att få honom friad:
Hon agerar med ändamålet att skapa tvivel likaväl som att få fram en sanning.
Det fetade är bara någonting du helt ogrundat påstår.
2015-07-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är ju mest sammanträffanden förutom den "polisiära intuitionen" som ligger bakom häktningen.
I de fall inga objektiva bevis finns måste man använda sig av tvångsmedel för att försöka föra utredningen framåt. Därför häktas balten, för att med "förhörstekniska metoder" få fram ett erkännande - dvs genom att trakassera honom på vardagsspråk.

Det finns inget motiv, inte ens ett fantasifullt spekulativt motiv, som håller för granskning.
Och själva tillvägagångssättet är i stort sett en praktisk omöjlighet.
Kanske om det hade varit ett i förväg väl planerat och förberett, repeterat tillvägagångssätt. Som dessutom förlöpte utan mista problem eller slumpmässiga missöden, överraskningar, då hade det kanske i teorin ha lyckats.

Men inte som det se ut nu.
Det som föreslås är alltså en person som gått från normalt lugnt och harmoniskt vardagstillstånd och därpå På En Sekund växlat upp till barbariskt, kallblodigt och övervåldsamt, hämningslöst och gränslöst rovbeteende.
Som tagit bilen i hemlighet och kört utan upptäckt till caféet. På caféet - där han kommit fram Just när Lisa blivit ensam och Just sätter sig på sin moped - där hoppar han ur sin bil. Tjur-rusar fram till den överraskade Lisa och Mycket Försiktigt, men Bestämt, föser henne av mopeden och våldtar sedan henne hårt på caféets grusplan. Utan att någon hör eller han blir skrämd av hennes skrik på hjälp, och inte heller lyckas hon komma loss.
Han håller tydligen fast henne så att hon inte ens lyckas slåss och försvara sig. Ändå kan han samtidigt tydligen klä av henne kläderna - utan att råka få stryk av henne.
Efter våldtäkten - som inte ger några spår på marken. Ingen sperma läcker ut. Naturligtvis menar ni att han trots sitt galna beteende ändå tog på sig kondom (som han sen tog med sig).
Sen efter våldtäkten så stryper han Lisa till döds - återigen utan att hon försvarar sig eller slåss så det blir märken på vare sig han eller i marken. .
Sen lyfter han utan problem upp henne och in i sin bil. Ja, Bär - för han släpar inte eftersom det ju inte blir några märken efter ben som skrapar i gruset.
Sen tar han av en av hennes vantar och slänger in den i gården över gatan.
Sen kör han till Martorp och på Martorp gömmer han henne i ett utrymme.
Sen efter detta så är han fortfarande hel och ren, utan att vara svettig eller ha blåmärken eller vara grusig etc, inte blodig heller, så går han tillbaka i bilen och kör tillbaka till sin stuga där han hämtar upp lillebrodern.
Och så kör de glatt till ICA för att handla frysta pizzor.
Sen tillbaka igen och börjar laga mat och äter. Under tiden Lisas pappa kommer förbi för att fråga om henne så sitter de i trädgården och myser - utan att på något sätt visa vad han varit med om.
Dvs han växlar ner från fullblodspsykopat till normal helylles-balt igen.
Allt på bara 50 minuter.

Det är alltså vad de menar har hänt.
Och all kritik mot den versionen tänker de alltså hata.

Det du skriver om köra iväg och sen tillbaka?

Det som vi vet är att telefonen åkte söderut. Och det stödjer ju hennes resväg till Skövde. Det hade varit den närmaste vägen.
Och just där telefonskalet hittades finns en liten skogsdunge.
Dvs en perfekt plats för ett väl dolt mord.

Jag vet ju inte hur det ser ut där uppe men vad jag egentligen vill veta var om det var på vägen till Martorp mobilen dog eller om mobilen först färdades i annan rikting , då borde ju LH varit med både till bergets fot och senare till Martorp. kan hon ha blivit tvingad in i en bil och lyckats ta sig ur den för att bli jagad och påkörd/ ihjälslagen där mobilen dog?
2015-07-20, 09:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jag vet ju inte hur det ser ut där uppe men vad jag egentligen vill veta var om det var på vägen till Martorp mobilen dog eller om mobilen först färdades i annan rikting , då borde ju LH varit med både till bergets fot och senare till Martorp. kan hon ha blivit tvingad in i en bil och lyckats ta sig ur den för att bli jagad och påkörd/ ihjälslagen där mobilen dog?

Jag har för mig att polisen lokaliserade mobilen till arbetsplatsen, den har således inte varit ifrån kaféets närhet.
2015-07-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har för mig att polisen lokaliserade mobilen till arbetsplatsen, den har således inte varit ifrån kaféets närhet.

Det har jag också läst men igår läste jag här att mobilen dog vid bergets fot 18,30 och det måste ju nästan betyda att det var hon själv som körde den dit
2015-07-20, 09:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det fetade är bara någonting du helt ogrundat påstår.

God morgon.
Men ärligt... tror du att advokaten får ta del av alla detaljer rörande vittnesförhör, häktades förhör, bevisning etc - som rör en förundersökning vid en häktning?
2015-07-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Varför är det locket på gällande Madeleine Svedung ?

Plöjer ni igenom alla artiklar och tv-inslag finner ni att både modern/ägaren Lena Svedung samt de 2 andra flickorna framträtt flitigt i olika medier, men Madeleine som åkte iväg typ 17:50 på sin moped som förste anställd att lämna kafét, har bara gjort ett enda uttalande i GT, och då mörkades det helt att det var just Madeleine som åkte iväg först:
http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Finns det chans att Lisa och Madeleine förväxlades, eftersom båda hade moped, men det var Lisa:s första dag med moped, och att Madeleine åkte iväg tidigare än beräknat. Båda är lätt att förväxla på några meters avstånd även med hjälmen av.

http://postimg.org/image/goc8y3tjl/

P.s GT har tagit bort bild nr 7 i sin bildserie som berör fyndet vid kyrkan, någon som minns vad det fotot handlade om (texten anger klockspänne vid kyrkan).

Så kan det vara, och som du säger inte ens LS nämner att hennes egen dotter var bakom Cafet precis innan och tog sin moppe
2015-07-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
God morgon.
Men ärligt... tror du att advokaten får ta del av alla detaljer rörande vittnesförhör, häktades förhör, bevisning etc - som rör en förundersökning vid en häktning?

Är det så menar du? Att det finns utredningsmaterial som undanhålls försvaret? Att försvaret kanske inte har möjlighet att gå igenom allt material är ju kanske rimligt men att saker som framkommit som gynnar den tilltalade skulle undanhållas är orimligt.
2015-07-20, 09:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rughz
Man skulle hinna mycket fram till (söndag) 19.44 aktuell tidsangivelse på film (alla 3 litauer är dock inte med), synnerligen och speciellt om man dräper cirka 4 dygn senare. I många detaljlägen har du rätt, bra summerat och koll på läget, du uppvisar god konklusionsförmåga, men dessvärre på det hela taget är du ute och cyklar. Försök vrida och vända, lyssna på vad folk säger också, istället för att enkelspårigt köra runt och runt i ditt egna (övertygelse)-spår, det klär dig inte att påvisa samma karaktär som en del äldre enkelspåriga Skövdepoliser.
Varifrån kommer tidpunkten 19:44? Jag lyssnar på vad folk säger, och har ingen övertygelse. Tvärtom, de som är övertygade är i första hand de som är övertygade om NB:s skuld, och det är den övertygelsen jag argumenterar mot.
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Är det inte det som kvinnan kan antas vara misstänkt för?
Ja, skäligen misstänkt, vilket är den lägre misstankegraden och försatt på fri fot.
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Skyddande av brottsling ger ju så lama straff så det är knappt lönt att döma det ens. Se bara på Morots båda kumpaner, blev väl 12 månader eller nåt sånt. Inte lönt att sitta häktad för det. Sen när det gäller nära anhörig så tror jag ändå att gråtvalsen duger gott och det blir inget straff överhuvudtaget. Men för diskussionens skull, vad tror du att borsan och frugan har sagt för att dra på sig advokatens vrede?
De som döms till ett års fängelse delar inte din uppfattning. Prova själv att krypa in åtta månader. Frun och lillebror är bara skäligen misstänkta, misstankegraden är låg. Hade den varit högre hade de häktats, pga stor flyktrisk. När drog de på sig advokatens vrede?

Du är övertygad om att dödandet föregicks av våldtäkt och att det var överfall, så därför försöker du manipulera statistikbasen till att passa dina syften. Men, vi vet inte om det var våldtäkt, och vi vet inte om det var överfall. Det enda vi vet är att Lisa är död och det var någon annan som orsakade det. Statistiken visar då att GM sannolikt är en ungefär jämnårig man som Lisa är bekant med.
2015-07-20, 09:53
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det har jag också läst men igår läste jag här att mobilen dog vid bergets fot 18,30 och det måste ju nästan betyda att det var hon själv som körde den dit
Husaby socken som Cafét befinner sig i sägs ligga vid bergets fot.
2015-07-20, 09:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Är det så menar du? Att det finns utredningsmaterial som undanhålls försvaret? Att försvaret kanske inte har möjlighet att gå igenom allt material är ju kanske rimligt men att saker som framkommit som gynnar den tilltalade skulle undanhållas är orimligt.

Advokaten går igenom hela materialet då åtal väcks.
Hon har självklart inte insyn i detaljerna i en förundersökning. Det är det jag säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in