Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 01:42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Intressanta åsikter. Det är väl inte onormalt att man försvarar kompisar eller arbetskamrater, så jag förstår din ilska över polisen och hellre vill se någon annan som syndabock.
vad menar du med "försvarar kompisar etc"?
1823 är en objektiv tid - det är Lisas sista sms
1830 är en objektiv tid - det är då telefonen stängdes av

Så det är ingen som försvarar någon.
1930 är tiden då balterna var i affären. Exakta minuten finns bara på själva övervakningsfilmen - men vi kan räkna med en ca tio minuters spännvidd. Dvs minst fem min före och minst fem min efter i runda tal.

Det innebär, som jag skrev, att de/den balten/-erna endast hade 50 minuter på sig att göra allt som krävdes.
Och det är På Tok allt för tight.

JAg vill inte se någon syndabock - jag vill se den skyldige bakom lås och bom. Och jag vill att polisen och åklagaren ska arbeta riktigt objektivt. Inte låta sina känslor styra, inte låta sin karriärslystnad styra - jag kan lova att åklagaren såg stjärnor framför ögonen när detta mordet blev känt. För vissa är en tragedi en stor lycka som bekant, och särskilt för åklagare.
2015-07-20, 01:42
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Låt säga så här då:
På söndagskvällen är det brödernas tur att ha hand om utfodringen av kreaturen på Martorp. Kanske är deras egen bil inte fit for fight och därför får de låna AJs svarta SUV. Den äldre brodern har varit iväg på en tur och är på väg hem. Han ser Lisa vid cafeet och åker in där. Saker händer och han dödar henne. In med henne i bilen och kör till Martorp dit han ändå ska. Ringer eventuellt till brorsan och säger att han fixar det själv. Åker till Martorp och gömmer kroppen. Sedan hem och iväg till affären.
En person som passerar i bil ser Lisa vid SUVen och rapporterar senare detta till polisen. När snacket om SUVen når AJ berättar han att han lånat ut sin till bröderna. Polisen snackar med dem men de nekar till att ha varit vid cafeet.
Polisen är nu misstänksam mot bröderna men eftersom Lisa inte hittats än vet de inte vad de ska tro utan avvaktar. När bröderna beter sig mysko i samband med att ett fynd görs i närheten av Martorp går larmet. Resten vet vi.

Okej, då kör vi samma visa en gång till precis som igår och förra veckan och förrförraveckan.
BRÖDERNA HADE INGET JOBB ATT GÖRA PÅ SÖNDAGEN OCH SÅLEDES ÄR DET INTE LÖNT ATT SITTA OCH GISSA ATT DE MINSANN HADE JOBB. BRÖDERNA VAR LEDIGA!
Om de sen valde att exempelvis gå till ladan för att kolla något så är det på eget initiativ men inget de hade på schemat
2015-07-20, 01:44
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då är hon den mest korkade advokat som skådats om hon tror de friats på denna bas.
Det är bevisningen som leder till häktning. Däremot ifrågasätter hon styrkan i den med all rätt. Hon har dock noll koll på förhören med de frisläppta mer än fragment.

Och vad jag säger är att hon sitter och just.... påstår.
Alternativa ordval: insinuerar, gissar, tror, inbillar sig, antar.
Vi talar om två saker här. Den ena är att du påstår att ordalydelsen i det hon skriver ska tolkas som att hon inte tagit del av några förhör. Jag påstår att det är en felaktig slutsats av ordalydelsen.

Den andra frågan rör om hon har tagit del av förhör, och det är mer öppet för tolkning.

Förhör är precis lika mycket bevisning som teknisk bevisning, i ordets bemärkelse.

Vilken koll hon har på de medmisstänktas förhör vet du lika lite om som alla andra i tråden. Huruvida hon är korkad eller inte känner jag inte till, men advokater brukar inte överklaga för sitt eget höga nöjes skull utan för att deras klienter ger dem i uppdrag att göra så och har hon då anledning att tro att de medmisstänkta kan ha frisläppts på grund av vad de har sagt i sina förhör så ska hon givetvis ta upp detta i sitt överklagande.

Oaktat vilket är jag förhållandevis övertygad om att hon har betydligt bättre insyn i utredningen än vad du har.

Påstår är f ö inte synonymer med dina "alternativa ordval".
2015-07-20, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
De hade inte hunnit köra raskt ner till bergets fot var Lisas mobilskal fanns, och där snabbt mörda, våldta och röva bort henne för att sen omedelbart köra hela vägen till Martorp och gömma undan liket - och sen tillbaka.

Det verkar snarare luta åt det hållet att GM har inte lyckats våldta henne. Hon kanske dog i kampen med GM. Man kan lyckas döda en person på rätt så kort tid, genom att strypa, skära av halsen eller något liknande. Sen är det bara att gömma kroppen, vilket kan ta betydligt längre tid än döda. GM kan ha kört till pizzerian därimellan. När han åt så funderarde han hur han skulle gömma kroppeen.
2015-07-20, 01:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vi talar om två saker här. Den ena är att du påstår att ordalydelsen i det hon skriver ska tolkas som att hon inte tagit del av några förhör. Jag påstår att det är en felaktig slutsats av ordalydelsen.

Den andra frågan rör om hon har tagit del av förhör, och det är mer öppet för tolkning.

Förhör är precis lika mycket bevisning som teknisk bevisning, i ordets bemärkelse.

Vilken koll hon har på de medmisstänktas förhör vet du lika lite om som alla andra i tråden. Huruvida hon är korkad eller inte känner jag inte till, men advokater brukar inte överklaga för sitt eget höga nöjes skull utan för att deras klienter ger dem i uppdrag att göra så och har hon då anledning att tro att de medmisstänkta kan ha frisläppts på grund av vad de har sagt i sina förhör så ska hon givetvis ta upp detta i sitt överklagande.
Oaktat vilket är jag förhållandevis övertygad om att hon har betydligt bättre insyn i utredningen än vad du har.
Påstår är f ö inte synonymer med dina "alternativa ordval".

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-20, 01:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Glasklart? 100 % säkert? Du önskar verkligen att NB får skaka galler. Det finns många alternativ till ditt önsketänkande. Om lillebror och fru hade givit NB falskt alibi ens för en sekund hade de varit kvar i häkte. Hört talas om Skyddande av brottsling?
Skyddande av brottsling ger ju så lama straff så det är knappt lönt att döma det ens. Se bara på Morots båda kumpaner, blev väl 12 månader eller nåt sånt. Inte lönt att sitta häktad för det. Sen när det gäller nära anhörig så tror jag ändå att gråtvalsen duger gott och det blir inget straff överhuvudtaget. Men för diskussionens skull, vad tror du att borsan och frugan har sagt för att dra på sig advokatens vrede?
2015-07-20, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag hittar inte, kan du vara så vänlig och citera och länka. Någon annan som har sett någon uppgift som bekräftar att litauerna har fångats på en film i Källby?

Jag skulle vilja också höra lite mer om detta. Och om hjälmen?
2015-07-20, 01:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vi ska komma ihåg att kroppen hittades i Martorp. Knappast någon förbikörande kan komma i fråga. Inte heller någon charmig spanjor som kanske var på besök, kan tänkas kunna veta att Martop finns. Och veta om situationen i Martorp. Personen som är skyldig måste ha kännedom om Martorp. Åtminstone ha någon koppling till Martorp. Det är inte många personer som passar in i bilden, vad jag förstår.

Varför skulle en styvson till AJ inte känna till Martorp ?
AJ har varit gift med sin spanska fru sedan 1985.
2015-07-20, 01:51
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag skulle vilja också höra lite mer om detta. Och om hjälmen?

Det finns inga uppgifter på att MGM har fastnat på film. Det enda allmänheten fått veta är att polisen beslagtagit övervakningsilmen
2015-07-20, 01:53
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Okej, då kör vi samma visa en gång till precis som igår och förra veckan och förrförraveckan.
BRÖDERNA HADE INGET JOBB ATT GÖRA PÅ SÖNDAGEN OCH SÅLEDES ÄR DET INTE LÖNT ATT SITTA OCH GISSA ATT DE MINSANN HADE JOBB. BRÖDERNA VAR LEDIGA!
Om de sen valde att exempelvis gå till ladan för att kolla något så är det på eget initiativ men inget de hade på schemat
Ok, så du känner till att de inte bara var lediga från snickarjobbet utan även från korna?
Är det så är det inget som hindrar att han åker till Martorp ändå.
2015-07-20, 01:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men för ända in i...
Att hon antyder allt möjligt (friade, andra vittnesförhör) är inte det samma som att det är dagens sanning.
Hon gör ALLT för att fria sin klient även om det är ren bullshit. Hon letar luckor efter annan GM.

Edit: Allt som kan få rätten att vackla är till hennes fördel.
Ja hon påstår ju att brorsan och frugan ej är pålitliga vittnen eftersom att de kan vara ute efter att rädda sitt eget skinn. Alltså har de sagt något som är negativt för hennes klient. Att de inte ger MGM alibi för tiden vid försvinnandet står ju helt klart iaf. Och eftersom att advokaten är arg på de så förstår man ju att MGM påstår att han var tillsammans med de. Redan här vet snuten att MGM är inblandad.
2015-07-20, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21137793.ab

Alltså, poliser har hittat hjälmen nylingen. Har jag förstått rätt eller. Får poliser yppa sig just nu hur som helst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in