2015-07-20, 00:37
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men hur kan hon ha svenska bekanta om hon inte kan prata svenska?
Det var ju sönernas bekanta, inte hennes.
"Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner"
2015-07-20, 00:38
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var inte hennes vänner utan några som känner sönerna. Det står inte om hon ringt dem eller om dem ringt henne.
Då måste vi utgå ifrån att det var några andra litauer som hon pratade med.
2015-07-20, 00:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
De satt alltså och drack kaffe och planerade vad de skulle äta till middag.
det var alltså 1815.
1823 skrev samtidigt Lisa sitt sista sms.
1830 var hon nere vid bergets fot (var skalet hittades).
En kvart efter kaffesamtalet alltså. Dvs balterna satt förmodligen fortfarande kvar och drack kaffe o snackade. En kvart senare gjorde de sig redo att åka o handla. Eller promenera.

De hade inte hunnit köra raskt ner till bergets fot var Lisas mobilskal fanns, och där snabbt mörda, våldta och röva bort henne för att sen omedelbart köra hela vägen till Martorp och gömma undan liket - och sen tillbaka.

En så snabb och extremt tight handlingsplan hade varit Omöjlig i praktiska livet.

Allt detta rentvår ju balterna.

Men frågan är om de hade kunnat ha sett något? Dvs utan att vara medveten om vad de såg.
De hade tex ha kunnat råka se en bil som körde förbi dem, som hade Lisa i sig. Död eller levande. I framsätet elelr bagaget.

Med tanke på hur polisen har behandlat dem hittills så tror jag inte de ens hade vågat säga något sådant av rädsla för att polisen ska vända det mot dem isf.

Alibit om fikandet kommer från mamman som säger följande:

Citat:
Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Ingen av dessa bekanta har trätt fram i tidningarna och sagt att de sett bröderna dricka kaffe.
2015-07-20, 00:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Då måste vi utgå ifrån att det var några andra litauer som hon pratade med.
Enligt uppgift i tråden har AJ bara gästarbetare, så det är inte osannolikt.
2015-07-20, 00:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnita
OK, så den har setts ute på gatorna nu. Missade det, ber om ursäkt :-(

uvlan skrev:

"Om bilen är ute på gatorna igen eller står i verkstaden är den nog avskriven."

Altså INTE att den är ute på gatorna, ut om den är ute på gatorna.
2015-07-20, 00:41
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Alibit om fikandet kommer från mamman som säger följande:

Ingen av dessa bekanta har trätt fram i tidningarna och sagt att de sett bröderna dricka kaffe.
De har ju yppandeförbud som de andra förhörda naturligtvis.
2015-07-20, 00:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Läs tidningen. Står tex i dagens Aftonbladet
Det står även om mopedhjälmen där. Men tyvärr inget om var den har hittats.

Jag hittar inte, kan du vara så vänlig och citera och länka. Någon annan som har sett någon uppgift som bekräftar att litauerna har fångats på en film i Källby?
2015-07-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
uvlan skrev:

"Om bilen är ute på gatorna igen eller står i verkstaden är den nog avskriven."

Altså INTE att den är ute på gatorna, ut om den är ute på gatorna.

Helt rätt. Tack!
2015-07-20, 00:44
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja säga att alibit är tätt.
18.23 skrev Lisa.
1930 sägs de ha fastnat på övervakningsfilmen. Det ger väldigt lite tid över till allt som måste ha skett.
50 minuter bara.
Under dessa 50 minuter måste superbalten alltså ha överfallet Lisa, våldtagit henne och mördat henne - utan att lämna några spår på caféplatsen. Och sen hämtat en bil för att köra liket från caféet ända till gården där liket hittades och gömma det väl. Sen åka tillbaka till huset var alla balter bodde.
Allt detta så snabbt utan att ens bli svettig elelr få några sår elelr blod på sig, inga grusfläckar eller sönderrivna kläder - och utan att börja svetas och få panik.
Sen tillsammans med familjen prata om kvällsmat och välja att ta sig till Kjellby för att handla pizzor. Gå eller köra bil vet vi inte ens än.

Allt detta under 50 minuter alltså.

Och till det så måste han dessutom ha kört med Lisas mobil söderut i 5 minuter av någon anledning direkt efter 1823. Och 1830 krossat hennes mobiltelefon och sen plockat upp alla bitar han kunde hitta, men glömt/missat skalet.

Så Ja - alibit Är faktiskt Tätt.

Detta Bevisar ju att balterna Omöjligt hade kunnat göra det.

Förstår ni inte hur det alibit faktiskt rentvår balterna? Det blir en fysiskt omöjlighet för honom att ens ha kunnat göra det.
Ser ni då hur farligt det är med sk "polisiär intuition"? Att den sätter hela objektiviteten och neutraliteten ur spel, och de går bara på sina egna Känslor - struntar Helt i bevis som kan fria den misstänkte, som talar till den misstänktes fördel.

Detta är ju allvar.

Nu kommer den häktade att bli frisläppt inom kort. Advokaten kommer aldrig att acceptera att den häktade är inlåst Trots alibi.

Intressanta åsikter. Det är väl inte onormalt att man försvarar kompisar eller arbetskamrater, så jag förstår din ilska över polisen och hellre vill se någon annan som syndabock.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Enligt uppgift i tråden har AJ bara gästarbetare, så det är inte osannolikt.
Osannolikt är det inte. Men pratade hon med någon bör det ha varit litauer.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Då tänker du att AJ kan litauiska....

jag tror inte på detta så hoppa inte på mig om jag tänker ologiskt...Jag vill bara lägga fram en teori så god som nån annan.

AJ Har fått ett nummer till svärdottern (som kanske kan engelska) att användas vid krissituationer. Låter inte helt otroligt. Vem ska han annars vända sig till om litauerna t ex är med om en bilkrock? Han ringer den yngre broderns fru. Sen har han, mamman och den yngre broderns fru ett samtal över telefon. Återigen låter det inte helt otroligt.
2015-07-20, 00:46
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag hittar inte, kan du vara så vänlig och citera och länka. Någon annan som har sett någon uppgift som bekräftar att litauerna har fångats på en film i Källby?
Det tidningen skrev på sitt typiska vis är att litauerna KAN ha fångats på bild.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in