Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Önskereprisen: http://www.allabolag.se/360128QQEA/JONSSON_ARNE

Tack! Han hade en enskild också, där var där de var.
2015-07-20, 01:56
Medlem
Citat:
Glasklart? 100 % säkert? Du önskar verkligen att NB får skaka galler. Det finns många alternativ till ditt önsketänkande. Om lillebror och fru hade givit NB falskt alibi ens för en sekund hade de varit kvar i häkte. Hört talas om Skyddande av brottsling?
Är det inte det som kvinnan kan antas vara misstänkt för?
2015-07-20, 01:56
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Frågor på det
- Hur vet du att han inte lämna några spår på caféplatsen?
Caféet har inte blivit avspärrat som alla de andra fyndplatserna blivit, som alla de andra utredningsplatserna blivit. Om polisen hade hittat spår eller tecken efter något så hade de undersökt platsen lika grundligt som de gjort på andra ställen.

Citat:
- Hur vet du att han sen hämtat en bil för att köra liket från caféet?
JAg har aldrig skrivit från caféet. Jag har skrivit från mordplatsen. Tex där mobilskalet hittades.
Och då Måste en gärningsman ha använt bil eftersom det är allt för långt mellan både café och mobilplats för att kunna bära det. Tänk på att tiden Endast är ca 50 minuter allt som allt. Helt fysiskt Omöjligt att bära någon på en vanlig väg förbi ett stort turistmål (Kinnekulle) mitt på ljusan dagen utan att riskera upptäckt och utan att bli genomsvettig och ens orka det. Flera km orkar ingen bära en död kropp.

Citat:
- Hur vet du att han sen åkte tillbaka till huset var alla balter bodde.
Vad menar du? Vem har åkt till balterna?

[quote=Kellywoman|54068162]- Hur vet d att han inte ens var svettig?/QUOTE]
Vet du hur människan reagerar? Naturliga biologiska reaktioner och funktioner på stress och ansträngning?

Citat:
- Hur vet du att han inte hade några sår eller blod på sig?
Inga vittnen har berättat Något sådant om balterna. Inte arbetsgivare, inte butiksbiträden, inte grannar etc. Dessutom är rivsår etc något som hade synts under Lisas nagler och det hade då varit sk "Tillräckliga skäl" för åtal. Dvs objektiva bevis. Och som bekant finns inga sådana. Objektiva bevis finns Endast i högsta misstankegraden.

Citat:
- Hur vet du att han inte hade några grusfläckar eller sönderrivna kläder?
Se ovan

Citat:
- Hur vet du att han inte hade börjat svettas och hade panik?
Han var och handlade frysta pizzor etc på ICA Handlarn 1930. Mindre än en timme efter Lisas mobil stängdes av.

Citat:
Du gör en jävla massa uttalanden som helt saknar underlag. Alltså är det bara antaganden och det finns ingen som helst sanning i det du säger då ingen här vet ett skit om detta.
Som du ser så finns det faktiskt God Grund för alla dessa "uttalandena".
Men det är bara du som helt enkelt inte ens vill se på detta objektivt.
Du kommer fortsätta tro att den häktade balten är skyldig även om han släpps.

Men va du, eller jag, Tror är Helt irrelevant. Man måste analysera det så objektivt och logiskt det går. Jämföra med beprövad erfarenhet och vetenskap. Tro kan man som sagt göra i kyrkan. Om man ger upp sitt logiska tänkande så kan man lika bra gå och köpa pyramidlotteri-lotter. För då är man så lättlurad man bara kan vara. Man ska inte låta ens känslor föra iväg en. Vet först, sen kan du känna efter.
2015-07-20, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Alltså, poliser har hittat hjälmen nylingen. Har jag förstått rätt eller. Får poliser yppa sig just nu hur som helst?

Eller inte nyligen... ett utkastat köttben om du frågar mig. Låter märkligt.
2015-07-20, 02:00
Medlem
Citat:
Alltså, poliser har hittat hjälmen nylingen. Har jag förstått rätt eller. Får poliser yppa sig just nu hur som helst?
Polisen eller andra tjänstemän får inte yppa sig hur som helst om vad som helst eftersom det råder yppandeförbud och utredningssekretess. Men en del saker kan/får t ex åklagaren berätta
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 02:10.
2015-07-20, 02:03
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Jag vet inte vart du vill komma med den där länken men faktum är att vi inte vet om hon har tagit del av de medmisstänktas förhör eller inte. Dock tyder vissa saker på att hon har gjort det. Detta beror på hur man tolkar vad hon skriver i kontexten av vad som har hänt. Min tolkning är att hon troligen tagit del av vad de medmisstänkta sagt i förhör., i vart fall till viss del. Därmed inte sagt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att hon har gjort det.
2015-07-20, 02:06
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja också höra lite mer om detta. Och om hjälmen?
Artikel om att bröderna kan ha fångats på film
http://www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 02:14.
2015-07-20, 02:08
Medlem
Kellywomans avatar
[quote=Le Grand Maître|54068319]Caféet har inte blivit avspärrat som alla de andra fyndplatserna blivit, som alla de andra utredningsplatserna blivit. Om polisen hade hittat spår eller tecken efter något så hade de undersökt platsen lika grundligt som de gjort på andra ställen.

JAg har aldrig skrivit från caféet. Jag har skrivit från mordplatsen. Tex där mobilskalet hittades.
Och då Måste en gärningsman ha använt bil eftersom det är allt för långt mellan både café och mobilplats för att kunna bära det. Tänk på att tiden Endast är ca 50 minuter allt som allt. Helt fysiskt Omöjligt att bära någon på en vanlig väg förbi ett stort turistmål (Kinnekulle) mitt på ljusan dagen utan att riskera upptäckt och utan att bli genomsvettig och ens orka det. Flera km orkar ingen bära en död kropp.

Vad menar du? Vem har åkt till balterna?

Citat:
- Hur vet d att han inte ens var svettig?/QUOTE]
Vet du hur människan reagerar? Naturliga biologiska reaktioner och funktioner på stress och ansträngning?

Inga vittnen har berättat Något sådant om balterna. Inte arbetsgivare, inte butiksbiträden, inte grannar etc. Dessutom är rivsår etc något som hade synts under Lisas nagler och det hade då varit sk "Tillräckliga skäl" för åtal. Dvs objektiva bevis. Och som bekant finns inga sådana. Objektiva bevis finns Endast i högsta misstankegraden.

Se ovan

Han var och handlade frysta pizzor etc på ICA Handlarn 1930. Mindre än en timme efter Lisas mobil stängdes av.

Som du ser så finns det faktiskt God Grund för alla dessa "uttalandena".
Men det är bara du som helt enkelt inte ens vill se på detta objektivt.
Du kommer fortsätta tro att den häktade balten är skyldig även om han släpps.

Men va du, eller jag, Tror är Helt irrelevant. Man måste analysera det så objektivt och logiskt det går. Jämföra med beprövad erfarenhet och vetenskap. Tro kan man som sagt göra i kyrkan. Om man ger upp sitt logiska tänkande så kan man lika bra gå och köpa pyramidlotteri-lotter. För då är man så lättlurad man bara kan vara. Man ska inte låta ens känslor föra iväg en. Vet först, sen kan du känna efter.

Nej jag ser inget som helst underlag för dina uttalanden. Du har inget bevis för att MGM inte var svettig, du har ingen som helst aning om vad vittnen uppgett, utan det är bara rena gissningar du kör med.
Sen pratar du om omöjlighet och risk att bli upptäckt, men du borde väl ändå tänkt tanken att en MGM kan handla irrationellt?
Jag tycker du ser allt väldigt ensidigt och dina antagningar är som sagt rena rama gissningar och du har ingen som helst aning om vad det finns för spår, bevis eller hur MGM har svettats....ha ha
2015-07-20, 02:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det finns flera besvärande och misstänksamma aspekter med pappan. Hans reaktion, hans historia, hans psykiska tillstånd, hans alibi - och dessutom vad statistiken säger.
Allt detta ger skäl till häktning.
Du ger dig tydligen inte förrän pappan sätts dit kan man förstå...

"Hans reaktion" ifrågasätter du och det är helt obegripligt faktiskt för det finns absolut
ingenting onormalt i hur han valde att agera när han inte hörde av en dotter som gett besked
om att hon strax var på hemväg. Ni är få som ger er på honom för detta men det är
illa nog att det är någon överhuvudtaget som tycker det är befogat att ställa sig "undrande"
och börja antyda både det ena och andra om en fader som fått sin dotter brutalt mördad
nyligen.
Du vill alltså se honom häktad för att han for iväg för att söka sin dotter vid den tid som
han gjorde och för att han fick vissa arbetskamrater att ansluta till söket senare?
Har jag förstått dig rätt?

"Hans psykiska tillstånd" - uttrycker du som om det vore något skumt där.
Vill du försöka hävda att han mådde mentalt dåligt vid försvinnandetidpunkten?
Posttraumatiskt stressyndrom - vill du antyda att han led av det kanske? Eller vad
är det som det anspelas på egentligen?

Från ett annat inlägg:

Citat:
Därför skiter åklagare fullständigt i sådana obetydligheter som rättvisa och sannin
https://www.flashback.org/sp54066918

Så talar en sann rättshaverist! Lysande inställning på min ära.
Låt mig fråga: Varför skulle en åklagare inte vara intresserad av att uppnå rättvisa och
sanning? Varför skulle han rimligen vilja att motsatserna: orättvisa och lögn skulle segra
istället? Det brukar väl snarare vara "motståndarsidan" som har intresse av att så sker?
Så att deras skyldiga klienter går fria ut från rättssalen.

Ytterligare en höjdpunkt från natten:

Citat:
Faktum är att det är Farligt att komma i kontakt med polisen. Dit ska man aldrig gå frivilligt. Risken finns faktiskt att man inte kommer därifrån
https://www.flashback.org/sp54067242
Det var värst...

En liten släng av paranoia kanske?

Jag undrar vem det är som mår dåligt egentligen...?
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-20 kl. 02:48.
2015-07-20, 02:14
Medlem
Citat:
Jag ironiserade inte. Jag förklarade att om tidsuppgifterna är riktiga så hann inte NB utföra mordet, inte ens i den förkortade version som du beskrev.

Om du tycker att något inlägg handlar om något annat fall än detta rekommenderar jag att du RP:ar det.

Man skulle hinna mycket fram till (söndag) 19.44 aktuell tidsangivelse på film (alla 3 litauer är dock inte med), synnerligen och speciellt om man dräper cirka 4 dygn senare. I många detaljlägen har du rätt, bra summerat och koll på läget, du uppvisar god konklusionsförmåga, men dessvärre på det hela taget är du ute och cyklar. Försök vrida och vända, lyssna på vad folk säger också, istället för att enkelspårigt köra runt och runt i ditt egna (övertygelse)-spår, det klär dig inte att påvisa samma karaktär som en del äldre enkelspåriga Skövdepoliser.
2015-07-20, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej, det är ju snarare så att balt-bröderna vet hur vanlgit det är med biltrafik där på vägen, och pga den kunskapen så borde det ju verka avskräckande för dem att begå ett så allvarligt brott där - på en väg som de vet många bilar hela tiden kör på.

Man kan djupt undra om du har som självändamål att föra upp så många missräkningar som möjligt för att få andra att observera att du inte har något på foten att tillföra. Som t ex vad det rör trafikintensitet och i fråga om vad som är individuellt avskräckande på folk du inte känner.
Att du fått det mesta om bakfoten må vara hänt och därtill att inget heller är helt ristat i sten med den lilla fakta vi har att tillgå. Jag antar att du skriver för att underhålla och du lyckas bitvis.
2015-07-20, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Polisen eller andra tjänstemän får inte yppa sig hur som helst om vad som helst eftersom det råder yppandeförbud och utredningssekretess. Men en del saker kan/får t ex åklagaren berätta

Det är på grund av att åklagaren är förundersökningsledare och den som är fönstret utåt. Dvs avgör vad som får sägas och inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in