2015-07-19, 00:23
Medlem
soligts avatar
Jag kan aldrig acceptera att präster förgriper sig på unga pojkar och flickor, och att folk blir halshuggna för att hejar på en annan tro. Men ändå är det helt ok. Varje dag är det något religiöst inslag på nyheterna och det är aldrig något positivt som hänt.
Citera
2015-07-19, 00:28
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Jag kan aldrig acceptera att präster förgriper sig på unga pojkar och flickor, och att folk blir halshuggna för att hejar på en annan tro. Men ändå är det helt ok. Varje dag är det något religiöst inslag på nyheterna och det är aldrig något positivt som hänt.

Nu blandar du väl ihop olika saker. Självklart är det fel när sånt händer men glöm inte att det finns miljarder med troende människor. Att några är rötägg gör ju inte att alla andra är det. Sen får man ju ställa sig frågan om dom är troende som du nämner eller använder det som en täckmantel.
Citera
2015-07-19, 02:12
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du har förmodligen mött djupt religiösa människor under ditt liv som du inte ens har en blekaste aning om att är religiösa.
Frågar du alla du möter om de tror på Gud? Eller tar du först reda på om någon är religiös och sedan placerar in dem i ditt fack av galningar?
Undrar endast.
Det brukar framgå rätt kvickt naturligt om personen är religiös eller ej bara man vidrör vissa ämnen rent naturligt, så länge man inte räknar nya grannar eller folk på livsmedelsbutiken osv osv.
Och sen kan väl folk vara lite sådär halv spirituella utan att följa en religion eller helig skrift, och dessa sätter jag inte alls i samma fack till en början utan ger alltid en ordentlig chans.
Citera
2015-07-19, 02:15
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Du inser att detsamma kan sägas om dig från en religiös ståndpunkt, eller hur?

Lyckligtvis är ju inte alla som du och följer den stora massans reflektionslösa rörelse. Det finns dom som går sin egen väg.
Det samma kan inte sägas om mig, jag är logik i ett nötskal, jag kräver bevis = logik, inte godnattsagor som ingen kan bevisa!
Citera
2015-07-19, 02:20
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Att ni orkar ifrågasätta troende. Lika jobbigt som troende som ska tvinga på en son religion, lika jobbigt är det med ateister som ska motbevisa någons tro. finns väl massor av vetenskapen som är väldigt komplex och svår att förklara som tex Svarta hål, universum är oändligt, universum bildades av en explosion osv.
Jag är själv ateist men har inga som helst problem att respektera en troende så länge personen är trevlig och får mig att må bra. Testa att försöka förstå er på troende så kommer ni alla må bättre även om ni inte kommer fram till samma slutsats.
Men det de baserar sitt liv till, är ju till 99,999999% bullshit, tillskillnad från bevisad vetenskap (svarta hål osv är bara teorier än så länge).
Borde man inte då tala dessa tillrätta, precis som man gör med en mental patient?
Citera
2015-07-19, 08:14
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Men det de baserar sitt liv till, är ju till 99,999999% bullshit, tillskillnad från bevisad vetenskap (svarta hål osv är bara teorier än så länge).
Borde man inte då tala dessa tillrätta, precis som man gör med en mental patient?

Vill dom bli "botade"? Har dom bett om din "hjälp"? Skadar dom sig själva eller någon annan? Är dom lyckligare eller kommer bli lyckligare av att du övertygar dom? Förmodligen är svaret nej på alla dessa frågor så därför tycker jag inte du ska pracka på dom din tro, för det är ju vad du gör. Du prackar på dom ateism.
Möjligen skulle vi ateister må bättre om vi var lite mer troende. Visst låter det trevligare med himmel och sankte Per eller 72 oskulder när man dör än bara svart och ingenting?
Citera
2015-07-19, 10:39
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Att ni orkar ifrågasätta troende. Lika jobbigt som troende som ska tvinga på en son religion, lika jobbigt är det med ateister som ska motbevisa någons tro. finns väl massor av vetenskapen som är väldigt komplex och svår att förklara som tex Svarta hål, universum är oändligt, universum bildades av en explosion osv.
Jag är själv ateist men har inga som helst problem att respektera en troende så länge personen är trevlig och får mig att må bra. Testa att försöka förstå er på troende så kommer ni alla må bättre även om ni inte kommer fram till samma slutsats.

Jag, och som jag känner det många med mig, har inget emot religion eller religiösa per se. Det är först när verklighetsfrånvänt sagopredikande blir publikt som de blir legitima villebråd som med rätta bör kritiseras och i vissa fall förlöjligas.

När byprästen på skolavslutningen förklarar att man ska vara hygglig mot varandra är det inget problem. Skulle han däremot börja raljera om jungfrufödslar, zombieapokalypser och skäggfarbröder bland molnen på samma avslutning förtjänar han absolut noll respekt.
Citera
2015-07-19, 10:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Men det de baserar sitt liv till, är ju till 99,999999% bullshit,

Live and let live säger jag. Så länge det inte påverkar dig är det inte ditt problem. (1)

Citat:
tillskillnad från bevisad vetenskap (svarta hål osv är bara teorier än så länge).

Kanske det bör påpekas att evolutionsteorin, relativitetsteorin, gravitationsteorin och fussionsteorin också "bara" är teorier.

Citat:

Se (1).
Citera
2015-07-19, 10:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det brukar framgå rätt kvickt naturligt om personen är religiös eller ej bara man vidrör vissa ämnen rent naturligt, så länge man inte räknar nya grannar eller folk på livsmedelsbutiken osv osv.
Och sen kan väl folk vara lite sådär halv spirituella utan att följa en religion eller helig skrift, och dessa sätter jag inte alls i samma fack till en början utan ger alltid en ordentlig chans.
Bra! Då är du i alla fall inte fördomsfull utan ser individen. Kan själv anse att följa blint är av ondo.
Att se saker kritiskt och nyfiket däremot, kan jag se som ett friskhetstecken. Och framförallt så blir livet en aning roligare
Citera
2015-07-19, 20:03
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Kanske det bör påpekas att evolutionsteorin, relativitetsteorin, gravitationsteorin och fussionsteorin också "bara" är teorier.
Jo visst men det är svårare att blunda för något så rationellt uppenbart som tex gravitationen varje dag som man ställer sig upp på morgonen efter man sovit.
Till att tro på att man får 88 jungfru i himmelen eller liknande, helt taget ur det blå för någon med lite karisma och inflytande sa det på vägen för x antal hundra år sedan.
Citera
2015-07-19, 20:18
Medlem
virablatiras avatar
Visst är det skönt med religionsfrihet och yttrandefrihet Akilles? Trots att Sverige är ett kristet land får du tycka precis vad du vill. Håller ju med dig i sak men skillnaden är att jag inte retar mig på troende. Jag är nog mer att jag hoppas på en Gud och att jag var troende men precis som du säger har inget direkt övertygat mig.
Citera
2015-07-19, 21:50
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Visst är det skönt med religionsfrihet och yttrandefrihet Akilles? Trots att Sverige är ett kristet land får du tycka precis vad du vill. Håller ju med dig i sak men skillnaden är att jag inte retar mig på troende. Jag är nog mer att jag hoppas på en Gud och att jag var troende men precis som du säger har inget direkt övertygat mig.
Jag säger inte att det nödvändigtvis skall vara skottpengar och angivelser till polisiära myndigheter om man tror någon är religiös, men man kan ju ändå störa sig på olika sorters individers egentliga tankekapacitet och realism.
Visst kan man tro att något skapa allt från början som antingen ett naturfenomen, Gud, Alien osv, men te x när en individ tror att det finns en lista på 10 dödssynder man måste följa till punkt och pricka har det gott över till psykos..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in