2015-07-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hartwiekruppstahl
Finns det någon källa på det fetade?
Om du går till inlägg 47615 kan du läsa om det.
2015-07-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det verkar ha varit tre fynd totalt på fredag.
De här klädesplaggen och annat som är slängt ut som en snitslad bana från mopeden till Martorp där kroppen fanns är inga bevis mot gästarbetaren.
Det sannolika därför sakerna är slängt ut är för att provocera polisen och visa dem att de hade full kontroll på allting, de här gärningsmännen.
Det är en skam att kroppen hittades först efter 5 dagar när de kunde följa markeringen och hade 20 spår hundar till förfogande
2015-07-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, dock, litauerna handlade ofta i butiken, tro vad du vill, men mig säger det att de inte levde onormalt snålt som vissa gästarbetare gör. Om det var djupfrysta pizzor så tyder även det på att de inte snålade som vissa andra som hade bakat en pizza med billiga råvaror.

Jag har också sökt efter en pizzeria i anslutning till Handlarn, hittar dock ingen.

Pizzerian ligger ngn kilometer ner i Källby, handlarn ligger uppe vid rv44
2015-07-19, 08:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Känns faktiskt som om att man inte kan låta anhöriga komma nära eller inspektera kroppen innan tekniska undersökningar mm är klara. Undra om det kommer stå i FUP hur identifieringen gick till

Det är olika påståenden i media. Jämför:
" Flickan är identifierad av sina föräldrar, säger Ulla Brehm, presstalesperson på polisen, till Aftonbladets reporter på plats."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957250.ab

Ulla Brems utlåtande i radio:
"– Identifieringen är gjord och föräldrarna är underrättade, säger Ulla Brem vid polisen i Västra Götaland."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6189249

Lite mer i sammanhanget - Fredman berättar om hur jobbigt det var att lämna beskedet:
" – Jag och flera av poliserna har själv barn och det är oerhört lätt att relatera till hur de anhöriga känner. Vi hade kontinuerlig kontakt med familjen och man får en nära kontakt med dem. Det var inte lätt att se hur bedrövade de blir när man tvingas lämna ett sådant besked."

"Lördag kväll när vi var klara var en kluven känsla. Det var påtagligt hur påverkade vi var av detta, även om jag hade på känn hur det skulle sluta."
"Den känslomässiga aspekten på ett sådant här uppdrag är en tung men oundviklig bit.
– Jag har en son i ungefär samma ålder... Det känns ganska gott att vara nära honom, här och nu."

http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.4073742-prisar-de-frivilliga-i-sokandet-efter-lisa-holm
2015-07-19, 08:30
Medlem
Det skulle inte förvåna mig om det inte finns planer att väcka åtal mot gästarbetaren.
Den enda möjligheten som jag ser det är att påstå det var endast han som visste var kroppen fanns placerad och därför är det han som placerat den där.
Åtal kunde väckas att han är misstänkt för mord, dråp, vållande till annans död och griftefridbrott.
Han skulle aldrig kunna bli dömd för mord, dråp eller vållande till annans död, däremot skulle han kunna bli fälld för griftefridbrott, där maxstraffet är 2 års fängelse.
Det skulle kunna åberopas att efter som han är den ende som visste var kroppen fanns måste han ha flyttat den från någon brottsplats till lokalen där den påträffades.
Man skulle kunna påstå griftefridtricket kan jämföras med det indiska reptricket, alltså "en bluff".

Sedan hur den litauiske rättvisan såg på en sådan konstruktion blir en annan sak, men Litauen är idag ett EU land och skulle sannolikt inte acceptera utan åtgärder griftefridtricket.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-19 kl. 09:07.
2015-07-19, 08:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
De här klädesplaggen och annat som är slängt ut som en snitslad bana från mopeden till Martorp där kroppen fanns är inga bevis mot gästarbetaren.
Det sannolika därför sakerna är slängt ut är för att provocera polisen och visa dem att de hade full kontroll på allting, de här gärningsmännen.
Det är en skam att kroppen hittades först efter 5 dagar när de kunde följa markeringen och hade 20 spår hundar till förfogande

Ja, de är på relativt rak linje söderut/sydost i trakten kring grusvägen, men inte ända fram till Martorp.
Och visst är de förunderliga - det håller jag med om. Utkastade från bil tror jag inte - fynd avviker från grusvägen.
Jag anser dock inte att ett så stort sökområde sker i högre hastighet än det gjort. Det är segmentindelning och det finkammas i besvärlig terräng av högt gräs stora sträckor. Tack vare detta så har fynden hittats överhuvudtaget.
Det hade däremot tagit enorm tid att hitta henne om inte MP funnits på plats med ett så stort engagemang:
All heder till dem.
2015-07-19, 08:34
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Hahah vilken naiv stackare! De har köpt pizza någon timme efter och måste därför vara oskyldiga enligt den naive lille stackaren.
Empatilösa människor fungerar inte som gemene man, det finns känslokalla empatilösa människor, det finns människor med ett stört inre, det finns människor som inte har några spärrar.
Öststatare och just litauer har gjort sig skyldiga till mycket råa mord i Sverige flera gånger tidigare.
I Litauen begås ca: 10 ggr fler mord per capita jämfört i Sverige, de har alltså en våldsbrottslighet skyhögt högre jämfört den vi svenskar har.
I det fall de hade köpt korv med bröd hade de då kunnat vara skyldiga?

Det spelar ingen roll om de handlade en hel kalkon eller knappnålar,det är tiden det handlar om. 1timma,halv sju till halv åtta,den tidpunkt då bröderna fastnade på övervakningskameran i affären.
OM GM är den nu häktade så måste han vara fingerfärdigare än Joe Labero och snabbare än Vilde Bill i Texas som drog snabbare än sin egen skugga.--Hur kunde han ensam dyka upp från ingenstans,få in henne i framsätet,binda henne (!?) köra bilen med en hand och med den andra ta av henne ena skon och kasta ut genom fönstret,ta fram hennes mobil,ta ut mobilen ur skalet och kasta ut,därefter slå sönder mobilen och kasta ut,därefter hjälmen, allt medan han åker i riktning mot sin bostad (!) där hans bror och fru befinner sig. LH måste också hinnas med att dödas och det finns inga spår efter det. Kör förbi bostaden och till Martorp och stänger in henne i ett skåp.Sedan måste han på något sätt tvätta sig,åka hem och hämta sin bror och därefter åka till affären.Allt på 50-60 minuter!
Det måste finna MINST två GM och vara välplanerat.
PS.Enl dej så MÅSTE det vara rätt GM eftersom det begås 10ggr fler mord i Litauien än i Sverige.Undrar vilken det är som är naiv!
Senast redigerad av joxarn 2015-07-19 kl. 08:36.
2015-07-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ja, de är på relativt rak linje söderut/sydost i trakten kring grusvägen, men inte ända fram till Martorp.
Och visst är de förunderliga - det håller jag med om. Utkastade från bil tror jag inte - fynd avviker från grusvägen.
Jag anser dock inte att ett så stort sökområde sker i högre hastighet än det gjort. Det är segmentindelning och det finkammas i besvärlig terräng av högt gräs stora sträckor. Tack vare detta så har fynden hittats överhuvudtaget.
Det hade däremot tagit enorm tid att hitta henne om inte MP funnits på plats med ett så stort engagemang:
All heder till dem.
Jag anser du har fel i effektiviteten att hitta kroppen.
Det är polisledningen för söket som skall ge order hur söket skall läggas upp. De skall kunna göra bedömningen om Lisa hade blivit fört bort mot hennes egen vilja, och det anser jag de borde insett.
Då gäller det att söka alla lokaler med likspårhund om man tror hon blivit mördad, att söka igenom lokalerna på säteriet med likspårhund går på en halv dag, därför den här liklukten är mycket stark för hunden och de reagerar som de kommer innanför dörren i en lokal.
Att söka en levande människa eller blod från en levande kropp fordras en spårhund som är tränad för det, men det är lokalerna som skall först genomsökas.
När alla lokaler är genomsökta skall sökningen flyttas ut och då har Missing People en stor uppgift att fylla, därför de kan organisera skallgångskedjor i terrängen.
Med 1000 personer som deltog blir det enormt breda skallgångskedjor. Att gå in i lokaler som ägaren ger tillåtelse är endast poliser som kan göra och i det här fallet hade godsägaren gett tillåtelse att polisen kunde genomsöka alla lokaler på säteriet.
Missing People hittade aldrig någon kropp de hittade någon pryl och kontaktade polisen och den polisen skall med hund gått mot ekonomibyggnaden som fanns i närheten, när hunden kom i närheten av lokalen gav den skall, som är säkert bevis att lik finns i lokalen och polisen bröt upp dörren och hittade Lisas kropp.
Eftersom kroppen hittades på området i en lokal kan man dra slutsatsen att gärningsmännen kommer utifrån och inte från närområdet.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-19 kl. 09:17.
2015-07-19, 09:09
Bannlyst
Citat:
[/spoiler]

Det är olika påståenden i media. Jämför:
" Flickan är identifierad av sina föräldrar, säger Ulla Brehm, presstalesperson på polisen, till Aftonbladets reporter på plats."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957250.ab

Ulla Brems utlåtande i radio:
"– Identifieringen är gjord och föräldrarna är underrättade, säger Ulla Brem vid polisen i Västra Götaland."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6189249

Lite mer i sammanhanget - Fredman berättar om hur jobbigt det var att lämna beskedet:
" – Jag och flera av poliserna har själv barn och det är oerhört lätt att relatera till hur de anhöriga känner. Vi hade kontinuerlig kontakt med familjen och man får en nära kontakt med dem. Det var inte lätt att se hur bedrövade de blir när man tvingas lämna ett sådant besked."

"Lördag kväll när vi var klara var en kluven känsla. Det var påtagligt hur påverkade vi var av detta, även om jag hade på känn hur det skulle sluta."
"Den känslomässiga aspekten på ett sådant här uppdrag är en tung men oundviklig bit.
– Jag har en son i ungefär samma ålder... Det känns ganska gott att vara nära honom, här och nu."

http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.4073742-prisar-de-frivilliga-i-sokandet-efter-lisa-holm

De menar att de identifierat barnet och sedan har även föräldrarna gjort det.
2015-07-19, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
De menar att de identifierat barnet och sedan har även föräldrarna gjort det.

Barnet? En 17åring är väl mer en ungdom skulle jag tro?
2015-07-19, 09:37
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det spelar ingen roll om de handlade en hel kalkon eller knappnålar,det är tiden det handlar om. 1timma,halv sju till halv åtta,den tidpunkt då bröderna fastnade på övervakningskameran i affären.
OM GM är den nu häktade så måste han vara fingerfärdigare än Joe Labero och snabbare än Vilde Bill i Texas som drog snabbare än sin egen skugga.--Hur kunde han ensam dyka upp från ingenstans,få in henne i framsätet,binda henne (!?) köra bilen med en hand och med den andra ta av henne ena skon och kasta ut genom fönstret,ta fram hennes mobil,ta ut mobilen ur skalet och kasta ut,därefter slå sönder mobilen och kasta ut,därefter hjälmen, allt medan han åker i riktning mot sin bostad (!) där hans bror och fru befinner sig. LH måste också hinnas med att dödas och det finns inga spår efter det. Kör förbi bostaden och till Martorp och stänger in henne i ett skåp.Sedan måste han på något sätt tvätta sig,åka hem och hämta sin bror och därefter åka till affären.Allt på 50-60 minuter!
Det måste finna MINST två GM och vara välplanerat.
PS.Enl dej så MÅSTE det vara rätt GM eftersom det begås 10ggr fler mord i Litauien än i Sverige.Undrar vilken det är som är naiv!
På en timme hinner man definitivt strypa en tonårsflicka, strö prylar och köra kroppen en kort sträcka.
Uppenbarligen måste också polisen tro att rätt person sitter häktad då rubriceringen är sannolika skäl.
Vad har en patetisk hobbydeckare som du som inte har någon kännedom eller insyn begripit som inte polisen förstår? Stolle!!!
2015-07-19, 09:38
Medlem
-theFr33man-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Majoriteten av alla användare som är registrerade juni 2015
florerar i tråden med olika utsagor som är ogrundade och vissa rent av stötande. Man förkovrar sig i citat om att man "förmodar att den funna kroppen är LHs". Att detta per automatik bör ses som att kroppen var i så dåligt skick att man inte kan vara helt säker.
Herregud, har ni ingen koll på hur det går till när polisen gör uttalanden i dessa sammanhang?
Tråden förpestas av eran närvaro, förstår ni inte det?

Så man får inte vara med och spekulera/diskutera om man inte varit med sedan urminnes tider feb/2014!? Hur ska alla kunna veta exakt hur man läser mellan raderna i polisens uttalanden?

Åklagaren har för övrigt ett eget leg (då det togs upp att de inte har polisleg) kan dock inte exakt redogöra vilka befogenheter detta ger rent praktiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in