Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 00:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej vittnet lär ju inte ha missat vad som hänt. Så frågan är ju då som du säger varför man inte gick ut med detta. Kanske för att man visste att AJ lånat ut sin SUV till MGM men han nekade till att det var han som var vid cafeet och pratade med Lisa. Man hade en stark misstanke men fick avvakta tills något annat kom fram som pekade starkare mot bröderna. När väl något dök upp som gjorde det gick det snabbt.
Bara en spekulation bland andra...
Jo det låter väl kanske inte helt osannolikt. Men trots allt så blir det ju en spekulation på en spekulation på en spekulation på byskvaller. Jag är ju inte snut men jag lutar nog åt att om man hade uppgift om den svarta bilen tidigt i utredningen så borde man nog gått ut med den isf. Men sen å andra sidan så kanske man var rädd att få in en miljard tips helt i onödan så man vet inte helt säkert. Svart är ju en av de vanligaste färgerna på bilar också.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Och hur vet du att det har gått till precis så som du här ovan beskriver ?
Nej, du gissar naturligtvis bara. Igen !

Så jag gör likadant.
Vem som än har mördat LH måste inte ha övertalat henne till ngt överhuvudtaget.
GM kan mycket väl dragit med sej lisa och mer eller mindre kastat in henne i bilen .
Och sedan kört till Martorp.
Väl där har resten av det du ovan skrivit skett.

Om du eller jag har rätt struntar jag fullständigt i.
Det viktiga är att LHs mördare får sitt straff, vilket också betyder att vare sej du eller jag bör eller ska ironisera över andras inlägg. För någonstans bland alla inlägg finns säkerligen en bit av lösningen. Du har inte hela lösningen och inte jag heller.

Till er övriga:
Skriv så tangentbordet smälter, gissa hur mkt ni vill.
Det gör ALLA vi andra.
Men kom inte dragande om vad som skett i andra fall.
Här talar vi om LH och hennes försvinnande med dödlig utgång. Och i fallet finns nya konstellationer av poliser samt åklagare.
Dvs nytt mord och nya insatser.
Jag ironiserade inte. Jag förklarade att om tidsuppgifterna är riktiga så hann inte NB utföra mordet, inte ens i den förkortade version som du beskrev.

Om du tycker att något inlägg handlar om något annat fall än detta rekommenderar jag att du RP:ar det.
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Man kan hinna mycket på en timme om man planerat dådet och det kräver i detta fallet att man vet att dom går tidigare denna kvällen och att man vet att alla åker lika tidigt, står du bakom Cafet och väntar så ser du inte om någon jobbar kvar därinne. LH kunde precis som den andra tjejen på moppe gått före dom andra och vem vill ta en risk med några kvar i Cafet… men hur som helst så spånar vi på att LH är död kl 18,30 och att mobilen är sönderslagen. Då ska man stuva in kroppen i en bil och inte missa något på marken som gått sönder som tex mobilen som troligvis måsta ha slagits sönder när den var försluten eftersom det inte finns dna på skalet eller splitter på marken som det blir om någon stampar på den. Man ska kolla runt så att det inte kommer någon och sen bege sig till Martorp för att stuva in kroppen där på ett bra ställe så att ingen hittar den på måndag när alla börjar jobba igen. då borde ha gått 45 minuter om man heter Blixt Gordon. Därefter ska man ha hunnit plocka av LH handsken, mobilskal,och div saker för att sprida ut dessa i terrängen lite kors och tvärs, plocka upp brorsan och köra till affären och handla och fastna på en övervakningsfilm kl 19,30.
Allt detta utan att lämna ett enda DNA, alltså ingen svett,ingen hud och inget blod eller sperma och ett ännu större VARFÖR mördades LH i så fall?

Men GM kan ha varit ute och letat efter sin katt ,kommit gående över åkern och kommit fram bakom containern, handskar på sig för att katten rivs. Plötslig står LH där och han får kortslutning, springer fram och stryper henne, ringer brorsan som var på väg till affären ,han stannar till vid Cafet och dom åker och handlar med kroppen i bagaget med tanke på att lägga tillbaka den. Det är försent när dom återvänder och någon av dom kör till Martorp och alla saker sprids ut av någon egendomlig anledning med riktning mot både deras hus och martorp, ingen fattar galoppen och dom går dit för att slänga ut ett lite bättre fynd precis när MP kommer bakom kröken och resten är ett som alla vet ett ?

Nej så har det nog inte gått till

Finns inget som säger att det måste planerats.
GM kan mycket väl kastat in LH i bilen och sedan åkt därifrån.
2015-07-20, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag har för mig att jag läste på något ställe att mamman sagt att det var några okända svenska personer som sett de fika. Men oavsett så är det mamman som sagt detta och jag tycker det är mysko att folk har tidsangivelser på när de har sett folk. Är de någon som har sett de kan de lika gärna ha setts 17.45 eller 18.00. Att man på exakt klockslag vet när man sett någon är nog ovanligt. Jag minns t ex inte vilken tid jag såg min granne igår.

Jag tror ni får allt att smlta samman lite!

I live sändning Expressen efter gripandet av litauerna så intervjuas någon från MP som säger att "inte trodde man att det kunde vara dem, de har suttit och fikat på deras tomt r man gått förbi här!"

Nåt i den stilen
2015-07-20, 00:16
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Jag har för mig att jag läste på något ställe att mamman sagt att det var några okända svenska personer som sett de fika. Men oavsett så är det mamman som sagt detta och jag tycker det är mysko att folk har tidsangivelser på när de har sett folk. Är de någon som har sett de kan de lika gärna ha setts 17.45 eller 18.00. Att man på exakt klockslag vet när man sett någon är nog ovanligt. Jag minns t ex inte vilken tid jag såg min granne igår.
Jag tycker det faller på språkfrågan, först och främst. Hur skulle hon kunna ha bekanta svenskar som hon pratade med? Sannolikt pratar hon bara litauiska. Då skulle hon haft litauiska bekanta i området. Då uppkommer frågan om det finns fler litauer i området som känner bröderna och mamman.
Senast redigerad av djembelelle 2015-07-20 kl. 00:18.
Medlem
Har någon kontakt med tjejerna på fiket,för de kanske kommer ihåg om någon varit inne på fiket under senare tid och fikat själv eller någon annan från AJs släkt och som kan vara exempelvis från Spanien
Man vet ju hur charmiga sydeuropéer är och får de syn på några söta svenska tjejer så vaknar bocken i dom. Inte säkert han träffat Lisa innan men föstog hon jobbat på fiket,stannade och chansade på en ugn svensk tjej
Hoppas någon på fiket kommer ihåg om något av detta kan ha förekommit
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Om de gick förbi eller åkte bil så är det större chans att de visste tidpunkten. Då vet man i alla fall när man åkte/gick eller kom hem. Troligtvis kollade man klockan under färden. Kanske lyssnade på radion innan man åkte/gick, eller i bilen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ang tiderna:

Bröderna satt och drack kaffe 18:15.

Lisa skickade sms 18:23.

18:30 är Lisas telefon avstängd.

19:30 ses bröderna handla pizza.

Bröderna, förutsatt att de reser sig från kaffepausen direkt kl 18:15, har då 8 minuter på sig att ta sig platsen där Lisa befinner sig och de har ytterligare 7 minuter på sig att mörda henne, alternativt föra bort henne.

Kl är då 18:30 och de har väl uppskattningsvis, säg 45 min på sig att mörda/flytta kroppen och sprida ut tillhörigheter innan de åker och köper pizza.

Låter detta som rappakalja eller är detta något som talar för/emot bröderna? Gällande tidsförloppet.

Jag tycker det talar för. Varför åkte till fiket? De tog tog med soppåsen hemifrån för att kasta den i containern vid fiket.

Sedan är det ingen som har en aning om vad som kunnat finnas i bilens bagage när de handlade.
2015-07-20, 00:17
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12

Där kom den klockrena analysen av balternas egen beskyddare . Du är tydligen både beteendevetare och proffsutredare i klass med 22-0 och andra . Är du helt säker på att din käre balt inte har ett förflutet som elitsoldat och lider av PTSD som du tramsat om att pappan lider av vid ca 300 inlägg innan när du har beskyllt honom för att ha mördat sin egen dotter . Han kan ju också lida av samma symptom som du bevisligen lider av nämligen bokstavskombinationen MD . Vad den betyder får du väl fundera på . Tror du på fullaste allvar att det enda polisen har att gå på är det du kallar polisiär intuition . Hur ska du klara att rädda ansiktet om det visar sig att MGM är skyldig . Ska du då fortfarande skriva här att han är oskyldig och att det är fel person som häktats . Och pizzaköpet är inget alibi . Han har lik förbannat hunnit göra allting under den timma det tar innan han är i Källby och köper pizza . Däremot så är det ju helt klart ett väldigt klantigt FÖRSÖK att skaffa sig alibi .
Om du hade vetat lite bättre så hade du vetat att jag faktiskt Är beteendevetare (tillämpad psykologi) och arbetar dagligen med personlighetsbedömning bla.

JAg Tror inte det du påstår här.
Polisen och åklagaren själv säger vilken misstankegrad balten är häktad under, och blev häktad under.
De ter blev häktade som Skäligen misstänkta.
Sen släpptes två och den kvarvarande upphöjdes till Sannolika skäl misstänkt.

I inget av fallen krävs Objektiva bevis. Det är bara i den högsta graden Objektiva bevis krävs.
Och den häktade har Inte blivit Åtalad.

Märk väl det. Han har Inte blivit åtalad.
Misstankegraderna handlar om ifall någon kan åtalas eller ej. Dvs vilka skäl har man för att åtala någon.

I detta fall har bara sannolika skäl angetts. Dvs de har INTE angett Tillräckliga skäl för åtal.

Det betyder - att det INTE finns tillräckliga skäl för åtal.

Det finns alltså Inga bevis.

OM det hade funnits bevis - då hade han blivit åtalad. Det hade åklagaren varit tvungen att göra.

Men nu finns det inga bevis.

Det finns endast "polisiär intuition" och sammanträffanden.
Det är Det Enda som finns.

Vet du vad? det finns Fler sannolika skäl att häkta pappan för.
Det finns fler sannolika skäl att häkta flera okända gärningsmän för.

Det finns flera besvärande och misstänksamma aspekter med pappan. Hans reaktion, hans historia, hans psykiska tillstånd, hans alibi - och dessutom vad statistiken säger.
Allt detta ger skäl till häktning.

De okända gärningsmännen har stora statistiska skäl.

Det visar oss att det finns Fler skäl att Fortsätta leta, än att stänga ner hela utredningen genom att fokusera på en som här häktad utan bevis. Den häktade har ju tillomed Alibi. Han var o handlade 1930. Han uppvisade Inget underligt beteende då eller efter. Dessutom tar det tid att ta sig till affären. Oavsett hur mycket du än vill att det ska vara han så kan du omöjligt kringgå det vetenskapliga faktum att förstagångsmördare faktiskt Påverkas Extremt starkt mentalt och psykiskt. En sådan kan inte överfalla, mörda och dessutom gömma undan en helt för dem okänd person, slumpvist påträffad, utan att reagera otroligt starkt - och dessutom utan att lämna några spår på brottsplatsen.
det är en omöjlighet. Oavsett vad du än tror.
Polisen Måste leta efter andra. Annars riskerar mordet aldrig bli löst.
Exakt så som du tänker, så tänker säkert poliserna också. Och därför klarar de inte utreda brottet neutralt. Det har påverkar dem allt för personligt. Det är dags at byta ut utredningsstyrkan och åklagaren.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tubbs1one
Jag tror ni får allt att smlta samman lite!

I live sändning Expressen efter gripandet av litauerna så intervjuas någon från MP som säger att "inte trodde man att det kunde vara dem, de har suttit och fikat på deras tomt r man gått förbi här!"

Nåt i den stilen

Vad menar du? Sa den personen att den personen hade sett bröderna dricka kaffe? Eller var det så att hon hört det av någon annan? T ex att mamman har sagt det till någon och det har spridit sig som ett rykte så det kanske blev en så kallad trådsanning IRL?
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 00:19.
Medlem
Citat:
Bilen har väl undersökts av polisen och är väl avskriven från misstanke... så vad har den för relevans?

Ursäkta om jag verkar konspiratorisk i överkant... men kan man lita på att den verkligen är avskriven?
2015-07-20, 00:19
Medlem
Citat:
Vad menar du? Sa den personen att den personen hade sett bröderna dricka kaffe?

Ja och hen menade under veckan när de letat! Så det är en väldigt bred tidsram!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in