Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-18, 21:56
  #1
Medlem
Giant Squids avatar
Lite nyfiken på vad sd har för tankar om alkoholpolitiken. Kommer man närma sig det övriga europas?

Hur ser man på försäljning utav öl och vin i vanliga livsmedelsaffärer?

Som det är nu så gynnas ju tex, organiserad brottslighet som hämtar stora lass från tyskland och säljer svart bla, till minderåriga.
Citera
2015-07-19, 00:25
  #2
Medlem
Qwertyzs avatar
De är för gårdsförsäljning av alkohol, men vill i övrigt ha kvar systembolaget precis som idag. Det borde vara enkelt att googla fram.

Personligen hade jag önskat att SD vågade sticka ut hakan i dessa frågor och istället förespråka en mer liberal syn på alkohol, dvs att tillåta vanliga butiker sälja åtminstone öl, cider och vin. Över 3,5% så klart. Jag hade även önskat att SD hade sneglat på hur USA hanterar "cannabisfrågan". Vissa delstater har till och med helt legaliserat cannabis. Så vitt jag vet har de negativa effekterna uteblivit och istället har polisen fått mindre att göra samt att delstaterna (Colorado te.x.) får in enorma summor skattepengar som annars skulle stannat inom den "undre världen". Jag tror SD som parti skulle tjäna mycket på att i denna fråga "ligga i framkant" så att säga. Dessvärre rimmar det väl illa med konservatismen som ideologisk utgångspunkt.
Citera
2015-07-19, 00:41
  #3
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
De är för gårdsförsäljning av alkohol, men vill i övrigt ha kvar systembolaget precis som idag. Det borde vara enkelt att googla fram.

Personligen hade jag önskat att SD vågade sticka ut hakan i dessa frågor och istället förespråka en mer liberal syn på alkohol, dvs att tillåta vanliga butiker sälja åtminstone öl, cider och vin. Över 3,5% så klart. Jag hade även önskat att SD hade sneglat på hur USA hanterar "cannabisfrågan". Vissa delstater har till och med helt legaliserat cannabis. Så vitt jag vet har de negativa effekterna uteblivit och istället har polisen fått mindre att göra samt att delstaterna (Colorado te.x.) får in enorma summor skattepengar som annars skulle stannat inom den "undre världen". Jag tror SD som parti skulle tjäna mycket på att i denna fråga "ligga i framkant" så att säga. Dessvärre rimmar det väl illa med konservatismen som ideologisk utgångspunkt.

Visst hade det varit trevligt om SD hade varit öppna för alkoholförsäljning i livsmedelsbutik men de är i alla fall inte som betongsossar som tror att hela samhället går under om man får ta sig ett glas vin på bondgårdarna.
Citera
2015-07-19, 00:44
  #4
Medlem
soligts avatar
Räcker det inte med fler butiker och bättre öppetider för bolaget?
Citera
2015-07-19, 00:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Visst hade det varit trevligt om SD hade varit öppna för alkoholförsäljning i livsmedelsbutik men de är i alla fall inte som betongsossar som tror att hela samhället går under om man får ta sig ett glas vin på bondgårdarna.


Inte ofta du och jag är överens. Här är vi det. När ska svenskar betraktas som vuxna människor?
Citera
2015-07-19, 05:19
  #6
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Fast SD anser att det är negrer och invandrare som begår dessa brott. Inga invandrare, inga brott.


Dagens sanning. Men negrer tål inte sprit! Jag mötte en mycket hotfull sådan en tidig morgon så man bör absolut förbjuda negrer från att köpa på bolaget.
Citera
2015-07-19, 05:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Inte ofta du och jag är överens. Här är vi det. När ska svenskar betraktas som vuxna människor?


😆📣 Det där var ju kränkande!

Likväl är det förbannat sant. "Svenskar" kan inte sköta det där med alkoholen på ett betryggande sätt. Titta bara på "svenskar" som Kent Ekeroth och Erik Almqvist, som på sätt och vis kan karakteriseras som att ha supit bort sin karriär. "Svensken" Jonas Åkerlund är en annan sån där "skön snubbe" som ofta kan ses vingla omkring, men han har i o f s frisedel eftersom han, enligt egen utsago, inte uppnått sin fulla mognad som människa ännu (tror knappast att spriten kommer vara till någon hjälp just i hans specifika fall, men skitsamma egentligen - vem orkar bry sig).

Tittar man på allt som skrivs av sdare på Flashback kan man inte låta bli att få intryck av att de "svenska" tangentbordskrigare är extra flitiga under rusdryckers omtöcknande inverkan.

Hur ser då SD:s alkoholpolitik ut, kan man undra. Eftersom sdares handel och vandel ofta vittnar om en missbruksrelaterad problematik, borde SD snarast införa restriktioner för dessa "svenskar". Det här kan man naturligtvis göra redan innan man fått 51%. Men mer troligt är att partiledningen även i det här fallet väljer att sticka huvudet i sanden och som vanligt skylla allt på invandringen.

Och med det sagt har ni som läst mitt inlägg så här långt, säkert förstått att jag inte kan se något särskilt som skulle förändras med SD:s alkoholpolitik, vilket inte är så konstigt med tanke på att SD är ett enfrågeparti. Jag menar, ingen röstar väl på SD för spritens skull, men mycket väl för att man fått i sig för mycket av "det goda".
__________________
Senast redigerad av Wumtata 2015-07-19 kl. 05:41.
Citera
2015-07-19, 12:06
  #8
Medlem
Jag tycker inte att SD ska verka för legalisering av kannabis.
Citera
2015-07-19, 12:23
  #9
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Räcker det inte med fler butiker och bättre öppetider för bolaget?

Alla bor ju inte i direkt närhet till ett systembolag.
Sen så är det ju det där med prissättningen, så länge det är mycket billigare i tex, tyskland kommer folk skeppa över massor skattefritt därifrån, även org, brottslighet.

Gårdsförsäljning som i Finland är kanonbra, det stimulerar landsbygden.
Citera
2015-07-20, 03:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Sen så är det ju det där med prissättningen, så länge det är mycket billigare i tex, tyskland kommer folk skeppa över massor skattefritt därifrån, även org, brottslighet.


Vill du ha billigare sprit, vin & öl ska du nog inte rösta på SD. Dels för att sänkt pris på alkohol inte finns med i SD:s partiprogram, men också för att de är motståndare till det öppna Europa.

Vad SD:s motstånd mot EU skulle i en förlängning leda till när det gäller införsel av alkoholhaltiga drycker till Sverige, kan man givetvis spekulera om.
Citera
2015-07-20, 04:18
  #11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Vill du ha billigare sprit, vin & öl ska du nog inte rösta på SD. Dels för att sänkt pris på alkohol inte finns med i SD:s partiprogram, men också för att de är motståndare till det öppna Europa.

Vad SD:s motstånd mot EU skulle i en förlängning leda till när det gäller införsel av alkoholhaltiga drycker till Sverige, kan man givetvis spekulera om.
Det finns ju inget parti och rösta på om man vill ha billigare sprit enligt partiprogrammen.
Att sänka skatten på öl och vara imot ett öppet europa som det ser ut idag krockar ju inte med varandra, tvärtom.
Citera
2015-07-20, 04:23
  #12
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Bra att behålla monopolet men skatten bör sänkas och det tror jag SD är sugna på för att stoppa smugglingen.

Förlorar vi bolaget får vi köpa ful öl överallt men behöva åka till sthlm för ett bra vin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback