2015-07-18, 17:55
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Nej, det är väl helt normalt att ta ut sina aggressioner på kvinnor under inflytande av alkohol?

För "Decemberyttraren" och "Hagamannen" är det "normalt" att ta ut sina kvinnoaggressioner när man är på fyllan.
Citera
2015-07-18, 18:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag erkänner att jag inte riktigt följt med i rapporteringen kring Hagamannen den senaste tiden. Vad för straff, vilka konsekvense får det för honom straffmässigt, ifall han dricker alkohol utan tillåtelse?
Citera
2015-07-18, 18:15
Medlem
Någon som vet om Hagamannen krökade ofta?
Citera
2015-07-18, 18:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag erkänner att jag inte riktigt följt med i rapporteringen kring Hagamannen den senaste tiden. Vad för straff, vilka konsekvense får det för honom straffmässigt, ifall han dricker alkohol utan tillåtelse?
Det blir inget straff för honom om han dricker alkohol. Frivården kräver att han skall gå behandling, men jag har känslan av att det är fullt möjligt för honom att bara sitta av tiden där. Det spelar ändå ingen roll eftersom att den allra största delen av den svenska missbruksvården bygger på tolvstegsprogrammet och därmed är den religiös och ovetenskaplig.
Citera
2015-07-18, 18:40
Medlem
Arkiaters avatar
Är det inte märkligt att den nära förestående frigivningen av Niklas Lindgren inte har kommenterats, med ett enda ord, av vår justitieminister Morgan Johansson?
Det hade väl varit klädsamt om Morgan Johansson hade sagt att Regeringen skyndsamt planerar för en skärpt lagstiftning då det gäller sådana som Niklas Lindgren? Struntar Morgan Johansson i alla vanliga medborgare som nu är extremt oroliga över att Niklas Lindgren snart åter skall få möjlighet att härja fritt? Vad hade Morgan Johansson sagt om några av hans anförvanter hade råkat ut för Niklas Lindgren?
Citera
2015-07-18, 20:27
Medlem
Är det någon som vet vilken utbildning han sökt?
Senast redigerad av Mayonaise 2015-07-18 kl. 20:45.
Citera
2015-07-18, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Då är det väl betydligt bättre att fråga sig varför han inte dömdes till livstid i hovrätten? Jag har inte läst domen och känner därför inte till domskälen, men i och med att mordförsök inte gav livstid i detta fall så undrar jag när det är tänkt att göra det.

Situationen som nu föreligger borde ha varit förutsägbar för alla från dag ett. Eller kan det vara så att domstolen var naiv och trodde att hagamannen skulle omfamna ros och andra behandlingsprogram med batiktanter inom kriminalvården med öppna armar? Jag tycker som sagt att det är ett statement av honom att ge dessa fingret med förvissningen att det inte påverkar honom. Det skall bli intressant att se om det läcker ut något skvaller från de program som frivården försöker tvinga in honom i, särskilt om det rör sig om tolvsteg. Kommer han att visa långfingret där också?

För att undvika risken för missförstånd, så vill jag göra klart att jag ingenting har till övers för NL. Jag har av alldeles speciella skäl haft med folk som i stor utsträckning liknar honom att göra och det är inte folk jag känner någon större grad av sympati för.

Med ovanstående sagt, så kanske jag vågar mig på att erkänna att det är nästan så att jag hoppas på att få se det där långfingret höjas i luften och att det blir som en hälsning till KVV. För det kan möjligen bli en sådan signal som Sverige och lagstiftarna inte kan bortse ifrån.

Kommer det i förlängningen av det långfingret att så småningom införas en lagändring av tvingande karaktär, så skulle inte jag bli ledsen om den då kom att betecknas Lex Lindgren.
Då har han ju på sätt och vis inte levt förgäves.
Som nu.
Citera
2015-07-18, 21:55
Medlem
Alkohol är inte bra för potensen. Det var förmodligen därför han använde en trädgren. Många som blir impotenta av alkohol men är kåta i huvudet?
Senast redigerad av gurkelurkan 2015-07-18 kl. 22:06.
Citera
2015-07-18, 22:03
Bannlyst
Citat:
Är det inte märkligt att den nära förestående frigivningen av Niklas Lindgren inte har kommenterats, med ett enda ord, av vår justitieminister Morgan Johansson?
Det hade väl varit klädsamt om Morgan Johansson hade sagt att Regeringen skyndsamt planerar för en skärpt lagstiftning då det gäller sådana som Niklas Lindgren? Struntar Morgan Johansson i alla vanliga medborgare som nu är extremt oroliga över att Niklas Lindgren snart åter skall få möjlighet att härja fritt? Vad hade Morgan Johansson sagt om några av hans anförvanter hade råkat ut för Niklas Lindgren?

Du som röstar på SD har säkert inte alltför mycket till övers för MJ, kan jag tro -eller hur?
Därför tror jag inte heller att du blir ledsen i ögat om jag säger att jag uppfattar honom som extremt opportunistisk?

Men han är inte dummare än att han vet att sköta sina kort i ett sånt här läge: Att ett par veckor före NL:s frisläppande, gå ut och med hänvisning till just NL ondgöra sig över tafflig svensk lagstiftning skulle inte se bra ut -det skulle ju kunna skicka väljare att nästa gång ta en SD-valsedel.
Så hellre hukar han då i vassen och försöker under tiden avgöra hur vindarna blåser för att se till att ha kappan vänd åt rätt håll. MJ är ingen visionär. MJ är feg och slirig.
Citera
2015-07-18, 22:21
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:

Nej, inte konstigt att en sån pass erfaren politiker som Morgan Johansson passar sig för att lägga sig i ett enskilt fall och bli anklagad för ministerstyre. Det är förbjudet för myndigheter eller riksdag att påverka hur domstolar ska döma eller tillämpa rättsregler. Förbjudet gäller även att påverka hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild.

Dessutom lär Morgan ha semester nu och inte vara så intresserad att ge sig in i någon debatt. Dessutom skulle han förmodligen ljuga, då regeringen inte skyndsamt planerar för en skärpt lagstiftning, och knappast gör något annat skyndsamt alls!

länkar:
https://lagen.nu/1974:152 (regeringsformen, kap 11 §3, kap 12, §3)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ministerstyre
Citera
2015-07-18, 22:31
Medlem
RickDangerouss avatar
Felet är att NL inte dömdes till rättspsykiatrisk vård, detta pga att en högljudd pöbel sett rättspsykiatrisk vård som att den dömde undslipper straff. Därför är det ytterst sällan någon dömd till rättspsykiatrisk vård.

Lösningen är inte att man ska införa ett system där vissa som dömts till tidsbestämt straff ska kunna hållas fortsatt fängslade pga att de anses ha förhöjd återfallsrisk. Sådana bedömningar är oerhört grovhuggna, har ofta fel och är inte rättssäkra. Tjänstemän är påverkbara av massmedia och snart så kommer en rad människor sitta fortsatt fängslade bara för att Aftonbladet vill det.
Citera
2015-07-18, 22:40
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Lösningen är inte att man ska införa ett system där vissa som dömts till tidsbestämt straff ska kunna hållas fortsatt fängslade pga att de anses ha förhöjd återfallsrisk. Sådana bedömningar är oerhört grovhuggna, har ofta fel och är inte rättssäkra. Tjänstemän är påverkbara av massmedia och snart så kommer en rad människor sitta fortsatt fängslade bara för att Aftonbladet vill det.
Jag håller med.

Jag gick på på kriminalvårdens hemsida och läste om de program som man har försökt att övertala NL att gå. Det är ingen rolig läsning och även om jag aldrig har gjort mig skyldig till något som ens liknar det som NL har gjort sig skyldig till så har jag ganska lätt att föreställa mig vad jag hade gjort om kriminalvården hade försökt att övertala mig till att gå dessa program. Det hade blivit fingret eftersom att jag inte är intresserad av att låta mig hjärntvättas till att tycka om jämlika relationer och att tro på högre makter.

https://www.kriminalvarden.se/behandling-och-vard/behandlingsprogram/sexualbrott/ros/
https://www.kriminalvarden.se/behandling-och-vard/behandlingsprogram/missbruk-och-beroende/12-stegsprogrammet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in