2015-07-18, 16:33
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Vakna nyss, vilket 6-pack rekommenderar ni?
Citera
2015-07-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Vakna nyss, vilket 6-pack rekommenderar ni?

Hah, jag glömde också handla. Brukar alltid köra på nått tyskt märke tror jag i grön förpacking. Brukar vara de billigaste då smaken inte skiljer sig så mycket åt i 3.5orna
Citera
2015-07-18, 18:27
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur mycket kan det skilja i blodvolym på två personer med lika längd och vikt? Det lär ju inte skilja mer än några deciliter, vilket så klart påverkar resultatet, men inte i särskilt hög grad.
Likadant med leverns storlek, det kan knappast göra gigantisk skillnad i förbränning.

Jag kan själv inte känna att jag blir betydligt mer berusad när jag lämnat blod, trots att ca 10% av min blodvolym tappats.
Men visst, det finns faktorer som spelar in, men med ungefär lika blodvolym så bör också promillehalten vara någorlunda jämförbar. Hur berusad man känner sig kan däremot skilja beroende på uppbyggd tolerans, den ene kanske känner sig bra packad vid 0,5 medan den andre inte ens känner sig salongsberusad vid samma nivå.

Nej var för sig bör inte faktorerna skilja för mycket åt. Men den sammanlagda effekten kan bli betydande. Någon som väger 75 kg och är normlatränad och 180 cm lång har förmodligen minst 10-15 % mer blod än någon med samma kroppsvikt som är 160 cm lång och otränad samt fetlagd.

Lägger man då på att levern av genetiska skäl kan arbeta med upp emot 25 % högre omsättningshastighet för den första kilen (dels större lever och dels högre enzymproduktion av rellevanta enzymer) så kan du få en sammanlagd skillnad på 43,75 % utan att någon av de två inblandade avviker från värden som anses normala.

Det här var i alla fall vad jag fick lära mig i skolan (viss reservation för att jag kan minnas fel på detaljerna på någon sifra, totaleffekten är dock rätt lik).

Det här innebär i praktiken att om de två dricker 50 cl brännvin på samma tid uppnår den förstnämnde av dom lite drygt samma berusningsgrad som den andre skulle ha fått av 70 cl brännvin.
Citera
2015-07-18, 19:33
Medlem
greeneyes avatar
Häll i en i rövhålet så händer det grejer
Citera
2015-07-19, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greeneye
Häll i en i rövhålet så händer det grejer

Haha eller så kan man stoppa in ölen i frysen. Alkoholen fryser ju inte så då tar man det i en pump och kör in i röven... om man känner för det
Citera
2015-07-23, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmillimeter
Haha eller så kan man stoppa in ölen i frysen. Alkoholen fryser ju inte så då tar man det i en pump och kör in i röven... om man känner för det

Lycka till med det experimentet..
Redovisa gärna resultat!

Slutsats, har du en normalnivå på alkoholtoleransen så går det inte bli full på 3,5or.
Citera
2015-07-23, 11:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Lycka till med det experimentet..
Redovisa gärna resultat!

Slutsats, har du en normalnivå på alkoholtoleransen så går det inte bli full på 3,5or.
Bullshit, och det vet du. Den som inte blir påverkad av folköl har inte en "normalnivå" på tolerans. Det är förbannat märkligt att det går att bli drängfull på alternativimporterad fulöl på 33 cl burk men inte på folköl, trots att de innehåller nästan exakt lika mycket alkohol. Dricker du fortare än vad du förbränner så ökar alkoholhalten i blodet, oavsett vad du dricker.
Citera
2015-07-23, 19:41
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Som man på lite över normalvikt redovisar jag här mitt experiment med folköl. (33cl)

1-3 burkar: Man blir lite lugn (Graden av påverkning kan jämföras med en "eftermaten kaffe")

4-6 burkar: Man blir lugn, kan sitta i soffan och bara må lite så där bra (Graden av påverkning kan jämföras med koppen kaffe på morgonen)

7-9 burkar: Man börjar känna sig lite full

10+ burkar: Man är nu lite fullare än vid 7-9 burkar men man är mätt, trött och börjar bli lite dåsig.

Detta förutsätter då att man dricker i normal takt och inte för långsamt.
Citera
2015-07-24, 00:09
Medlem
BrotherJohns avatar
Varför skulle man inte kunna bli full på folköl? Det är ju enkel matematik för bövelen. 50 cl folköl motsvarar ca 33 cl starköl. Det torde alltså vara så att om man blir full på säg 10 33 cl starköl skall man därmed dricka 10 50 cl folköl för att nå samma fylla.
Citera
2015-07-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Varför skulle man inte kunna bli full på folköl? Det är ju enkel matematik för bövelen. 50 cl folköl motsvarar ca 33 cl starköl. Det torde alltså vara så att om man blir full på säg 10 33 cl starköl skall man därmed dricka 10 50 cl folköl för att nå samma fylla.

Nej nej, inte på flashback inte. Vad de inte råkar inse är att en 33cl 5,6% öl innehåller lika mycket alkohol som en 3,5% 50cl öl. Folk är helt enkelt dumma i huvudet och samtidigt inser man hur mycket deras fylla egentligen bara är inbillning. Jag menar, de kan dricka 15 folköl utan att ens känna av det men efter sju 33or så blir de helt plakat.
Citera
2015-07-24, 22:06
Bannlyst
Man blir lite lullig om man sveper 6st 3.5 50cl fort
Citera
2015-07-24, 22:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matuschek
Man blir lite lullig om man sveper 6st 3.5 50cl fort
Jaha, blir du bara lite lullig av 2/3 kvarting vodka på samma tid också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in