Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Hur mycket kan det skilja i blodvolym på två personer med lika längd och vikt? Det lär ju inte skilja mer än några deciliter, vilket så klart påverkar resultatet, men inte i särskilt hög grad.
Likadant med leverns storlek, det kan knappast göra gigantisk skillnad i förbränning.
Jag kan själv inte känna att jag blir betydligt mer berusad när jag lämnat blod, trots att ca 10% av min blodvolym tappats.
Men visst, det finns faktorer som spelar in, men med ungefär lika blodvolym så bör också promillehalten vara någorlunda jämförbar. Hur berusad man känner sig kan däremot skilja beroende på uppbyggd tolerans, den ene kanske känner sig bra packad vid 0,5 medan den andre inte ens känner sig salongsberusad vid samma nivå.
Nej var för sig bör inte faktorerna skilja för mycket åt. Men den sammanlagda effekten kan bli betydande. Någon som väger 75 kg och är normlatränad och 180 cm lång har förmodligen minst 10-15 % mer blod än någon med samma kroppsvikt som är 160 cm lång och otränad samt fetlagd.
Lägger man då på att levern av genetiska skäl kan arbeta med upp emot 25 % högre omsättningshastighet för den första kilen (dels större lever och dels högre enzymproduktion av rellevanta enzymer) så kan du få en sammanlagd skillnad på 43,75 % utan att någon av de två inblandade avviker från värden som anses normala.
Det här var i alla fall vad jag fick lära mig i skolan (viss reservation för att jag kan minnas fel på detaljerna på någon sifra, totaleffekten är dock rätt lik).
Det här innebär i praktiken att om de två dricker 50 cl brännvin på samma tid uppnår den förstnämnde av dom lite drygt samma berusningsgrad som den andre skulle ha fått av 70 cl brännvin.