2015-06-22, 18:45
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför skulle du bli fullare av det än att dricka ett sexpack på en timme? Hur fort ölen hamnar i magen har ingen betydelse, det är hur fort den tas upp i blodet som räknas, så det spelar liksom ingen roll om du "shotgunnar" en öl på 10 sekunder eller dricker den på fem minuter.

Jag trodde det handlade om att få i sig det snabbt i alla fall för när jag druckit folkisar sakta har jag knappt känt något. Visserligen har jag dragit ut ännu mer på tiden då. Men vadå, hur snabbt det tas upp i blodet borde ju hänga ihop med hur snabbt man dricker det? Om inte ölen finns i magen tas det inte upp öht.
Citera
2015-06-22, 18:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Varför skulle du bli fullare av det än att dricka ett sexpack på en timme? Hur fort ölen hamnar i magen har ingen betydelse, det är hur fort den tas upp i blodet som räknas, så det spelar liksom ingen roll om du "shotgunnar" en öl på 10 sekunder eller dricker den på fem minuter.

Kanske inte, men mina empiriska studier säger att det gör väldigt stor skillnad om du dricker upp den på 5 minuter jämfört med om du sitter och smuttar på den i en halvtimme.

Har senaste veckorna experimenterat med 2.8r.. men även fast jag är lättpåverkad och utan problem blir småfull redan innan jag sänkt ett helt sexpack 3.5r så verkar det inte att gå att bli full på dessa för mig.
Däremot blev jag mer berusad än jag hade räknat med när jag under loppet av 4 timmar drack 6st 2.8r och en 3.5:a (vilket var det som fick mig nyfiken på huruvida det faktiskt går att bli full på skiten)
Citera
2015-06-22, 19:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Kanske inte, men mina empiriska studier säger att det gör väldigt stor skillnad om du dricker upp den på 5 minuter jämfört med om du sitter och smuttar på den i en halvtimme.

Har senaste veckorna experimenterat med 2.8r.. men även fast jag är lättpåverkad och utan problem blir småfull redan innan jag sänkt ett helt sexpack 3.5r så verkar det inte att gå att bli full på dessa för mig.
Däremot blev jag mer berusad än jag hade räknat med när jag under loppet av 4 timmar drack 6st 2.8r och en 3.5:a (vilket var det som fick mig nyfiken på huruvida det faktiskt går att bli full på skiten)
Ja, men nu var det frågan om tio sekunder eller fem minuter.
Citera
2015-06-22, 19:43
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Det har inget med saken att göra. Promillehalten blir ungefär densamma för alla personer med samma vikt. Fyra 3,5r motsvarar 17,5 cl starksprit eller knappt en flaska vin.

Vad nämnde jag något om vikten? och nej den blir inte densamma, kan tänka på väldigt många människor som väger lika mycket som mig som inte ens tål i närheten lika mycket som mig (85 kg), det handlar om att bygga upp en tolerans men håller med dig till viss del.

8 st 3,5or motsvarar 35 cl starksprit, alltså en kvarting. I teorin går det hand i hand, men inte i verkligheten. Testa att drick på varsin kväll får du känna skillnaden med samma förutsättningar då såklart med mat i magen och sömn etc etc.
Citera
2015-06-22, 20:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainerWhey
Vad nämnde jag något om vikten? och nej den blir inte densamma, kan tänka på väldigt många människor som väger lika mycket som mig som inte ens tål i närheten lika mycket som mig (85 kg), det handlar om att bygga upp en tolerans men håller med dig till viss del.

8 st 3,5or motsvarar 35 cl starksprit, alltså en kvarting. I teorin går det hand i hand, men inte i verkligheten. Testa att drick på varsin kväll får du känna skillnaden med samma förutsättningar då såklart med mat i magen och sömn etc etc.
Så du menar att två personer med samma kroppsvikt som dricker lika mycket får olika promillehalt? Jag är skeptisk. Däremot kan de som du säger tåla alkoholen i mer eller mindre utsträckning.
Citera
2015-06-23, 00:14
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ja, men nu var det frågan om tio sekunder eller fem minuter.

Borde göra ganska stor skillnad om man ser det till flera stycken? Jag menar tar man 5 minuter på sig på varje öl som du gav som exempel och tar två efter varandra blir det då 10 minuter. Genom att göra så jag gjorde får man ju i sig 2 stycken på runt 15 sekunder, en öl tar 3 sekunder men man måste ju också få upp ett hål emellan så några extra sekunder går på innan man kan dra i sig andra.

Gör inte det en jävligt stor skillnad? Jag tycker de borde göra det.

66cl på 15 sekunder eller 10 minuter är det jag snackar om nu då. Sen kan man väl dra i sig ännu en om man är en riktigt öldrickare, och då få i sig 99cl på 25-30 sekunder. Jämfört med då 15 minuter istället. Men de klarar inte jag, finns säkert många som skulle klara av det dock.
Citera
2015-06-23, 01:17
Medlem
Vad sjutton är ni för veklingar egentligen? Läst genom tråden och konstaterat att det tydligen är vanligt förekommande att folk blir fulla på ett 6-pack öl!

Det kan väl ingen över 11 år bli?
Citera
2015-06-23, 20:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Borde göra ganska stor skillnad om man ser det till flera stycken? Jag menar tar man 5 minuter på sig på varje öl som du gav som exempel och tar två efter varandra blir det då 10 minuter. Genom att göra så jag gjorde får man ju i sig 2 stycken på runt 15 sekunder, en öl tar 3 sekunder men man måste ju också få upp ett hål emellan så några extra sekunder går på innan man kan dra i sig andra.

Gör inte det en jävligt stor skillnad? Jag tycker de borde göra det.

66cl på 15 sekunder eller 10 minuter är det jag snackar om nu då. Sen kan man väl dra i sig ännu en om man är en riktigt öldrickare, och då få i sig 99cl på 25-30 sekunder. Jämfört med då 15 minuter istället. Men de klarar inte jag, finns säkert många som skulle klara av det dock.
Ja det gör skillnad, på att få ner ölen i magen. Öl i magen betyder dock inte att man är full, det tar en stund för alkoholen att tas upp av tarmarna och komma ut i blodet.

För att åskådliggöra det lite tydligare. Ta en två behållare på ca 2 liter, gör ett litet hål i botten och sedan häller du i 1 l vätska på en gång i den ena och 33 cl i den andra, väntar några minuter och häller i 33 cl till, väntar igen och häller i den sista. Rinner det fortare ur den första behållaren?
Det spelar alltså ingen roll hur fort man fyller på behållaren (magen), det är hur fort det lämnar den som spelar roll.
Citera
2015-06-23, 20:27
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Hårt arbete och idogen trofasthet.
Citera
2015-07-18, 10:34
Bannlyst
Blanda med Lyrica eller någon bensodiazepin, då blir man full på folköl
Citera
2015-07-18, 13:31
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Så du menar att två personer med samma kroppsvikt som dricker lika mycket får olika promillehalt? Jag är skeptisk. Däremot kan de som du säger tåla alkoholen i mer eller mindre utsträckning.

Ja två personer med samma kroppsvikt kan få olika promilehalt av att dricka samma mängd på samma tid.

Två faktorer avgör primärt, mängden blod och hur mycket levern omsätter på given tid.

Det här styrs mycket av genetik och kan slå igenom på såväl individnivå som på på gruppnivå.

T.ex. skulle en genomsnittstjej på 75 kg ha högre promillehalt en en geminsnittskille på 75 kg efter att ha druckit identiskt. Killen har normalt sett större lever (tjejer ska ju ha plats för barn där inne så organen kan inte vara lika stora) villket är viktigaste orsaken till detta.
Citera
2015-07-18, 15:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Ja två personer med samma kroppsvikt kan få olika promilehalt av att dricka samma mängd på samma tid.

Två faktorer avgör primärt, mängden blod och hur mycket levern omsätter på given tid.

Det här styrs mycket av genetik och kan slå igenom på såväl individnivå som på på gruppnivå.

T.ex. skulle en genomsnittstjej på 75 kg ha högre promillehalt en en geminsnittskille på 75 kg efter att ha druckit identiskt. Killen har normalt sett större lever (tjejer ska ju ha plats för barn där inne så organen kan inte vara lika stora) villket är viktigaste orsaken till detta.
Hur mycket kan det skilja i blodvolym på två personer med lika längd och vikt? Det lär ju inte skilja mer än några deciliter, vilket så klart påverkar resultatet, men inte i särskilt hög grad.
Likadant med leverns storlek, det kan knappast göra gigantisk skillnad i förbränning.

Jag kan själv inte känna att jag blir betydligt mer berusad när jag lämnat blod, trots att ca 10% av min blodvolym tappats.
Men visst, det finns faktorer som spelar in, men med ungefär lika blodvolym så bör också promillehalten vara någorlunda jämförbar. Hur berusad man känner sig kan däremot skilja beroende på uppbyggd tolerans, den ene kanske känner sig bra packad vid 0,5 medan den andre inte ens känner sig salongsberusad vid samma nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in