2015-07-18, 22:57
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Felet är att NL inte dömdes till rättspsykiatrisk vård, detta pga att en högljudd pöbel sett rättspsykiatrisk vård som att den dömde undslipper straff. Därför är det ytterst sällan någon dömd till rättspsykiatrisk vård.

Lösningen är inte att man ska införa ett system där vissa som dömts till tidsbestämt straff ska kunna hållas fortsatt fängslade pga att de anses ha förhöjd återfallsrisk. Sådana bedömningar är oerhört grovhuggna, har ofta fel och är inte rättssäkra. Tjänstemän är påverkbara av massmedia och snart så kommer en rad människor sitta fortsatt fängslade bara för att Aftonbladet vill det.

Ja, jag hittade en uppgift på att endast ca 300 personer per år döms till rättspsykiatrisk vård. Jag uppfattar det som att det verkar gå "mode" i att döma till vård. Historiskt har det nog varit vanligare, men under de senaste 10-15 åren verkar trenden vara att döma så många som möjligt till fängelse i stället för vård.

Jag tycker att felet var att NL inte dömdes till livstid. Det var bara tur att sista/senaste offret överlevde. När annars ska livstid kunna utdömas för mordförsök om inte i detta fall?

http://www.rmv.se/?id=29
Citera
2015-07-18, 23:18
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666Bella
Ja, mamman är tillsammans med honom fortfarande.
Helt obegripligt, att hon med sitt taskiga omdöme fått ha hand om barnen, eller ett av barnen, (yngsta barnet bor till större delen med sin farbror).

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Men det här kan ju ändå inte stämma? Källa på den här tvivelaktiga informationen?
Citera
2015-07-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Men det här kan ju ändå inte stämma? Källa på den här tvivelaktiga informationen?
Man vet aldrig. Kanske hon inte vågar annat än vara tillsammans med gärningsmannen. Om nu hela kriminalvården daltar med gullegrisen kan det vara svårt att stå emot det påtvingade förhållandet. Vet inte om dom är ihop men om, kan min teori stämma. Hade ingen aning om att ett inavel med små fötter och stort huvud kunde ha sån makt över myndigheter. Fanns det ingen herrgård ledig eller ska han behöva bo i en enkel lägenhet?
Senast redigerad av gurkelurkan 2015-07-19 kl. 00:50.
Citera
2015-07-19, 00:53
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Man vet aldrig. Kanske hon inte vågar annat än vara tillsammans med gärningsmannen. Om nu hela kriminalvården daltar med gullegrisen kan det vara svårt att stå emot det påtvingade förhållandet. Vet inte om dom är ihop men om, kan min teori stämma. Hade ingen aning om att en invalid med små fötter och stort huvud kunde ha sån makt över myndigheter. Fanns det ingen herrgård ledig eller ska han behöva bo i en enkel lägenhet?
Vilken makt har NL haft över kriminalvården? På sin hemsida skriver de följande:
Citat:
För att få gå ett behandlingsprogram måste den dömde själv vilja ändra sin livsstil. För att erbjuda rätt behandling är vi noga med att prioritera de klienter som har medel till hög risk för återfall. De ska gå ett program som riktar mot just deras problem och som har en pedagogik som passar dem.

Vi vill ge alla möjlighet att delta i ett behandlingsprogram. Men det finns tillfällen då det inte går att erbjuda en plats, även om klienten är motiverad. Till exempel kan straffet vara för kort för att personen ska hinna delta i ett program.
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att NL har vägrat delta. Han är en livsnjutare och vill han våldta och mörda någon så gör han helt enkelt det utan att få speciellt dåligt sambete. Varför skulle han då lyssna på en massa feminister och religiösa dårar? Han har ju ingenting att vinna på att delta.
Citera
2015-07-19, 01:06
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
När (läs: Om) du blivit moderator för den här tråden, så står det dig fritt att leka ordningsman -inte förr och ha det jävligt klart för dig!

'Trapizo' påstod sig veta att om man kemiskt kastrerar våldtäktsmän, så kommer de att bli knivmördare istället. Eftersom jag vet att det där bara är snack från vederbörande, så bad jag om att få källa. Det kom ingen. Det kom en massa dravel istället och det ligger kvar för dig att ta del av.

Att jag ogillar tanken på att vi inom kort riskerar att se en trådskribent, tillika enl egen uppgift jur stud, fatta beslut som kan påverka folks liv samtidigt som hon är drogad, tror jag inte att jag är ensam om. Om du är oenig, så beklagar jag.

OnT:
Den norska modellen med påplussning med 5 år i taget vore förvisso ett steg i rätt riktning, men det leder inte till något åtgärdsprogram för t ex sexualbrottslingar, utan bara förvaring. Det är dessutom upplagt för ett stort mått av godtycke, liknande det vi kan se i Sverige vad gäller förvaltningsrätternas avgörande när vi talar om t ex lättnader för tvångsintagna typ permissioner o likn.
Betydligt bättre vore att kunna tvinga denna typ av förövare till att underkastas terapi och med terapi syftar jag på en palett av åtgärder.
Ergo: jag får inte leka moderator men det är ok att du gör det. Sympatiskt.

Fast som vi redan slagit fast så finns det ingen vård som fungerar på de här personerna och det finns en historik av individer som simulerat tillfrisknande och blivit släppta och haft ihjäl många fler. Vård är därmed lika onödigt som kemkastrering (som väl bara funkar på pedofiler som inte vill vara pedofiler?).
Citera
2015-07-19, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Ergo: jag får inte leka moderator men det är ok att du gör det. Sympatiskt.

Fast som vi redan slagit fast så finns det ingen vård som fungerar på de här personerna och det finns en historik av individer som simulerat tillfrisknande och blivit släppta och haft ihjäl många fler. Vård är därmed lika onödigt som kemkastrering (som väl bara funkar på pedofiler som inte vill vara pedofiler?).

Det här lär bli OffT så att det skriker om det, men vissa saker måste få klargöras.

Jag gissar att du med det fetade är ironisk? Jag gissar också att du är litet lätt tjurig -rätt? Nåväl, till saken: Till skillnad från dig så har jag inte kritiserat dig för hur du hanterar andra skribenter. Du störde dig på att jag bedrev "privata vendettor". Jag försökte då förklara för dig varför jag hanterar skribenter likt 'Trapizo' och 'Den smarta' på det vis jag gör. Uppenbarligen helt förgäves.

OnT:
Jag är enig med dig om du med "vård" avser kurerande vård -alltså att det skulle gå att bota personer likt NL. Begreppet 'vård' får väl ofta sägas vara rätt ospecificerat; jämför t ex med hur KVV använder 'vård' i sitt namn, fast man inte bedriver sådan i någon större omfattning, utan mest förvarar de intagna.

Vi kan nog vara överens om att NL till sin "natur" är en sexualsadist d v s att hans personlighet är ordentligt skruvad. Till vardags klarar han av att kontrollera sig och omgivningen märker inte att han i sina tankar fantiserar om att tilltvinga sig samlag med för honom okända kvinnor. När han dricker passerar han gränsen för kontroll och upplever säkert då också samtidigt en "rush" -alltså en sorts kick, när han får vittring på ett byte i e en intet ont anande kvinna.
Jag är övertygad om att NL skulle kunna fås att under alkoholrus sluta med att grovt våldta kvinnor om man släckte hans libido m h a kemisk kastrering.

Det verkar som du ställer en fråga till mig om kem kastrering bara funkar på pedofiler -rätt?
Om man ger män preparat likt leuprorelin, så släcks libido, alltså den sexuella hungern. Detta gäller för alla män och inte bara för pedofiler. Jag gissar att det där med pedofiler skulle vara särskilt "mottagliga" för kem kastrering kommer sig av att man har erbjudit pedofiler att på frivillig väg underkasta sig behandling med den typen av farmaka. Men som sagt, så sänker dessa preparat intresset för sex för alla män som behandlas.

Jag säger det än en gång: Hade NL hamnat i RPV-kedjan så hade man mycket enkelt kunna tvinga honom att ställa upp på att t ex ta antabus för att han skulle kunna få bli utsläppt. Det är ju delvis hans alkoholintag som ställer till det för honom och fr f a för hans omgivning: Kvinnorna.

Med den lagstiftning Sverige har idag, så är det inte möjligt att enkelt tvinga personer som NL att kastreras. Men med SD i en regeringsposition så kan vad som helst hända. Det är ju ett parti som förordar enkla lösningar på komplicerade problem.
Tur att jag är osvensk.
Citera
2015-07-19, 09:13
Medlem
Kemisk kastrering kommer inte att hjälpa eftersom en sexualsadist först och främst är en sadist vars handlingar tar sig ett sexuellt uttryck. Sexualitet har precis som i 'normalvåldtäkten' mycket litet med saken att göra. Snacket om kemisk kastrering är politikerns 'quickfix' så att denne ostört ska kunna återgå till sina gratisluncher.

Att Hagamannen nu släpps har allmänheten själv sett till genom att inbilda sig själv att man inom rättspsykiatrin släpper ut alla dårar efter tre månaders förvaring och att i stället ett 'hårt fängelsestraff' ska bringa till ånger och bättring. I själva verket är det tvärtom.

Har en rättpsykiatriker slagit klorna i någon ska det till en tings/hovrätt för att denne ska släppa taget, finns gott om människor som setat över 30 år utan några som helst planer på frisläppande.
Citera
2015-07-19, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WIGWAMBAM
Kemisk kastrering kommer inte att hjälpa eftersom en sexualsadist först och främst är en sadist vars handlingar tar sig ett sexuellt uttryck. Sexualitet har precis som i 'normalvåldtäkten' mycket litet med saken att göra. Snacket om kemisk kastrering är politikerns 'quickfix' så att denne ostört ska kunna återgå till sina gratisluncher.

Att Hagamannen nu släpps har allmänheten själv sett till genom att inbilda sig själv att man inom rättspsykiatrin släpper ut alla dårar efter tre månaders förvaring och att i stället ett 'hårt fängelsestraff' ska bringa till ånger och bättring. I själva verket är det tvärtom.

Har en rättpsykiatriker slagit klorna i någon ska det till en tings/hovrätt för att denne ska släppa taget, finns gott om människor som setat över 30 år utan några som helst planer på frisläppande.

Du har rätt i ett enda av dina påståenden och det är att det är allmänheten d v s det svenska [dumma] folket som har sett till att NL nu kommer att bli frisläppt. Gratulerar!

Det är inte så att kastrering av NL skulle vara overksamt. Hans sadism är inte av den arten att han lika gärna skulle kunna syssla med att plåga kattor och hundar -eller för den delen, små barn. Det är inte så att han skulle nå samma grad av tillfredsställese om att satt i källaren och torterade familjens katt. Hade det varit så enkelt, så hade han nöjt sig med det och sluppit ett långt fängelsestraff.
Du har alltså fel. Kastrering av NL hade hjälpt kvinnorna i Umeå med omnejd.

Du har också fel i det du skriver om TR/HovR: Det är de svenska förvaltningsdomstolarna som avgör när någon under tvångsvård skall släppas fri.
Citera
2015-07-19, 11:02
Medlem
cosmic_dancers avatar
Undrar hur det kommer gå för Niklas nu när han snart sätts på fri fot? Kommer nån kvinna vilja bli ihop med honom? Vad skulle det vara som driver en kvinna att bli ihop med en sådan som han?

hans nya jobb, körkortet. Ja hela hans nya liv. Kommer bli spännande att läsa hur det går.
Citera
2015-07-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Du har rätt i ett enda av dina påståenden och det är att det är allmänheten d v s det svenska [dumma] folket som har sett till att NL nu kommer att bli frisläppt. Gratulerar!

Det är inte så att kastrering av NL skulle vara overksamt. Hans sadism är inte av den arten att han lika gärna skulle kunna syssla med att plåga kattor och hundar -eller för den delen, små barn. Det är inte så att han skulle nå samma grad av tillfredsställese om att satt i källaren och torterade familjens katt. Hade det varit så enkelt, så hade han nöjt sig med det och sluppit ett långt fängelsestraff.
Du har alltså fel. Kastrering av NL hade hjälpt kvinnorna i Umeå med omnejd.

Du har också fel i det du skriver om TR/HovR: Det är de svenska förvaltningsdomstolarna som avgör när någon under tvångsvård skall släppas fri.

En del reagerar inte alls på kemisk kastrering (KS), på andra har det bara måttlig inverkan och som så många andra terapier så kräver KS en genuin vilja till förbättring för att den ska ha effekt. KS är ett mycket trubbigt verktyg som angriper symptomen i stället för orsakerna.

Våldtäkt, och särskilt överfallsvåldtäkt, har mycket litet med sexualitet att göra. I Hagamannens fall såsom i de flesta andras fall tar sig agerandet ett sexuellt uttryck, det skenbart sexuella är inte målet utan bara verktyget (eller resultatet) för sadismen. I en litet haltande jämförelse; om jag tvångsmässigt oprovocerat sparkar män i skrevet och sedan biter av deras öra så har det lika litet med sexualitet att göra som om jag tvångsmässigt med våld stoppar upp pinnar i kvinnors slidor. Kemisk kastrering kommer inte att förändra mitt beteende och KS skulle inte förändrat/förhindrat Hagamannens beteende.

Ok, jag hade fel om TR/HovR. Jag ber dig om ursäkt. Det är nämligen förvaltningsrätten och inte förvaltningsdomstolarna som du påstår.

Vänligen.
Citera
2015-07-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Undrar hur det kommer gå för Niklas nu när han snart sätts på fri fot? Kommer nån kvinna vilja bli ihop med honom? Vad skulle det vara som driver en kvinna att bli ihop med en sådan som han?

hans nya jobb, körkortet. Ja hela hans nya liv. Kommer bli spännande att läsa hur det går.

Det kommer inte att gå bra, så fort han utsätter sig för sin 'trigger', alkohol, så kommer han att upprepa sina handlingar.
Citera
2015-07-19, 11:41
Medlem
Citat:
Bara en dryg månad efter att Kriminalvården nekat honom permission utan vakter kommer Niklas Lindgren bli en fri man.
Enligt det senaste psykologutlåtandet är risken att han återfaller i brott fortfarande hög.
Speciellt om han utsätts för press eller känner sig kränkt.

Citat:
Fick en nära vän – Anders Eklund
Däremot fick han en nära vän i cellkamraten och mördaren Anders Eklund. Båda var lika utstötta och har ett brinnande intresse för bilar och motorer.
– De jobbar ihop i verkstaden, och brukar alltid sitta och prata på kvällarna. De är riktiga kompisar, har en vän till Anders Eklund tidigare sagt till Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21094879.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in