Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-20, 04:29
  #13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Bra att behålla monopolet men skatten bör sänkas och det tror jag SD är sugna på för att stoppa smugglingen.

Förlorar vi bolaget får vi köpa ful öl överallt men behöva åka till sthlm för ett bra vin.
Om det finns en marknad för bra vin så kommer det finnas försäljare utav bra vin.

Ett bolag vid en mindre ort i mitten utav landet hade i princip bara olika märken av rioja alt, chardonnay i hyllorna.Allt annat var beställningsvara.

Edit. En annan sak Jag funderat över, varför är det viktigt att köpa öl från sydamerika, jamaica m,m, som representeras på bolaget men bara enstaka märken från våra grannländer, miljöovänligt anser jag.
Sen undrar jag över representationen utav att de flesta märken ägs utav samma koncern. Hur många ölmärken som ägs utav tex, carlsberg finns representerade på bolaget?
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2015-07-20 kl. 04:35.
Citera
2015-07-20, 10:39
  #14
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lite nyfiken på vad sd har för tankar om alkoholpolitiken. Kommer man närma sig det övriga europas?

Hur ser man på försäljning utav öl och vin i vanliga livsmedelsaffärer?

Som det är nu så gynnas ju tex, organiserad brottslighet som hämtar stora lass från tyskland och säljer svart bla, till minderåriga.

Hehe, SD;s argumentation brukar annars vara "andra EU-länder gör såhär, så bör vi också kunna göra det!" (aborter, invandringsvolymer), men i alkoholpolitiken så är det inte populistiskt gångbart, så då står man bakom alkoholmonopolet med mindre justeringar.
Citera
2015-07-20, 11:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Hehe, SD;s argumentation brukar annars vara "andra EU-länder gör såhär, så bör vi också kunna göra det!" (aborter, invandringsvolymer), men i alkoholpolitiken så är det inte populistiskt gångbart, så då står man bakom alkoholmonopolet med mindre justeringar.

Även i alkolfrågan kommer SD att vandra de vittgående komprissernas lättsamma väg. Vilket säkert är klokt med tanke på att SD nu plockar väljare ur vitt skilda alkoholpolitiska läger.
Endast den oförskräckta SD-entusiasten "Gefundenes" har nedkommit med ett skarpt profilerat förslag här på Flashback. Hen vill helt käckt att Systemet inför inköpsförbud för färgade kunder.
Blir knappast SD:s alkoholpolitiska linje.
I varje fall inte officiellt.
Citera
2015-07-20, 18:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det finns ju inget parti och rösta på om man vill ha billigare sprit enligt partiprogrammen.


Heheheee ... ja då vet vi nu i alla fall att man inte har något att vinna på när man röstar på SD, istället för att ge sin röst till någon annan. Det tycker jag att vi kan skåla på.
Citera
2015-07-20, 23:11
  #17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Heheheee ... ja då vet vi nu i alla fall att man inte har något att vinna på när man röstar på SD, istället för att ge sin röst till någon annan. Det tycker jag att vi kan skåla på.
Ja nu är det ju inte någon ödesfråga för mig röstmässigt ang, SD:s alkoholpolitik, jag kommer rösta på dem ivf, utav andra mer akuta skäl.
Men eftersom de resonerar sunt kring frågor som invandringen och tiggarplågan så hoppas jag att de resonerar lika sunt kring alkoholpolitiken.
Drivmedel, alkohol och tobak är ju kassakor rent skattemässigt. Pengar som idag håvas in och kastas ut vind för våg.

Att sänka skatten på alkohol till en europastandard bromsar brottsligheten samt den enorma personliga införseln utav alkohol.
Jag skulle även vilja se ett resonemang där man uppmuntrar till mer lokalt brygd alkohol.
Ju närmare alkoholen är tillverkad desto billigare skulle den vara.
När det gäller gårdsförsäljning så hoppas jag att det inte enbart gäller bärvin och ev, microbryggd öl utan även bär och frukt sprit. I finland har jag sett tex, hjortronsnaps till försäljning på gårdarna.
Citera
2015-07-21, 12:21
  #18
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Även i alkolfrågan kommer SD att vandra de vittgående komprissernas lättsamma väg. Vilket säkert är klokt med tanke på att SD nu plockar väljare ur vitt skilda alkoholpolitiska läger.

Ja. Parlamentarisk demokrati är som sådan populistisk men SD är nog det parti som mest av alla sticker fingret i vädret och ser vart hän det blåser.

Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Endast den oförskräckta SD-entusiasten "Gefundenes" har nedkommit med ett skarpt profilerat förslag här på Flashback. Hen vill helt käckt att Systemet inför inköpsförbud för färgade kunder. Blir knappast SD:s alkoholpolitiska linje.
I varje fall inte officiellt.

Om man nu skall va sån så brukar det väl inte va spriten som är problemet med de svarta.

Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Heheheee ... ja då vet vi nu i alla fall att man inte har något att vinna på när man röstar på SD, istället för att ge sin röst till någon annan. Det tycker jag att vi kan skåla på.

Man vinner inget på att rösta ö.h.t, för det finns inget parti som verkar för billigare sprit, HAHA. Eftersom den typiske SD-väljaren inget hellre vill än att få köpa slaskvodka på Ica Maxi för 40 kr så borde SD-kritiker uppmärksamma SD-väljare om detta.

Men allvarligt, så är det så typiskt svensk konsensuskultur att alla tycker lika. Nån enstaka vill tillåta gårdsförsäljning av vin för att ge en aura av att vara lite mer frihetliga och/eller sansade, fast inget centralt hade ändrats av det.
__________________
Senast redigerad av GusFring 2015-07-21 kl. 12:30.
Citera
2015-07-22, 01:12
  #19
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om det finns en marknad för bra vin så kommer det finnas försäljare utav bra vin.

Ett bolag vid en mindre ort i mitten utav landet hade i princip bara olika märken av rioja alt, chardonnay i hyllorna.Allt annat var beställningsvara.

Edit. En annan sak Jag funderat över, varför är det viktigt att köpa öl från sydamerika, jamaica m,m, som representeras på bolaget men bara enstaka märken från våra grannländer, miljöovänligt anser jag.
Sen undrar jag över representationen utav att de flesta märken ägs utav samma koncern. Hur många ölmärken som ägs utav tex, carlsberg finns representerade på bolaget?


Ja idag får bolagen själva välja sortiment till skillnad från förr .

Mitt bolag i en mindre ort har flertlaet mer viner än jag sett i butiker i england,tyskland,danmark m.m som inte är i större städer då.

Köp tillräckligt stor mängd av den sorten du vill ha så kommer ditt bolag sätta in den i standard utbudet så det funkar . sen att folk borde eller bör köpa bättre produkter ur miljösynpunkt skulle inte gynnas genom slopning av monopolet hur du nu tror det.
Citera
2015-07-22, 13:36
  #20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Ja idag får bolagen själva välja sortiment till skillnad från förr .

Mitt bolag i en mindre ort har flertlaet mer viner än jag sett i butiker i england,tyskland,danmark m.m som inte är i större städer då.

Köp tillräckligt stor mängd av den sorten du vill ha så kommer ditt bolag sätta in den i standard utbudet så det funkar .

Det är en myt att sortimentet blir större på bolaget, även en icabutik skulle väl kunna införa ett speciellt märke om jag vill ha tillräckligt mycket utav det som på bolaget idag. Många butiker har ju även redan idag ett ganska bra utbud på folköl.

Citat:
sen att folk borde eller bör köpa bättre produkter ur miljösynpunkt skulle inte gynnas genom slopning av monopolet hur du nu tror det.
Jag var inte helt tydlig med hur jag tänkte, produkterna skulle vara utsläppsmärkta. Alltså lägre skatt på drycker som är lokalt producerade, billigare från sverige och dyrare från jamaica.

Per Gudmundson på SvD har i dagarna skrivit en artikel om att skrota systembolaget och sett på reaktionerna på tex, twitter så håller alla med honom.

Skrota alkoholmonopolet helt och hållet
http://www.svd.se/skrota-alkoholmono...elt-och-hallet
Systembolag eller kvalitet?
http://www.svd.se/systembolaget-lura...menter_3790230

Med mindre pengar till invandringen och alla tokiga projekt som det kastas pengar på så finns det utrymme att lägga ner systemet.
Citera
2015-09-18, 00:50
  #21
Medlem
Giant Squids avatar
Jag uppmanar lobbyister från näringslivet att trycka på SD i att modernisera sin alkoholpolitik och tillsätta en vettig drog och alkoholpolitisk talesman.
SD har gett uttryck för att vara ett landsbygdsvänligt parti, trots att man vill behålla systembolagets monopol och föra en närmast socialdemokratisk drogpolitik.
Ett argument för att tex, släppa monopolet på starköl och vin till livsmedelsbutikerna är att samtliga systembolag ligger i storstäder eller i stormarknader i anslutning till dessa.
För väldigt många svenskar blir det långt att åka om man vill ha en flaska vin till maten eller någon kall öl till kvällens match. Det tar tid, kostar pengar och är miljöovänligt med ev, onödiga spontana transporter.

Att slopa systembolagets monopol gynnar livsmedelsföretagen på landsbygden som går på knäna, kanske skulle öl och vin vinster tillockmed vända trenden och istället för att det läggs ned så öppnas bybutikerna igen.
Då skapas det jobb också.

Och om man dessutom sänker skatterna på öl vin och sprit till europanivå så slår man undan benen för en stor del utav den organiserade brottsligheten något SD säger sig vilja ta i med hårdare tag än tidigare. Man tar bort en stor del utav deras pengar som flödar in och som de omsätter i annan kriminalitet.

Samma gäller väl lättare droger. SD säger sig vilja skärpa straff för narkotikabrottslingar.
Men om man arresterar alla smårökare så fyller det bara upp fängelserna och gör dom mer kriminella vilket kostar massa pengar.
Inga krig mot narkotika har varit lyckade, tillgången eller efterfrågan har inte minskat. Men i många länder omvärderar man nu sin tidigare hårdföra politik, legalisering utav marihjuana i USA har slagit undan benen för den organsierade brottsligheten som biståd med detta. Man har fått mindre kriminalitet i de stater där det legaliserats, samt tjänar en massa skattepengar plus att polisen kan lägga resurser på att komma åt bossarna. Pengarna som sparas in ska delvis läggas på preventiv verksamhet och behandling.

Nä SD behöver vakna upp och bli lite mer som danskarna (nu när jag sett SVTDebatt).
Folk vill kunna köpa en tuborg på icabutiken och en del vill kunna röka en joint. Det är personliga val för hur man vill forma sin personlighet och inget som staten skall lägga sig i.
Citera
2015-09-18, 11:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dagens sanning. Men negrer tål inte sprit! Jag mötte en mycket hotfull sådan en tidig morgon så man bör absolut förbjuda negrer från att köpa på bolaget.
Jag mötte en svårt beruskad och hotfull sverigedemokrat - eller kanske han var vänsterpartist - en morgon. Man bör därför absolut förbjuda sverigedemokrater eller vänsterpartister från att köpa på bolaget.
Ingen kan väl förneka att detta skulle minska alkoholkonsumtionen i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback